بررسی بخش‌های مختلف اقتصادی چین نشان می‌دهد که بخش خدمات به صورت مداوم از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود؛ به گونه‌ای که در سال 2019، این بخش تقریبا 54درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل داد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ بخش کشاورزی چین به صورت مداوم در حال از دست دادن اهمیت خود است که در سال 2019، این بخش تنها 7.1درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌داد.

در این زمینه بخوانید

رشد تولیدات صنعتی آلمان کمتر از حد انتظار بود

پیشتازی چین در تجارت الکترونیک

افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین

بخش صنعت که برای مدتی طولانی، ستون اصلی اقتصاد چین به شمار می‌رود نیز در حال از دست دادن اهمیت خود است. به طور خلاصه، چین در مسیر تبدیل شدن به یک جامعه خدماتی است.

طبق گزارش بانک جهانی، در سال 2019، تقریبا 54درصد از تولید ناخالص داخلی از طریق بخش خدمات ایجاد شده است. بنابراین، این کشور از نظر ساختاری در حال نزدیک شدن به کشورهای غربی و سایر اقتصادهای توسعه یافته، که این تغییر زودتر در آنها اتفاق افتاده، است.

از سال 1978، به رغم اینکه جمعیت جمهوری خلق چین 400میلیون نفر رشد کرده، تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور از 223دلار به 7هزار و 603دلار رسیده است.

چین با برنامه‌های عملیاتی مانند "ساخت چین2025" در حال تبدیل شدن به یک کشور صنعتی و خدماتی مدرن است.

همچنین، اقتصاد چین در طی بحران ویروس کرونا کاملا مقاوم بوده و از سایرین سریع‌تر بازگشت داشته است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تولید حقیقی اقتصادی چین در مقایسه با سال گذشته 3درصد کاهش داشته باشد، و همین سبب قرار گرفتن این کشور در زمره معدود کشورهایی که می‌تواند رشد مثبت را حتی در سال کرونایی 2020 ثبت کند، می‌شود.

در نمودار ارائه شده، سهم بخش‌های مختلف اقتصادی در تولید ناخالص داخلی چین از سال 1960 تا 2019 را مشاهده می‌کنید؛

صنعت چین