۰ نفر

مسیر بازگشت به برجام

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳
کد خبر: 488131
مسیر بازگشت به برجام

پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پایان دوره دونالد ترامپ اگرچه صحنه را برای بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها مهیا کرد، اما در همین یک‌ ماه گذشته تحولات عجیبی رخ داده که این مسیر پرپیچ‌وخم و سخت شده است، کلاف بازگشت آمریکا به برجام پیچیده‌تر شده و تخریبگران فعال شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  ترور شهید محسن فخری‌زاده یکی از این تحولات بود؛ دانشمندی که در ارتباط مستقیم با برجام بوده و بعد از ترور او فاش شد که وی به‌خاطر خدماتش در موضوع هسته‌ای از رئیس‌جمهور نشان درجه‌2 خدمت دریافت کرده است.

مخالفان داخلی و خارجی توافق هسته‌‌ای تمام تلاش خود را برای صعب‌العبور‌کردن مسیر بازگشت آمریکا به برجام به‌کار گرفته‌اند، مصوبه مجلس که با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب و به قانون تبدیل شد، به همین پیچیدگی‌ها افزود؛ مصوبه‌ای که حسن روحانی رئیس‌جمهور، وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و دولت مخالفت خود را با آن اعلام کردند. به‌طوری که رئیس‌جمهور در یک سخنرانی گفت که این مصوبه را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم از نکته عجیبی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای پرده برداشت و آن اینکه «... بعضی دوستان می‌روند و به آمریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید». او گفته بود ما که سکوت می‌کنیم، دلیل نمی‌شود که متوجه این گراها نباشیم. تقریبا از زمان استقرار بایدن در کاخ سفید تا پایان دولت روحانی، 5‌ماه فرصت بازگشت به برجام است، آیا در این 5ماه، گره‌ها زیاد می‌شود یا گراها؟