۰ نفر

به دنبال افزایش قیمت آرد آزاد صورت گرفت؛

تداوم کمبود نان در استان آذربایجان غربی

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷
کد خبر: 472646
تداوم کمبود نان در استان آذربایجان غربی

مردم استان آذربایجان غربی طی روزهای گذشته برای تهیه نان دچار مشکلاتی بودند. نانوایی ها افزایش قیمت آرد آزاد را علت این مسئله می دانند اما مسوولین افزایش قیمت را تایید نمی کنند و قول حل مشکل را به مردم داده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در چند روز گذشته شاهد صف های نسبتا طولانی مقابل نانوایی ها در برخی شهرهای استان آذربایجان غربی بودیم. برخی نانوایی ها پخت نداشتند و برخی نیز ساعات کاری خود را کاهش داده بودند. مشاهدات حاکی از آن است که برخی نانوایی ها پس از ساعت ۱۲ ظهر پخت نمی کردند و همین امر باعث می شد مراجعه مردم به نانوایی ها که ادامه پخت داشتند بیشتر شود و افزایش مراجعه نیز سبب صف های طولانی و اتمام زودتر نان در همان نانوایی ها شود.

مردم: صف ها طولانی است/ نانوایان: قیمت آرد آزاد افزایش پیدا کرده

همزمان با این کاهش عرضه نان در برخی نانوایی ها شایعاتی در خصوص افزایش قیمت نان نیز پیچیده است. مردم اکنون هم برای تهیه نان دچار مشکل هستند و همزمان با شایعاتی مواجه اند که معلوم نیست منشا آنها کجاست.
علت کاهش زمان پخت را از برخی نانوایان جویا شدیم که اغلب اعلام کردند ما نان را فقط با آرد سهمیه پخت میکنیم و امکان خرید آرد آزاد نداریم. نانوایان مدعی هستند قیمت آرد آزاد افزایش پیدا کرده و برایشان صرفه اقتصادی ندارد که با قیمت بالاتری آرد تهیه کنند و نان تحویل مشتری بدهند.
در تلاطم بازار نان برخی نانوایی ها با تعطیل کردن نانوایی در برخی شهرها به شایعه کمبود آرد و افزایش قیمت دامن میزنند و اکنون بعد از گذشت چندروز از این ماجرا هنوز اتفاق خاصی در عمل رخ نداده و همچنان این روند ادامه دارد.

مسوولین: مشکل به زودی حل می شود؛ سهمیه را افزایش دادیم

شهریاری استاندار آذربایجان غربی در این باره ضمن عذرخواهی از مردم گفت: شایعاتی توسط برخی نانوایان و افراد سودجو برای گران کردن نان در سطح شهر و فضای مجازی شکل گرفته ولی جای هیچ نگرانی نیست چرا که سهمیه آرد نانوایی‌ها را افزایش داده ایم و به زودی هم این مساله برطرف می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز اختلاف قیمت بازار آزاد و آرد یارانه‌ای را در کنار قاچاق مهم‌ترین دلایل کمبود عرضه نان اعلام و خاطرنشان کرد:سهمیه شهرهای بزرگ را افزایش داده ایم و پیش‌بینی می‌شود به زودی این مشکل مرتفع شود.
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: طی جلسه ای با فرماندار ارومیه، شرکت غله و خدمات بازرگانی و معاون دادستان مقرر شد تا سهمیه آرد نانوایی ها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشد، افزود: کم کاری نانوایی ها به دلیل کم بودن سود حاصل از پخت نان با آرد فاقد سوبسید است به طوری که پخت نان در این شرایط برای نانوایی ها مقرون به صرفه نیست.
علیرضا ملامحمدزاده فرماندار ارومیه نیز اظهار داشت: سهمیه آرد نانوایی ها افزایش یافت و براین اساس مشکل کمبود نان نیز در ارومیه رفع می شود. همچنین هیچ افزایش قیمتی نداریم. علاوه بر این، بازرسی ها نیز افزایش یافته و به صورت 24 ساعته از نانوایی ها بازرسی انجام می شود.
ملامحمدی زاده اظهار داشت: 24 نانوایی ارومیه به صورت 2 شیفته کار می کنند تا جبران مشکلات پیش آمده باشد ولی لازم است مردم از دپوی نان در منزل خودداری کنند.
به نظر می رسد با اظهارات مسوولین استان آذربایجان غربی هیچ مشکلی از نظر میزان آرد ذخیره ندارد و هیچ تصمیمی هم بر افزایش قیمت نان یا آرد گرفته نشده است و هر آنچه در بازار مشاهده می شود ناشی سو مدیریت و عدم تدبیر است. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده وعده مسوولین محقق میشود یا نه؟