۰ نفر

معاون مدیر کل اداره بازرسی و شکایات‌ سازمان غذا و دارو؛

سامانه نظارت الکترونیک بر داروخانه‌ها افتتاح شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۳۷
کد خبر: 467003
سامانه نظارت الکترونیک بر داروخانه‌ها افتتاح شد

سامانه نظارت الکترونیک بر داروخانه‌ها افتتاح شد و سازمان غذا و دارو از امروز(دوشنبه) با استفاده از سامانه جدید در مرحله آزمایشی بر توزیع اقلام کرونایی مانند ماسک، مواد ضدعفونی و الکل در داروخانه‌ها نظارت می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، زبیده حسینی نسب معاون مدیر کل اداره بازرسی و شکایات‌ سازمان غذا و دارو امروز در نشستی با خبرنگاران در سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به اهمیت و اولویت نظارت بر اقلام کرونایی، در گام اول و در دوره فعالیت آزمایشی (پایلوت) این سامانه بر وضعیت توزیع این اقلام در تعدادی از داروخانه های استان تهران در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران و نیز دانشگاه علوم پزشکی البزر نظارت می شود.

وی گفت: بعد از طی دوره آزمایشی و رفع ایرادات سامانه نظارت الکترونیک بر داروخانه ها، این سامانه در داروخانه های ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی دیگر فعال می شود و در مرحله نهایی این سامانه در همه داروخانه های دولتی و خصوصی تحت پوشش ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور فعال می شود و با استفاده از آن به صورت الکترونیک بر توزیع همه انواع داروها و کالاهای سلامت که در داروخانه ها توزیع می شود، نظارت می شود.

حسینی نسب افزود: این نظارت شامل کیفیت و اصالت کالا، قیمت مصوب آن، گرانفروشی، حضور مسئول فنی داروخانه است که با همکاری اداره کل نظارت بر دارو و اداره کل مکمل ها و فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو انجام می شود.

معاون مدیر کل اداره بازرسی و نظارت بر شکایات سازمان غذا و دارو افزود: همزمان با فعال شدن سامانه نظارت الکترونیک بر داروخانه ها، نظارت ها و بازرسی های حضوری نیز از طریق اداره کل نظارت بر دارو و اداره کل نظارت بر مکمل ها و فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو نیز انجام می شود و گزارش نظارت بر داروخانه های سراسر کشور از طریق سامانه الکترونیک به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته به سازمان غذا و دارو ارجاع می شود و به این ترتیب دقت و سرعت نظارت ها افزایش می یابد.

وی در پاسخ به پرسش درباره میزان تخلفات داروخانه ها و مهمترین تخلفات داروخانه ها گفت: این آمار را نداریم زیرا نظارت های مستمر بر داروخانه ها توسط اداره کل دارو و اداره کل مکمل های سازمان غذا و دارو انجام می شود و فقط تخلفات پر تکرار و مهم که از این ادارات به اداره کل بازرسی ارجاع شود، در این مرکز رسیدگی می شود. در ماههای اخیر گزارش مهمی نداشته ایم. رسیدگی به تخلفات در فروش ماسک و از جمله گرانفروشی ماسک نیز به اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو مربوط می شود، در مورد قیمت مصوب ماسک نیز این اداره کل اعلام نظر می کند.