۰ نفر

آنچه درباره سرما و کرونا می‌دانیم

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵
کد خبر: 480204
آنچه درباره سرما و کرونا می‌دانیم

چرا در بیشتر نقاط دنیا موارد ابتلا به کووید-19 در حال افزایش است؟ بسیاری از کشورها در ابتدای تابستان قرنطینه کامل را به پایان رساندند و آمار شیوع نیز شکل کاهشی داشت، اما در پاییز بود که بیشتر مناطق دوباره شاهد افزایش قابل‌توجه ویروس بودند. بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها منجر به اختلاط بیشتر افراد از خانواده‌های مختلف شد، اما آیا افت دمای هوا نیز می‌تواند سهم مهمی در این زمینه داشته باشد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، می‌دانیم که افراد بیشتری در فصل سرما دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شوند. اما دلایل بالقوه متعددی برای این امر وجود دارد. یکی از این دلایل این است که مردم اوقات بیشتری را در داخل و فضای بسته می‌گذرانند و در نتیجه بیشتر در کنار هم نفس می‌کشند و سرفه و عطسه می‌کنند. به‌احتمال زیاد رفت‌وآمد با اتوبوس یا متروی شلوغ گزینه بیشتر افراد خواهد بود و کمتر پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در هوای سرد و مرطوب پاییز و زمستان رخ‌می‌دهد. یک نظریه دیگر این است که افراد درصورت کمبود نور خورشید، ویتامین دی کمتری تولید می‌کنند و بنابراین سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

با این حال مطالعات نشان داده است که افزایش سالانه سرماخوردگی و آنفلوآنزا به‌ویژه همزمان با کاهش دما و رطوبت نسبی در محیط بیرونی اتفاق می‌افتد. ویروس‌های آنفلوآنزا زنده می‌مانند و در هوای سرد و خشک به راحتی منتقل می‌شوند. بنابراین منطقی است که فکر کنیم همین مورد ممکن است در مورد ویروس کرونا که دارای اندازه و ساختاری تقریباً مشابه است، صادق باشد.

آزمایش‌های مرتبط با ویروس‌های کرونا و ویروس‌های مشابه نشان داده است که وقتی دما و رطوبت نسبی زیاد باشد، این ویروس‌ها روی سطوح به خوبی زنده‌نمی‌مانند، اما دمای مناسب اتاق می‌تواند محیط ایده‌آلی برای دوام چند‌روزه آنها باشد و در دمای یخچال و رطوبت نسبی پایین ممکن است یک‌ماه یا بیشتر دوام بیاورند. گزارش‌های مکرری درباره شیوع کووید -19میان کارگران کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت که تحت چنین شرایطی کار می‌کنند، گزارش شده است. با این حال این موضوع را باید درنظر گرفت که یک دلیل شیوع در این کارخانه‌ها هم می‌تواند این موضوع باشد که افراد زیادی در کنار هم کار می‌کنند و معمولا به‌دلیل وجود صدای ماشین‌آلات زیاد فریاد می‌کشند یا از ماسک کمتری استفاده می‌کنند. شرایط زندگی آنها نیز ممکن است انتقال ویروس را آسان‌تر کند. تجربه‌های ویروس‌های مختلف کرونا در سال‌های دیگر نیز کمی داستان‌های متفاوتی را نشان‌می‌دهد؛ مطالعه‌ای در زمینه وضعیت هوا در همه‌گیری ویروس سارس در چین در سال2003 انجام شد که نشان می‌داد اوج عفونت‌ها در شرایط آب‌و‌هوایی بهاری رخ داده است. البته چون این ویروس بعدا از بین رفت هیچ راهی برای تأیید این موضوع و پیگیری مطالعات وجود ندارد.  شیوع منظم ویروس مرس نیز در بهار (ماه مارس تا می) اتفاق‌می‌افتد. البته این موضوع ممکن است به آب‌و‌هوا زیاد مربوط نباشد و بیشتر به بیولوژی شتر مربوط باشد. انسان‌ها می‌توانند ویروس مرس را از یکدیگر یا از شترها بگیرند. شترهای جوان منبع اصلی عفونت هستند و حیوانات جدید معمولا در ‌ماه مارس متولد می‌شوند. می‌توانیم به آنچه در نیمکره‌جنوبی در طول زمستان رخ داده است نگاه کنیم. آفریقای‌جنوبی بیش از 700هزار مورد ابتلا به کرونا را در ‌ماه جولای گزارش کرد اما نیوزلند در همین‌ ماه توانست به خوبی آن را کنترل کند.  با نگاهی به این موضوع می‌توان فهمید که هوای سرد عامل اصلی در تعیین میزان ابتلا در این ماه‌ها نبوده است. نیوزیلند به‌دلیل جغرافیا، کیفیت سیستم‌های مراقبت بهداشتی و واکنش عمومی مناسب، توانست از گسترش ویروس جلوگیری کند و حتی در هوای بدتر نیز می‌تواند این کار را انجام دهد.

در کل به‌نظر می‌رسد آمادگی برای شیوع بیشتر کرونا در ماه‌های سردتر اتفاق بدی نباشد. اما چیزی که به‌طور قطع یاد گرفته‌ایم این است که ویروس جدید می‌تواند همه ما را متعجب کند. همچنین می‌دانیم تماس نزدیک با دیگران فرصت خوبی برای انتشار ویروس فراهم می‌کند و این هیچ ربطی به اینکه آب‌و‌هوا چگونه است، ندارد. بنابراین بهتر است در فضاهای بسته همچنان زدن ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.