۰ نفر

درمان کرونا با رمالی، فقط ۵ میلیون تومان!

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۹:۵۷
کد خبر: 482049
درمان کرونا با رمالی، فقط ۵ میلیون تومان!

کرونا با همه تلخی‌هایش، شیرینی این روز‌های برخی از افراد سودجو شده است؛ آن‌ها که به هر دری می‌زنند تا از آب گل آلود این ویروس چموش، خوب ماهی بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کرونا، ویروسی که این روز‌ها بیش از پیش جولان می‌دهد و آمار تک رقمی روز‌های اول آمدنش را در این روز‌ها سه رقمی کرده است و به گفته متخصصان و کارشناسان، در حال حاضر خیال رفتن هم ندارد.

کرونا با همه تلخی‌هایش، شیرینی این روز‌های برخی از افراد سودجو شده است؛ آن‌ها که به هر دری می‌زنند تا از آب گل آلود این ویروس چموش، خوب ماهی بگیرند؛ به طوری که چندی پیش، ویدیویی در فضای مجازی با عنوان " کشف درمان کرونا با رمالی فقط با ۵ میلیون تومان " دست به دست شد و حواشی و واکنش‌های متعددی را به همراه داشت.

ویدیویی که در آن، رمالی تقریبا جوان، قاطعانه از نجات یافتن ۴۰- ۳۰ فرد مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: " فکر نمی‌کنم ۵ میلیون برای یه کرونا زیاد باشه. زیاده؟! می‌تونید با افرادی که از نوشته‌های ما استفاده کرده‌اند تماس بگیرید تا به شما بگن که از کرونا نجات پیدا کرده‌اند. "

این رمال در رابطه با فعالیت خود به منظور درمان کرونا ادامه داد: " یه سری نوشته وُ دارو‌های گیاهی هستن که به مراجعه کننده‌ها میدیم وُ هر دو با هم تاثیر زیادی دارن. "

این تنها یکی از تبلیغات فریبنده این رمال‌های مجازی است که به عنوان مروجان خرافه پرستی، فرصت را غنیمت شمرده و برخی از مردم را با ترفند‌هایی این چنینی و با نرخ‌هایی بعضا نجومی سر کیسه می‌کنند، قیمت‌هایی که شروع آن‌ها میلیونی و برآورد ماهانه آن‌ها میلیاردی است.

سودجویان برای شروع کار خود یک صفحه مجازی راه‌اندازی و با جذب دنبال کنندگان زیاد و تأکید بر عنوان تضمینی، از هر راهی بازارگرمی می‌کنند.

آن‌ها که سرمایه اولیه شان فقط چند تکه کاغذ و قلم است و نوشته هایشان را روی دیوار سادگی مردمی که این روز‌ها از آفت کرونا در امان نیستند و به نوعی مستأصل هستند، می‌نویسند.

سودجویانی که وعده‌های پوچ خود را روی دیوار آرزو‌های عده‌ای از مردم می‌نویسند/ رمال‌هایی که نانشان با روغن کرونا چرب‌تر شده است

یکی از این رمال‌ها که سعی داشت روی درمان تضمینی کرونا تأکید کند در رابطه با گرانی نوشته‌های خود می‌گفت: " ما هم بالاخره دارو می‌خریم و هزینه می‌کنیم و این طور نیست که خشک و خالی این کار را کنیم و فعالیتمون هم یه طوری که باید حتما مهارت داشته باشیم تا بتونیم موفق باشیم. "

موفقیتی که این فرد و امثال او از آن سخن می‌گفتند در وعده‌های پوچشان در بازار فریبکارانه شان است که احساسات مردم را در این شرایط بغرنج به بازی گرفته‌اند و آرزو‌های مردم را که سلامتی شان است، به قیمت پر کردن جیب خود می‌فروشند.

یکی دیگر از این رمال‌ها که تمامی مبلغ را به یکباره در ابتدای کار می‌گرفت، ادامه داد: "به کارم ایمان دارم و به همین خاطر، محاله که خطایی از نوشته هام سر بزنه و حق داری تا به چشم خودت نبینی شک کنی. "

برای محاسبه درآمد‌های نجومی این فرصت طلبان، با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که اگر به طور مثال؛ در هر شبانه روز، برای ۱۰ نفر نسخه رمالی بپیچند میزان درآمد روزانه آن‌ها ۵۰ میلیون تومان است که با تداوم وضعیت کنونی کرونا و افزایش مشتریان، آن‌ها می‌توانند کاسبی پر رونقی را برای خود رقم بزنند که این موضوع، جای خالی نظارت‌های کافی و کنترل تبلیغات در فضای مجازی را محسوس‌تر می‌کند.

حالا رشد ثانیه‌ای کرونا و آمار سه رقمی جان باختگان ناشی از این ویروس مهلک تا این لحظه نشان می‌دهد که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حضور نیافتن در فضا‌های پرازدحام و دوری کردن از افراد ناقل، نسخه تضمینی برای پیشگیری و درمان این بیماری است و نسخه‌های رمال‌هایی این چنینی، وعده‌های پوچی است که تحقق آن‌ها در گروِ بازی با افکار و احساسات عمومی در این شرایط دشوار است.

چندی پیش بود که سرهنگ رمضان الهوردیان، فرمانده انتظامی شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی از دستگیری رمال حرفه‌ای با ادعای درمان بیماری کرونا خبر داد و گفت: به دنبال گزارشی مبنی بر اینکه خانمی در منزل خود، اقدام به رمالی با ادعای درمان بیماری کرونا می‌کرد، با اقدام پلیس دستگیر شد.

وی ادامه داد: این متهم در اعتراف‌های خود گفت که با وعده درمان انواع بیماری‌ها و حتی کرونا و مواردی دیگر، شهروندان را اغفال و اقدام به رمالی و فالگیری کرده است.

پیمان حاج‌ محمود‌ عطار وکیل پایه یک دادگستری در گفت ‌وگویی، در خصوص فعالیت رمال‌ها و سوء استفاده از سادگی برخی از افراد اظهار کرد: در این خصوص، قوانینی به صورت منسجم و مدون وجود ندارد و افرادی که در قالب رمالی، فالگیری و پیشگویی مبادرت به دریافت وجوهی از افراد می‌کنند چنانچه مورد شکایت شاکی خصوصی قرار بگیرند، مراجع قضایی در قالب کلاهبرداری و تدلیس می‌توانند این افراد را از حیث آن که اشخاص مالباخته را مورد فریب قرار داده‌اند و به امور واهی امیدوار و از این طریق وجوهی را دریافت کرده‌اند تحت‌ تعقیب قرار دهند که این نیز مستلزم شکایت افرادی است که از این طریق مورد فریب و پرداخت وجوه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در هر حال اقدام‌های فریبکارانه در قالب کف‌بینی، فالگیری، رمالی و... هم در شرع مقدس اسلام و هم در قوانین مرتبط با کلاهبرداری عنوان معصیت و جرم دارد و در صورت شکایت بزه‌دیده, قابل‌ پیگرد قانونی است. چنانچه این گونه جرایم در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی از طریق آگهی، تحریک و تشویق مردم انجام شود و دارای شاکی خصوصی باشد از سوی دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای قابل‌ پیگرد خواهد بود.

راحیل شمسایی روانشناس  در خصوص سوء استفاده برخی از رمال‌ها در این روزهای کرونایی اظهار کرد: این روزها شاهد افزایش موارد اخاذی افرادی هستیم که ادعا می‌کنند رمالی بلدند و این فعالیت را دنبال می‌کنند. چون شرایط کرونا وحشت خاصی در افراد ایجاد کرده و ترس و وحشتی که تحت تأثیر این شرایط در دل مردم افزایش پیدا کرده است، باعث می‌شود تا مردم دست به دامن چنین کارهایی شوند. یعنی به خاطر آسودگی از استرس ابتلا به بیماری کرونا، بدون اطلاع داشتن از منبع خاص یا حتی آگاهی از مضرات این کارها، دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

وی بیان کرد: بدین ترتیب می‌توان گفت که یکی از پناهگاه‌های مردم همین رمال‌ها شده‌اند و آن‌ها هم از سادگی برخی از مردم سوء استفاده کرده و اخاذی‌های هنگفتی از آن‌ها می‌کنند که این استرس مردم برای آن‌ها ۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

شمسایی تصریح کرد: یکی از دلایل روی آوردن برخی از مردم به رمال‌ها این است که آن‌ها به دلیل اینکه برای گذراندن زندگی نیاز به کار کردن دارند، پیش خود تصور می‌کنند که نهایتا ۵ میلیون تومان هزینه کرده و نوشته‌ای را با خود حمل می‌کنند تا در برابر کرونا محافظت شوند و با این کار، خرج روزمره خود را در می‌آورند، در صورتی که این مسائل باید به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شود.

این روانشناس گفت: خرافات از ایام قدیم‌ وجود داشته و خیلی از افراد روی سادگی مردم سوار می‌شدند و از این مسئله سوء استفاده می‌کردند و برای خود کیسه می‌دوختند، اما الان وضعیت بدتر شده است.

وی ادامه داد: اقدامی که باید در این مورد انجام شود این است که ابتدا به خانواده‌ها در این مورد اطلاع‌رسانی شود، سپس استرس افراد نسبت به ویروس کرونا را تا حد امکان کاهش دهیم و راه درمان کرونا را به مردم معرفی کنیم تا اضطراب آن‌ها نسبت به این بیماری مخوف کمتر شود، زیرا همزمان با افزایش نگرانی مردم، رشد این افراد هم بیشتر می‌شود و به دنبال آن، نرخ فعالیتشان را گران‌تر می‌کنند، چرا که بسیار هم دیده می‌شود که برخی از خانواده‌ها برای جلوگیری از طلاق دو جوان تازه ازدواج کرده دست به دامن رمال‌ها می‌شوند و به وکلا، روانشناسان و بزرگترها مراجعه نمی‌کنند.

شمسایی افزود: مهم‌ترین نکته در این مورد آگاه‌سازی مردم است که باید به مردم آموخته شود قدرت خدا از هر کسی و هر چیزی بالاتر است و باید برای مبارزه با کرونا یا دیگر مشکلات زندگی ابزار علمی مربوط به آن را پیدا کرد و مردم باید به استفاده از ابزار علمی ترغیب شوند، اما شاید رسیدن به این ابزار برای مردم خیلی سخت‌تر باشد و نسخه‌های رمال‌ها راحت‌الوصول‌تر هستند تا جایی که مردم راحت‌تر می‌توانند رمال‌ها را از طریق فضای مجازی یا دوست و آشنا پیدا کنند و در مقابل، ممکن است دادن تست کرونا یا پیدا کردن دارو برای افراد با مشکل همراه باشد.

وی تأکید کرد: به عنوان راه حل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مردم می‌توانند از طریق ارتباط با پزشکان و کادر درمان و روانشناسان، اطلاعات علمی دقیق‌تر و وسیع‌تری به دست آورند و باید به افراد آموخت که سهل‌الوصول بودن رمالی‌ها دلیلی برای اثرپذیری بیشتر آن‌ها نیست.

این روانشناس اظهار کرد: علاوه بر پررنگ‌تر کردن نقش پزشکان و روانشناسان و روش‌های علمی، باید مضرات چنین اقداماتی را در اختیار مردم قرار دهیم و اینکه آیا چنین اقداماتی اثربخشی خاصی داشته‌اند یا خیر؟ تا افراد گول کلاهبرداران را نخورند.

سودجویانی که وعده‌های پوچ خود را روی دیوار آرزو‌های عده‌ای از مردم می‌نویسند/ رمال‌هایی که نانشان با روغن کرونا چرب‌تر شده است

شمسایی بیان کرد: در روانشناسی قضیه‌ای به نام سندروم نتیجه فوری وجود دارد و متأسفانه همه به دنبال نتیجه فوری و راحتی هستند و با توجه به اینکه درمان کرونا زمان خاصی از انسان می‌گیرد، افراد ترجیح می‌دهند تا پول خود را خرج چنین خرافه‌هایی کنند تا مبتلا نشوند. بنابراین لازم است با این مسئله ریشه‌ای برخورد شود و سندروم نتیجه فوری را در جامعه کمتر کنیم و به افراد، زمان‌بر بودن حل مسائل را آموزش دهیم.

وی اظهار کرد: چنین روش‌هایی که مردم به خیال زود بازده بودن به سراغ آن‌ها می‌روند، پیشینه علمی ندارند و ما باید این آگاهی را به مردم بدهیم که برای انجام هر کاری صرف زمانی لازم است و نمی‌توان به یکباره بهبود یافت. برای مثال این موارد می‌توان به فست‌فودها اشاره کرد که مردم زیادی برای سریع‌تر غذا خوردن از رستوران‌های مخصوص یا سوپرمارکت‌ها، غذاهای سریع خریداری می‌کنند، در صورتی که خوردن آن‌ها مضرات زیادی به همراه دارد چون غذایی که باید به بدن ما برسد و انرژی مورد نیاز بدن ما را تأمین کند، نیاز به گذراندن مراحل خاصی دارد اما کسانی که حاضر نیستند مراحل پخته شدن غذا و زمان مربوط به آن را پشت سر بگذارند دست به چنین کارهایی می‌زنند.

این روانشناس تصریح کرد: مراجعه به رمال‌ها هم دقیقا چنین معضلی است، چرا که برخی از افراد به دلیل اینکه حوصله ماسک زدن، رعایت بهداشت و یا حتی رعایت فاصله اجتماعی را ندارند و می‌خواهند سریع به نتیجه برسند، به این رمال‌ها مراجعه می‌کنند تا جایی که این معضل بلای جان جامعه حال حاضر ما شده است و باید به بهترین نحو با استفاده از سندروم نتیجه فوری، پیشگیری و یا آن را درمان کرد.

شمسایی در پایان خاطرنشان کرد: در پس همه این کارها باید تلاش کرد تا کادر پزشکی و درمانی در دسترس مردم باشند و به آن‌ها  کمک کرد و همچنین باید عجله کردن در کارها را از ذهن افراد دور کرد. چون به خاطر مراجعه به رمال به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا باید هزینه گزافی پرداخت و باید این را در نظر گرفت که با عجله کردن کاری از پیش نمی‌رود و مضرات آن بیشتر خواهد بود.