۰ نفر

به گزارش مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی؛

کرونا، بیکاری و کاهش اجباری مصرف مواد خوراکی خانوارها/ بازگشت ۶۲درصد از متقاضیان بیمه بیکاری به بازار کار

۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 484278
کرونا، بیکاری و کاهش اجباری مصرف مواد خوراکی خانوارها/ بازگشت ۶۲درصد از متقاضیان بیمه بیکاری به بازار کار

نتایج یک پژوهش نشان داده است که 62 درصد از متقاضیان بیمه بیکاری به دنبال شیوع کرونا، اکنون به بازار کار بازگشتند. همچنین مصرف مواد خوراکی در بین خانواران بیکار شده ناشی از شیوع کرونا به شکل محسوسی کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین ،  مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی  با هدف ارائه تصویری دقیق‌تر از وضعیت متقاضیان دریافت بیمۀ بیکاری در شرایط شیوع ویروس کرونا و میزان رضایت آنان از خدمات ارائه شده در حوزه بیمه بیکاری پژوهشی انجام داده که نتایج آن اعلام شده است.

بیش از هفتصد هزار نفر از بیکارشدگان متقاضی دریافت مقرری بیمه بیکاری جامعه آماری این پژوهش بودند که در سامانه در نظر گرفته شده از سوی وزارت و سازمان تأمین اجتماعی در بازه زمانی ابتدای اسفند ۱۳۸۸ تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۶ ثبت نام کرده بوده‌اند.

 نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها حدود 27درصد از بیکارشدگان، قرارداد شغلی دائم داشته و قرارداد باقی بیکارشدگان از نوع قرارداد موقت بوده‌است.

همچنین حدود 42درصد از بیکارشدگان دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند و حدود 68 درصد هم در این دوره زمانی، سرپرست خانوار بوده‌اند.

مطابق نتایج این پژوهش، 62 درصد از متقاضیان دریافت مقرری بیمۀ بیکاری، در طول ماه‌های گذشته مجددا مشغول به کار شدند و 38درصد متقاضیان نیز همچنان بیکار هستند.

بیش از 93درصد از بیکارشدگان ابراز داشته‌اند که در ایام بیکاری مجبور شده‌اند هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را کاهش دهند.

بیش از 76درصد آنان مجبور به کاهش هزینه‌های مواد خوراکی خانواده‌شان در این دوره زمانی شده‌اند.

 مطابق نتایج این پژوهش، مصرف گوشت قرمز حدود 72 درصد از خانواده‌های افراد بیکارشده، به صورت جدی کاهش پیدا کرده‌است و حدود 15درصد از خانواده‌های بیکارشدگان، حتی پیش از دوره بیکاری نیز توان خرید گوشت قرمز به صورت ماهانه را نداشته‌اند.

حدود 76درصد از خانواده‌ها، دچار کاهشی محسوس در مصرف مرغ، حدود 71درصد از خانواده‌ها کاهش در مصرف برنج، 61 درصد خانواده‌ها دچار کاهش مصرف در لبنیات و حدود 42درصد خانواده‌های بیکارشدگان، کاهش در مصرف تخم مرغ و حدود 70درصد از خانواده‌ها نیز کاهش در مصرف ماهانه‌ میوه را نیز گزارش کرده‌اند.