۰ نفر

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛

اختصاص ۱۰۰میلیون دلار برای تامین کیت‌های کرونا/ جریمه ۱میلیون تومانی اصناف در صورت عدم استفاده از ماسک

۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷
کد خبر: 472948
اختصاص ۱۰۰میلیون دلار برای تامین کیت‌های کرونا/ جریمه ۱میلیون تومانی اصناف در صورت عدم  استفاده از ماسک

رییس جمهور با بیان اینکه قرار است ۱۰ هزار تست به تست‌های روزانه اضافه شود و ما بودجه‌اش را تامین می‌کنیم، گفت: ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید کیت‌های تست کرونا از خارج در نظر گرفتیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در چهلمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کسانی که به کرونا مبتلا شده و دوران قرنطینه خود را سپری می کنند، چنانچه در همان دوره قرنطینه اجباری ، در جامعه حضور یابند در هرنوبت تخلف، 200 هزار تومان جریمه خواهند شد.

 رییس جمهور همچنین استفاده از ماسک را برای حضور در جامعه الزامی دانست و اظهارداشت: طبق مصوبه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا ، هر فردی که بدون ماسک در جامعه حضور یابد 50 هزار تومان جریمه خواهد شد که می بایست طی دو هفته به حسابی که اعلام خواهد شد، واریز کند. مسوول اجرای این مصوبه نیز نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت خواهند بود.

روحانی با بیان اینکه اصناف نیز مکلف به رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستند، گفت: صاحبان اصناف موظفند ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تنها به افرادی خدمت ارائه کنند که این دستورالعمل ها را رعایت کرده باشند. اصنافی که این دستورالعمل ها را رعایت نکنند در مرحله نخست تذکر دریافت می کنند، در مرحله بعد 300 هزار تومان جریمه، در مرحله سوم یک میلیون تومان جریمه و در مرحله چهارم کسب و کار آنها پلمپ خواهند شد.

رییس جمهور در ادامه، نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت را مسوول نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی معرفی کرد و گفت: در تاکسی ها نیز راننده خودور اگر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکرد، 100 هزار تومان جریمه می شود و هر مسافری هم که بدون ماسک در تاکسی حضور یابد، راننده تاکسی به ازای هر مسافر 20 هزار تومان جریمه خواهد شد.

روحانی افزود: در ادارات نیز حراست و بخش های نگهبانی موظف شده اند از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کنند و چنانچه تخلفی در این عرصه دیده شود، نگهبان و رییس بخش مربوطه جریمه خواهد شد.

رییس جمهور همچنین در این نشست به اهمیت شناسایی سریع بیماران مبتلا به کرونا  اشاره کرد و اظهارداشت: در این راستا به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده که باید میزان تست ها افزایش یابد و دولت بودجه 10 هزار تست اضافی را تامین می کند.

روحانی گفت: 100 میلیون دلار نیز برای خرید کیت هایی که در کوتاهترین زمان و با روش های آسانتری مبتلایان به کرونا را شناسایی کند، اختصاص یافته است و همزمان نیز در داخل کشور در حال ساخت این نوع کیت ها هستیم و بزودی شاهد تحول بزرگی در حوزه تست افراد مشکوک به بیماری کرونا خواهیم بود.

رییس جمهور در ادامه از کاهش حساسیت ها در جمع خانواده ها و در نتیجه  افزایش ابتلاهای خانوادگی ابراز نگرانی کرد و گفت: در موج اخیر افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، مواردی زیادی دیده می شود که پدر، مادر، فرزندان، پدربزرگ و‌ مادربزرگ همه با هم مبتلا شده اند و این نشان دهنده کاهش حساسیت ها در درون خانواده ها است.

روحانی با تاکید بر اینکه با یک موج شدیدتر واگیری کرونا در عرصه جهانی مواجه ایم،  افزود: این موج جدید ناشی از سهل شدن راه انتقال بیماری است که به دلیل کاهش همان حساسیت ها است.

 رییس جمهور همچنین به یک گزارش خوب ارائه شده در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: یک گزارش بسیار خوبی هم امروز داده شد و آن کاهش شدید تعداد فوتی ها نسبت به شمار مبتلایان است که نشان دهنده مراقبت و تلاش بیشتر بخش درمان از یکسو و مراعات های مردم از سوی دیگر است.

روحانی افزود: طبق آمار مشخص می شود، بیشتر فوتی ها در بین سالخوردگان بوده است و افراد مسن و بالای۷۰ سال باید بیشتر مراقب باشند.

رییس جمهور همچنین با قدردانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: مقام معظم رهبری نیروهای مسلح را موظف کردند که امکانات خود را در اختیار بیماران کرونایی قرار دهند و ان شاءالله با هماهنگی هایی که انجام شده، مردم عزیز ما که گرفتار بیماری می‌شوند می توانند در تخت بیمارستانی مداوا و معالجه شوند.

روحانی در ادامه با بیان اینکه 17 استان خوشبختانه نسبت به هفته‌های پیش شرایط بهتری مخصوصا در فاصله قابل توجه بین آمار ابتلا و مرگ و میر پیدا کرده اند،  گفت: در عین حال در 12 استان همچنان مشکل داریم که باید توجه بیشتری انجام بگیرد تا از این روزهای سخت عبور کنیم.

رییس جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با قدردانی از همه مردم بخاطر رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری اربعین، اظهارداشت: امسال پیاده روی به سمت مشهد و حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نداریم.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

این چهلمین جلسه ستاد ملی مقابله با کروناست که برگزار می‌شود. البته مردم عزیز ما مطلع هستند که غیر از جلسه ستاد ملی، جلسات فراوانی در وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و جلسه کمیته‌های ستاد با حضور خود من هر هفته تشکیل می‌شود اما ستاد ملی امروز چهلمین جلسه‌ای است که برگزار کرده و مصوباتی را که تصویب کرده به آن اشاره می‌کنم.

در آغاز می‌خواهم از مردم بسیار عزیز و خوب سرزمین‌مان تشکر کنم در این ایام اربعین ابی عبدالله الحسین(ع) که پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کردند.

برای مردم خیلی مهم بود که در مراسم راهپیمایی در مسیر نجف به کربلا حضور پیدا کرده و پیاده‌روی و زیارت کنند، اما بخاطر پروتکل‌های بهداشتی که آنها را مکلف کرده بود، صرف نظر کردند و زیارت و توجه‌شان به سالار شهیدان را در منازل و مجالسی که برپا شده بود، در چارچوب‌ پروتکل‌های بهداشتی انجام دادند که از همه مردم سپاسگزاریم و تشکر و باز تأکید می‌کنیم برای پایان این هفته که ایام رحلت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است و ایام شهادت حضرت مجتبی(ع) و همچنین ایام شهادت مولای ما حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است، آن پروتکل‌ها را مراعات کنند.

امسال پیاده‌روی به سمت خراسان رضوی، مشهد و حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نداریم و همچنین هر مراسمی که برگزار می‌شود، با مراعات همه پروتکل‌هایی باشد که قبلاً به مردم اعلام و ابلاغ شده است.

در زمینه موضوع کرونا همه باید توجه داشته باشیم که عامل اصلی برای فاصله‌ گرفتن از شر این ویروس و ابتلا به آن و مخصوصاً مراحل حادی که برای برخی از بیماران پیش خواهد آمد، فرهنگ عمومی مردم است؛ یعنی این فرهنگ عامه مردم و عموم مردم است که می‌تواند ما را حراست کند و بهداشت، بهترین و در شرایط فعلی شاید تنها راه برای مقابله ما با کرونا باشد. یعنی در شرایطی که هنوز دارو و واکسن نداریم تنها راه مقابله، مراعات امور بهداشتی و پروتکل‌هایی است که اعلام و ابلاغ شده است.

مثلاً ممکن است با آنفلوآنزا هم مواجه شویم، اما در آنفلوآنزا دارو و درمان ، واکسن و هم امور بهداشتی و پیشگیری داریم اما در کرونا چون امروز دارو و واکسنی هنوز نداریم تنها راه منحصر به امور بهداشتی است که باید آن را مراعات کنیم.

خیلی مهم است که بیمار را سریع‌تر کشف کنیم و بفهمیم این فرد مبتلا شده است و راه آن، این است که تست‌هایی را که انجام می‌دهیم، گسترش دهیم. دیروز با وزیر محترم بهداشت و درمان تلفنی صحبت می‌کردیم و امروز هم اعلام کردم که آماده‌ایم 10 هزار تست، علاوه بر تست‌های روزانه‌ای که انجام می‌شده، روزانه اضافه شود و بودجه‌اش را تأمین کنیم و همچنین در صحبت دیروز با وزیر بهداشت، برای خریداری تست‌هایی که در زمان کوتاه‌‌تر و خیلی آسان جواب می‌دهد، بحث شد.

تست‌ها در مدت 20 دقیقه انجام می‌گیرد و نتیجه‌اش آشکار می‌شود. 100 میلیون دلار برای این کار مقرر کردیم، برای خریدهای خارجی، برای این کیت‌هایی که مورد نیاز است و البته در داخل هم ساخته می‌شود و ان‌شاء الله هم ساخت داخلی خواهیم داشت و هم از خارج تأمین خواهیم کرد. یک تحول بزرگی در تست به زودی خواهیم دید با این شرایط جدیدی که مهیا می‌شود.

در حال حاضر، شاید یک عامل اصلی برای اینکه بتوانیم از این بیماری فاصله بگیریم مسیر انتقال است، چون یک ویروس داریم، یک افراد جامعه و یک مسیر انتقال داریم. فعلا درباره اینکه در آینده این ویروس از بین برود یا بماند، نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم. افراد جامعه هم باید خودشان را حفظ کنند و در عین حال فعالیت کرده و زندگی‌شان را اداره کنند.

اما اینکه این ویروس به انسان برسد، عاملش خود انسان است. یعنی یک انسان مبتلا است که می‌آید این ویروس را به دیگری منتقل می‌کند. ممکن است برای خودش هم خیلی تأثیر نگذارد، یک آدمی که مبتلا شده ممکن است علامت نداشته باشد، یک آدم توانمندی باشد. از لحاظ پادتن قوی باشد و طوری نشود. اصلاً خیلی علامت هم نسبت به بعضی از افراد ندهد، اما ناقل است و همچنان منتقل کننده است.

بنابراین خیلی مهم است که جلوی مسیر انتقال را بگیریم. باید بتوانیم جلوی این مسیر انتقال را بگیریم و برای اینکه جلوی مسیر انتقال را بگیریم، به محض اینکه کسی فهمید که مبتلا شده، باید بلافاصله به محل کار و خانواده‌اش اطلاع دهد. این جزو مصوبات جلسه امروز بود که باید اطلاع دهد و باید 2 هفته در قرنطینه در منزل یا محل دیگری بماند و حق ندارد از قرنطینه خارج شود و اگر تخلف کند 200 هزار تومان برای هر نوبت تخلف جریمه می‌شود. ساز و کار این مسأله را مشخص کردیم. سامانه‌اش مشخص است.

وزارت بهداشت مسئول این کار است و این 200 هزار تومان به حسابی واریز می‌شود که امروز توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود و اگر طرف پرداخت نکرد، از طرق دیگر به عنوان بدهکاری آن فرد محسوب شده و اقدام خواهیم کرد. این جزو مصوبات امروز بود.

مسأله دومی که باز جزو مصوبات بود، مسأله ماسک بود که همه افراد جامعه باید در اجتماعات و جامعه‌ای که حضور پیدا می‌کنند، در همان لحظه که از منزل خارج می‌شوند، از ماسک باید استفاده کنند و اگر کسی از ماسک استفاده نکرد، 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.

نیروی انتظامی، بسیج، ناظرین و بازرسین وظیفه دارند که مشخصات افراد را ثبت کنند، به خودش اعلام کنند و آن فرد باید ظرف 2 هفته به آن حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند این پول را واریز کند و اگر واریز نکرد بدهکار است و از طرق مختلف از حساب او کسر خواهد شد. این هم نسبت به ماسک. نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که دارد، استفاده می‌کند. ممکن است کسی ماسک نداشته باشد و کسی هم با او مواجه نشود و کسی با او صحبت نکند، اما در عین حال به او ابلاغ و اعلام خواهد شد که فلان روز در فلان خیابان شما بدون ماسک بودی و 50 هزار تومان موظفی پرداخت بکنی. این بحثی که مصوبه امروز ما بوده فقط برای تهران بزرگ است و بعد ممکن است تعمیم پیدا کند برای استان‌های دیگری هم که مورد نیاز است.

مسأله سومی که مورد توجه جلسه امروز بود، اصناف بود که اصناف باید مراعات کنند اگر فردی که به عنوان خدمت‌دهنده در اصناف حضور دارد، خودش مراعات نکند، جریمه می‌شود و اگر خدمت بدهد به افرادی که این افراد دارای ماسک نیستند باز هم جریمه می‌شود. بنابر گزارشی که ناظران خواهند داد، برای صنف و فردی که در اصناف مراعات نمی‌کند، در مرحله اول تذکر داده می‌شود، در مرحله دوم 300 هزار تومان جریمه می‌شود و اگر ادامه پیدا کند در مرحله سوم یک میلیون تومان جریمه می‌شود و اگر ادامه پیدا کند در مرحله چهارم کسب و کارش پلمپ می‌شود. این چهار مرحله برای کسانی است که در اصناف فعالیت می‌کنند و موظف هستند هم خودشان پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند و هم صرفاً خدمت به افرادی بدهند که آنها هم از ماسک استفاده می‌کنند.

مورد بعد حمل و نقل عمومی است. چه در تاکسی‌ها و چه اتوبوس‌ها، متروها در کنار مراکز پرجمعیت، پاساژ‌ها، بازار و مراکز پرجمعیت شهری، تیم‌هایی آنجا از نیروی انتظامی، بسیج، ناظران و بازرسین وزارت بهداشت، موظفند بر استفاده مردم از ماسک نظارت کنند.

تاکسی و اتوبوس شرایط‌شان نسبت به مترو متفاوت است. آنجا بحث این است که راننده تاکسی اگر مراعات نکند، صد هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافری را بدون اینکه ماسک داشته باشد، سوار کند، بابت هر مسافر 20 هزار تومان جریمه می‌شود. این کار را هم نظار می‌توانند انجام دهند و هم ضابطین و بویژه پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است این کار را انجام دهد.

هر راننده‌ای را دیدند مراعات نمی‌کند، می‌توانند مثل بقیه تخلفات راهنمایی رانندگی، شماره‌اش را یادداشت کنند و کد هم به پلیس ابلاغ خواهد شد که طبق آن کد افراد در حمل و نقل عمومی جریمه شوند.

نسبت به ادارات هم علاوه بر مقرراتی که قبلاً داشتیم و گفته بودیم که در ادارات هم خودشان مراعات کنند و هم باید به کسی که ماسک ندارد، خدمت ندهند، در مصوبه امروز برای ورودی به ادارات، برای حراست و نگهبانی مقرراتی مشخص شد.

نگهبانی و حراست درب ورودی ادارات باید مانع ورود کسانی شوند که ماسک ندارند. اگر حراست و نگهبانی به این وظیفه عمل نکند، همه آن مقررات و تنبیهاتی که برای تخلف کارمندان معین شده، همه این موارد برای این فرد نگهبان یا حراست، جاری است و همچنین نسبت به روسای بخش‌ها و ادارات که وظیفه نظارت دارند، اگر خودشان به دقت به وظایف‌شان عمل نکنند، خود آنها هم مشمول این مجازات‌ها می‌شوند. امروز اضافه شد که حراست‌ها، در صورتی که روسای بخش‌ها و ادارات رعایت نکردند، موظفند به قسمت مربوطه اطلاع دهند، تا آنها را مشمول مجازات‌هایی بکند که قبلاً تعیین کردیم.

بنابراین موارد پنج‌گانه یعنی از قرنطینه، ماسک، اصناف، حمل و نقل و ادارات و حمل و نقل، جرایم‌شان امروز مشخص شد. از حداقل مورد 50 هزار تومان تا حداکثر یک میلیون تومان بود و البته در مواردی پلمپ هم بود و مجازات‌ها و مقرراتی که قبلا برای کارمندها مشخص کردیم، آن مجازات‌ها هم اعمال و اجرا می‌شود.

در جلسه امروز ستاد یک بحث مهمی مطرح شد و آن اینکه در موارد و موج اخیر، افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، در برخی از موارد کل اعضای خانواده هستند. یعنی پدر، مادر، فرزند، پدربزرگ،‌ مادربزرگ همه با هم مراجعه می‌کنند و این نشان می‌دهد که در داخل منازل و خانواده‌ها حساسیت‌ها کاهش پیدا کرده است. خواهش می‌کنم این مساله رعایت شود. با توجه به شرایطی که امروز داریم، البته در این موج مردم خبر دارند که در اروپا و بسیاری از بخش‌های دیگر جهان این موج یک موج شدیدتری است که همه با آن مواجه شدند. آمار مبتلایان چند روز اخیر در بعضی از کشورهای اروپایی را نگاه کنید، می‌بینید که چند برابر آن موج آخر اسفند سال گذشته و فروردین امسال است، یک موج شدیدتری است.

البته متخصصین می‌گویند آب و هوا تاثیر ندارد، سرما و گرما در این زمینه تاثیر ندارد، یک جهش و متاسیونی هم هنوز در این ویروس رخ نداده است. ویروس تقریبا همان شرایط قبلی را دارد ولی شرایط انتقال شاید مقداری سهل‌تر و آسان‌تر شده و امروز حد ابتلا در دنیا بالا رفته و در کشور ما حد ابتلا بالا رفته و حتما باید با این مساله مقابله کنیم.

اما یک گزارش بسیار خوبی داده شد و در نمودارهایی که امروز در این جلسه مطرح شد، مشخص شد تعداد فوتی‌ها و مرگ و میر نسبت به مبتلا در پایان اسفند و اوایل فروردین امسال با آنچه امروز هست، خیلی فاصله دارد. یعنی تعداد فوتی نسبت به مبتلایان خیلی کاهش پیدا کرده و این بدان معنا است که بخش درمان ما مراقبت و تلاش بیشتری انجام می‌دهد و مردم هم در این زمینه مراعات‌هایی را انجام می‌دهند. این نقطه مثبت گزارش امروز بود.

همینطور در گزارش امروز آمد، اکثر افرادی که دچار مرگ و میر می‌شوند و متاسفانه فوت می‌کنند، افراد بالای 70 سال هستند. پس سن در این مساله بسیار اهمیت دارد و خواهش می‌کنیم از همه آنهایی که در سنین بالای 70 سال هستند مراقبت بسیار بیشتری انجام دهند.

در این نمودار دیدیم وقتی سن مبتلایان از 75 عبور می‌کند یک مرتبه موج مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند. بیماری زمینه‌ای آنها هم موثر است، اما اهمیت سن در گزارش امروز مشخص بود و خواهش می‌کنم افرادی که در سنین بالا هستند مراعات بیشتری را در این شرایط انجام دهند.

همین‌جا لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری تشکر کنم که نیروهای مسلح را موظف کردند که امکانات خودشان را در اختیار بیماران کرونایی قرار دهند و انشاءالله این هماهنگی با وزارت بهداشت و درمان انجام شده، یعنی دیروز وزیر گفت که هماهنگی را انجام دادیم. همچنین برای بیمارستانهای مربوط به تامین اجتماعی همینطور، همه اینها در صحنه حضور دارند، برای اینکه مردم عزیز که گرفتار می‌شوند بتوانند در تخت بیمارستانی انشاءالله مداوا و معالجه شوند.

مهم این است در این شرایطی که امروز داریم که شرایط سخت‌تری هست، همه دنیا در یک شرایط سخت‌تری قرار گرفتند و هم با داروی مطمئن و هم با واکسن فاصله داریم، با هر دو فاصله داریم و هم شرایط، شرایطِ پاییز و بعد زمستان است و ممکن است بیماریهای دیگری هم مثل آنفلوانزا و سرماخوردگی اضافه شود. خواهش ما این است که همه مردم بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند. این بزرگترین عامل برای مقابله است. برای مقابله با این بیماری در خط اول و مهم‌ترین مساله، مراعات مردم عزیز در این زمینه است. امیدواریم با مراعات مردم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و شرایط آرام‌تری داشته باشیم.

البته خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم امروز مشاهده کردیم که 17 استان خوشبختانه نسبت به هفته‌های پیش شرایط بهتری پیدا کردند و مخصوصا بین ابتلا و مرگ و میر در این نمودارها فاصله قابل توجهی ایجاد شده که از آن 17 استان به خاطر تلاش‌هایی که انجام دادند، تشکر می‌کنیم. البته اسامی استان‌ها اینجا گفته شد که همه استان‌ها و استاندارها و مسوولین دانشگاه‌های پزشکی استماع کردند و گوش کردند، اما در عین حال در 12 استان همچنان مشکل داریم که باید توجه بیشتری انجام بگیرد برای اینکه بتوانیم از این روزهای سخت عبور کنیم ان شاءالله.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.