۰ نفر

در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شد؛

درخواست وزیر کشور برای حمایت از اصناف ضعیف

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱:۳۷
کد خبر: 482308
درخواست وزیر کشور برای حمایت از اصناف ضعیف

وزیر کشور در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا از فرمانداران خواست ضمن حمایت از اصناف ضعیف، از آمارسازی در این دوران پرهیز شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور  در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از استماع نظرات و پیشنهادات فرماندارن و روسای شبکه بهداشت و درمان شهرستانها با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا، مسئله مهمی است و در حوزه اجتماعی، امنیتی، انتظامی و اقتصادی اثرگذار است؛ گفت: این درحالی است که محور این موضوع، جان انسان ها است و با خسارتهای عظیم و غم های جانگذار مواجه هستیم که دل همه مردم ار جمله رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور محترم و همه ما را به درد آورده است. 

وزیر کشور ضمن ابراز نگرانی از شیوع بیماری کرونا و فوت روزانه تعدادی از مبتلایان تصریح کرد: هرچند این مسئله، خاص ایران نیست و در تمام دنیا در حال رخ دادن است اما به دلیل نوع فرهنگ، مراودات و نوع اعتقادات مردم ایران، غم، دلسوزی و تأسفی که از این موضوع در قلبهای همه می‌نشیند، جانگدازتر به نظر می رسد. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به طرح جدید اعمال محدودیتهای هوشمند، گفت: این طرح شهرستان و شهر محور است و محورکار را بر شهرستان ها و شهرها گذاشته شده است. در این طرح شروع مقابله تا سطح شهر تمرکز یافته و سعی شده تا همه اختیاراتی که می تواند به کنترل این موضوع کمک کند در چارچوب همین طرح، به فرمانداران داده شود.

وی در همین راستا با بیان اینکه این طرح، ۷ بخش دارد که شامل غربالگری، بیماریابی، تست حداکثری، قرنطینه، ردیابی، مشارکت عمومی، محدودیت سازی و اطلاع رسانی، تبلیغات و آموزش است، تصریح کرد: این بخشها باید به صورت مجموعه و  با هم کار کند تا موفق شویم. لذا نباید در در مردم توقع نامتناسبی ایجاد شود و انتظارات به نحو غیر منطقی جهت پیدا کند؛ چرا که اگر همه این هفت بخش را اجرایی نکنیم، صرفِ موضوعاتی مثل تعطیل کردن، مسئله و مشکل را حل نمی‌کند. 

 رحمانی فضلی در ادامه تشریح طرح جدید گفت: این طرح بر سه محور اصلی استوار است. محور اول؛ وزارت بهداشت است، با انجام کار تخصصی و زحماتی که در حوزه درمان و مدیریت ویروس می کشد، و همه ما در خدمت وزارت بهداشت هستیم و باید کمک کنیم.  محور دوم؛ مردم هستند که موفقیت این طرح بستگی به نحوه تعامل همکاری و همدلی مردم دارد. هرچه مردم کمک، همکاری، همراهی و رعایت کنند؛ هم هزینه ها کاهش پیدا می کند و هم طول دوره بیماری کوتاه می شود، ضمن اینکه شرایط، نیز مناسب تر می شود.

وی اضافه کرد: درصورتی که مجبور شویم در ستاد تصمیماتی بگیریم که منجر به تعطیلی شود، خسارات زیادی در حوزه اقتصاد و تجارت و کسب و کار و معیشت مردم در پی دارد، اما در صورت عدم همکاری کافی عمومی، ممکن است ناگزیر به اتخاذ چنین تصمیماتی باشیم؛ چرا که درصورتی که این تصمیمات گرفته نشود، شیوع بیماری طولانی تر و خسارات سنگین تر می شود و همچنین میزان فوتی ها نیز بیشتر خواهد شد. پس فرمانداران، مردم خوب ما و روسای شبکه بهداشت بدانند و به همه بگویند که ما بین خوب و بد تصمیم نمی گیریم، بلکه بین بد و بدتر تصمیم می گیریم و دراثر اضطرار، چنین تصمیماتی را می گیریم و در تمام دنیا هم این کار را می کنند. 

وزیر کشور با بیان اینکه اختیارات کامل به فرمانداران، استانداران و روسای دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان فرماندهان عملیاتی در شهرستان ها و استانها داده شده است؛ گفت: با این اختیارات می توانند کارها را به خوبی هدایت کنند؛ ضمن اینکه اختیارات دیگری هم دارند و قوانین و مقررات و اختیارت قانونی وزارت بهداشت به عنوان اصلی ترین مسئله ای است که باید به اجرای آنها کمک کنیم، درکنار آن قانون مدیریت بحران را داریم و شوراهای تامین هم ظرفیت خوب قانونی هستند. همچنین قوه قضاییه و دادستان ها با اختیاراتی که دارند، ظرفیت خوبی هستند. هیچ مشکلی در حوزه این ظرفیتهای قانونی و اختیارات وجود ندارد و فراتر از اینها هر اختیار لازم، از طریق ستاد ملی کرونا پیگیری و در صورت تصویب، ارائه می شود. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه محور سوم این طرح را تبلیغات، آموزش و اطلاع رسانی اعلام کرد و گفت: زمانی می توانیم مردم را در کنار خود داشته باشیم که مردم به خوبی توجیه و اقناع شوند و درنتیجه اجماع عمومی، همدلی محقق شود و همکاری صورت پذیرد که این کار برعهده رسانه ها و در رأس آن برعهده رسانه ملی است.
وی در همین راستا ضمن تقدیر از رسانه ها به ویژه صدا و سیما درخصوص اقدامات صورت گرفته تاکنون، تاکید کرد: انتظار و توقع ما از رسانه ها در این مرحله که بیماری کرونا شدیدتر شده، بیشتر است. وزارت بهداشت زمانی می تواند در کار خود موفق باشد که تبلیغات، اطلاع ر سانی و آموزش به خوبی انجام شود و این اقدامات بخش مهمی از بازدارندگی و پیشگیری را می تواند شکل دهد و تمامی این اقدامات برعهده رسانه ها است. پس باید همه دست به دست هم دهیم تا موفق شویم. 

رحمانی فضلی به نقش موثر رسانه های محلی در این مسیر اشاره کرد و گفت: در حوزه منطقه ای، رسانه های محلی مخاطب بیشتری از رسانه ملی دارند. همه نظرسنجی ها نشان می دهد که رسانه های محلی مخاطب بیشتر و همچنین تاثیرگذاری بسیار بالایی دارند یعنی اثرگذاری رسانه های محلی در مقیاس محلی بیشتر از ملی است؛ چراکه به زبان مردم حرف می زنند و با فرهنگ مردم منطقه با آنها مواجه می شوند؛ همچنین از منظر مرجعیت منطقه ای با مردم تعامل می کنند.

وی گفت: در مبارزه با کرونا باید همه رسانه ها به کار گرفته شوند، اصلی ترین وظیفه صدا و سیما در شرایط کنونی، مانند همه دستگاه های مسئول در مبازره با کرونا، از جمله، وزارت کشور است. چهار وظیفه و مأموریت امسال وزارت کشور، شامل امنیت، معیشت، سلامت و انتخابات بود اما در مقطع کنونی محور همه 4 وظیفه و ماموریت اصلی سلامت است. همین اولویت گذاری را مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم نیز تاکید داشتند؛ پس صدا و سیما و رسانه ها هم بایستی وظیفه اصلی خود را در این حوزه تعیین کنند. 

وزیر کشور افزود: قالب ها و ساختارهای مختلفی در رسانه ها داریم که این ساختارها می توانند محتواهای مختلفی را تامین کنند. رسانه ها می توانند با هر ساختار، مخاطب خاص آن ساختار را جذب کنند. از فعالان رسانه، خواهش دارم که به این موضوع، نگاه حرفه ای خاص داشته باشند؛ یعنی هم در قالب سریالها و فیلم ها و هم در قالب اوقات فراغت و مسابقات یا در قالب آموزش و یا هرمدلی که تصور می کنید، رسانه شما در آن ساختار جای می گیرد، باید به تحقق امر اجماع عمومی در مبارزه با کرونا و فرهنگ سازی و آموزش و اطلاع رسانی آن کمک کنید.

وزیر کشور ادامه داد: در کنار آن علما، روحانیت عزیز که بواسطه نقش ماندگار مساجد و منبرها محل رجوع مردم و مرجع مردم هستند، حتما باید تلاش کنند. الگوی ما هم در این مسئله مقام معظم رهبری است که ایشان به جد تاکید دارند و به بیشترین حد ممکن رعایت می کنند که این رعایت ایشان، باید الگوی همگانی درخصوص رعایت پروتکل ها باشد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه هدف اصلی، کنترل و مدیریت ویروس کرونا است، اظهار کرد: در کنار آن، اصلی ترین اهداف ما این است که در کنار کاهش شیوع بیماری در جامعه، کاهش ورود بیماران به بیمارستان را داشته باشیم. یعنی اگر این سه هدف را خوب نشانه روی کنیم، می توانیم موفق شویم و سایر اقدامات طریقی برای این اهداف است. اگر محدود سازی می کنیم یا اعمال نظارتهای سخت و یا کار دیگر برای این است که این اهداف محقق شود. 

وی با بیان اینکه طرح های ابتکاری زیادی در شهرستانها اعمال شده است که جای خوشبختی دارد، افزود: همواره در وزارت کشور با چنین طرحهایی مواجه بوده ایم؛ چراکه در ارزیابی موضوعات خاص، ۴۵۰ فرماندار، در ۴۵۰ مرتبه، رتبه بندی می شوند. دستورالعمل ها واحد اما عملکرد متفاوت است و این نشان می دهد که فرمانداری که رتبه یک آورده است در بکارگیری ظرفیتها، امکانات، ابتکارات، خلاقیتها و نوآوری ها موفق تر بوده است وگرنه امکان برای همه یکسان است اما استفاده از آن امکان مهم است. 

رحمانی فضلی از  روسای شبکه های بهداشت و فرمانداران خواست تا ابتکارات خاص و موفق خود را در سطح شهرستانهای استان اشاعه دهند و گفت: این ابتکارات در کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی کرونا جمع بندی و در کل کشور تسری داده شود. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص ایجاد نقاهتگاه ها برای قرنطینه بیماران گفت: هر فرمانداری که نیاز به نقاهتگاه دارد با پیشنهاد مرکز بهداشت، مدیریت این مرکز و طراحی مورد نظر آنها، کار را دنبال کنند؛ چراکه در ابتدا برخی ضعفها و نقص ها در اجرای این طرح داشتیم البته این ضعف ها به معنای نفی زحمات دوستان نیست که صادقانه و ایثارگرانه آمده اند، بلکه برای این است که کار کامل شود. بمنظور رفع این مشکلات، نمکی از ستاد مجوز گرفته اند که هر شهرستانی که نیاز به نقاهتگاه دارد، بتواند از هتلها، مسافرخانه ها و اماکن دولتی استفاده کند.

وی افزود: البته منوط از نقاهتگاه، محل قرنطینه موقت است. البته اگر حس شود که این اماکن در برخی شهرستان ها به تعداد کافی نیست، می توان از ظرفیت نیروهای نظامی استفاده کرد. در هر صورت، این کار باید با توصیه و نظارت وزارت بهداشت و راهنمایی این مجموعه باشد. 

وزیر کشور در فراز دیگری از سخنان خود گفت: سامانه تخصصی برای استفاده از نظرات مردم و ارتباط با مردم داریم که کار بسیار خوبی است و به خصوص با زبان و شرایط بومی منطقه با مردم ارتباط برقرار می شود. و در این روند، حتما باید از مراجع اصلی که مورد توجه مردم در شهرستانها است، استفاده شود. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه پیشنهادی در راستای استفاده از ظرفیت سامانه آموزشی شاد داده شده است، گفت: چند میلیون دانش آموز به سیستم شاد وصل هستند و از این طریق، معلمین کار آموزش را در فضای مجازی دنبال می کنند. توصیه این بود که ظرفیت چندمیلیونی دانش آموزان را با ظرفیت شاد در خدمت این طرح بیاوریم.

وی گفت: معلم‌ها کافی است در هر درس، دو دقیقه به اهمیت این موضوع بپردازند و فرزندان ما را مامور مراقبت از والدین خود کنند. این اتفاق خیلی مهمی است یعنی فرزندان با آموزشهایی که می بینند، مراقب والدین خود باشند. در کنار آن بانوان و مادران، که اداره امور خانواده را بر عهده دارند و محور اصلی خانواده هستند، می توانند در اقدامات پیشگیرانه یا درصورت لزوم درمان بیماران نقش بسیار بزرگی ایفا کنند. باید بتوانیم همه اینها را از طریق این سامانه ها آموزش بدهیم و همچنین از نیروهای داوطلب مختلف بسیاری که وجود دارند، نیز استفاده کنیم.

رئیس شورای امنیت کشور درخصوص ضمانت های اجرایی طرح گفت: در ضمانت اجرا هیچ کمبودی نداریم؛ جریمه، پلمپ، الصاق در پرونده، ارسال به قوه قضاییه، ظرفیت قانون مدیریت بحران، اختیارات قانونی دادستان و شوراهای تامین را داریم. پس اشکال در اِعمال اختیارات یا ضعف در فهم دقیق این قوانین و مقررات است. باید از همین ظرفیتها استفاده کنید. باید از دادستان بخواهید که از موضع مدعی العموم وارد شود و کارها را پیش ببرند. 
وی درهمین راستا ضمن تشکر از قوه قضاییه گفت: این قوه در این موضوع به شدت، به دقت، به سرعت و با جدیت پای کار آمده است تا فرمانداران بتوانند از ظرفیتها استفاده کنند. 

وزیر کشور در ادامه خطاب به فرمانداران گفت: فرمانداران هر روز جلسه متناظر قرارگاه را در سطح شهرستان برگزار کنند و با حضور اعضاء، عملکرد آن روز را بررسی کنند و پیشنهادات، توصیه ها و اقدامات جدیدی را برای روز بعد، برنامه ریزی کنند. همچنین با سیستم جدیدی که راه اندازی خواهد شد، باید 450 فرماندار به صورت آنلاین در دسترس باشند، و مصوبات و اقدامات را به دبیرخانه قرارگاه ارسال کنند.

وی همچنین به فرمانداران گفت تا چک لیستی تهیه کنند و افزود: دستورالعمل کلی برای شهرستان ها و همچنین دستورالعمل هر دستگاه برای آنها ارسال خواهد شد، اما فرمانداران باید بر اساس دستورالعمل ها، چک لیست تهیه کنند و این چک لیست را به صورت روزانه کنترل کنند؛ یعنی باید هدفمند و منظم با این مسئله برخورد شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، تجمع و تردد را دو مسئله مهم این روزهای شهرهای با وضعیت قرمز برشمرد و گفت: وقتی وضعیت یک شهر قرمز می شود و می گوییم تجمع نباشد، مطلقاً نباید تجمعی صورت گیرد. بعضی از فرمانداران محترم یا استانداران عزیز مراعات برخی از رودربایستی ها را می کنند. هیچ رودربایستی نباید داشته باشید.

وی تاکید کرد: در جلسه استانداران هم عرض کردم، هرکجا که نمی توانید و یا رودربایستی یا محافظه کاری دارید، به من ارجاع دهید یا بگویید وزیر کشور گفته است و تقصیر ما نیست. ما هم حتما پیگیری خواهیم کرد. پس تجمع و تردد در شرایط بروز وضعیت قرمز در شهرها باید کنترل کامل شود و دیگر استثنا نداریم، مگر استثنائاتی که از مرکز اعلام شود. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در بخش دیگری از سخنان خود به فرمانداران و روسای مراکز بهداشت شهرستانها هشدار داد: به هیچ وجه آمارسازی و مخفی کاری نکنید؛ جان مردم است و برمبنای اطلاعات و آمار شما است که نمکی و همکاران در وزارت بهداشت تصمیم گیری می کنند. جان مردم است و نباید به هیچ وجه در آن اهمال نشود. 

وزیر کشور با تاکید بر اینکه سمن ها ، خیرین و تشکلهای مردمی باید در این کار کمک کنند، گفت: درخصوص مشارکتهای مردمی، سازمان امور اجتماعی را مسئول این کار گذاشتیم که اقدامات خوبی در این جهت انجام شده است. در جلسه این هفته قرارگاه گزارش می دهند و پس از آن، به همه شهرستانها ابلاغ خواهیم کرد تا با محوریتی که در آن تعیین شده است همه در حوزه مشارکت های مردمی فعال باشند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مشارکتهای مردمی در حوزه پیشگیری، درمان، بازرسی و نظارت است، اظهار کرد: در همه این حوزه ها باید از مشارکت مردم استفاده شود و هم کسانی که در سمنها، احزاب و تشکلها و هیات ها هستند، باید پای کار بیایند، از آنها دعوت کنیم که بیایند چراکه تجربه این کار را در حوزه های مختلف داشتیم و البته  باید دستورالعمل ها را هم جدی بگیریم. 

وزیر کشور همچنین اشاره کرد: باید به اصناف و گروههای آسیب پذیر و ضعیف کمک شود اما بدانید که اگر طرح های اعمال محددویت ها اجرا نشود، این صدمات همچنان استمرار خواهد یافت. 

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود، بر اولویت مناطق حاشیه ای و روستاها تاکید کرد و گفت: البته اولویت ما مناطقی است که بیشترین ابتلا و بستری وجود دارد اما در همین محدوده ها نیز، باید حاشیه ها و روستاها مدنظر قرار گیرد، چراکه در حاشیه ها امکانات کم است. لذا وزارت بهداشت تلاش کند تا محل استقرار و امکانات لازم را فراهم کند و فرمانداران نیز در این کار همکاری و کمک کنند، از کانکس ها و همه امکانات موجود نیز استفاده شود.

وی تاکید کرد: روستاها هم مهم هستند و نباید از آنها غافل شد. در روستاها امکان آزمایش کمتر است. البته در شرایط کنونی که کاملا محدود است ولی  با سیستم جدید تست سریع که وزیر بهداشت قول دادند که از سه شنبه تحویل داده می شود، در اقدامات تسریع می شود. بحث روستاها بر عهده بخشداران است. بخشداران باید موضوع روستاها را هم در خدمات رسانی و هم در معاینات و رعایت پروتکلها در اولویت قرار دهند. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص اهمیت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: مصوبات ستاد ملی در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تصویب مقام معظم رهبری می رسد و لازم الاجرا است. در جلسه ستاد هم ایشان فرمودند که مصوبات ستاد در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، یعنی همه اینها مصوبه مقام معظم رهبری و عین قانون برای ما است. برای سهولت استفاده هم، این مصوبات به شکل مدونی توسط کمیته امنیتی و انتظامی، تنظیم شود و شامل جرایم، ضمانتها و تذکرات باشد تا به همه مسئولان اجرایی ارائه شود. 

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه دستگاههای اجرایی گاهی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا نمی کنند، گفت: چندشب پیش در تلویزیون دیدم که خبر سه افتتاحیه و جلسه را نشان داد که در افتتاحیه ها دستگاه های اجرایی بودند و در هر سه مورد هم پروتکلها رعایت نشده بود. همین امروزهم در برخی از شهرستان ها رعایت نشد و شانه به شانه نشسته اند. وقتی این صحنه ها را مردم ببینند، می گویند لابد موضوع جدی نیست که خود مسئولان رعایت نمی کنند. بنابراین دستگاههای اجرایی باید پیوست داشته باشند. وقتی که صف توزیع روغن نباتی وجود دارد، مردم هم صف می کشند و مشکل ایجاد می شود، پس نباید اجازه دهیم که چنین مسائلی پیش بیاید. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی خطاب به فرمانداران با تاکید بر اینکه گشت های نظارتی را زیاد کنید، گفت: در جلسه اشاره کردند که بانکها بخشی از پروتکلها را رعایت می کنند. در حالیکه باید ۱۰۰ درصد رعایت کنند. همین بخش هایی که رعایت نمی شود، تاثیرگذاری منفی دارد. بانکها یکی از محل هایی است که بواسطه حضور مردم، امکان شیوع بیماری وجود دارد.

وی افزود: بنابراین مدیران بانکها در شهرستانها و استانها را موظف کنید تا این کار را بکنند و اگر نکردند مجبور می شویم همانند مغازه ها، بانک ها را هم تعطیل کنیم. چطور اجازه داریم مغازه بقالی را تعطیل کنیم، اجازه نداریم بانک را پلمپ کنیم؟ حتما می کنیم و باید پروتکل ها دقیقاً رعایت شود. اینها از اختیارات فرمانداران است و باید انجام دهند. از بانکها بخواهید، زمان بندی اعلام کنند تا اینکارها انجام شود. ساعات سرویس دهی را زیاد کنند و یا در خانه ها به مردم و حداقل به افراد مسن سرویس های ناگزیر از حضور مراجعه کننده در شعبه را ارائه کنند. 

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص اتباع بیگانه گفت: در این زمینه سه راهکار، مد نظر است، اول؛ ممنوعیت ورود اتباع بر طبق پروتکل ها، فرمانداران شهرستانهای مرزی با همکاری نیروی انتظامی و سپاه تلاش کنند که ورود کاملا کنترل شود.  دوم؛ عودت، هرکسی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است باید عودت داده شود. سالانه حدود ۷۰۰-۸۰۰ هزار نفر متردد غیر قانونی عودت داده می شود اما باید این میزان افزایش یابد.  سوم، نظارت و پیگیری برای رعایت پروتکلها و ارائه خدمات برای همه این افراد؛ که در این جامعه زندگی می کنند. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا بر استمرار طرح مذکور تاکید کرد و گفت: مسئله مهمی است که به این طرح به چشم یک هفته و دو هفته نگاه نکنید؛ این طرح مستمر است تا ان شاءا... بتوانیم بیماری کرونا را مدیریت کنیم و به جایی مطمئنی برسانیم که اطمینان و و امنیت خاطر برای مردم ایجاد شود.

وی افزود: مجموعه اقدامات تاکنون تجربه عظیمی برای ما بود، هرچند خستگی، فرسودگی و هزینه های بالایی برای مردم ایجاد شده است اما اکنون در جایی ایستاده ایم که تجربه عظیم، دانش بسیار و تجهیزات بسیارخوبی داریم و روی پای خود هستیم. در تولید نیازها که آخرین آن تست سریع یا رپید تست است گام بلندی برداشته ایم. این در حالی است که در روزهای اول کیت های نمونه گیری هم نداشتیم. 

 رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: همه اینها مواردی برای شکر است و شکر ما هم لفظی نیست، بلکه باید به خوبی استفاده کنیم و بهره وری و اثربخشی را بالا ببریم. مشارکت مردم را تقویت کنیم و کار را به خود مردم بسپاریم. همه این اقدامات به عنوان عملکرد خالصانه و صادقانه فرمانداران عزیز و روسای محترم شبکه های بهداشت و عزیزان، نیروهای وزارت بهداشت و وزارت کشور و همه دستگاهها از جمله بسیج، هلال احمر، نیروی انتظامی ثبت خواهد شد که امیدواریم در نامه اعمال حسنه و عاقبت بخیری خود و خانواده شان شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین ضمن تشکر از فرمانداران و روسای شبکه بهداشت و درمان شهرستانها ابراز امیدواری کرد که با همکاری مردم و همراهی و همدلی همه دستگاههای اجرایی با محوریت وزارت بهداشت و کادر پزشکی و بهداشتی در خط مقدم مواجهه با این بلیه، موفق باشند. وزیر کشور همچنین مراتب تقدیر و تشکر خود را از نمکی، معاونین ایشان، اعضای ستادی و صف وزارت بهداشت، کادر درمانی و پرستاران  به عمل آورد و برای همه آنها آرزوی توفیق کرد.