۰ نفر

مدرسه تلویزیونی مهم‌تر از شبکه شاد است؟

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۱۶
کد خبر: 468083
مدرسه تلویزیونی مهم‌تر از شبکه شاد است؟

بی‌تردید بار اصلی مقابله با ویروس کرونا بیشتر از هر بخش دیگری، بر عهده نظام بهداشت و درمان کشور بود که شاهد خدمت خستگی‌ناپذیر کادر درمان و شهادت تعدادی از آنها بر اثر کرونا بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم،  اما آسیب‌های این ویروس تنها متوجه این حوزه نبود و بخش آموزش‌وپرورش نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد. تعطیلی ناگهانی مدارس و نبود جایگزینی برای آموزش غیرحضوری به دانش‌آموزان، خلأ کوتاهی در روند تحصیل کودکان و نوجوانان ایجاد کرد و در این بین، رسانه‌ملی با راه‌اندازی «مدرسه تلویزیونی ایران» نقش مهمی در این کار در کنار فضای مجازی داشت. این وضعیت ادامه پیدا کرد و در سال تحصیلی 1400-1399 نیز با این‌که مدارس به صورت حضوری بازگشایی شدند، همچنان تلویزیون به عنوان یک رسانه در دسترس و با فراگیری بالا، نقش‌آفرین خواهد بود. در این گزارش نگاهی به مدرسه تلویزیونی ایران خواهیم داشت.

 تلویزیون مکمل فضای مجازی در کرونا

ورود جدی رسانه‌ملی به تحصیل دانش‌آموزان با «مدرسه تلویزیونی ایران»، بعد از دوران دفاع‌مقدس و به ویژه روزهای موشک‌باران، دومین تجربه تلویزیون در مشارکت با آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود. مشارکتی که این بار بسیار گسترده است و بعد از سعی و خطاهایی که در این شش ماه انجام شد، حالا و در آغاز سال‌تحصیلی جدید شکلی منسجم‌تر به خود گرفته است. 

بار اصلی مدرسه تلویزیونی ایران بر دوش شبکه‌آموزش سیما قرار دارد که بیشتر کلاس‌های مجازی در زمانی حدود نیم ساعت در آن برگزار می‌شود و البته در کنار آن، شبکه‌چهار و شبکه قرآن و معارف سیما هم بخشی از زمان خود را به این مهم اختصاص داده‌اند و برخی کلاس‌ها در این دو شبکه روی آنتن می‌رود. 

جدول پخش مدرسه تلویزیونی ایران به صورت روزانه در رسانه‌ها منتشر می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند. آموزش از راه دور توسط صداوسیما زمانی مهم می‌شود که بدانیم در بسیاری از نقاط کشور همچنان مشکلاتی در زمینه تهیه گوشی‌هوشمند و تبلت برای دانش‌آموزان وجود دارد و هنوز تعداد قابل‌توجهی از آنها امکان استفاده از آموزش در فضای مجازی را ندارند. اما در بسیاری از نقاط تلویزیون وجود دارد و می‌تواند جایگزینی برای آموزش حضوری باشد. نکته‌ای که وزیر آموزش‌وپرورش نیز در آیین افتتاح مدرسه تلویزیونی ایران بر آن تاکید داشت. 

«یک تأثیر کار بزرگ صدا و سیما این است کسانی که دسترسی به آموزش ندارند با این پوشش گسترده این دسترسی را دارند. معلم‌ها نیز می‌توانند از این طریق آموزش‌هایشان را به‌روز کنند و یک هماهنگی در تدریس‌ها ایجاد شود.» 

محسن حاجی‌میرزایی همچنین سرعت عمل صداوسیما را در ایجاد بستری برای آموزش از راه دور قابل توجه دانست. «سرعت واکنش کشورها خیلی اهمیت دارد و رسانه‌ملی ما کمتر از یک هفته بعد از تعطیلی مدارس با تمام انرژی فعالیت مدرسه تلویزیونی را شروع کرد.»

 تماشا در تلوبیون راهی برای جاماندگان کلاس‌ها

در آیین افتتاح مدرسه تلویزیونی ایران که ۱۵ شهریور و همزمان با بازگشایی حضوری مدارس برگزار شد، دکتر علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما هم بر نقش رسانه‌ملی در زمینه آموزش در روزهای کرونا تاکید داشت: «در لحظه‌ای که تعطیلی مدارس را اعلام کردند، ما مسؤولیت بیشتری را روی دوش خود احساس کردیم تا به فوریت این خلأ را پر کنیم. به کمک وزارت آموزش‌وپرورش، معلمان و استادان در زمان کوتاه این اقدام انجام شد.» 

البته این احتمال وجود دارد که دانش‌آموزان نتوانند در زمان پخش یک کلاس از آن استفاده کنند یا حتی ممکن است برخی بخواهند دوباره کلاس را ببینند. «در این مدت تلوبیون را مأمور کردیم کلاس‌ها را ساماندهی کند تا اگر دانش‌آموزان نیاز به تکرار مطالب داشتند دوباره بتوانند تماشا کنند. تا پایان سال‌تحصیلی تمام دروس در سایت تلوبیون ذخیره خواهدشد.» 

البته بجز تلوبیون، در وب‌سایت شبکه‌آموزش هم می‌توانید کلاس‌های مختلف را به تفکیک مقطع و پایه تحصیلی پیدا کنید. چنین امکانی در زمان امتحانات هم می‌تواند کارساز باشد و دانش‌آموز می‌تواند بخش‌هایی از درس را که در آن مشکل دارد، دوباره مشاهده کند. «آموزش در حال حاضر با زمان ما زمین تا آسمان متفاوت است، چرا که در حال حاضر امکانات و شرایط مدارس بهتر است. البته برخی از مدارس ما نیز مشکلاتی دارند.» 

نکته جالب در مورد مدرسه تلویزیونی ایران این است که احتمال ادامه یافتن آن حتی پس از به پایان رسیدن همه‌گیری ویروس کرونا وجود دارد. «بعد از تمام شدن بیماری کرونا شاید مسیر مدرسه تلویزیونی را ادامه بدهیم و در جهت عدالت آموزشی این گام را برداریم.»

 تدارک گسترده برای بیش‌از ۱۴ میلیون دانش‌آموز

هدف‌گذاری تلویزیون، فراهم کردن بستر آموزش برای بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز کشور است و برای این کار، روزانه بیش از ۴۰ کلاس درس برگزار می‌شود. شبکه آموزش ۱۱ ساعت، شبکه چهار ۵ ساعت و شبکه قرآن و معارف ۳ ساعت از جدول پخش روزانه خود را به مدرسه تلویزیونی اختصاص داده‌اند و مقاطع مختلف ابتدایی، متوسطه‌اول و متوسطه‌دوم می‌توانند از کلاس‌ها بهره ببرند. شبکه آموزش از ساعت ۸ تا ۹و 30 دقیقه کلاس‌های دروس متوسطه دوم، کار‌و‌دانش و فنی و حرفه‌ای، از ساعت ۱۰ و 30 دقیقه تا ۱۳ و 30 دقیقه دروس مقطع ابتدایی، از ساعت ۱۴ و 30 دقیقه تا ۱۶ دروس مقطع متوسطه اول و از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برنامه‌های درسی متوسطه دوم را روی آنتن می‌برد. از ساعت ۲۱ و 30 دقیقه تا ۲۲ و 30 دقیقه هم دروس متوسطه دوم در رشته‌های تجربی و فنی و حرفه‌ای و دروس عمومی مقطع متوسطه دوم پخش می‌شود. شبکه چهار هم از ساعت ۸ تا ۱۳ به رشته علوم‌انسانی مقطع متوسطه دوم و دروس مشترک رشته‌های علوم و معارف‌اسلامی و دروس‌تخصصی رشته علوم‌ریاضی می‌پردازد. همچنین شبکه‌قرآن و معارف دروس مرتبط با قرآن، دینی، عربی و درس‌های تخصصی علوم و معارف‌اسلامی را ارائه خواهدکرد.