۰ نفر

آغاز به‌کار خوابگاه‌ها با 40درصد ظرفیت

۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
کد خبر: 468349
آغاز به‌کار خوابگاه‌ها با 40درصد ظرفیت

تعطیلی، تخلیه و ضدعفونی خوابگاه‌های دانشگاهی از اسفند‌ماه سال گذشته و همزمان با گسترده‌تر‌شدن همه‌گیری کرونا در کشور آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  با توجه به برگزاری مجازی ترم تحصیلی پس از تعطیلات نوروز، تعداد زیادی از خوابگاه‌ها تعطیل باقی ماندند. مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، در خرداد‌ماه سال 1399 در نشستی خبری درباره اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها برای سال تحصیلی آینده اعلام کرد درحال مذاکره با دانشگاه‌هاست و آنچه مسلم است پذیرش خوابگاه‌ها مشابه سال قبل نخواهد بود. صدیقی در اواسط شهریور‌ماه سال‌جاری در نشستی دیگر،از امکان پذیرش دانشجو توسط 40درصد از ظرفیت خوابگاه‌ها در ترم جاری خبر داد. او اعلام کرد جمع‌بندی دانشگاه‌ها درباره نحوه اسکان دانشجویان خوابگاهی برای ترم جاری این بود که حداکثر 40درصد ظرفیت خوابگاهی برای پذیرش دانشجویان در ترم جاری آماده شود. این ظرفیت ممکن است در بعضی از دانشگاه‌ها 20 یا 30درصد باشد اما بیشتر از 40درصد نخواهد بود. بر این اساس قرار است خوابگاه‌های فعال، روزانه یا 2بار در روز ضدعفونی شوند و دانشگاه‌ها از حضور همزمان دانشجوها در خوابگاه‌ها خودداری کنند. استقرار پزشک یا پرستار در خوابگاه‌ها، تکمیل کارنامه سلامت توسط دانشجویان و اختصاص‌دادن یک اتاق مجزا به افراد مشکوک به کرونا از دیگر تمهیداتی است که قرار است توسط خوابگاه‌ها به اجرا گذاشته شود.

تماس با چند خوابگاه دانشجویی خصوصی و دولتی تا حدودی اظهارات معاونت وزارت علوم درباره خوابگاه‌های دولتی را تأیید می‌کند. خوابگاه دانشگاه امیرکبیر، حضور در خوابگاه را تحت شرایطی خاص و تنها با معرفی‌نامه رسمی دانشگاه ممکن می‌داند. خوابگاه شهید مدرس وابسته به دانشگاه تربیت مدرس، از ابتدای همه‌گیری کرونا تعطیل شده و همچنان تعطیل است. اما خوابگاه شهید باقری دانشگاه تربیت مدرس چند ماهی است باز شده و تنها دانشجویان دانشگاه را می‌پذیرد؛ در هر اتاق تنها یک دانشجو حضور دارد، فاصله‌گذاری 2متری در فضاهای عمومی اجرا می‌شود و مواد ضدعفونی‌کننده توسط خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. اما خوابگاه کامروا وابسته به همین دانشگاه تنها مدتی کوتاه برای تعمیرات تعطیل بود و اکنون به همان شکل پذیرش یک نفر در هر اتاق و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دانشجو می‌پذیرد. خوابگاه‌های خصوصی اما توجه چندانی به ایمنی دانشجوها یا ساکنانشان ندارند. مسئول یکی از این خوابگاه‌ها می‌گوید: ما نکات ایمنی خاصی نداریم، خود بچه‌ها رعایت می‌کنند. بیشتر اتاق‌های این خوابگاه تک‌نفره و دو‌نفره هستند، اما اتاق‌های چهار و هشت تخته هم در آن وجود دارد. مسئول خوابگاه خصوصی دخترانه دیگری می‌گوید اتاق‌های هشت‌تخته را جمع کرده است، اما اتاق‌های 6تخته همچنان برقرارند. در یک خوابگاه خصوصی مردانه‌ هم تأکید بر رعایت موارد بهداشتی از سوی ساکنان است. مسئول این خوابگاه مدعی است تعداد اتاق‌های تک تخته را افزایش داده است، اما اتاق‌های 4و 6تخت هم در خوابگاه وجود دارند اما فواصل میان تخت‌ها زیاد است. اما دانشجویان خوابگاهی هنوز نسبت به امکان بازگشت به خوابگاه‌ها سردرگم هستند. علی، یکی از دانشجویان دانشگاه علامه می‌گوید: خوابگاهمان از اسفند‌ماه تخلیه شد، در مرداد‌‌ماه به ما اجازه دادند تا وسایلمان را جمع‌آوری کنیم و برای ترم جدید هنوز نمی‌دانیم قرار است به ما خوابگاه داده شود یا نه. به گفته این دانشجو قرار است به یک‌سری از دانشجوهای تکمیلی و دکتری برای مدتی محدود خوابگاه داده شود، به این شکل که در هر اتاق یک نفر ساکن شود و غذای بسته‌بندی تحویل بگیرد. او می‌گوید: اوایل که کرونا آمده بود دانشگاه برای رعایت پروتکل‌ها مسئولیتی قبول نمی‌کرد و خود بچه‌ها که نگران سلامتی خود بودند مواد ضد‌عفونی‌کننده می‌خریدند و سرویس‌های بهداشتی را ضدعفونی می‌کردند. نمی‌دانم الان پروتکل‌ها با چه وضعیتی اجرا خواهد شد. یکی از هم‌کلاسی‌های علی که در خوابگاه دخترانه اقامت داشته، وضعیت را در خوابگاه‌های دخترانه مشابه و تبعیض‌آمیزتر توصیف کرده است و می‌گوید: در خوابگاه دخترانه تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها از قبل از آغاز کرونا هم به‌عهده خود دانشجویان بوده است، زیرا مسئولان می‌گویند دخترها باید برای این سبک از زندگی آماده شوند و به این ترتیب مسئولیت ضدعفونی و بهداشت کل خوابگاه پس از کرونا هم به‌عهده خود دختران بود.

دانشجوی دیگری از دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: درباره امکان استفاده از خوابگاه هرروز خبری جدید منتشر می‌شود و دقیقا نمی‌دانم قرار است چه رخ دهد. آنچه شنیدم این است که دانشجویانی که پروژه دارند به صلاحدید استاد می‌توانند مجوز حضور در خوابگاه (هر نفر یک اتاق) را داشته باشند. یکی از دانشجویان دانشگاه تهران هم با اشاره به مشکلات تغذیه و بهداشت و پایین بودن سطح امکانات در خوابگاه‌ این دانشگاه پیش از آغاز کرونا می‌گوید: زمانی که دانشگاه تصمیم به تعطیلی گرفت، برای ما ضرب‌الأجلی یک‌روزه تعیین کردند تا خوابگاه را ترک کنیم و بعد از آن ما را مجبور کردند در اوج شیوع کرونا به تهران برگردیم و وسایلمان را جمع‌آوری و خوابگاه را تخلیه کنیم. این دانشجو می‌گوید: در شرایط کنونی ظاهرا تنها دانشجوهای تحصیلات تکمیلی در خوابگاه هستند. در مقطع کارشناسی هم دانشجویان دارای دروس عملی اجازه بودن در خوابگاه را دارند، اما در هر اتاق یک نفر اقامت دارد و اصول بهداشتی رعایت می‌شود.