۰ نفر

در گفت‌و‌گو با رئیس پلیس راهور پایتخت مطرح شد؛

اوج ترافیک تهران چه ساعتی است؟

۱۰ مهر ۱۳۹۹، ۲:۳۸
کد خبر: 470999
اوج ترافیک تهران چه ساعتی است؟

رئیس پلیس راهور پایتخت با تشریح وضعیت ترافیکی معابر گفت: ‌در حال حاضر با توجه به باز نبودن مدارس و مراکز آموزشی، ترافیک صبحگاهی نسبت به مدت مشابه در ‌سال گذشته کاهش 30 درصدی داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور پایتخت، در خصوص آخرین وضعیت ترافیک در پایتخت اظهارداشت: با توجه به شیوع کرونا و باز نبودن مدارس و‌ مراکز آموزشی شرایط متفاوتی را در حوزه ترافیک  نسبت به سالهای گذشته شاهد هستیم.

رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان این مطلب که اگر مدارس باز می‌شدند 30 درصد به ترافیک صبحگاهی افزوده می‌شد تصریح کرد: با توجه به باز نبودن مدارس، ترافیک صبحگاهی در حال حاضر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش 30 درصدی مواجه است؛ اگرچه وضعیت ترافیک نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. 

سردار حمیدی به بازه زمانی اجرای طرح ترافیک در شهر اشاره و بیان داشت: در سال گذشته طرح ترافیک از 6:30 صبح تا ۱۹:۳۰ بود یعنی به مدت 12 و نیم ساعت؛ ولی امسال طرح ترافیک از 8 و نیم صبح شروع شده و تا ۱۶‌ ادامه دارد و یکمرتبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ امکان خروج وجود دارد. 

وی گفت: عملا از ساعت ۹-۸:۳۰صبح تا ساعت 14 وضعیت مناسبتری در شهر وجود دارد اگرچه ترافیک از 6 صبح شروع شده و در 8 و 30 دقیقه صبح به اوج می‌رسد.

وی با بیان این مطلب که ترافیک از ساعت 14 تا 16 پرحجم شده و با پایان طرح ترافیک در ساعت 16 میزان تردد در هسته مرکزی افزایش می‌یابد از افزایش حجم تردد از ساعت 16 تا 21 شب خبر داد و گفت: گاها در برخی معابر شاهد ترافیک سنگین هستیم.

رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان این مطلب که‌  وضعیت ترافیک کنونی پایتخت در حالت عادی‌و بدون بارش اینگونه است ادامه داد: اگر بارندگی داشته باشیم وضعیت ترافیک به هم می‌ریزد چرا که لغزندگی و حرکت کند خودروها را نیز باید اضافه کرد که بر ترافیک موجود در سطح شهر می‌افزایند.

سردار حمیدی با بیان این مطلب که در هنگام بارندگی متأسفانه تعداد و تردد‌ ناوگان ‌حمل و نقل عمومی کمتر شده و استفاده از وسایل شخصی بیشتر می‌شود بیان داشت: در هنگام بارش‌ها وضعیت ترافیک در معابر بزرگراهی و کمربندی متراکم تر می‌شود و در سطح معابر ‌نیز انتظار ترافیک طولانی‌تری خواهیم داشت.

وی گفت: شناور کردن ساعت کار و کنسل ‌کردن‌تجمعات‌و جلسات از جمله راهکارهای مفید در زمان بارندگی خواهد بود.

سردار حمیدی در این خصوص که چرا در هنگام بارش‌ها وسایل حمل و نقل عمومی کمتر می‌شود گفت: وقتی بارندگی می‌شود ترافیک سنگین شده و برای یک تاکسی و حتی مسافربرهای شخصی مقرون به صرفه نیست که برای یک مسیر کوتاه مثلاً فلان هزینه را دریافت کنند.

این مقام ارشد راهور ادامه داد:از طرف دیگر باید گفت که هنوز ناوگان حمل و نقل عمومی مثل تاکسی‌ها سنتی اداره می‌شود و مرکز کنترلی وجود ندارد که بتواند به صورت آنلاین تردد آنها را کنترل کند؛ به هر حال باید برای حضور و تردد کامل وسایل حمل و نقل عمومی در هنگام بارندگی‌ها تصمیماتی اتخاذ ‌و الزاماتی وجود داشته باشد تا مردم دچار سختی نشوند.

رئیس پلیس راهور پایتخت مهمترین چالش موجود را داشتن نگاه سنتی به حوزه ترافیک درون شهری دانست و گفت: همه امکانات زیست شهری و معابر شهر به خودروها واگذار شده و باید گفت شهر خودرو محور بوده و در طول پنجاه تا شصت سال است که اقدامات منجر به خودرو محوری شده است یعنی هر آنچه می‌شد برای تردد خودروها اختصاص داده شده است. 

وی گفت: اگر اقدامات عمرانی و تونل‌ها و پلها ساخته نمی‌شد تهران قفل می‌شد چرا که حجم ترددها با وسایل نقلیه هماهنگی نداشت اما  در کنارش آلودگی هوا، آلودگی زیست محیطی و ترافیک حاصل شده است. 

وی با بیان اینکه پاسخگو نبودن حمل و نقل عمومی، عدم گنجایش سطح معابر و دور بودن ایستگاه‌های اتوبوس و مترو باعث شده که مردم هنوز از وسیله شخصی استفاده کنند گفت: حذف سفرهای زائد و استفاده از خدمات غیرحضوری و توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند شهر را به سمت انسان محور کردن سوق داده ‌و از میزان آلودگی ها بکاهد.

سردار حمیدی به آمار تصادفات اشاره و بیان داشت: اگر چه تصادفات در طول یک دهه رو به کاهش بوده ولی باز هم 600 نفر در سال به واسطه تصادفات کشته می‌شوند اگرچه کارهای زیادی انجام شده و تجهیزات توسعه یافته و حوزه ایمنی بهتر از گذشته شده و انضباط ترافیکی رعایت می‌شود ولی باز هم تعداد کشته‌ها بالاست.