۰ نفر

روحانی در جلسه هیات دولت؛

حمایت مقام معظم رهبری بار مسئولیت ما را سنگین‌تر کرد/ کشور در مسیر عبور از اقتصاد نفتی به غیر نفتی است

۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۲
کد خبر: 477196
حمایت مقام معظم رهبری بار مسئولیت ما را سنگین‌تر کرد/ کشور در مسیر عبور از اقتصاد نفتی به غیر نفتی است

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه توهین به پیامبر (ص) توهین به همه انبیا (ع) و ارزش‌های انسانی و زیر پا گذاشتن اخلاق است، خاطرنشان کرد: اروپا و فرانسه اگر راست می‌گویند که به دنبال حاکم شدن صلح، صفا و برادری در جامعه بشری هستند، از دخالت در امور داخلی مسلمانان دست بردارند.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت:  این جای تعجب دارد کسانی که ادعای فرهنگ و دموکراسی دارند، به یک نحوی هرچند ناخواسته دیگران را به خشونت و خونریزی تشویق می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه "کجای آزادی به معنای تعطیل کردن درس اخلاق است"، اظهارداشت: اتفاقا آزادی زمانی می‌تواند برای جامعه مفید باشد که همه ارزشها محترم باشند و نه اینکه به شخصیتی که به گردن همه حق دارد، توهین و اهانت شود.

روحانی افزود: پیامبر اسلام به گردن تک تک اروپایی‌ها و همه آنهایی که در شرق و غرب زندگی می‌کنند، حق دارد، او معلم بشریت بوده و جای تعجب است کشورهایی که ادعای آزادی، حقوق و قانون دارند مردم را به توهین به همدیگر و توهین به آنانی تشویق کنند که مردم با همه وجود به آنان عشق می‌ورزند.

رئیس جمهور تاکید کرد: غربی‌ها بفهمند پیامبر عظیم‌الشأن اسلام مورد عشق سراسر مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است. توهین به پیامبر زیرپاگذاشتن اخلاق و توهین به همه مسلمانان، همه انبیاء الهی و ارزشهای انسانی است.

روحانی گفت: غرب، اروپا و فرانسه اگر واقعا راست می‌گوید که به دنبال حاکم شدن صلح، برادری، صفا و امنیت در جامعه بشری هستند، باید دست از دخالت در امور داخلی مسلمانان بردارند چرا که تمام مشکلات و کینه‌هایی که در دل‌ها ایجاد شده، به خاطر ظلم، آزار و مداخله نابجای غرب در طول تاریخ در امور مسلمان ها است.

رئیس جمهور تصریح کرد: نمونه بارز و آشکار آن امروز یمن است که می‌بینید مردم فقیر و گرفتار یمن زیر بمب‌های مختلف غربی‌ها و هواپیماهایی که غربی‌ها در اختیار کشورهای متجاوز قرار دادند، از بین می روند.

روحانی اظهارداشت: درس پیامبر، درس احترام به دیگران، اخلاق، آزادی به معنای آنکه اندیشه‌های صحیح انسانی و مفید و سازنده را تبادل کنیم، می باشد.  فحاشی، توهین، سخن ناروا گفتن و کاریکاتور زشت کشیدن، جزو اخلاق، دموکراسی و انسانیت نیست.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از عکس العمل بسیار به موقع و قاطع دنیای اسلام  به سخنان ناروای برخی از مسوولان غربی گفت: این عکس العمل بسیار به موقع و قاطع نشان می دهد که دنیای اسلام همواره پیرو راهبر بزرگ خود پیامبر عظیم‌الشأن اسلام خواهد بود.

روحانی ابراز امیدواری کرد آنانی که در این مسیر اشتباه کردند، اشتباه خود را حتی هر چه زودتر جبران کنند و به مسیر عدالت و اخلاق و احترام به عقاید همه ادیان آسمانی برگردند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در محضر رهبر معظم انقلاب و بیانات ایشان اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار بیانات بسیار مهمی ایراد فرمودند که تقریبا همه آنها الهام گرفته از مکتب پیامبر و امام جعفر صادق(ع) بود. ایشان در این دیدار توصیه‌هایی درباره اخلاق و برادری و همچنین نکات بسیار مهمی در مسیری که ستاد ملی کرونا طی می‌کند، داشتند.

روحانی خاطرنشان کرد: در هشت ماه گذشته اقدامات بسیار بزرگی در زمینه مقابله با کرونا انجام شده و کادر درمانی کشور با همه تلاش و دانش خود به صحنه آمده و با فداکاری خود موجب حفظ جان دهها هزار نفر از مردم کشورمان شدند که از تلاش همه آنها و همچنین تمام دستگاه‌هایی که تلاش کردند تا از این دوران سخت عبور کنیم، سپاسگزاری می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا دستور دادند قرارگاهی تشکیل شود تا تمام مصوبات ستاد به دقت پیگیری و اجرایی شود. نقصی که وجود داشت این بود که ستاد ملی، مصوبات زیادی را ابلاغ می‌کرد که برخی از آنها به طور دقیق اجرا نمی‌شد یا کم اجرا می‌شد لذا ضرورت دارد تا قرارگاهی به عنوان نگهبان و ناظر دقیق، مراقب باشد که تمام مصوبات به دقت و به طور کامل اجرایی شود و می‌تواند در سلامت جامعه مفید باشد.

روحانی گفت: ستاد ملی کرونا همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید زبان واحد داشته باشد. گاهی افراد مختلف سخنان متفاوتی را بیان می‌کنند که مردم دچار سردرگمی می‌شوند لذا بر اساس نظر مقام معظم رهبری سخنگویی را منصوب کردیم که مردم حرف مورد اعتماد را از زبان آنها بشنوند و سخن او از این پس به عنوان مرجع خواهد بود البته ایشان توصیه‌هایی دیگری هم داشتند که به دقت همه آنها را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به پرداخت کارانه کادر درمان در هفته جاری اظهارداشت: در این هفته 5هزار و 500 میلیارد تومان بدهی و معوقات کادر درمان کشور پرداخت شد و این کار بزرگی بود البته همچنان تلاش خواهیم کرد که نیازمندی‌های بخش بهداشت و درمان و کسانی را که از بیماری کرونا آسیب دیدند، تامین کنیم و از تلاش‌های شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه حمایت خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه یکی از نکات بسیار مهمی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند موضوع وحدت و انسجام اجتماعی بود، اظهار داشت: معتقدم حتی اگر در شرایط عادی هم بودیم و تحریم و کرونا نبود نیز نیاز به وحدت داشتیم و برای توسعه بیشتر و کمال جامعه نیازمند برادری، الفت و اخوت هستیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی این بود که اقوام، مذاهب، گویش‌ها و زبان‌های مختلف را در کنار هم قرار داد و امام راحل همیشه بر وحدت و اتحاد در داخل تاکید می‌کردند لذا بدون تردید اگر امت واحده و ملتی در کنار هم باشیم می‌توانیم از گردنه‌ها عبور کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: بدون تردید همه آنهایی که در صحنه فعالیت اجتماعی هستند کسی ادعا ندارد که معصوم است و خطا و اشتباهی ندارد و برنامه‌ها و سخنانش قابل نقد نیست. افتخار ما این است که با اهل نظر و دانشگاهیان مشورت می‌کنیم و مصمم هستیم صدای همه را بشنویم لذا معتقدم هم دلهای ما باید دلِ پاک و صاف باشد و هم گوش‌هایمان گوش شنوا باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: نقد لازم و ضروری است منتها مهم این است که نقد به چه منظور انجام می‌شود؟ اگر نقد برای این باشد که افکار مردم مشوش شود و بین گروههای مختلف فاصله ایجاد شود، دیگر نقد و نقادی محسوب نمی‌شود. نقد باید نقاط قوت و ضعف را در کنار هم بیان کرده و راهکار ارائه دهد و اینکه نقاط قوت را نمی‌بینند و صرفا نقاط ضعف را می‌بینند، روش صحیحی برای نقد نیست.

روحانی با بیان اینکه تمام مسوولین می‌توانند مورد انتقاد قرار بگیرند، اظهار داشت: نقد در اسلام به معنای نصیحت است و یکی از معانی ریشه‌ای نصیحت، تقویت می‌باشد و در حقیقت نصیحت چیزی جز خیرخواهی دلسوزانه نیست و همه وظیفه داریم که همدیگر را نصیحت کنیم اما هتک حرمت اشخاص، لجن پراکنی، نسبت دروغ به هم دادن، همدیگر را متهم کردن و سخنان ناروا زدن ربطی به نقد ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: پیامبر اسلام کارِ کسی که مومنی را مورد اهانت و توهین قرار می‌دهد، اعلان جنگ با خدا دانستند لذا باید از توهین و اهانت پرهیز شود و در این شرایط سخت باید همه در کنار هم باشیم و مقام معظم رهبری نیز در سخنان مهم خود تاکید کردند که نقد و نصیحت کارِ خوب و پسندیده‌ای است اما توهین، اهانت، سوءظن و ایجاد شکاف چیزی نیست که با نظام جمهوری اسلامی ایران سازگار باشد.

روحانی اظهار داشت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند لجن پراکنی، فحاشی کردن و آبروی یکدیگر را بردن کارِ آمریکایی‌ها است ما که پیرو آمریکا نیستیم ما پیرو پیامبری هستیم که انسانها را با نرمخویی به اسلام جذب کردند و حتی برای کسانی که به ایشان اهانت کرده بودند طلب استغفار می‌کردند.

رئیس جمهور با قدردانی از حمایت‌‌های رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: از مقام معظم رهبری به خاطر تفقدی که در این شرایط سخت نسبت به دولت و رئیس جمهور داشتند سپاسگزاری می‌کنم و بدون تردید مسوولیت دولت با کلمات ایشان سنگین‌تر می‌شود. وقتی مقام معظم رهبری از دولت و قوه مجریه حمایت می‌کند در حقیقت مسوولیت دولت سنگین‌تر شده و باید توجه بیشتری نسبت به رفع مشکلات داشته باشیم.

روحانی گفت: از دو قوه دیگر، نیروهای مسلح، نخبگان و همه آنهایی که می‌توانند در شرایط کنونی نقش ارزشمندی داشته باشند تقاضا می‌کنم تا همدیگر را یاری کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مجلس و دولت هر دو نماینده مردم هستند و مهم این است که در کنار یکدیگر منافع مردم و رفع گرفتاری و مشکلات جامعه را پیگیری کنیم چرا که مردم این مسوولیت را بر دوش ما گذاشتند تا خدمت بیشتری به آنها ارائه دهیم.

روحانی با بیان اینکه از مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌‌کنم که دولت را در شرایط سخت کنونی یاری کنند، گفت: بزرگ‌ترین یاری و کمکی که مجلس می‌تواند انجام دهد این است که لوایح دولت را تصویب کند در حال حاضر 67 لایحه مهم تقدیم مجلس شده و مهم‌ترین وظیفه مجلس به عنوان قوه مقننه این است که قوانین و لوایح مورد نیاز را به تصویب برساند.

رئیس جمهور گفت: مجلس و دولت هر دو به دنبال رفع مشکلات مردم هستند اما باید با همفکری و همکاری راه حلی برای حل و فصل مشکلات مردم بیابیم.

روحانی افزود: گاهی برای اینکه خیری به مردم برسانیم چنانچه همه جوانب آن مدنظر قرار نگیرد مشکل دیگری به مردم تحمیل می‌شود لذا از دو قوه مقننه و قضاییه می خواهم که در کنار هم، در مسیر رفع مشکلات همکاری و همفکری کنیم تا از این شرایط سخت عبور کنیم.

رئیس جمهور گفت: باید چهره کشور و دولت آنگونه که هست به افکار عمومی معرفی شود البته از کانال‌های ضدانقلاب که پول می‌گیرند تا نظام را تضعیف کنند هیچ انتظار و توقعی وجود ندارد اما باید در داخل دلسوزانه نسبت به فعالیت یکدیگر عمل کنیم تا به شرایط مطلوب دست پیدا کنیم.

روحانی تصریح کرد: برخی موضوعات برای دولت بسیار اهمیت دارد و اگر مجلس شورای اسلامی  ما را یاری کند بهتر می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات جلسه دیروز (سه شنبه) ستاد اقتصادی دولت گفت: دولت مصمم است نیازمندی‌های کشور را تامین کند. تاکنون اقتصاد کشور عمدتا متکی بر نفت بود و امروز اتکای بودجه به نفت از 50 یا 40 درصد به 10 درصد رسیده است و لذا یکی از مشکلات این است که در مسیر عبور از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیرنفتی هستیم ضمن اینکه در کنار آن با مشکل تحریم و کرونا هم درگیر می‌باشیم لذا بایستی با تدبیر در مسیر رفع مشکلات حرکت کنیم.

روحانی گفت: در جلسه ستاد اقتصادی کرونا به دنبال هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بودیم و به جمع‌بندی خوبی دست پیدا کردیم که بر اساس آن منابع بانک مرکزی عمدتاً از نفت، گاز و پتروشیمی و مشتقات نفتی تامین می‌شود و وزارت صمت تلاش می‌کند در بقیه بخش‌ها ارز را به کشور برگردانده و صادرات و واردات را به هم متصل کند و این هماهنگی‌ها برای آن است که کالاهای مورد نیاز مردم به خوبی تامین شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه متاسفانه برخی گفتارشان در موضوعات اقتصادی به گونه‌ای است که مردم را دچار تزلزل می‌کنند، اظهارداشت: قرار بر این است که بخش بزرگی از کالاهای اساسی همچنان با ارز 4200 تومانی تامین شود و این کار ادامه خواهد یافت و مردم توجه داشته باشند که در موضوع ارز کسی که از طرف دولت حرف می‌زند فقط بانک مرکزی است و در خصوص کالاهای اساسی وزارت صمت سخن خواهد گفت. از این رو مردم بر این مبنا زندگی خود را برنامه‌ریزی کنند.

روحانی گفت: دولت مشکلات مردم را کاملا لمس می‌کند و همه تلاش خود را به کار گرفته تا آن را حل و فصل کند و اطمینان دارم که این مسیر را با سربلندی و پیروزی به پایان خواهیم رساند و در شرایط نفس‌های آخر تحریم‌های آمریکا قرار داریم، آنها ناچار هستند از این مسیر غلط بازگردند و دولت  با همه توان خود تامین حقوق مردم و رفع تحریم در چارچوب اصول نظام را دنبال خواهد کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح‌ پروژه‌های آب و برق در پنجشنبه این هفته اظهار داشت: تصفیه خانه ششم تهران فردا به افتتاح خواهد رسید و با این افتتاح مردم 4، 5 منطقه تهران از آب گوارا و باکیفیت برخوردار خواهند شد. با این افتتاح همچنین بخش بزرگی از چاههایی که آب آشامیدنی مردم از آنها تامین می‌شد، بسته خواهد شد.

روحانی گفت: تاکنون 117 پروژه در حوزه آب و برق با اعتبار 31هزار میلیارد افتتاح شده و تا پایان سال 5هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در زمینه آب و برق افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم بدانند دولت هم برای معیشت و هم برای پیشرفت کشور و سلامت آنها از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

 

به ایام ولادت پیامبر نور و امامی که معلم همه شاگردان بزرگ مکتب اسلام یعنی امام صادق(ع)، نزدیک می‌شویم و هفته وحدت را پیش رو داریم که از دوازدهم تا هفدهم ماه ربیع‌المولود است.

اساس زندگی پیامبر اسلام تنها برای هدایت جامعه مسلمانان آن روز نبود، پیامبر معلم بشریت بود. پیامبر رحمت برای همه جهانیان بود وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ. اینکه در دنیای امروز می‌بینیم علم تبدیل به امتیاز شده است، اینکه در دنیای امروز می‌بینیم عدالت و عدم تبعیض به عنوان یک ارزش مهم مورد نظر است، اینکه بخشی از زندگی جامعه بشری در جهان امروز بر مبنای پیمان است، اینکه در جوامع امروز افتخار می‌کنند دنبال دموکراسی و مشورت با مردم هستند، همه اینها ارزش‌هایی است که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در آن روزگار برای همه بشریت آورد و همه آنها بعد در مسیر هدایت‌های پیامبر اسلام قرار گرفتند.

از هفته وحدت سخن می‌گوییم، به معنای وحدت شیعه و سنی، البته که این چنین است. همه مسلمانان و همه خانواده بزرگ اهل قبله، همه در کنار هم هستیم و امامان بزرگوار تاکید کردند، امام صادق(ع) و سایر ائمه به شیعیان خود، نسبت به آنهایی که حتی مخالف اهل بیت بودند، مسلمان بودند، اما به دلایلی مخالف خاندان رسالت و اهل بیت و ائمه هدی بودند، حتی به آنها سفارش کردند و فرمودند وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ. امام فرمود حتی نسبت به اینهایی که مسلمان هستند و افکاری دارند، ممکن است افکار نادرست و انحرافی، از اینها هم اگر کسی مُرد، در تشییع جنازه آنها شرکت کنید، اگر کسی از اینها مریض شد، برای عیادت او بشتابید و حقوق و آبروی همه مردم را، حقوق مالی مردم را مورد احترام قرار دهید.

پس اساس دعوت پیامبر اسلام و ائمه هدی بر مبنای برادری و اخوت میان همه مسلمانان بوده، حتی آنهایی که دارای یک نوع انحرافی هم در تفکر خود بودند اما مسلمان بودند، برای وحدت آنها توصیه شده و امروز این درس بزرگی برای ما است و از طرف دیگر در سراسر قرآن و کلمات پیامبر می‌بینیم که نوعی وحدت میان همه ادیان الهی هست.

اینکه در قرآن مجید در آیات مختلف تاکید شده هم به نام ادیان، مسلمانان وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصاری‌ وَ الصَّابِئینَ، اسم اینها برده شده والمجوس، اسم ادیان در آیات مختلف برده شده، هم نام انبیا برده شده، لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ، مسلمان بودن به این نیست که ما فقط نبوت پیامبر اسلام را می‌پذیریم و قبول داریم؛ یعنی نبوت خاصه، ما نبوت عامه را هم قبول داریم. همه انبیا را احترام می‌کنیم، همه انبیا، چه آنها که انبیاء بزرگ و اولوالعزم بودند، قرآن از آنها تجلیل کرده، نام آنها را برده، چه آنهایی که قرآن می‌گوید نام آنها را در این کتاب ذکر کردم، چه آنهایی که نام آنها را ذکر نکردم، همه آنها به عنوان پیامبران مورد احترام همه مسلمانان هستند، ما به موسی، عیسی، ابراهیم، نوح و همه انبیاء احترام می‌گذاریم.

در دنیای امروز در صورتی می‌توانیم در کنار هم زندگی کنیم و صلح و ثبات در جامعه برقرار باشد که همه به هم احترام کنیم. بی احترامی کردن به یک پیامبر هنر نیست، این ضد اخلاق است، این تشویق به خشونت است. اینکه احساسات میلیونها و میلیاردها نفر را در سراسر جهان تحریک کنیم از مسلمان و غیرمسلمان، این هنر نیست.

جای تعجب است از آنهایی که ادعای فرهنگ و دموکراسی دارند که به یک نحوی ولو ناخواسته تشویق به خشونت و خونریزی می‌کنند. کجای آزادی آمده است که آزادی به معنای تعطیل درس اخلاق است. اتفاقا آزادی در زمانی می‌تواند برای جامعه مفید باشد که با احترام به همه ارزشها توام شود. می‌شود ارزشها و اخلاق را زیر پا بگذاریم، توهین و اهانت کنیم به شخصیتی که به گردن همه حق دارد، پیامبر اسلام به گردن تک تک اروپایی‌ها، به گردن همه آنهایی که در شرق و غرب زندگی می‌کنند، حق به گردن همه دارد، او معلم بشریت بودهد است. جای تعجب است کشورهایی که ادعای آزادی و حقوق و قانون دارند مردم را به توهین به همدیگر و بزرگان تشویق کنند؛ توهین به آنهایی که مردم با همه وجود به آنها عشق می‌ورزند.

غربی‌ها بفهمند پیامبر عظیم‌الشأن اسلام مورد عشق سراسر مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است. توهین به پیامبر توهین به همه مسلمانان است، توهین به پیامبر توهین به همه انبیاست، توهین به پیامبر توهین به همه ارزشهای انسانی است، زیر پا گذاشتن اخلاق است.

جای تعجب است غرب اگر واقعا راست می‌گوید، اروپا اگر راست می‌گوید، فرانسه اگر راست می‌گوید و واقعا دنبال این است که در جامعه امروز بشری صلح و برادری و صفا و امنیت حاکم شود، باید دست از دخالت در امور داخلی مسلمانان بردارد. تمام مشکلاتی که ایجاد شده، تمام کینه‌هایی که در دل‌ها به وجود آ‌مده، به خاطر ظلم و آزار و مداخله نابجای غرب در طول تاریخ به ویژه در قرن هجدهم و نوزدهم و بیستم و امروز در امور مسلمانهاست و شما می‌بینید در دوران استعمار کهن و استعمار جدید و شرایط امروز دنیا، اینها چطور مسلمان‌ها را تحت ستم قرار دادند. نمونه بارز و آشکار آن امروز یمن است که می‌بینید مردم فقیر یمن زیر بمب‌های مختلف غربی‌ها و هواپیماهایی که غربی‌ها در اختیار کشورهای متجاوز قرار دادند، گرفتار شده‌اند.

درس پیامبر، درس احترام به دیگران و اخلاق و آزادی است به معنای آنکه اندیشه‌های صحیح انسانی و مفید و سازنده را تبادل کنیم. فحاشی کردن، توهین کردن، سخن ناروا گفتن، کاریکاتور زشت کشیدن، اینها که جزو اخلاق نیست، جزو دموکراسی نیست، جزو انسانیت نیست.

بحمدالله دنیای اسلام عکس‌العمل بسیار به موقع و قاطعی را در برابر سخنان ناروای برخی از مسئولین غربی نشان داد و این نشان می‌دهد که دنیای اسلام همواره پیرو راهبر بزرگ خود، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام خواهد بود.

امیدوارم اینهایی که در این مسیر اشتباه کردند، اشتباه خود را هر چه زودتر جبران کنند و به مسیر عدالت و اخلاق و احترام به عقاید همه ادیان آسمانی که در جهان امروز پیروانی دارد و مورد احترام انسانهاست، بازگردند.

در این هفته ستاد ملی کرونا یک فرصت بسیار مغتنمی پیدا کرد تا در محضر رهبر معظم انقلاب باشد و ایشان بیانات بسیار مهمی را در این دیدار ایراد فرمودند که تقریبا همه بیانات ایشان الهام گرفته از همین مکتب پیامبر و مکتب امام صادق و توصیه‌هایی است که دین راجع به سلامت مردم و راجع به اخلاق و برادری با یکدیگر توصیه کردند.

ایشان در این جلسه نکات بسیار مهمی را برای تکمیل و تصحیح راهی که ستاد ملی کرونا طی می‌کند، بیان کردند. می‌دانید کارِ بسیار عظیم و بزرگی در این هشت ماه صورت گرفته و کار عظیم و بزرگی هم پیش رو داریم. این کار بزرگ و سنگینی که بر دوش کادر عزیز درمان هست که در این مدت با همه توان خود، با همه دانش و تجربه خود فداکاری کردند، به صحنه و میدان آمدند و باعث حفظ جان دهها هزار جمعیت در میان جامعه شدند. از آنها سپاسگزاریم و متشکریم و همچنین همه دستگاه‌هایی که تا امروز تلاش و کمک کردند برای اینکه بتوانیم راحت‌تر و سریع‌تر از این دوران سخت عبور کنیم و جامعه به شرایط عادی و معمولی خود برای هرگونه فعالیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برگردد.

مقام معظم رهبری دستور دادند قرارگاهی تشکیل شود که تمام مصوبات را به دقت دنبال کند، نقصی که در اینجا بود اینکه ستاد مصوبات زیادی را می‌گذراند، این مصوبات را ابلاغ می‌کرد، برخی از این مصوبات دقیق اجرا نمی‌شد، برخی از مصوبات هم خیلی کم اجرا می‌شد یا اجرا نمی‌شد. قرارگاهی باید موظف باشد به عنوان نگاهبان، به عنوان کسی که ناظر دقیق است برای اینکه تمام این مصوبات به دقت اجرا و عملیاتی شود برای اینکه کار ستاد بتواند برای سلامت جامعه مثمر ثمر باشد.

و همچنین حرف ستاد ملی کرونا یک زبان واحد داشته باشد. گاهی سخنان مختلف در استان‌های مختلف، افراد مختلف به مناسبت‌های مختلف در مصاحبه خود بیان می‌کنند که مردم دچار یک نوع سردرگمی می‌شوند که خلاصه این است یا آن، کدام درست است؟ و طبق این نظر مقام معظم رهبری یک سخنگویی را منصوب کردیم که مردم حرف مورد اعتماد را فقط از این سخنگو بشنوند. این سخنگو هست که همه برنامه‌ها و مصوبات ستاد را برای مردم تشریح می‌کند و توضیح می‌دهد و سخنِ او از این پس به عنوان مرجع خواهد بود که این دو کار مهم الحمدالله انجام گرفت. البته ایشان توصیه‌های دیگری هم داشتند که آن توصیه‌ها را هم به دقت دنبال می‌کنیم.

من در این هفته تاکید کردم بر اینکه کارانه عزیزان کادر درمان پرداخت شود و سازمان برنامه و بودجه اقدام کرد. 5 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی و معوقات اینها پرداخت شد و این کار بسیار بزرگی بود. البته تامین هر نیازمندی که وزارت بهداشت و درمان در کل برای سلامت مردم به ویژه در بخش کرونا دارد و همچنین افرادی که نیازمند می‌شوند به خاطر اینکه کسب و کار خود را از دست می‌دهند، برای بیمه بیکاری و شرکت‌های دانش‌بنیان که پشتیبان بسیار خوبی برای تامین نیازمندی‌های بهداشتی هستند، انشاءالله جزو برنامه‌های ماست که آنها را دنبال می‌کنیم.

یکی از نکات بسیار مهمی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند، مساله وحدت و انسجام اجتماعی است. امروز در یک شرایط عادی نیستیم، حتی اگر در شرایط عادی هم بودیم نیاز به وحدت و انسجام داشتیم. حتی اگر تحریم و کرونا هم نبود، حتی اگر هیچ مشکلی نسبت به مردم نبود، باز هم برای توسعه، پیشرفت و کمال جامعه به برادری، الفت و اخوت نیاز داشتیم.

یکی از افتخارات انقلاب اسلامی این بود که وحدت در میان جامعه به وجود آورد، اقوام مختلف، زن، مرد، جوان، پیر، شهری، روستایی، گویش‌های مختلف، زبان‌های مختلف، مذاهب مختلف، همه را در کنار هم قرار داد. اینکه امام هفته وحدت اعلام کردند، همیشه بر وحدت تاکید کردند، سخنرانی‌های امام را نگاه ‌کنید، می‌گوید من از قدرت خارجی از حمله خارجی‌ها، از دشمنی خارجی‌ها هراسی ندارم، اما از اختلاف داخلی در هراس هستم. همیشه امام بر اتحاد در داخل تاکید می‌کرد، اینکه در داخل اختلاف نباشد. اگر امت واحده باشیم، اگر ملتی در کنار هم باشیم، با هم وفاق داشته باشیم، آن هم در این شرایط بسیار سخت، از گردنه‌ها عبور می‌کنیم.

بی تردید همه آنهایی که در صحنه فعالیت اجتماعی هستند، قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضاییه هیچ‌کس نیست که بگوید من معصوم هستم، خطایی و اشتباهی ندارم و کار و عمل و کلام و برنامه من قابل نقد نیست، یکی از افتخارات ما این است که مشورت کنیم. مخصوصا با نخبگان و دانشگاهیان و اهل نظر، با همه شور کنیم، صدای همه را بشنویم. جزو آنهایی نیستیم که خدا گفت قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً یا فِی آذَانِهِمْ وَقْرًا، هم دل ما پاک و صاف باشد که حقایق در آن به راحتی بنشیند و هم گوش ما باید گوشِ شنوا باشد. این دستور قرآن است و اخلاق اسلامی ماست، همه باید به هم توجه کنیم.

البته که نقد لازم است، کسی نقد دارد، انتقاد می‌کند. منتها خیلی مهم است نقد برای چه؟ نقد برای اینکه افکار مردم مشوش شود، نقد برای اینکه بین گروههای مختلف فاصله بیشتر شود؟ نقد برای اینکه روحیه مردم تضعیف شود؟ نقد برای اینکه امید مردم از بین برود؟ این دیگر نقد نیست، این اسمش نقد است؟ کلمه نقد را ممکن است کسی به کار ببرد، اما این نقادی نیست. این چه نقدی است که اصلا خوبی‌ها و نقاط قوت را نمی‌بیند؟ فقط نقاط ضعف را می‌بیند. اسم اینکه نقد نیست. اینکه انسان خوبی‌های یک نفر را، اقدامات انجام شده یک قوه را اصلا نبیند، فقط بیاید نقطه ضعف‌ها را ببیند. نقد آنجایی است که ما نقطه قوت را می‌‌گوییم، نقطه ضعف را هم می‌‌گوییم، راهکار پیشنهاد می‌دهیم. کلمه نقد را اگر بخواهیم برگردیم به فرهنگ اسلام، اسم آن نصیحت است.

«النصیحه الائمه المسلمین». تمام مسوولین می‌توانند مورد نقد مردم قرار گیرند. این نقد چیست؟ آن چیزی که در اسلام آمده نصیحت است یعنی خیرخواهی و خیرخواهی دلسوزانه و حتی یکی از معانی ریشه‌ای لغت نصیحت، تقویت است که اصلا نصیحت برای تقویت طرف است. ما دلسوزی می‌کنیم و نکته‌ای را می‌گوییم برای اینکه نقطه ضعف فرد از بین برود، قوی‌تر شود و کار او پربارتر شود.

نصیحت وظیفه همه ما است و نقد اشکالی ندارد اما هتک حرمت اشخاص، لجن پراکنی، نسبت دروغ به همدیگر دادن، همدیگر را متهم کردن و سخنان ناروا نسبت به همدیگر زدن ربطی به نقد ندارد. به این بیان پیامبر اسلام توجه کنید که فرمودند: «من اهان مؤمناً فقد حارب الله». اگر کسی مومنی را مورد اهانت و توهین قرار دهد، اعلان جنگ به خدا داده است که این جنگیدن با خدا است و خیلی نکته مهمی است که اهانت، جنگ با خدا است؛ «فقد حارب‌الله».

این باز بیان پیغمبر و ائمه هدی است که حرمت آبروی مومن مثل دَم و خون مردم است و وقتی با آبروی یک نفر بازی می‌کنید مثل اینکه می‌گویید به کُشتن بروید و مثل قتل است که این در بیان روایی ما هست و خیلی مهم است که در این شرایط همه در کنار هم باشیم.

 مقام معظم رهبری در این سخنرانی مهم خودشان تاکید کردند و روی سخن ایشان به همه ما هست که نقد آری، دلسوزی کاری خوب و نصیحت، درست است اما توهین، اهانت، سوءظن، حرف ناروا زدن و ایجاد شکاف و اختلاف چیزی نیست که این نظام یا نظام اسلامی یا جمهوری اسلامی برتابد و همانکه مقام معظم رهبری فرمودند، این اخلاقِ آمریکایی‌ها است و لجن پراکنی، فحاشی کردن به هم و آبروی همدیگر را بردن کار آمریکایی‌ها است و ما پیرو آمریکا نیستیم بلکه پیرو پیامبر عظیم‌الشأن اسلام هستیم؛ همان پیامبری که قرآن می‌گوید مردم را به خاطر دلِ نرم و لینت جذب کردی.

«وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِی الأَمرِ». همه تاکید خداوند به پیامبر است و پیامبر هم همین کار و عفو و گذشت می‌کرد حتی برای آنهایی که پیامبر را می‌آزردند برای آنها پیش خداوند استغفار می‌کرد و ما پیرو آن پیامبر عظیم‌الشأن اسلام هستیم.

من از مقام معظم رهبری سپاسگزاری و تشکر می‌کنم به خاطر تفقدی که نسبت به دولت و رئیس جمهور در این شرایط سخت فرمودند و کلمات مقام معظم رهبری بار مسوولیت ما را سنگین‌تر کرد. امروز ما بار سنگین‌تری بر دوش خود احساس می‌کنیم. وقتی مقام معظم رهبری از دولت و قوه مجریه حمایت می‌کنند، بارِ ما را سنگین‌تر می‌کنند و باید بیشتر در این شرایط توجه کنیم برای اینکه اگر مشکلی در این جامعه هست بتوانیم این مشکل را حل کنیم و اگر گره‌ای هست گره را باز کنیم.

من از همه قوای دیگر، از نیروهای مسلح، از نخبگان و از همه آنهایی که امروز در جامعه می‌توانند نقش ارزشمندی داشته باشند، می خواهم که همدیگر را یاری کنیم. مجلس، نماینده مردم است و دولت هم نماینده مردم است، رئیس جمهور منتخب مردم است و نمایندگان هم منتخب مردم هستند و همه اینهایی که در جمهوری اسلامی مسوول هستند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم منتخب مردم هستند و آنچه برای ما مهم است اینکه باید منافع مردم و رفع گرفتاری‌ها و مشکلات مردم را دنبال کنیم و این مسوولیت را بر دوش ما گذاشته اند برای اینکه بتوانیم خدمت بیشتری به مردم انجام بدهیم.

از مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنیم که ما را در این شرایط سخت یاری کنند. اولین یاری آنها این است که لوایح ما را تصویب کنند. ما 67 لایحه مهم داریم که برخی از آن ها بسیار مهم است و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده ایم. بزرگ‌ترین کمک به ما این است که مجلس که بزرگترین وظیفه او و اسم آن هم قوه مقننه و در کنار شورای نگهبان است، قانون را برای ما تصویب کنند و لوایحی که فرستادیم را برای ما تصویب کنند و برای رفع مشکلات مردم با هم همفکری کنیم و همدیگر را یاری کنیم والا اینکه مجلس حتما دنبال رفع مشکلات مردم است و دولت هم دنبال رفع مشکلات مردم است اما با هم همفکری کنیم و یک راه حلی پیدا کنیم برای اینکه بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

در اینجا تاکید می‌کنم گاهی وقت‌ها انسان برای اینکه خیری به مردم برساند و مشکل او را از جامعه حل کند، اگر همه جوانب آن مدنظر قرار نگیرد خدای ناکرده ممکن است از طرف دیگر مشکل درست شود. از یک طرف مشکل مردم حل شود و از طرف دیگر مشکل دیگری ایجاد شود. بنابراین درخواست من از قوه مقننه و قوه قضاییه این است که در کنار هم همدیگر را یاری کنیم در این شرایط سخت و بتوانیم سریع‌تر از این مشکلات عبور کنیم و چهره کشور و چهره دولت آنگونه که هست به جامعه معرفی شود.

کار کانال‌های ضد ایران که در خارج هستند، این است که پول می‌گیرند برای اینکه لجن پراکنی کنند و نظام را تضعیف کنند اما ما در شرایطی هستیم که باید در داخل همدیگر را یاری و کمک کنیم.

نسبت به کار و فعالیت یکدیگر واقعا دلسوزانه همدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم انشاءالله به نقاطی که مورد نظر ما و مطلوب مردم ما هست دست پیدا کنیم. من به موقع اگر لازم باشد می‌گویم که چه مسائلی برای ما خیلی مهم است و مجلس شورای اسلامی باید ما را یاری کند و اگر یاری کند بهتر می‌‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

در هفته گذشته و مخصوصا دیروز بحث بسیار مهمی را با اعضای ستاد اقتصادی دولت داشتیم برای اینکه بتوانیم از برخی از مسائلی که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم راحت‌تر عبور کنیم. الان باید نیازهای کشور را تامین کنیم. تامین نیازهای کشور در سابق که شرایط تحریم نبود، همه مردم می‌دانند که اقتصاد ما عمدتا اقتصاد نفتی بود یعنی در بودجه کشور 50 درصد، 45 درصد، 47 درصد و گاهی بیشتر از 50 درصد بودجه به نفت متکی بود اما امروز اتکای بودجه ما به نفت 10 درصد است و با گذشته خیلی متفاوت است پس یکی از مشکلات این است که ما در مسیر عبور از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیرنفتی هستیم این خود یک مسیر بسیار سخت است و کنار آن تحریم و کرونا هست که  همه اینها در کنار هم قرار گرفته و کارِ ما را سخت کرده و ما باید بتوانیم این کار را با تدبیر حل کنیم و پیش برویم.

اینکه شما می‌بینید وقتی در سیاست خارجی پیروز می‌شویم، آمریکا عصبانی می‌شود و وزیر خارجه ما را تحریم می‌کند، وقتی در فروش نفت و به ویژه فرآورده ها و مشتقات نفت موفق می‌شویم باز آمریکا عصبانی می‌شود و وزیر نفت ما را تحریم می‌کند، این دالّ بر موفقیت جمهوری اسلامی ایران و استیصال آمریکا است.

الان می‌بینید در مناظرات و سخنرانی‌های خود نسبت به همدیگر چه می‌گویند و چه مشکلات و مسائلی دارند و در سیاست خارجی هیچ چیز ندارند.

و معلوم نیست در بقیه کارها موفقیتی داشتند اما در سیاست و روابط خارجی حتی با دوستان و متحدان خود هم دچار مشکل هستند.

ما در جلسات هفته گذشته و مخصوصا در جلسات صبح و بعد از ظهر دیروز، بیشتر دنبال این بودیم که چگونه هماهنگی بهتر و بیشتری بین وزارتخانه های صمت، نفت و جهاد کشاورزی و بانک مرکزی و دیگرانی که امروز مسوولیت و بار اصلی تامین مواد مورد نیاز جامعه، مواد اولیه کارخانجات و کالاهای اساسی را بر دوش دارند، داشته باشیم و به یک جمع‌بندی و تصمیم خوبی دست یافتیم.

با این جمع بندی منابع ارزی بانک مرکزی بیشتر بر نفت، میعانات و گاز و پتروشیمی و فولاد متکی می‌شود و وزارت صمت تلاش می‌کند در بقیه بخش‌ها ارز را به کشور برگرداند و در موارد لازم تهاتر را انجام دهد و در مواردی که لازم هست صادرات و واردات را به هم وصل کند یعنی واردات ما از منبع صادرات باشد و این کار را انجام دهد و در واقع از محل ارز متقاضی بتوانند برخی از نیازمندی‌ها و منابع ارزی را تامین کنند.

مراحل نهایی این توافق و همکاری طی یک چارچوبی صبح و بعدازظهر دیروز انجام شد که البته بخش‌های دیگر اقتصادی، مساله بودجه، بحث بورس و بقیه موارد را هم مورد بحث قرار دادیم ولی مهم‌ترین بخش آن بود که یک هماهنگی بیشتری ایجاد شود برای اینکه بتوانیم کالاهای مورد نیاز مردم تامین و فعالیت‌های اقتصادی- تجاری و تولیدی ما به خوبی و بهتر انجام بگیرد که این مصوبات نهایی جلسه ما هم ابلاغ می‌شود و دوستان می‌بینند که تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.

نکته دیگری که در اینجا می‌خواهم تاکید کنم و در جلسات دیروز ما هم بحث شد اینکه بعضی‌ها در گفتارشان مردم را متزلزل نکنند. قرارِ ما این است که پارسال و امسال یک بخش بزرگ کالاهای اساسی با ارز ترجیحی وارد می‌شود که معروف به ارز 4200 تومانی است و این امر هست و ادامه دارد.

 یک دفعه یک نفر حرفی می‌زند و بعد می‌بیند یک موجی در جامعه درست می‌شود، یک گرانی‌های بی‌جهت ایجاد می‌کند و مردم کالاهای خود را قایم، احتکار و جابجا می‌کنند. کالاهای اساسی ما تا پایان امسال این چنین خواهد بود یعنی حدود هشت میلیارد برای کالاهای اساسی در نظر گرفتیم که بیش از 6.2 میلیارد ارز این کالاهای اساسی تامین و وارد شده و در حال ورود است و مابقی هم در هفته‌های آینده تامین و تمام می‌شود. بنابراین هرگونه حرف زدن از اینکه کالای اساسی با 4200 نیست به معنای این است که عده‌ای از آنهایی که کالاها را آوردند، بیایند و سود ببرند و یک سود بادآورده‌ای را جمع کنند.

در این مقطع سخن گفتن در مسائل اقتصادی را باید واگذار کنند به آنهایی که مسوول هستند. در مساله ارز کسی که از طرف دولت حرف می‌زند، بانک مرکزی است، از طرف کالاهای مورد نیاز مردم آن کسی که حرف می‌زند، وزارت صمت است و مسوولیت‌ها روشن و مشخص است، برای بودجه کشور آن کسی که حرف می‌زند، رئیس سازمان برنامه و بودجه است و اگر دولت می‌خواهد مطلبی را اعلام کند، سخنگوی دولت اعلام می‌کند و اینها روشن است، مردم زندگی خود را بر این مبانی برنامه‌ریزی کنند و ما همچنان برای تامین کالای اساسی مردم و اینکه مردم در مشقت کمتری باشند تلاش می کنیم.

 می‌دانیم مردم در سختی هستند و کاملا برای ما مشهود، ملموس و خیلی روشن است. وقتی شما در کشوری ناگهان 50 میلیارد دلار پول غایب می‌کنید یعنی 50 میلیارد دلار درآمدی که از نفت به دست می‌آمد  امروز این درآمد نیست و کنار می‌رود و در شرایط تحریم سخت، معلوم است بر زندگی مردم فشار می‌آید.

ما در شرایط جنگ هستیم و معلوم است در شرایط جنگ زخمی هم وجود دارد و معلوم است زندگی مردم مشکل می‌شود بنابراین در این شرایطی که امروز قرار گرفتیم مشکلات مردم را لمس و حس می‌کنیم و همه تلاش ما بر این است که این مشکلات مردم کمتر شود و مطمئن هستم این مسیر را با سربلندی و پیروزی به پایان می‌رسانیم.

آمریکایی‌ها نمی‌توانند این مسیر غلط را ادامه دهند. دیگر نفس‌های آخر آنها است. اینکه می‌بینید دائم تحریم‌های نفری و موردی شروع می‌کنند و هر روز چیزی می‌گویند، نفس‌های آخر تحریم آمریکا است و خودِ آمریکایی‌ها هم می‌گویند چیزی باقی نمانده که بخواهیم تحریم کنیم و همه را تحریم کردیم و تمام شده و ناچار هستند از این مسیر غلط برگردند. دولت همه توان خود را برای اینکه حقوق مردم تامین شود و برای اینکه تحریم در چارچوب اصولی که نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، شکسته شود، دنبال می‌کند.

هر هفته در پنجشنبه‌ها افتتاح‌های مهمی داشته ایم و البته افتتاح ها در طول هفته هم بوده است، این هفته می‌خواهم به مردم عزیز تهرانی بشارت بدهم، البته افتتاح های این هفته فقط مختص تهران نیست بلکه جاهای دیگر مثل هرمزگان هم هست ولی یک بخش بزرگ از کاری که می‌خواهد انجام بگیرد برای تهران و آب‌ آشامیدنی مردم است.

مدتها بود دولت برای تصفیه خانه ششم تلاش می کرد برای اینکه تکمیل و افتتاح شود. چندی پیش تصفیه خانه هفتم را در منطقه شرق تهران افتتاح کردیم و این تصفیه خانه بسیار مهم است  که در 4 تا 5 منطقه تهران آب گواراتر، بهتر و با کیفیت بهتر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و انشاءالله با این طرحی که فردا اجرا می‌شود، برخی از آب مردم تهران که از چاهها تامین می‌شد، بخش بزرگی از این چاهها بسته می‌شود و مردم انشاءالله از آب سالم گوارا استفاده خواهند کرد.

در طول امسال تا امروز کلا 117 پروژه بزرگ آب و برق افتتاح شده است و 31 هزار میلیارد  تومان برای این طرح‌ها هزینه شده و تا پایان امسال انشاءالله 50هزار میلیارد تومان در زمینه آب و برق افتتاح خواهیم داشت البته در هفته‌های آینده در بخش‌های دیگر کشور هم افتتاح‌های مهمی خواهیم داشت.

مردم عزیز ما بدانند دولت هم برای معیشت مردم، هم برای پیشرفت کشور و هم برای سلامت مردم در این شرایط خاص کرونا از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد انشاءالله

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته