۰ نفر

معاون وزیربهداشت:

کاهش شیوع کرونا مستلزم افزایش اختیارات ستادهای استانی است

۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۲۱:۲۲
کد خبر: 478759
کاهش شیوع کرونا مستلزم افزایش اختیارات ستادهای استانی است

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه شرایط شیوع کرونا در استان‌های مختلف تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد، گفت: برای مدیریت هرچه بهتر شرایط و کاهش شیوع بیماری افزایش اختیارات ستادهای استانی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، قاسم جان‌بابایی عصر سه شنبه در نشست بررسی وضعیت شیوع کرونا و ارائه خدمات به بیماران در استان یزد اظهار داشت: درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دولت و وزارت کشور افزایش اختیارات ستادهای استانی مقابله با کرونا بوده و پیشنهاد این وزارتخانه به ستادهای استانی ایجاد قرارگاه رصد مستمر وضعیت بیماری است تا با اطلاعات به روز برای مدیریت هرچه بهتر شرایط، متناسب با وضعیت هر استان تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که ویروس با این قدرت و شدت در جامعه گردش می کند، نمی توان انتظار کاهش چشمگیر در میزان مبتلایان را داشت اما اقدامات کنترلی بر اساس رصد مستمری که در هر استان صورت می گیرد و اعمال محدودیت های متناسب با شرایط هر استان می تواند به کاهش میزان ابتلا کمک کند.

جان بابایی در خصوص مشکلات تامین دستگاه های اکسیژن ساز برای مراکز درمانی نیز گفت: دولت در این زمینه اعتبارات خوبی را پیش بینی کرده و مشکل این بخش تعداد محدود شرکت های فعال در زمینه تولید این دستگاه است که مقداری روند کار را کند کرده است.

وی همچنین تعیین تکلیف وظایف دستگاه های مختلف در ستاد کرونا برای مدیریت هرچه بهتر این بیماری را مورد تاکید قرار داد و گفت: هم اکنون وظایف بسیاری از دستگاه ها در این رابطه نامشخص است و بخش عمده کار بر دوش وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته که باعث خستگی پرسنل حوزه های بهداشت و درمان شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تغییر وضعیت کادر شرکتی وزارت بهداشت و کاهش میزان اختلاف حقوق کارکنان این وزارتخانه نیز گفت: این تغییر نیازمند کمک نمایندگان مجلس است و در این زمینه وزارت بهداشت آمادگی دارد تا اطلاعات مورد نیاز مجلس را برای تصمیم سازی در این زمینه ارائه کند تا از طریق سازمان امور استخدامی و با کمک دولت مشکل نیروی های شرکتی برطرف و انگیزه آنان برای ارائه خدمات بهتر در شرایط سخت کاری که با آن مواجه هستند، فراهم شود.

جان بابایی ادامه داد: بخشی از حقوق کارکنان وزارت بهداشت (کارکنان شرکتی) از طریق درآمدهای این وزارتخانه پرداخت می شود که در صورت برداشته شدن بار مالی آن از دوش این وزارتخانه، می توان درآمدهای حاصله را برای ارتقاء کیفیت خدمات و تامین تجهیزات مورد نیاز هزینه کرد.

وی همچنین با تشریح شرایط استان یزد گفت: میزان شیوع بیماری و آمار مبتلایان بستری شده به کرونا در استان یزد به نسبت جمعیت از متوسط کشور بیشتر است اما آمار مرگ و میر این استان کمتر از متوسط کشور است که مبین خدمات مناسب درمانی در این استان است.

جان بابایی که دیروز و امروز از مراکز درمانی و بیمارستان‌های چند شهرستان استان یزد بازدید کرده، تصریح کرد: در زمینه تامین تجهیزات مورد نیاز، تخت، دستگاه ونتیلاتور و سایر تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی یزد اقدامات لازم از سوی وزارتخانه انجام می شود و در چند روز آتی بخشی از نیازهای مراکز درمانی استان تامین خواهد شد.

وی همچنین از افزایش ۱۰.۹ درصدی تخت های بیمارستانی و افزایش ۵۰ درصدی تخت های ویژه در مرکز درمانی استان یزد خبرداد و یادآور شد: با توجه به اینکه آمار قابل توجهی از اتباع بیگانه در استان یزد حضور دارند، ردیف بودجه خاصی برای تامین هزینه های درمانی آنان باید در نظر گرفته شود تا بار مالی آن بر مراکز درمانی تحمیل نشود.

معاون وزارت بهداشت همچنین رصد وضعیت سلامت کارگران در استان یزد را مورد تاکید قرار داد و از معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خواست تا امکانات مورد نیاز برای اجرای این طرح را به وزارتخانه اعلام کنند.

جان بابایی در پاسخ به نماینده شهرستان های تفت و میبد در خصوص سهم نامتناسب استان یزد از محل یک میلیارد یورو اعتبار اختصاص یافته به این بخش گفت: از این اعتبار یک سوم آن تا کنون جذب شده که با جذب دو سوم باقی مانده کسری سهم استان یزد جبران می شود.

در این نشست استاندار، نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این استان وضعیت ابتلا به بیماری کرونا و خدمات ارائه شده به بیماران را تشریح کردند.

استان یزد در رتبه اول بیشترین میزان شیوع کرونا طی دو ماه اخیر در کشور قرار گرفته و مهمترین علت آن دورهمی های خانوادگی و ابتلاء خانه به خانه عنوان شده است.