۰ نفر

تأثیر درمانی مواد‌مخدر بر کرونا به نفع چه کسانی است؟

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۵۵
کد خبر: 481499
تأثیر درمانی مواد‌مخدر بر کرونا به نفع چه کسانی است؟

برای بررسی تأثیر کرونا بر میزان مصرف مواد‌مخدر باید یک نگاه کلی داشت و به این توجه کرد که چه شرایطی زمینه را برای مصرف هر نوع ماده اعتیادآور مهیا می‌کند. نیم‌نگاهی به تحقیقات و تجربیات عینی به ما می‌گوید که در شرایط جنگی، بحران و هر آنچه زمینه افزایش هراس‌ها را قوت بخشد، باید انتظار افزایش مصرف مواد‌مخدر و گسترش اعتیاد را داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اکنون نیز شاهد هستیم که ویروس کرونا به یک تهدید جهانی تبدیل شده و شرایط خاصی را به زندگی افراد تحمیل کرده است. قرنطینه، خطر مرگ، تنهایی و... شرایطی را ایجاد کرده‌اند که بی‌شباهت به همان هراس‌های ناشی از جنگ و دیگر بحران‌های جهانی نیستند. باتوجه به این اتفاقات باید انتظار داشت که مصرف الکل، مواد‌مخدر، داروهای آرامبخش و... افزایش پیدا کند، چراکه بشر گمان می‌کند با تکیه بر این مواد می‌تواند بر هراس‌ها و واقعیت موجود غلبه کند.

در این میان نباید فراموش کرد که روند استفاده از مواد‌مخدر در دهه‌های گذشته رو به افزایش است اما بدون شک در دوران پس از کرونا باید منتظر افزایش آمار معتادها باشیم و نگرانی‌هایمان در مورد اعتیاد شدت بیشتری به‌خود بگیرد.

کرونا موجب شد تا برخی افراد از شایعاتی مانند تأثیر درمانگری مواد‌مخدر در مسیر مقابله با کرونا، سوءاستفاده کنند. حتی برخی همچنان این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا مصرف یک نوع خاص ماده مخدر می‌تواند مانع ابتلا به کرونا شود؟ زمانی که چنین شایعات و تفکرات بیمارگونه‌ای گسترش پیدا کنند، زمینه برای سوءاستفاده نیز مهیا می‌شود. درواقع هراس مردم از کرونا مانند هراس از دیگر اتفاقاتی که جهان آن را تجربه کرده است، موجب شد تا برخی به مواد‌مخدر پناه ببرند و حتی مافیای مواد‌مخدر از این اتفاق در جهت منافع خودشان استفاده می‌کنند. چند‌ماه پیش بود که گزارشی از سوی تحقیقات دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد منتشر شد، در این گزارش به‌درستی به بحث گسترش استفاده از مواد‌مخدر به‌دلیل شیوع کرونا اشاره شده بود.

براساس گزارش این دفتر، افزایش مشکلات روانی ناشی از محدودیت‌های کرونایی در کنار مشکلات خانوادگی، بیکاری و کم‌شدن درآمدها موجب شد تا افراد جدیدی به دام اعتیاد بیفتند و در مقابل میزان مصرف معتادهای قدیمی نیز روند افزایشی به‌خود بگیرد. شواهد میدانی این گزارش که در رسانه‌های داخلی نیز منتشر شدند بر این نکته تأکید داشت که با وجود کاهش مراودات مالی در تمام صنوف و همچنین مسدود‌شدن گذرگاه‌های مرزی بین‌المللی در زمان شروع شیوع ویروس کرونا در جهان، بازارهای مواد‌مخدر در مسیر خود حرکت کردند. آنطور که محققان دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد توضیح دادند، باید گفت که مشکلات اقتصادی فراگیر در سراسر دنیا و آسیب‌های روانی این اتفاق، موجب لغزش دوباره بهبودیافتگان، افزایش قیمت خرده‌فروشی مخدرها و روانگردان‌ها و حتی تغییر الگوی مصرف به سمت مخدرهای سنگین همچون هروئین شده است.

در بخشی از این گزارش که در روزنامه اعتماد نیز منتشر شد، آمده بود: «شواهد این تحقیق نشان می‌دهد که تولید، توزیع و فروش انواع مخدرها و روانگردان‌ها در بازه دهه اول ژانویه تا دهه اول مه‌ ۲۰۲۰ رونقی بیش از مدت مشابه سال قبل داشته، چون نیروهای مقابله در تمام کشورها، برای عقب راندن ویروس کرونا گسیل شده‌اند اما در این میان، مرتکب این اشتباه بوده‌اند که انسداد مبادی مرزی دریایی و زمینی را یک وظیفه پایان‌یافته تلقی کرده و از نقاط کور، غافل شده‌اند.» 

چنین تحقیقاتی این نکته را به جهانیان گوشزد می‌کند که ترس آنها از اتفاقات مختلف ازجمله کرونا به‌عنوان منبع درآمد تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مواد‌مخدر تبدیل شده است و آنها به هر طریقی در تلاش هستند تا از این ترس در مسیر سودآوری خود بهره ببرند. بهره‌برداری از هراس افراد در بحرانی همچون کرونا دیگر محدود به یک جغرافیای خاص نیست، چراکه براساس گزارش دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل، تمام جهان در دوران کرونا- البته بیش از گذشته- با موضوع مواد‌مخدر درگیر شده است.

بسیاری از باندهای قاچاق مواد‌مخدر در تلاش هستند تا با دامن زدن به شایعاتی مانند: «معتادها کرونا نمی‌گیرند» بستر را برای گسترش تجارت غیرقانونی خود مهیا کنند. درواقع باید گفت که سوداگران با ایجاد شایعه‌های بی‌اساس و ارتباط‌دادن آنها به موضوع درمان بیماری کرونا، خواهان جذب افراد بیشتر به دام اعتیاد و به‌دنبال آن افزایش سود و سرمایه خویش در این تجارت غیرقانونی هستند.