۰ نفر

در نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی:

رییسی: توان اقتصادی افراد در محکومیت‌ مهریه لحاظ شود

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
کد خبر: 472653
رییسی: توان اقتصادی افراد در محکومیت‌ مهریه لحاظ شود

رییس قوه قضاییه گفت: توان اقتصادی افراد باید در تقسیط مهریه لحاظ شود و اگر کسی واقعا از پرداخت مهریه ناتوان بود، نباید به زندان برود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی که به صورت ویدئو کنفرانس برای واحدهای قضایی شهرستان‌های این استان پخش می‌شد، افزود: باید در محکومیت‌های مالی وضعیت اقتصادی افراد را هم در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: ما نباید بر اساس اصرار دیگران برای صدور حکم تصمیم بگیریم بلکه نظر بزرگان دین و فقه و قانونگذار این است که فقط بر اساس مقررات و حق نظر بدهیم و ابعاد و زوایای تصمیمات خود را هم برای مردم تبیین کنیم.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری به دیدار و گفت و گوی خود با یکی از محکومین مالی که به خاطر عدم پرداخت مهریه زندانی شده و برای دیدار امروز (چهارشنبه) از زندان مرخصی گرفته بود، اشاره کرد و گفت: مهریه دِینی است که زوج باید به زوجه پرداخت کند و اگر کسی از انجام تعهد امتناع می‌کند باید طبق قانون با او برخورد کرد و قاضی ما اجازه نمی‌دهد حق کسی ضایع شود اما اگر بررسی‌ها نشان داد شخصی توان مالی ندارد، باید برای او شرایطی در نظر گرفت که بتواند دِین خود را بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی همچنین از عملکرد همکاران دستگاه قضا در استان خراسان جنوبی که مخلصانه و مجاهدانه در خدمت مردم هستند، تقدیر کرد.

رییس قوه قضاییه، دادگستری استان خراسان جنوبی را از جمله بخش های موفق دستگاه قضایی دانست و افزود: اگر بخواهیم ۱۰ استان را جزو استان های پیشرو در حوزه قضایی معرفی کنیم، خراسان جنوبی حتماً در زمره این استان‌ها است که عملکرد و جایگاه خوبی در ارزیابی‌ها دارد و باید برای تداوم این توفیقات، با همتی مضاعف کاستی‌ها را برطرف کنیم.

وی از نیروی انسانی کارآمد به عنوان سرمایه دستگاه قضا یاد کرد و با تأکید بر لزوم صیانت جسمی و روحی از این سرمایه عظیم تصریح کرد: اعتبارات، امکانات و برنامه‌ریزی برای خدمت و حسن انجام کار مهم است اما مهم‌ترین عامل توفیق یک سازمان مدیریت آن مجموعه است.

رییسی توجه به رونق و جهش تولید را از مهم‌ترین مأموریت‌های دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: باید موانع تولید برطرف شود و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مورد حمایت قرار گیرند تا اشتغال ایجاد کنند و چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند و عمده این مسوولیت بر عهده دولت است.

وی با اشاره به اقداماتی که در جهت رفع محرومیت در استان خراسان جنوبی انجام شده است، تصریح کرد: به برکت نظام و اراده رهبری و خدمت دولتمردان گام‌های بلندی برای رفع محرومیت در خراسان جنوبی برداشته شده و چهره استان متفاوت شده اما مردم مومن این دیار نیازمند توجه بیشتری هستند.

رییس قوه قضاییه مردمی بودن دستگاه قضا را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: حفظ کرامت مردم رویکرد محوری ما و فراتر از یک توصیه اخلاقی بوده و در واقع یک الزام برای همکاران قضایی در سراسر کشور است و همه باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

وی اجرای عدالت و قانون را نیز مورد تأکید قرار داد و با بیان این که فضاسازی‌ها برای وارونه کردن حق و باطل است اظهار داشت: «همکاران دستگاه قضایی نباید در رسیدگی به پرونده ها و صدور آرایشان به هیچ عنوان تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گیرند».

رییسی، وظیفه قاضی را کشف حقیقت دانست و گفت: گرایش ما باید اجرای قانون و عدالت باشد و نباید متأثر از فضاسازی افراد یا رسانه ها حکم کنیم بلکه باید غبار را کنار بزنیم و بر اساس حق و برای رضای خدا تصمیم بگیریم که راه نجات ما و موجب سعادت دنیا و آخرت است.

وی تبیین تصمیمات قضایی برای مردم و نخبگان و تنویر افکار عمومی را از مهم‌ترین برنامه های تحولی دستگاه قضایی در دوران مسوولیت خود عنوان کرد.

رییس قوه قضاییه «تسریع در تعیین تکلیف افراد تحت قرار» و «تسریع در معاینات و اظهارنظرهای پزشکی قانونی برای کاهش اطاله دادرسی» را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود:  برای تسهیل خدمت‌رسانی به مراجعان پزشکی قانونی در مناطق محروم ۴۹ مرکز پزشکی قانونی فعال خواهد شد که تاکنون بخش قابل توجهی از آنها نیز فعال شده‌اند.

رییسی بر لزوم نظارت بر فرایند مزایده‌ها و مناقصات نیز تأکید کرد و نظارت در این حوزه را از مأموریت‌های سازمان بازرسی کل کشور دانست اما در عین حال گفت که دستگاه های برگزار کننده مزایده‌ها و مناقصه‌ها هم باید به نظارت درون سازمانی توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت برای تأمین منابع مالی کشور تأکید کرد: با انسجام و همدلی و با شعار «ما می توانیم» مشکلات کشور حل می شود و یقین داریم دشمن در این قضیه ناامید می شود و دوستداران انقلاب امیدوار می شوند و این اتفاق قطعاً خواهد افتاد.

رییس قوه قضاییه با بیان این که دشمنان همواره دنبال بهانه تراشی هستند، خاطر نشان کرد: شرایطی که در آن قرار داریم پایدار نخواهد بود و با تکیه بر خدا، اعتماد به نفس مردم عزیز و تلاش مدیران از این شرایط به خوبی عبور و بر دشمن توفق پیدا خواهیم کرد و وضعیت خوب خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت امنیتی خوب استان خراسان جنوبی بر لزوم حفظ امنیت پایدار مناطق مرزی تأکید کرد و گفت: حفظ امنیت مساله مهمی است که دستگاه قضایی نیز علاوه بر نیروهای مسلح و نیروی انتظامی سهم جدی در آن دارد و دادگستری و دادستان‌های ما باید با همکاری شورای تأمین استان سطح امنیت را روز به روز افزایش دهند.

رییسی اظهار داشت: مردم باید در مراجعه به عدلیه احساس عدالت کنند و این کار هم با حرف و بخشنامه قابل تحقق نیست بلکه باید وقتی سروکار کسی به دادگستری افتاد، هم سریع و هم دقیق به کارش رسیدگی و حقوق احیا شود و متوجه باشیم که برخورد ما و خدمتی که انجام می دهیم موجب افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضا و کل نظام خواهد شد.

رییس دادگستری خراسان جنوبی هم در این نشست در گزارشی از عملکرد و برنامه های دادگستری متبوعش تعداد پرونده های متشکله در استان در ۶ ماهه اول امسال را ۵۶ هزار و ۲۸۳ مورد عنوان کرد و گفت: ۵۴ هزار و ۲۶۳ فقره آنها، معادل ۹۶درصد پرونده ها مختومه شده‌اند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی از رشد ۶ درصدی پرونده های وارده به دادگستری استان در سال ۹۹ و افزایش چهار درصدی پرونده‌های مختومه در ۶ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و تعداد پرونده های متشکله در شورای حل اختلاف در این مدت را نیز با رشد ۸ درصدی آنها ۱۸ هزار و ۶۹۱ پرونده عنوان کرد و گفت: از این تعداد فقط ۱۳۴ پرونده باقی مانده و ۹۹ درصد آنها توسط ۲ قاضی این شورا مختومه شده است.

وی با بیان این که به طور میانگین ۲۵ درصد پرونده های قضایی استان به صورت الکترونیک تشکیل می شود، اعلام کرد: بیش از ۱۴ هزار پرونده متشکله در دادسراها و محاکم به صورت الکترونیک تشکیل و رسیدگی شده، ۱۱ هزار و ۷۸۹ مورد امور قضایی به صورت الکترونیکی انجام شده و ۲۳ عنوان درخواست حقوقی و ۱۵ عنوان کیفری نیز الکترونیکی پیگیری می شود.

حمیدی افزود: در دوران شیوع کرونا و برای صیانت از سلامت زندانیان استان پس از صدور بخشنامه رئیس دستگاه قضا ۷۸ درصد زندانیان مشمول شرایط مرخصی در دوره اول و ۸۲ درصد نیز در دوره دوم از مرخصی استفاده کرده‌اند.

وی یکی از مهم‌ترین رویکردها و مأموریت‌های دادگستری خراسان جنوبی در سال ۹۸ به عنوان سال رونق تولید و سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید را بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و تلاش برای حل آنها عنوان و اعلام کرد ظرف یک سال اخیر ۲۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل استان با همکاری دستگاه قضایی احیا شده‌اند.

رییس دادگستری خراسان جنوبی از «کمبود اعتبارات و تجهیزات و نیروی انسانی» به عنوان دو مطالبه مهم دادگستری این استان یاد کرد و برای حل مشکل کمبود نیروی قضایی پیشنهاد داد همکاران اداری دارای بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت تبدیل وضعیت شده و به بخش قضایی منتقل شوند.

حمیدی از کرامت انسانی و تکریم ارباب رجوع به عنوان یکی دیگر از اولویت های راهبردی در دادگستری خراسان جنوبی یاد کرد و با اشاره به ملاقات های هفتگی خود با مراجعین به مراجع قضایی از افزایش رضایتمندی مردم استان از عملکرد دستگاه قضا بر اساس نظرسنجی‌ها خبر داد.

در این نشست همچنین برخی مسوولان قضایی استان به بیان دیدگاه ها وپیشنهادات و مطالبات خود پرداختند که «دسترسی مدیران به بانک های اطلاعاتی در راستای اجرای نظارت الکترونیک» و «آسیب شناسی مشتریان صوری در مزایده های معادن و مقابله با واسطه بازی ها» از مهم‌ترین آنها بود.

رییس قوه قضاییه و نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری عصر روز گذشته (چهارشنبه) برای حضور در شورای اداری و قضایی این استان و دیدار با مردم وارد بیرجند شد.