۰ نفر

با حشراتی که وارد خانه‌مان‌ می‌شوند، چه کنیم؟

۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۳۸
کد خبر: 478558
با حشراتی که وارد خانه‌مان‌ می‌شوند، چه کنیم؟

گرگ و ببر و پلنگ نیست. بیشتر وقت‌ها سوسک است. گاهی پشه و گاهی مارمولک و موش. حیواناتی که بدون اجازه ما به حریم زندگی‌مان وارد می‌شوند کوچکند و فرز و بی‌سروصدا. همین حیواناتی که اغلب اندازه دو تا بند انگشتند می‌توانند آرامش اهل خانه را مختل کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، ترسی که خیلی‌ها از این حشرات دارند از خطرشان بیشتر است. خیلی‌ از این حشرات و حیوانات به‌سرعت خیلی زیادی زاد و ولد و تخم‌گذاری می‌کنند و جمعیت‌شان بیشتر و بیشتر می‌شود. به همین دلیل حضورشان در هر خانه‌ای نشانگر به‌صدادرآمدن خطر است و باید جدی‌شان گرفت. حضور این حشرات معمولا مساوی است با به خطر افتادن بهداشت خانه و اعضای خانواده. در اینجا مروری کوتاه داریم بر انواع این حشرات موذی و راهکارهای مقابله با آنها را توضیح می‌دهیم.

  موریانه‌ها  

موریانه‌ها از آن دسته حشرات بی‌سر و صدا و کوچکی هستند که بدون سروصدا مشغول کارشان می‌شوند و اگر دیر متوجه حضورشان شویم، می‌توانند خطرات جبران‌ناپذیری به خانه وارد کنند. برخلاف سایر حشرات، موریانه‌ها می‌توانند با از بین ‌بردن وسایل خانه هزینه مادی زیادی روی دست‌مان بگذارند. موریانه‌ها عاشق چوبند و آنها را می‌جوند و از بین می‌برند. پس اگر در خانه‌تان چوب زیادی به‌کار رفته بیشتر مراقب باشید و هر ماه چک کنید که چوب‌ها سالم باشد. گول ظاهر کوچک و نحیف موریانه‌ها را نخورید. اگر به خانه‌تان رسیدگی نکنید به مرور زمان می‌توانند یک سقف چوبی را نابود کنند. 

1. موریانه‌ها عاشق تاریکی هستند و نور برایشان ضرر دارد. نور خورشید موثرترین و طبیعی‌ترین راه برای کشتن موریانه‌هاست. مثلا اگر به صندلی یا میزتان آلوده شده باشد، می‌توانید آن را به حیاط ببرید و بگذارید دو سه روز زیر نور آفتاب بماند یا اگر وسیله‌تان را نمی‌توانید بیرون ببرید، پرده را کنار بزنید و اجازه دهید نور خورشید به درون خانه بتابد. از بین بردن رطوبت محیط هم کمک زیادی به دفع موریانه‌ها می‌کند.

2. روش‌های شیمیایی زیادی برای دفع این حیوانات است اما نمک می‌تواند خیلی راحت و به‌صورت طبیعی موریانه‌ها را از بین ببرد. یک شیشه پر از نمک و آب‌گرم را آماده کنید. محلول آماده‌شده را در داخل یک سرنگ بریزید و به تمام جاهایی که موریانه‌ها را می‌بینید تزریق کنید. موریانه‌ها با از دست دادن آب بدن‌شان می‌میرند. 

   عنکبوت   

نماد کثیفی خانه همین تار عنکبوت است. حیوانات کوچکی که در شعر و عرفان و حکمت و البته خانه‌های ما جای خودشان را پیدا کرده‌اند. جای عنکبوت‌ها گوشه خانه است. کنج خانه، گوشه دیوار، پشت کمد، پشت لوله‌ها و خلاصه هرجایی که دسترسی به آن سخت باشد محل حضور عنکبوت‌هاست. گیاهان با همه زیبایی‌ای که به محیط زندگی می‌دهند فضا را برای حضور عنکبوت‌ها هم فراهم می‌کنند. بنابراین بهتر است یا گلدان‌ها را در بالکن و بیرون از خانه نگه‌دارید یا به‌طور مرتب آنها را تمیز کنید. 

1. اولین راه مبارزه با عنکبوت‌ها تمیز کردن مداوم خانه است. تمیز کردن سطحی خیلی دردی را دوا نمی‌کند و باید به گوشه و کنار و جاهایی که در دیدرس‌تان نیستند هم سر بزنید و تمیزشان کنید. شیشه‌های شکسته، درز در و همه‎ شکاف‌ها و سوراخ‌هایی که وجود دارد را هم ببندید تا عنکبوت‌ها نتوانند وارد خانه شوند. برای از بین بردن تار عنکبوت از جاروبرقی یا یک تکه پارچه که به چوبی وصل شده، استفاده کنید. یادتان باشد بعدا از پارچه استفاده دیگری نکنید.

2. اگر به حشره‌کش‌های شیمیایی حساسیت دارید، می‌توانید خودتان در خانه حشره‌کش بسازید. چند قطره عصاره نعناع را با آب مخلوط کرده و در محل حضور عنکبوت‌ها اسپری کنید. اگر عصاره نعناع ندارید با سرکه یا آبلیمو هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

 موش‌ها  

احتمالا یکی از بدترین اتفاق‌هایی که ممکن است برای هر خانه بیفتد این است که موش واردش شود. حجم بزرگ و کثیفی زیادش مشکلات مختلفی را به‌وجود می‌آورد. موش‌ها معمولا در نیمه‌های شب فعالیت‌شان را شروع می‌کنند و برای پیدا کردن‌شان باید زیر کابینت‌ها را بگردید و سوراخ‌هایی که احتمالا در آن‌ جا درست کرده باشند. دیدن فضله یا شنیدن صدای جیرجیر، زنگ خطر حضور موش در خانه است. البته برای پیدا کردن ردشان حتما اطراف خانه‌تان را از بیرون بگردید؛ چون ممکن است راهی از خارج از منزل‌تان به داخل پیدا کرده باشند. به بهداشت خانه و آشپزخانه‌تان اهمیت بدهید و نواحی کثیف خانه را مرتبا تمیز کنید. نکته مهم در تمیز کردن خانه نقاطی است که به‌راحتی در دسترس نیست. از آن جاها به‌هیچ‌وجه غافل نشوید. 

1. قدیمی‌ترین روش به دام انداختن موش استفاده از تله‌موش است. در این روش معمولا از یک تکه پنیر یا کره بادام‌زمینی برای جلب موش به سمت عطر و بوی آن‌ استفاده می‌کنند. تله‌موش را حتما از دسترس کودکان دور نگه‌دارید. اگر همان روز اول به دام نیفتاد هر دو سه روز یک‌بار جای تله را عوض کنید.

2. سم‌پاشی یکی از موثرترین راه‌های مقابله با موش‌هاست. نواحی‌ای را که احتمال می‌دهید موش‌ها در آنجا رفت‌وآمد بکنند سم‌پاشی کنید. تله‌هایی هم وجود دارد که به سم آلوده است و می‌تواند در از‌بین‌بردن‌شان به شما کمک کند. 

   سوسک‌ها   

سوسک‌ها معمولا با گرم‌شدن هوا سروکله‌شان پیدا می‌شود. وجودشان وقتی خطرناک‌تر می‌شود که آنها را در آشپزخانه و در کنار مواد غذایی ببینیم. این حشره‌ که عموم مردم از دیدن و لمس کردنش چندش‌شان می‌شود معمولا روزها در سوراخ‌ها و منافذ پنهان می‌شو‌د و شب‌ها به دنبال مواد غذایی مورد نیازش راه می‌افتد. سوسک‌ها معمولا در چاه‌های دستشویی،‌ زیرزمین و انباری پیدا‌می‌شوند. 

این حشره موذی می‌تواند باکتری‌های مسمومیت‌زا را به مواد غذایی منتقل کند و افرادی که به این باکتری آلوده می‌شوند را دچار مسمومیت کند. برای مبارزه با سوسک‌ها می‌توان به دور روش فیزیکی و شیمیایی عمل کرد:

1. در روش فیزیکی باید پناهگاه‌های سوسک را کاملا تمیز کنید. چارچوب‌های در، شکاف بین دیوارها و کف، جاهایی هستند که سوسک‌ها پنهان می‌شوند. نظافت و بهداشت ساختمان‌تان را کاملا رعایت کنید. مجاری و دهانه لوله‌های فاضلاب را با توری مناسب بپوشانید. از تله سوسک هم برای به دام انداختن‌شان می‌شود استفاده کرد. 

2. در روش شیمیایی بهترین راه سم‌پاشی است. دور تا دور خانه و اتاق‌ها را سم‌پاشی کنید. البته در این روش حتما حواس‌تان باشد که بچه‌های خردسال به این سم‌ها دست نزنند.