۰ نفر

چرا کرونا جوانان را درگیر کرده است؟

۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۳
کد خبر: 470268
چرا کرونا جوانان را درگیر کرده است؟

در روزهای آغاز شیوع ویروس کرونا، بیشترین گروهی که به بیماری مبتلا می‌شدند، افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند و کمتر شاهد ابتلای جوانان به این ویروس بودیم، اما اکنون، با گذشت چند‌ماه از پاندمی کرونا، تعداد بیماران جوان‌تر در مراکز بهداشتی و درمانی رو به افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کاهش سن مبتلایان به ویروس را از چند منظر می‌توان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. به‌نظر می‌رسد ویروس جهش‌هایی را داشته است که باعث می‌شود بیماری در جوانان شیوع بالاتری به گذشته داشته باشد. از سوی دیگر، ساده‌انگاری درباره بیماری و مصرف دخانیات و استفاده از قلیان و مانند آن نیز به افزایش ابتلا به بیماری کمک کرده است.

با این حال، تعداد بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های کشور عمدتاً مانند گذشته ازمیان سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای است و تعداد تخت بیمارستانی که پذیرای بیماران جوان است به نسبت کم است. هنوز 80درصد تخت‌های بیمارستانی در اختیار بیمارانی است که بالای 65سال دارند و 20درصد این تخت‌ها را افراد جوان و میانسال اشغال کرده‌اند. با این حال نباید فراموش کرد نسبت کنونی 20درصدی در مقایسه با آغاز شیوع ویروس افزایش داشته است و اگر در گذشته این درصد حداقلی بود، اکنون با رشد روبه‌رو شده است و باید برای جلوگیری از ادامه این روند چاره‌اندیشی کرد.

یکی از دلایل افزایش چند درصدی ابتلای جوانان به بیماری وجود استرس و اضطراب‌هایی است که قشر جوان این روزها با آن دست به گریبان هستند. فشار کاری بالا، ناراحتی از بیکاری و مشکلاتی مانند آن سبب شده است سیستم ایمنی بدن افراد ضعیف شده و قادر نباشد از آنها در مقابل ویروس دفاع کند و در عین حال جوانان زمان بیشتری را هم در فضاهای عمومی و اجتماعات حاضر هستند.

متأسفانه به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی شاهد بستری شدن جوانانی هستیم که هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند و این موضوع جای نگرانی جدی دارد. علاوه براین، شاهد ساده‌انگاری‌ها و جدی نگرفتن موضوع بیماری از سوی جوانان در جامعه هستیم که این مسئله اکنون به چالشی جدی برای مسئولان و کادر درمان تبدیل شده است. خطری که اکنون وجود دارد این است که افراد از زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌دلیل خسته شدن از ادامه این روند خودداری ‌کنند و با نترسیدن از بیماری به عادت‌هایی که قبل از شیوع بیماری داشتند، بر‌گردند.

بدون شک، بازگشت به سبک زندگی گذشته در شرایط کنونی که کرونا همه معادلات زندگی و جوامع را به هم زده است، قابل‌قبول و انجام نیست. باید این فرهنگ در ذهن افراد خصوصاً جوانان شکل بگیرد که تا اطلاع ثانونی نمی‌توانند مانند گذشته زندگی کنند و باید رفتارها و سبک زندگی روزمره‌شان را با شرایط جدید تنظیم کنند. استفاده از ماسک، لوازم بهداشتی، شستن دست‌ها و حفظ فاصله فیزیکی از دیگران امروز به بخشی از فرهنگ جامعه تبدیل شده است و جوان‌ها باید با رعایت آن، زمینه‌ساز حفظ سلامت خود و دیگران باشند.