۰ نفر

پاییز امسال سرد و کم بارش است

۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
کد خبر: 477032
پاییز امسال سرد و کم بارش است

سرمازدگی محصولات کشاورزی و هشدار نسبت به وقوع این پدیده این روزها و با کاهش تدریجی دما زنگ خطری برای کشاورزان است بویژه آنها که از بیمه محصولات تولیدی خود غافل می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هفته گذشته صددرصد محصول کنجدکاران شهرستان خاتم یزد به‌دلیل سرمازدگی از بین رفت.«محمدرضا تاج آبادی» مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی خاتم گفته بود به علت کاهش ناگهانی دمای هوا به صددرصد محصول یک هزار و ۲۰۰ هکتار مزارع کنجد این شهرستان خسارت وارد شد.

وی اظهار تأسف کرده بود که به علت اینکه کشاورزان، مزارع کنجد را نزد صندوق بیمه استان یزد در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بیمه نکرده بودند، جهاد کشاورزی نمی‌تواند کمکی به آنها کند.

 در همین حال «مسعود حقیقت» مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی گفت:

 از امروز سه‌شنبه با کاهش دما در استان‌های شمال غرب، شمال شرق و دامنه‌های البرز احتمال سرمازدگی بویژه برای محصولات کشاورزی وجود دارد.

ضروری است کشاورزان نسبت به برداشت انگور باقی مانده در تاکستان‌ها و برداشت ذرت و گوجه فرنگی مزارع سریع‌تر اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی اصولاً فعالیت پر مخاطره‌ای است، تصریح کرد: کشاورزی به 3 عامل آب، خاک و هوا وابسته است که آب و خاک را می‌توان کنترل کرد ولی عامل هوا قابل کنترل نیست و باید با آن سازگاری کرد.

 حقیقت تأکید کرد: یکی از بهترین راه‌ها برای سازگاری کشاورزی با هوا، کاهش ریسک آن از طریق بیمه است.

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی از کشاورزان خواست با توجه به نزدیک شدن فصل سرما هرچه سریع‌تر نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

«رامین امینی زارع» مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل صندوق بیمه کشاورزی نیز  گفت: سرمازدگی گیاهان پدیده‌ای است که در درجه حرارت‌های پایین سبب ایجاد خسارت یا از بین رفتن اندام‌های گیاهی می‌شود. این عارضه در درختان میوه در فصل زمستان یا اوایل بهار روی می‌دهد و هر ساله خسارت‌های زیادی بر جای می‌گذارد. به گفته وی این پدیده طبیعی مختص ایران نیست و براساس آمارهای ارائه شده تنها حدود 10 درصد از کل زمین‌های قابل کشت دنیا ممکن است بدون تنش سرمازدگی باشند.

وی تصریح کرد: خسارت سرمازدگی در امریکا سالانه حدود 3 تا4 درصد و در برخی مناطق نظیر برزیل و نیمکره جنوبی حدود 5 درصد و در ایران حدود 3تا 2/5 درصد است که البته با شناخت این پدیده طبیعی تا حدودی قابل پیشگیری است.

وی تأکید کرد: با توجه به تقسیم‌بندی این تنش در شمار خسارت های قهری وطبیعی از سال 1363 تاکنون این عامل خسارت در کنار عواملی همچون؛ سیل، طوفان، تگرگ و زمین لرزه، زیرپوشش حمایتی بیمه کشاورزی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای کمتر کردن خسارت سرمازدگی، بیمه‌های پایه صندوق بیمه کشاورزی به کمک کشاورزان آمده است .

وی با اشاره به اینکه  بیمه کشاورزی سالانه بیش از 10 هزار میلیارد ریال غرامت به بیمه‌گذاران پرداخت می‌کند، تأکید کرد: این امر می‌تواند به استمرار تولید و تحکیم پایه‌های امنیت غذایی کشور کمک کند.

وی از باغداران، کشاورزان، دامداران و سایر بهره برداران خواست در آغازین فصل از سال نو زراعی نسبت به تهیه بیمه نامه کشاورزی از طریق مراجعه به شعب بانک کشاورزی یا دفاتر خدمات بیمه کشاورزی در سرتاسر کشور، اقدام کنند.

بارش‌های کمتر از نرمال در پاییز

از سوی دیگر مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی  گفت: کشور در هفته جاری تحت تأثیر سامانه‌ای است که جو پایداری را ایجاد می‌کند و فقط در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بارش‌های پراکنده‌ای را در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و دامنه‌های البرز خواهیم داشت.

به گفته صادق ضیائیان هر چند طی دو روز شنبه و یکشنبه شاهد افزایش 2 تا 4 درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی دریای خزر بودیم ولی تا چهارشنبه دما در این مناطق بین 4 تا 6 درجه کاهش می‌یابد.

مردم استان‌های واقع در شمال شرق کشور نیز که روزهای اول هفته افزایش 3 تا 5 درجه‌ای دما را شاهد بودند باید تا پنجشنبه خود را برای کاهش 5 تا 8 درجه‌ای دما حاضر کنند.

 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی همچنین خاطرنشان کرد: در پاییز امسال در مجموع در کل کشور بارش‌های کمتر از نرمال خواهیم داشت.

ضیائیان گفت: اما تغییرات دما در همه نقاط کشور یکسان نخواهد بود و به‌عنوان مثال در آبان ماه جاری هر چند دما در نیمه شرقی کشور نیم درجه کمتر از نرمال خواهد بود ولی در نیمه غربی کشور یک درجه افزایش دما نسبت به میانگین بلند مدت داریم.

دما در ماه سوم پاییز نیز در اغلب نقاط کشور در محدوده نرمال خواهد بود ولی در نواحی جنوب غربی کشور دما یک درجه بیشتر از نرمال می‌شود.

سازمان هواشناسی با اعلام پایداری جوی طی هفته جاری ابراز امیدواری کرد تردد‌های درون شهری شهرهای صنعتی و پر جمعیت به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی کاهش یابد در غیر این صورت و با رعایت نکردن تردد غیرضروری توسط مردم، باید منتظر شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باشیم.

صادق ضیائیان تصریح کرد: رسیدن به شرایط ناسالم هوا به دو عامل هوای پایدار و افزایش آلاینده‌ها برمی گردد که نخستین عامل برای آلودگی هوا در هفته پیش رو مهیا است و اگر ترافیک در شهر‌های پرجمعیت همانند روزهای عادی باشد باید منتظر آلودگی هوا باشیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط ناسالم هوا می‌تواند به افزایش شیوع کرونا دامن بزند از مردم در شهر‌های بزرگ بویژه تهران خواست در خانه بمانند تا هم به کنترل کرونا وهم جلوگیری از ناسالم شدن هوا کمک شود.