۰ نفر

رئیس مجمع داروسازان ایران خبر داد؛

فوت ۱۰داروساز براثر ابتلا به کرونا

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۱۱
کد خبر: 467014
فوت ۱۰داروساز براثر ابتلا به کرونا

رئیس مجمع داروسازان ایران از فعالیت ۱۵هزار داروخانه در سطح کشور خبر داد و گفت: در سطح آذربایجان شرقی نیز ۷۰۰داروخانه فعال است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حجت اله یزدان شناس عصر امروز در نشست خبری هیأت مدیره انجمن داروسازی آذربایجان شرقی با خبرنگاران گفت: متأسفانه بر اثر ابتلاء به کرونا در سطح کشور ۱۰ نفر داروساز فوت کردند که این آمار در این استان صفر است.

وی با بیان اینکه در گذشته و طبق استانداردهای اعلامی توسط وزارت بهداشت باید برای هر شش هزار نفر یک داروخانه وجود داشته باشد، افزود: این تعداد در زمان حال به ۴۵۰۰ نفر رسیده است. ۱۵ هزار داروخانه در سطح کشور و ۷۰۰ داروخانه نیز در این استان فعال است.

۹۷ درصد داروهای موجود تولید داخل است

یزدان شناس با بیان اینکه عدم پذیرش دانشجویان داروساز در کارخانجات داروسازی باعث حضور آنها در داروخانه‌ها می‌شود، افزود: هر سال ۶۰۰ نفر داروساز به جمع داروسازان کشور اضافه می‌شود و ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که باعث پذیرش نشدن آنها در کارخانجات شده و همچنین حقوق کار در صنایع داروسازی پایین است و برای همین داروسازان جوان به داروخانه‌ها هجوم می‌برند.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد داروهای موجود در کشور تولید داخل است، گفت: چند درصد داروهای خارجی در کشور نیز بیشتر برای موارد شیمی درمانی است.

رئیس انجمن داروسازان استان همچنین افزود: هزینه سه درصد داروهای خارجی معادل ۹۷ درصد داروهای داخلی است.

وی با اشاره به کمبود واکسن آنفولانزا نیز اظهار داشت: ۱۴ میلیون واکسن وارد کشور شده و قرار است توسط مراکز بهداشتی و درمانی به بیماران حساس، کودکان و کسانی که ایمنی بدن آنها پایین است تزریق شود. واکسن آنفولانزا برای همه خوب نیست و حتی ممکن است، عوارض داشته باشد و چندین پرونده اثر نامناسب آنفولانزا داشتیم. پیشگیری‌هایی که امسال به خاطر کرونا در جامعه انجام می‌شود همچون استفاده از ماسک در کاهش ابتلاء به آنفولانزا نیز مؤثر است.

ماسک‌هایی که خارج از داروخانه‌ها به فروش می‌رسد غیراستاندارد است

یزدان شناس با انتقاد از طرح ممنوعیت فروش ماسک و الکل در داروخانه‌ها در ابتدای شیوع کرونا گفت: در آن زمان به بهانه احتکار اعلام کردند که داروخانه‌ها ماسک به فروش نمی‌رسانند، در حالی که مگر ما می‌دانستیم که کرونا شیوع پیدا می‌کند که تعداد بالا ماسک خریداری کنیم. در آن زمان سوپرمارکت‌ها ماسک و الکل داشتند و به فروش می‌رساندند ولی داروخانه‌ها ماسک و الکل نداشتند.

وی با بیان اینکه بیشتر ماسک‌هایی که خارج از داروخانه‌ها به فروش می‌رسد غیربهداشتی و غیراستاندارد است، افزود: ماسک‌های مجوزدار فقط در شبکه داروخانه‌ای کشور توزیع می‌شود.

رئیس انجمن داروسازان استان آذربایجان شرقی از وجود ۸۰۰ نفر داروساز در این انجمن در سطح استان خبر داد و گفت: انجمن داروسازان استان شاخه‌ای از انجمن کشوری داروسازان ایران است.