۰ نفر

۷۳درصد نقض قرنطینه در تهران؛

چرا برخی کرونا مثبت‌ها مجوز سفر دارند؟

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۳
کد خبر: 488111
چرا برخی کرونا مثبت‌ها مجوز سفر دارند؟

متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از کرونا مثبت‌ها قرنطینه را می شکنند و در سطح شهر تردد می کنند و برخی قصد سفر هم دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  بمب‌های متحرکی که در شهر می‌چرخند و هر لحظه ممکن است چاشنی انفجاری آنها عمل کند و سرانجام مرگباری رقم بخورد البته این بمب‌های متحرک برخلاف همه بمب‌ها بی سر و صدا قربانی می‌گیرند؛ این بمبب‌های متحرک مبتلایان به کرونا هستند که با وجود ابتلا به کرونا به جای آنکه در خانه بمانند به هزار و یک دلیل قرنطینه را می‌شکنند و راهی کوی و برزن در شهر می‌شوند، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و در محل کار حاضر می‌شوند.

این در حالی است که هر فرد کرونا مثبت حکم یک بمب ویروسی مرگبار را دارد، شاید فرد مبتلا حتی هیچ علامتی نداشته باشد، اکسیژن خونش بالا باشد، اما همین فردی که هیچ علامتی ندارد یا تک علامت دارد می‌تواند ویروس کرونا را در کسری از ثانیه در مترو، اتوبوس، اسنپ یا محل کار به فرد دیگری منتقل کند و دیگری را گرفتار تخت بیمارستان کند؛ بخت برگشته‌ای که سیستم ایمنی ضعیفی دارد و با وجود ماسک زدن به دلیل تماس طولانی با فرد کرونایی آلوده شده است و کرونا او را به زمین می‌زند و در نهایت روی تخت بیمارستان به دستگاه تنفس مصنوعی وصل می‌شود و نفس کشیدن برایش عذاب است؛ هر روز روی تخت مراقبت‌های ویژه مرگ را جلوی چشمانش می‌بیند و خانواده اش چشم انتظار و دل نگران بازگشت او هستند.

همه این‌ها یا بسیاری از داغ‌هایی که می‌بینیم ناشی از رعایت نکردن برخی افراد است که کرونا را جدی نمی‌گیرند، بنابر اعلام مسئولان حتی در ۱۴ روز محدودیت شدید کرونایی که اصناف و مشاغل تعطیل بودند؛ باز هم بیماران کرونا مثبت حاضر به تبعیت از قانون نبودند و قصد سفر داشتند.

تنها سه درصد مردم گرفتار کرونا هستند

رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: باید اعلام کنم که تنها سه درصد از مردم ما درگیر بیماری کرونا هستند و ۹۷ درصد سالم و پاک هستند؛ یعنی به نوعی تنها سه درصد از جمعیت ایران درگیر بیماری کرونا شده‌اند.

رحمانی‌فضلی بیان کرد: ما تمام همّ و غم خود را بر این گذاشته‌ایم تا از این سه درصد مراقبت کنیم و آن ۹۷ درصد دیگر بتوانند به راحتی به زندگی خودشان ادامه دهند.

وی تصریح کرد: ما به دلیل این سه درصد از مردم تردد‌ها را محدود کرده، مغازه‌ها را بسته و دیگر محدودیت‌ها را اعمال کرده‌ایم؛ پس از این افراد تقاضا و خواهش داریم که از خود مراقبت کنند و تا زمانی که بهبودی کامل را به دست نیاوردند، در جامعه حضور پیدا نکنند.

۷۳ درصد نقض قرنطینه در تهران

علیرضا زالی فرمانده ستاد کرونای تهران  گفت: مطالعات ما در تهران نشان می‌دهد هر فردی که به بیماری آلوده باشد می‌تواند هفت نفر را که اغلب افراد نزدیک به فرد در منزل یا محل کار هستند آلوده کند. یعنی هفت تا ۱۰ نفر از اطرافیان فردی که کرونا مثبت است باید ردیابی شوند.

وی افزود: در شروع هفته گذشته ردیابی تلفن همراه بیماران کرونا مثبت نشان داد که  ۷۳ درصد بیماران کرونایی در تهران نقض قرنطینه می‌کنند و این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

کرونا مثبت‌هایی که کوله بار سفر می‌بندند

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ۶ روز محدودیت‌های شدید کرونایی در هفته قبل ۴۶۰۰ نفر قصد سفر با حمل و نقل عمومی از جمله هواپیما، اتوبوس و قطار را داشتند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: یک کرونا مثبت با اطلاع از بیماری خود به ۹ استان سفر کرده بود و در تمام مسیر رفت و برگشت خود در ۹ استان تردد داشته است.

حریرچی با بیان اینکه برای مهار کرونا نباید فقط از دیگران توقع داشت، گفت: از نظر ما کسی که کرونا مثبت است و در شهر تردد می‌کند، مجرم و جنایتکار است.

شناسایی کرونایی‌ها با کد ملی و ممنوعیت از سفر

خوشبختانه به تازگی آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا به سامانه وزارت بهداشت متصل شده اند تا اطلاعات بیماران کرونا مثبت را در سامانه ثبت کنند از طرفی سامانه‌ای را وزارت ارتباطات راه اندازی کرده است تا پل ارتباطی وزارت بهداشت و وزارت راه باشد؛ در واقع اطلاعات بیماران کرونا مثبت در سامانه وزارت بهداشت جمع آوری می‌شود و این اطلاعات در اختیار شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های مسافرتی، تاکسی‌های اینترنتی، راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت‌های اتوبوسرانی بین شهری قرار می‌گیرد و فرد کرونا مثبت در هنگام خرید بلیت یا سوار شدن با کد ملی به سرعت شناسایی می‌شود و می‌توان از سفر بمب متحرک کرونایی با این روش جلوگیری کرد.

برای نخستین بار این ایده در مترو برای یک روز بررسی شد و ۱۶۴ کرونا مثبت در مترو تهران شناسایی شدند که قصد استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی را داشتند، این در حالی است که به گفته استاندار تهران یکی از عوامل اصلی شیوع کرونا در شهری مانند تهران حمل و نقل عمومی از جمله متروست.

حالا سامانه وزارت بهداشت مانع از سفر مبتلایان به کرونا می‌شود هر چند که این سامانه اشکالاتی دارد، به عنوان مثال گفته شده است که سامانه ۱۴ روز مانع از سفر فرد کرونایی می‌شود، اما من برخی بیماران در سامانه مجاز به سفر هستند، این موضوع با تعداد بالایی از بیماران هم بررسی شده است و مشخص شد که اسامی بسیاری از کرونا مثبت‌ها در سامانه مجوز سفر ثبت نشده است.

اجباری شدن ارائه کارت ملی در ادارات کلید خورد

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: جریمه بیماران کرونایی که قرنطینه را می‌شکنند در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شد و هر کس که قرنطینه را بشکند ۲۰۰ هزار تومان جریمه باید پرداخت کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از فعال شدن سامانه رصد بیماران کرونایی و ارسال پیامک هشدار به بیماران نقض کننده قرنطینه خبر داد و گفت: سامانه رصد هوشمند بیماران کرونایی فعال شده است و نقض قرنطینه بیماران کرونایی ثبت می شود و  در اولین روز هفته ما ۲۵ هزار پیامک هشدار به مبتلایان فرستادیم که قرنطینه را نقض کرده بودند.

رئیسی درباره ارائه خدمت به افراد با کد ملی در ادارات و اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست ۱۱۲ شرکت هواپیمایی، قطار و تاکسی و اسنپ به سامانه وزارت بهداشت متصل شده اند و در مرحله بعدی استفاده اجباری از کد ملی و ارائه کارت ملی در ادارات مدنظر قرار دارد و ادارات دولتی در هفته جاری به سامانه وزارت بهداشت متصل خواهند شد و از این هفته افراد در ادارات دولتی باید کارت ملی ارائه کنند و به تدریج این موضوع به طور کامل اجرایی خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اجباری شدن ارائه کارت ملی در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه مترو گفت: اجرای اجباری شدن ارائه کارت ملی در هنگام ورود به مترو به راحتی نخواهد بود چرا که مترو شرایط متفاوتی دارد.

چرا برخی کرونا مثبت‌ها مجوز سفر دارند؟

با وجود تلاش ها برای رصد بیماران کرونایی و ممنوعیت سفر اما اشکال کار کجاست که بسیاری از کرونا مثبت ها می توانند بدون نگرانی به سفر بروند و مجاز به سفر هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه برخی افراد کرونامثبت مجوز سفر دارند و به نظر می‌رسد اطلاعات آن‌ها در سامانه وزارت بهداشت نشده است، بیان کرد: متاسفانه برخی آزمایشگاه‌های خصوصی از ثبت اطلاعات بیماران کرونامثبت به طور کامل خودداری می‌کنند و ما در حال رصد و پایش اطلاعات آزمایشگاه‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها هستیم و با این آزمایشگاه‌های متخلف برخورد می‌شود.

معاون بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اینکه با آزمایشگاه‌های متخلف در بخش خصوصی در ثبت ناقص اطلاعات بیماران کرونایی چه برخوردی صورت می‌گیرد، گفت: در هفته گذشته ما یک آزمایشگاه‌ها متخلف در بخش خصوصی را تعطیل کردیم، همچنین به سه آزمایشگاه تذکر کتبی دادیم چراکه اطلاعات بیماران کرونامثبت را به طور کامل در سامانه ثبت نمی‌کردند.

شکست اجباری قرنطینه به خاطر مشکلات مالی

البته باید توجه داشت متاسفانه برخی افراد مبتلا به کرونا به دلیل مشکلات مالی و امرار معاش نمی‌توانند در خانه بمانند و اغلب می‌گویند ماسک می‌زنیم و فاصله را حفظ می‌کنیم و بدین ترتیب راهی کسب و کار خود می‌شوند و این نشان می دهد که برای حمایت از این اقشار به منظور حفظ قرنطینه باید وارد عمل شد.

حریرچی در این باره گفت: طبق هماهنگی‌هایی که داشته‌ایم، سازمان بسیج مسئولیت حمایت معیشتی از مبتلایان قطعی کرونا را برعهده گرفته است تا دغدغه آن‌ها برای رعایت قرنطینه کمتر شود.

خوشبختانه این موضوع مصداق عینی دارد و مرور خبر‌های روز‌های اخیر نشان می‌دهد که سازمان بسیج پای کار آمده است تا نیاز‌های معیشتی و درمانی مبتلایان کرونا در دوران قرنطینه را کاهش دهد و طرح شهید سلیمانی برای رصد و ردیابی بیماران کرونایی با همکاری بسیج کلید خورده است.

با این حال به نظر می‌رسد باید ستاد ملی کرونا تدابیر لازم را برای کمک به بسیج و تقویت حمایت‌ها از مبتلایان کرونا، اتخاذ کرده باشد تا اقدام مهم شناسایی و ردیابی مبتلایان کرونا، تکمیل شود و این بیماران با دریافت حمایت معیشتی کافی، دلیل و بهانه‌ای برای خروج از قرنطینه و تهدید سلامت دیگران نداشته باشند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: باید مسئله قرنطینه سازی را نیز به جد دنبال کنیم. افرادی که تست آن‌ها مثبت شده باید به قرنطینه بروند و در این مسیر دو بخش وجود دارد؛ نخست افرادی که به لحاظ شرایط اقتصادی و دلایل دیگر در منزل امکان قرنطینه ندارند؛ لذا نقطه آسیب پذیر ما همین جاست که باید فضا‌های مراقبتی را در نظر بگیریم؛ لذا از فرمانداران درخواست می‌کنم به موضوع فضا‌های مراقبتی توجه ویژه داشته باشند و لیست آن‌ها را به ما اعلام کنند.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ابتدا در هر نوبت خروج از قرنطینه فرد ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهد شد و در صورت تکرار، به قرنطینه اجباری فرستاده می‌شود. چنین قاطعیتی برای آن‌ها که سلامت دیگران را به خطر می‌اندازند تحسین‌برانگیز است، اما یک نکته مبهم این است که تکلیف معیشت و مشکلات اقتصادی آن‌هایی که باید به اجبار قرنطینه را رعایت کنند چه می‌شود؟

از طرفی باید به سرعت نقص‌های سامانه‌های الکترونیکی برطرف شود تا بتوان مانع از تردد بمب‌های ویروسی در سطح جامعه شد چرا که یک کرونایی می‌تواند تا ۱۰ نفر را به کام مرگ بکشاند، پس نظارت و سرعت عمل در رصد و ردیابی بیماران کرونا مثبت و افراد در تماس با آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و اگر افراد کرونا مثبت و کسانی را که با آن‌ها در تماس بودند ردیابی و قرنطینه کنیم می‌توانیم به شکست زنجیره انتقال بیماری بیش از پیش کمک کنیم.