۰ نفر

هوای فرش زیر پای‌تان را داشته باشید

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۷
کد خبر: 489225
هوای فرش زیر پای‌تان را داشته باشید

یکی از معیارهای سبک زندگی ما ایرانی ها وجود فرش در خانه هایمان است. البته بماند که این سال های اخیر و با ورود انواع کف پوش ها به مصالح ساختمانی ، مفروش کردن تمام خانه از مد افتاده، اما فرش جزء حذف نشدنی منزل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، همین جزء غیر قابل چشم پوشی در این روزها قیمت بالایی پیدا کرده است و نمونه 12 متری از نوع مشهدی اش و البته در بهترین برند چیزی حدود 6 تا 9 میلیون تومان ارزش دارد. از طرفی فرش ها جزو جان سخت ترین وسایل خانه هستند و بیشتر خانواده ها زیر 10 سال اقدام به تعویض فرش نمی کنند. چرا که تعویض فرش خرج های زیادی را روی دست شان می گذارد. در حقیقت  تعویض فرش خانه به معنای تغییر رنگ ست مبلمان خانه و پرده و... است. در این شماره قصد داریم تا شما را با فوت و فن های نگهداری بهتر فرش آشنا کنیم.

همان اول خوب خرج کنید

یکی از مهم ترین علت هایی که باعث افزایش طول عمر فرش می شود، وجود تار و پودهای تنیده در هم هست که در زبان فرشی به تراکم و شانه تعبیر می شود. هر چه تراکم یک فرش زیادتر باشد، فرش دارای استحکام زیادتری است و ازکش آمدن و نازک شدنش خبری نیست. اما این را هم باید بدانید همین تراکم بالا یکی از معیارهای گرانی فرش است.

کمتر بشویید!

بعضی از خانم های خانه عادت دارند که فرش های شان را با هر سال خانه تکانی به قالی شویی بسپارند و آن ها را هم برق بیندازند. در صورتی که یکی از کارهای کاهش عمر مفید فرش همین شست وشوهای سالانه است. فرش شناسان معتقدند که بخش پشتی فرش که ریشه و تاروپود در آن چفت شده به وسیله چسب هایی محکم می شوند. این چسب ها به مرور زمان و شست وشو های مداوم پاک می شود و فرش  از هم گسیخته می شود. بنابراین توصیه می کنند به جای شست وشوی سالانه به لکه بری و دستمال فرش کشیدن ماهانه اکتفا کنید.

وسواس در مواد شوینده

در بازار مواد شوینده انواع شامپو فرش ها و لکه برهای فرش وجود دارد. همیشه سعی کنید از بهترین آن ها خریداری و از مخلوط کردن آن ها با مواد سفیدکننده یا انواع پودرهای صابون پرهیز کنید. چرا که گاهی مخلوط کردن دو ماده با هم باعث ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی شده و علاوه بر این که ممکن است به سلامت شما آسیب برساند، فرش را هم خراب می‌کند. در خرید شامپو فرش ها بر عکس لکه برها از مواد شوینده ای استفاده کنید که درصد سفید کنندگی شان کمتر باشد، چرا که فرش دیرتر به دستمال کشی نیاز پیدا می کند.

لوله کنید!

برای جابه جایی فرش ها هر چند در مسافت های کوتاه ، فرش را لوله کنید و بدون آن که از کمر خم شود به مکان مد نظر انتقال دهید. اصطلاحا چهارتا زدن فرش باعث کش آمدن بخشی از تار و پود می شود و در هنگام پهن کردن آن،  رد تا خوردگی به شکل چروک روی فرش نمایان می شود.

قرار ندادن اجسام سنگین روی فرش

چیدمان منزل تان را همیشه طوری طراحی کنید که روی فرش تان هیچ چیزی قرار نگیرد. چرا که وسایلی مانند پایه های مبل، میز تلویزیون و پایه های گنجه های سنگین به مرور زمان به بخش های زیرِ فشارِ فرش صدمه وارد می کنند. اما گاهی این نوع طراحی امکان پذیر نیست. پس از فوم های ضخیم برای زیر پایه ها استفاده کنید تا فرش زیر آن  دچار کوبیدگی نشود.

فرش را نکشید

برای جابه جایی های چند سانتی هیچ گاه فرش را از زیر وسایل سنگین نکشید، هر چند کار اضافی به نظر تان می آید ، اما بهتر است که فرش را از زیر وسیله آزاد   و سپس اقدام به جابه جایی اش کنید. کشیدن فرش از زیر اجسام سنگین در فرش هایی با تراکم پایین باعث پارگی می شود.

آفتاب و مهتاب نبیندش!

البته این مورد بیشتر درباره فرش های دستی که با مواد سنتی رنگ آمیزی شده است کاربرد دارد. سعی کنید روی فرش را در قسمت هایی که آفتاب بر آن پهن می شود، بپوشانید. چرا که تابش مستقیم و مستمر نور خورشید باعث تغییر رنگ فرش خواهد شد.

مواظب رطوبت باشید

رطوبت در فرش های دستی خرابی بیشتری نسبت به انواع ماشینی اش ایجاد می کند. پوسیدگی و حمله انواع حشره های خورنده به فرش از نتایج مرطوب ماندن فرش برای زمان طولانی است. اگر منزل تان قدیمی و چند پله ای از سطح زمین پایین تر است همیشه زیر فرش را بازرسی دوره ای کنید.

قالی شویی بهتر از پارو

با آن که گفتیم  از شستن مداوم فرش بپرهیزید، اما اگر روزی نیاز به شستن فرش پیدا کردید، بهترین راه سپردن آن ها به قالی شویی های مجوز دار است. شستن سنتی فرش در خانه علاوه بر این که مصرف آب را بالا می برد، ممکن است خسارت هایی را هنگام شست وشو، آب کشی، جابه جایی و پهن کردن به فرش وارد کند.