۰ نفر

ضرب الاجل راه‌اندازی هزار تخت بستری کرونایی در پایتخت

۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۷:۰۲
کد خبر: 471858
ضرب الاجل راه‌اندازی هزار تخت بستری کرونایی در پایتخت

دیروز رکورد فوتی‌های کرونا دوباره در کشور شکسته شد. آن هم درست سه روز پس از آنکه عدد فوتی‌ها 211 مورد مرگ و میر را در روز پنجشنبه گذشته نشان داده بود مجدداً این عدد پس از کاهشی ناچیز در روزهای جمعه و شنبه بازهم با فوت 211 نفر دیگربرای مرتبه دوم رکورد موارد مرگ و میر را در پاییز قرمز کرونایی شکست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تاکنون و از زمان آغاز اپیدمی اعلام  239 کشته در یک شبانه روز( 7 مرداد ماه) بیشترین آمار مرگ بر اثر ویروس کرونا بود که در ایران ثبت شده است.افزایش مجدد آمار فوتی‌ها و ابتلای سه هزار و ۶۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور از یک سو و قرار گرفتن ۴۱۵۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری نشان می‌دهد؛ مردم با اهمال کاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی لبه تیز تیغ کرونا راه می‌روند. بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت هم اینک تنها جز 4 استان هرمزگان، کردستان، فارس و گلستان که در وضعیت هشدار قرار دارند همه 27 استان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

مسئولان وزارت بهداشت در حالی زنگ خطر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا را از همان روزهای نخست پاییز به صدا در آورده‌اند که منحنی شیوع کرونا در کلانشهر تهران در 8 ماه گذشته با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده و هم اینک این منحنی تنها یک روند افزایشی را در پیش گرفته و مجدداً اپیدمی آتش اسلحه‌اش را به روی شهروندان تهرانی گشوده است. مقامات وزارت بهداشت می‌گویند؛ کرونا در تهران طغیان کرده و روند بستری بیماران کووید19 در پایتخت رشد چشمگیری داشته است این هشدارها در حالی مطرح می‌شود که تعداد تخت بستری در پایتخت محدود است و با وجود آنکه 140 بیمارستان تهران در اختیار کووید19 است همچنان نگرانی‌ها از اینکه اوضاع تخت‌های بستری از کنترل خارج شود به مسأله جدی بدل شده است.

نسخه متخصــــــــــــصان حوزه سلامت و اپیدمیولوژیست‌ها برای کنترل و مهار اپیدمی بازگرداندن محدودیت‌های کرونایی و تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که البته از روز گذشته با اختیارات قانونی ستادهای استانی کشور در 31 استان کشور ادامه دارد. بر همین اساس معاون درمان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای برخی فعالیت‌ها را در کاهش روند تعداد مبتلایان کووید19 اقدام مثبت می‌داند و تأکید می‌کند به احتمال قریب به یقین این دستور ستاد ملی مقابله با کرونا با درخواست ستادهای استانی و ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران مجدداً به مدت دو هفته تمدید خواهد شد.دکتر نادر توکلی از افزایش تعداد موارد بستری و فوتی‌های کرونا در تهران در روزهای اخیر خبر می‌دهد و به «ایران» می‌گوید: تقریباً بیش از

40 درصد کل تخت‌های بستری در تهران در اختیار کووید19 است. چنانچه مردم رعایت نکنند آمار مبتلایان و فوتی‌ها در تهران با شیب تندی بالاتر خواهد رفت.او با اشاره به آخرین وضعیت اشغال تخت‌های بیمارستانی در تهران نیز می‌افزاید: با وجود آنکه شرایط در حوزه درمان تحت کنترل است و هیچ موردی از عدم پذیرش مریض بدحال کرونایی در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و عمومی دولتی نداریم با این حال نمی‌توان تضمین کرد که در روزهای آتی مشکلی از این بابت به‌وجود نمی‌آید.

او در پاسخ به اینکه وزارت بهداشت و ستادفرماندهی مقابله با کرونا در پایتخت چه برنامه‌ای برای آمادگی بیشتر بیمارستان‌ها در موج سوم کرونا دارد؟ عنوان می‌کند: یکی از تمهیدات ضرب الاجل ما افزایش ظرفیت ناوگان در سیستم درمان تهران است برای این منظور بیمارستان‌هایی را که 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، راه‌اندازی می‌کنیم و بدین ترتیب در صورت تأمین تجهیزات 1000تخت به ناوگان سیستم درمان پایتخت اضافه می‌شود.معاون درمان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید: هم اینک 100بیمارستان در تهران درگیر مستقیم کرونا است و 40بیمارستان دیگر به‌طور غیر مستقیم درگیر کووید19 شده‌اند به این معنا که مریض با علت دیگری به بیمارستان مراجعه می‌کند و بعداً مشخص می‌شود مبتلا به کرونا هم است. بنابراین هیچ بیمارستان غیرکرونایی در تهران نداریم و همه بیمارستان‌ها آلوده‌اند. چنانچه همین روند ادامه پیدا کند به‌دلیل آنکه تخت‌های بستری محدود است نمی‌توانیم اوضاع را مدیریت کنیم.دکتر توکلی با تأکید بر اینکه باید تمهیدات پیشگیرانه جزو دستور کار اصلی ستاد ملی کرونا قرار گیرد، در ادامه به وضعیت بحرانی تخت‌های آی سی یو در تهران نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در دو ماه اخیر هزار تخت آی‌سی‌یو به ناوگان درمان تهران اضافه کرده‌ایم با این حال درصد بیماران بدحال در موج اخیر بسیار بیشتر از دو موج قبلی است و همین وضعیت نیاز به تخت‌های آی‌سی‌یو را افزایش داده است.