۰ نفر

خرید ارزان، به بهای جان!

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱
کد خبر: 481775
خرید ارزان، به بهای جان!

کفش نو، کیف نو، لباس نو و... می‌خریم، به گُمان‌ ارزان هم می‌خریم تا بپوشیم برای سفر و مهمانی؛ کدام مهمانی آن هم در این وضعیت؟ دنیای باقی؟...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مَثل این روزهای شلوغ کرونایی، مَثل سبقت گرفتن از یکدیگر برای مردن است، انگار مرگ را جست‌وجو می‌کنیم، حالا از هر راهی که بشود، یک روز با نزدن ماسک، یک روز با رفت و آمدهای غیر ضروری، یک روز با سفر رفتن و یک روز هم با صف کشیدن پشت درب فروشگاه های حراجی و در این بین هم کرونا و فاصله فیزیکی و ... یک شوخی است انگار.

حالا هم چند روزی است که ویدیوی صف کشیدن جمعیت زیادی از مردم پشت درب فروشگاهی در یکی از مراکز خرید تهران در شهرک قدس دست به دست می‌چرخد، شاید اول که این ویدیو را ببینیم بهت زده شویم که مگر می‌شود در روزگاری که روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنان‌مان راهی آرامستان‌ها می‌شوند، چنین جمعیتی بدون فکر و فقط برای خرید لباس و کفش و کیف حراجی چنین بلایی بر سر خود و دیگران آورده و خطر مرگ را به جان بخرند؟ اما گویا واقعا خیلی از مردم‌مان هنوز نمی‌دانند که کرونا می‌تواند در همان ثانیه‌هایی که در تب و تاب خریدی با چند هزارتومان ارزانتر هستند، خرید ارزان‌شان را به بهای گزاف جان‌شان بدل کند.

در این بین نه فقط در مراکز خرید و نه فقط در تهران، بلکه متاسفانه در جای جای کشور شاهد برگزاری جشنواره‌ها، حراجی‌ها، فروش‌های ویژه و... هستیم. اقداماتی که طبق روال‌ سال‌های گذشته و  بی توجه به کرونا برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. حال هرچه پزشک و پرستار داد سر می‌دهند که جان نداریم، تجمع نکنید، گویا هیچ کس گوش شنوایی ندارد. حال باید پرسید که آیا چنین اقداماتی در شرایط کرونازده کشور، نباید ممنوع اعلام شود؟، اگر ممنوع است چرا هیچگونه برخوردی با خاطیان انجام نمی‌گیرد؟، چگونه فروشگاهی در یک مرکز خرید در دل پایتخت چنین حراجی به پا کرده و چنین جمعیتی را در پشت درهایش جمع می‌کند، چگونه در کیش جشنواره تابستانی برگزار می‌کنند و هیچکس هم کوچکترین انتقادی نمی‌کند، چگونه در شیراز در افتتاحیه فروشگاهی ازدحام جمعیت رخ می‌دهد، چگونه در مشهد عده‌ای بی شمار در ورزشگاهی تجمع می‌کنند و... در این بین چرا نهادهای ناظر اقدام نمی‌کنند، چرا نیروی انتظامی، با خاطیان برخورد جدی نداشته و جرایم سنگین برایشان در نظر نمی‌گیرد؟. گویا در این بین همه در جست‌وجوی مرگ‌اند. گویا به قول وزیر بهداشت تنها پزشکان و پرستاران و کادر بهداشت و درمان هستند که باید در کف رودخانه جنازه جمع کنند!.

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت، معتقدند که باید مداخله‌های جدی‌تری در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت شکستن زنجیره انتقال کرونا، کاهش بار بیماری در بیمارستان‌ها و در نهایت کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ انجام داده و محدودیت‌های بیشتر و سختگیرانه‌تری انجام و با جدیت اعمال شود. وزارت بهداشتی‌ها نیز بارها و بارها بر لزوم همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و نظارت جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تصمیم‌گیری برای اتخاذ تصمیمات موثر و فوری، تاکید کرده‌اند، اما با این حال مردم هم نباید سهم خود را در کنترل کرونا فراموش کنند. اگر جدیتی در نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد و یا بنابر شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور نمی‌توان محدودیت‌های کامل و طولانی مدت وضع کرد، مردم خودشان باید به فکر جان خود و عزیزان‌شان باشند، نه اینکه برای مرگ از یکدیگر سبقت بگیرند.

۹ ماه است که می گوییم مردم همکاری کنید!

در این زمینه دکتر مینو محرز-متخصص عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ۹ ماه است که داریم این مطالب را به مردم می‌گوییم و خواهش می‌کنیم که پروتکل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از کرونا رعایت کنند، اما باز هم شاهد چنین تجمعات و صحنه‌هایی هستیم.

وی افزود: تجمع عده‌ای را در یک مرکز خرید شنیدم. باید بدانیم که تا زمانیکه مردم همکاری نکنند، شرایط درست نمی‌شود . مردم باید همکاری کنند و پروتکل‌ها برایشان توضیح داده شود، اما اگر این پروتکل‌ها را رعایت نکردند، باید جریمه شوند. در همه جای دنیا هم همین کار را می‌کنند.

محرز تاکید کرد: اگر پروتکلی نوشته و الزامی می‌شود، باید بر اجرای آن نظارت شود و کسی حق نداشته باشد آن را زیر پا بگذارد. باید مقداری با سختگیری بیشتر روی این موضوعات نظارت کنیم.

وی با بیان اینکه این مسائل بر عهده وزارت بهداشت نیست و سایر ارگان‌ها باید کمک کنند، گفت: در حال حاضر وزارت کشور در این موضوع وظیفه دارد و در عین حال نیروهای انتظامی هم باید کمک کنند.

در محیط سربسته، زدن ماسک بدون رعایت فاصله فایده ندارد

محرز با بیان اینکه فاصله‌گذاری فیزیکی در پیشگیری از کرونا بسیار موثر است، اظهار کرد: نباید تجمع باشد. مردم فکر می‌کنند با یک ماسک می‌توانند ساعت‌ها در محیط سربسته باشند، درحالی که در محیط سربسته ماسک زدن فایده‌ای ندارد. تهویه هوا یکی از مسائل بسیار مهم در پیشگیری از کرونا است. اگر عده ای با ماسک در محیط بسته‌ای که تهویه ندارد، باشند، مبتلا می‌شوند و ماسک تاثیری ندارد.

وی تاکید کرد: این اقدامات می‌تواند وضعیت بیمارستان‌ها را بدتر کند. در حال حاضر در بیمارستان‌ها جا نیست و بیماری به شدت زیاد شده است. باید توجه کرد که وقتی یک نفر در تجمعی به کرونا مبتلا شود، افراد خانواده اش را هم مبتلا خواهد کرد و افراد سن بالا و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هم در خانواده  بدحال می‌شوند.

تجمع در مراکز خرید جای تاسف دارد

دکتر سیما سادات لاری_سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره تجمعاتی که در برخی پاساژها و حراجی ها برگزار شده است، گفت: برگزاری هیچ نوع تجمعی در مراکز خرید یا هر مکان دیگری در شرایط حال حاضر شیوع ویروس کرونا، نه تنها مورد تایید وزارت بهداشت نیست، بلکه بروز چنین اتفاقاتی جای تاسف فراوانی دارد.

وی افزود: برخورد با این مسائل بر عهده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله کرونا و تعزیرات است.

لاری تاکید کرد: در شرایطی که روزانه بیش از ۴۵۰ نفر در کشور به علت ابتلا به ویروس کرونا فوت می‌کنند، نباید شاهد چنین تجمعاتی باشیم که احتمال سرایت ویروس کرونا به دیگران را به شدت افزایش می‌دهد.

در عین حال حمیدرضا گودرزی- معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران نیز با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره ازدحام و تجمع شهروندان مقابل یکی از مغازه های پاساژی در شهرک قدس و حراج اجناس در این مغازه، گفت: با اصنافی که موجب تجمع شهروندان شوند برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که درپی تشدید شیوع کرونا ویروس محدودیت برای فعالیت ها در سطح شهر تهران اعمال شده اصناف نباید تحت هیچ عنوانی از جمله حراج اجناس موجب تجمع شهروندان شوند.

‌اجرای ‌محدودیت های کرونایی جدید از اول آذر 

البته روز گذشته  رییس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا اعلام کرد که از شنبه آینده اول آذر ماه، در سراسر کشور محدودیت‌هایی اجرا می‌شود که در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا شده و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس هم دکتر علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح این محدودیت‌ها با بیان اینکه در کشورمان هم میزان موارد ابتلا بسیار بالا رفته و مرگ و میر هم افزایش یافته است. گفت: رییس جمهور تاکید کردند که به سرعت باید خدمات دولت الکترونیک را توسعه دهیم و از تجمعات و ترددها جلوگیری شود؛ چراکه این موضوع یکی از راهکارهای مهم در کنترل شیوع بیماری در سطح کشور است. همانطور که این تجربه را فروردین و اردیبهشت ماه در کشور داشتیم و همه دستگاه ها و مردم و نیروها پای کار بودند و توانستیم این بیماری را کنترل کنیم. مجددا تاکید شد که همه دستگاه ها پای کار آیند و همه نیز در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه این طرح شهرستان‌ها را به سطح هشدارهای مختلفی در می آورد، افزود: در این زمینه سه سطح هشدار شامل شهرها و شهرستان‌های قرمز، نارنجی و زرد تعریف شده است. بر اساس این رنگ بندی‌ها و متناسب با هر وضعیت، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که باید به طور قطع اعمال شود. حدود دو هفته زمان لازم است که ارزیابی کنیم و ببینیم این اعمال محدودیت‌ها تا چه اندازه موثر بوده و بر اساس آن نیاز به تمدید و تشدید و یا بالعکس نیاز به تسهیل دارد.

رییسی تاکید کرد: مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها و کاهش تردد و تجمعات قطعا باعث شوند که میزان شیوع بیماری پایین آید. اما هر گاه رعایت پروتکل‌ها دچار اختلال شود و تجمعات و مهمانی‌های خانگی و سفرها شکل می‌گیرد، میزان ورودی به بیمارستان‌ها به قدری می‌شود که شاید قابل تحمل نباشد.

نسخه شفابخش کرونا

هرچند با دست اندرکاران برگزاری حراجی در مرکز خرید مذکور، برخورد و واحد صنفی متخلف پلمب شد؛ اما به هر حال باید توجه کرد که محدودیت‌ها نیز به تنهایی کارساز نبوده و صرف تعیین محدودیت معجزه نخواهد کرد، بلکه باید بر اجرای این محدودیت‌ها نظارت جدی و دقیقی انجام شود تا مردم آن را به طور کامل رعایت کنند. همچنین باید خاطیان و ناقضان محدودیت‌ها را به طور جدی جریمه کرده و با آنها برخورد کرد و به بیانی دیگر، پیش از وقوع، علاج واقعه کرد.

از طرفی مردم هم باید همراه مسئولان شده و برای جان خودشان هم که شده گوش به فرمان پروتکل‌ها بوده و محدودیت‌های اعلامی را رعایت کنند. باید بدانیم که کرونا هنوز هیچ دارو و درمان قطعی ندارد و روزانه هزاران نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند. درحال حاضر کرونا تنها یک نسخه شفابخش دارد و آن هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری است.