۰ نفر

بار سفرهای کرونایی روی دوش کادر درمان

۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۷:۱۳
کد خبر: 474354
بار سفرهای کرونایی روی دوش کادر درمان

هنوز روز کاری چهارشنبه آغاز نشده بود که اطلاعات استخراج شده از دوربین‌ها و سامانه‌های ترافیکی، ترافیک سنگین و نیمه سنگین را از مبدأ تهران به‌سمت استان‌های شمالی کشور در همه محورها گزارش کردند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، شهروندان وقت غنیمت‌دان! از ساعت‌ها و دقیقه‌های پایانی شب سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه هم استفاده کرده بودند تا خود را به‌شمال برسانند و لحظه‌ای از تعطیلات چهار روزه (با احتساب مرخصی) برای تفرج‌های کرونایی خود را از دست ندهند. آمارها نشان می‌دهد سرنوشت شیوع ویروس کرونا با سفرها گره خورده و هر وقت مردم در خانه ماندن را فراموش کرده‌ و راهی مسافرت شده‌اند، به فاصله چند روز و چند هفته پس از آن آمارهای ابتلا به کرونا نیز رشد پیدا کرده است. این یعنی حتی اگر نماینده‌های مازندران هم از رئیس‌جمهوری درخواست تعطیلی و مسدود کردن جاده‌ها را داشته باشند و ستاد ملی کرونا هم محدودیت تردد ایجاد کند باز هم تا زمانی که شهروندان رفتار خود را در شیوع کرونا یا مدیریت آن مؤثر ندانند و خوشی لحظه‌ای خود را با هیچ مصلحتی معامله نکنند، نمی‌توان به کنترل این بیماری مرگبار امید داشت!

پیوند مرگ کرونایی و تعطیلی

«مسعود نوروزی» معاون فنی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: با وجود آنکه طی ماه‌های اخیر بیماری تا حد زیادی در استان کنترل شده بود اما در هفته‌های اخیر به علت افزایش مسافرت‌ها، استان دوباره با روند افزایشی بیماری مواجه شده است. البته شیب افزایش ابتلا به بیماری ملایم است اما از آنجایی که دوره کمون بیماری بین ۳ تا ۱۴ روز است انتظار داریم در هفته‌های آینده این روند بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۷۰ بیمار جدید به تعداد بیماران کرونایی استان اضافه می‌شود، افزود: مشکل مهم دیگر این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بسیار کمرنگ شده است. عده زیادی سهل‌انگارانه با این موضوع برخورد می‌کنند. با وجود اینکه هر روز در خصوص افزایش بیماری در تمام کشور اطلاع‌رسانی می‌شود اما میزان توجه مردم به پروتکل‌های بهداشتی پایین آمده است.

نوروزی با تأکید بر اینکه اگر مسافرت به این شکل ادامه داشته باشد ممکن است ما هر لحظه وارد پیک جدیدی شویم، گفت: در حال حاضر شرایط در استان بحرانی نیست اما اگر مردم همچنان بی‌توجه باشند وارد پیک جدید بیماری می‌شویم و آن زمان است که دیگر کنترل و مهار بیماری بسیار مشکل است. تعداد سالمندان در این استان زیاد است و اغلب آنها مدت‌های زیادی را در قرنطینه بوده‌اند. می‌دانیم که خانواده‌ها دلتنگ دیدار والدینشان هستند اما سالمندان آسیب پذیرترین قشر در این بیماری هستند و ممکن است ادامه این بازدید‌ها برای همیشه ما را از دیدن عزیزانمان محروم کند .

وی ادامه داد: یکی از مشکلات و معضلات استان‌های شمالی این است که بسیاری از افراد غیر بومی در اینجا ویلا‌سازی کرده یا خانه خریده‌اند به همین علت مسافرت به این استان‌ها در ایام تعطیلات بیش از دیگر استان‌های کشور است. همین موضوع سبب شده با آغاز هر تعطیلات ما نگران افزایش بیماری در استان باشیم. حتی بسیاری از هم استانی‌ها که در دیگر استان‌های کشور زندگی می‌کنند هم باید بدانند الان زمان مناسبی برای دید و بازدید نیست.

دیگر توصیه‌ها کار نمی‌کنند

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان داشت: درست است که در حال حاضر وضعیت بسیاری از شهرستان‌های استان زرد است اما با ادامه این روند افزایش مسافرت‌ها طی چند روز، وضعیت قرمز در تمام شهرستان‌ها ایجاد می‌شود.

در شرایط فعلی کاری به جز توصیه از دست کادر درمان ساخته نیست و لازم است مسئولان و تصمیم‌گیران ارشد کشور محدودیت‌های بیشتری در خصوص مسافرت‌ها اعمال کنند. جریمه استفاده نکردن از ماسک یکی از  مواردی است که در چند روز گذشته باعث شده بسیاری از افراد به اجبار آن را رعایت کنند از همین رو مسئولان باید راهکارهایی پیدا کنند تا بتوانند جلوی مسافرت‌های غیر ضروری را بگیرند وگرنه با شرایطی مواجه می‌شویم که دیگر از کنترل خارج خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۳۷ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: از آنجایی که در هفته‌های اخیر مسافرت به استان زیاد بوده است روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر به این تعداد اضافه می‌شود.  ظرفیت بیمارستان‌های استان تکمیل نشده اما نگران این هستیم که نتیجه مسافرت‌های چند هفته اخیر سبب شود با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه شویم. در واقع اوضاع در استان بسیار شکننده است و کوچکترین غفلتی سبب می‌شود وارد بحران شویم.

دل پر خون مازندران

«سیمین بابایی»، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این زمینه  گفت: در هفته‌های گذشته وضعیت در استان به ثبات نسبی رسیده بود اما با افزایش مسافرت‌ها در تعطیلات اخیر روند بیماری افزایشی شده است. متأسفانه در تعطیلات قبلی که فاصله اندکی با تعطیلات پیش رو داشته بسیاری از مسافران در استان مانده‌اند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است. تعطیلی مدارس باعث شده خانواده‌ها به تصور اینکه فرزندان اجباری برای حضور در کلاس‌های درسی به‌صورت حضوری ندارند براحتی به مسافرت بروند در حالی که این موضوع درست نیست.

وی ادامه داد: درست است که روند بیماری کرونا در استان افزایشی شده اما نگرانی اصلی ما مربوط به 2 هفته دیگر است که نتیجه مسافرت‌ها  مشخص خواهد شد. این ویروس به نحوی است که هرچقدر انسان‌ها با یکدیگر ارتباط بیشتری داشته باشند خطر آن افزایش بیشتری خواهد داشت. در واقع ارتباط بین افراد مهم‌ترین عامل افزایش بیماری است. اگر ما نتوانیم زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم بدون شک تا مدتی طولانی با این بیماری همراه خواهیم بود.

بابایی خاطرنشان کرد: محدودیت‌ها در مراکز تفریحی و تجاری استان ادامه دارد اما باید به این نکته توجه کنیم بالاخره عده‌ای معیشت‌شان به این مشاغل گره خورده و بهترین کار این است که مردم رعایت کنند. نمی‌توانیم بر اماکن خصوصی و ویلاهای شخصی نظارت داشته باشیم و اغلب مسافران نیز از این اماکن استفاده می‌کنند. باید باور کنیم سفر رفتن در این روزها می‌تواند بهای سنگینی داشته باشد. متأسفانه هر بار که تعطیلات داریم پیک‌های بیماری در مازندران شروع می‌شود.

وی با تأکید بر خستگی و فرسودگی کادر درمانی، افزود: در یک مسافرت چند روزه، مردم  زحمات چند ماهه کادر درمان را ازبین می برند. در هفته‌های گذشته آماربستری‌های استان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بود اما در روزهای اخیر این آمار به بالای ۴۰۰ نفر رسیده و هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود. تعداد مبتلایان جدید در روزهای اخیر از ۵۰ نفر به حدود ۸۰ تا ۹۰ نفر رسیده و می‌دانیم تعداد بیماران در چند هفته آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت و ما وارد پیک بعدی بیماری خواهیم شد. استان همچنان در شرایط قرمز است . این یعنی امکان ابتلای مسافران سالم بسیار زیاد است.

بابایی افزود: در ماه‌های اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در بیشتر شهر‌های استان بسیار مطلوب و بالای ۸۵ درصد بود اما در حال حاضر مردم دچار سهل‌انگاری شده‌اند و این میزان به زیر ۶۰ درصد رسیده است. البته جریمه‌ها تأثیر‌گذار بوده و در روزهای گذشته این رقم کمی بالاتر رفته است.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: کادر درمانی استان در ماه‌های اخیر حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر از نیروهای متخصص خود را از دست داده و بیش از یکهزار و 200 نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شده‌اند. همین موضوع شرایط را برای کادر درمان بسیار سخت کرده است. وقتی می‌توانیم در خانه بمانیم و بیماری را قطع کنیم به چه قیمتی حاضریم به مسافرت تفریحی برویم؟ متأسفانه بسیاری از مردم گشت و‌گذار در پاساژها و مراکز عمومی شهر را نوعی تفریح می‌دانند در حالی که در شرایط فعلی این خطرناک‌ترین کار ممکن است.