۰ نفر

امتحان کرونا در مدرسه

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴
کد خبر: 464713
امتحان کرونا در مدرسه

بوی ماه مدرسه امسال از نیمه شهریور آغاز شد. اما امسال بازگشایی مدارس غصه عجیبی دارد. کرونا سایه منحوسش را از سر دنیا برنمی‌دارد و جان همه را تهدید می‌کند.

  تهدیدی که اولیا را‌نگران کرده تا دغدغه‌ حضور فرزندانشان در مدارس را داشته باشند. اما بازگشایی مدارس در آخرین سال تحصیلی قرن بر اساس شیوه نامه هیات دولت و ستاد ملی کرونا در نظر گرفته شده است.حالا مدارس در تقلای برگزاری کلاس‌ با ایمن‌ترین شرایط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. اما خانواده‌ها معتقدند کنترل وضعیت بهداشتی در بسیاری از مدارس ضعیف  است. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ وزارت آموزش و پرورش خبر از نظارت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس می‌دهند. برای پیگیری وضعیت مدارس و نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس با مدیران مدارس و مسئولان برخی استان‌ها گفت‌وگو کردیم. گزارش گروه ایرانشهر را در این باره بخوانید.

سخت‌گیری ناظران بهداشتی به مدارس غیرانتفاعی

یکی از مدیران مدرسه دخترانه دولتی در ناحیه 4 تبریز می‌گوید: از سه ماه قبل جلسات و مانورهای متعددی برای بازگشایی مدارس منطبق بر پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده و همه کادر مدرسه اعم از مدیر، ناظم، مربیان و مستخدمین، آموزش‌های لازم برای بازگشایی مدارس در شرایط کرونا را دیده‌اند. اما این کافی نیست چون ما واقعا با کمبودهای بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مدارس مواجهیم. در این مدت اغلب به فرسودگی و خستگی کادر درمان اشاره شده اما باور کنید کادر آموزش و پرورش هم شرایط سختی دارند. ما با اضطراب سال جدید را آغاز می‌کنیم. از والدین خواستیم تا در صورت تمایل بخشی از کمک به مدرسه را به خرید لوازم بهداشتی و ضدعفونی‌‌کننده و ماسک اختصاص دهند. در این باره جعفر پاشایی، مدیر‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی  می‌گوید: تامین ‌مواد ضدعفونی، لوازم مصرفی مانند ماسک برای مربیان و کادر مدارس در اولویت قرار دارد و تلاش می‌کنیم کمبودی در این زمینه نداشته باشیم.

از سوی دیگر مدیر یکی از مدارس غیر‌انتفاعی خیابان پاستور تبریز هم از سخت‌گیری ناظران بهداشتی درباره مدارس غیرانتفاعی خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به اینکه اغلب این مدارس در خانه‌های قدیمی با حیاط‌های کوچک مستقر شده‌اند رعایت فاصله اجتماعی با دشواری بیشتری همراه می‌شود. ضمن این که خانواده‌ها هم انتظارات بیشتری دارند.

استفاده از کفش و دمپایی جداگانه

در این بین البته برخی از مدارس دست به ابتکاراتی زده‌اند تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان آرامش بیشتری داشته باشند. مدیر یکی از مدارس غیرانتفاعی در اردبیل می‌گوید: از چند روز گذشته مدرسه به صورت غیررسمی بازگشایی شده و دانش‌آموزان با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند. علاوه بر دستورالعمل‌هایی که به صورت کشوری همه ملزم به رعایت آن هستند، ما از خانواده‌ها درخواست کردیم که کفش یا دمپایی جداگانه برای فرزندان خود در مدرسه داشته باشند. در کلاس‌ها هم بیشتر از 5 دانش‌آموز وجود ندارند و بلافاصله بعد از خروج هر گروه نیمکت‌ها ضدعفونی می‌شود.

در مدارس دولتی اما تنها پروتکل اجرایی همان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی بعد از تعطیلی کلاس‌ها خواهد بود. پروانه یزدانی، مدیر یکی از این مدارس اردبیل در این باره عنوان می‌کند: دغدغه‌های والدین را درک می‌کنیم و در شرایط فعلی که اردبیل در وضعیت قرمز قرار دارد، مدارس در روز اول صرفا برای آشنایی و تبیین برنامه‌های تدوین شده با حضور دانش‌آموزان بازگشایی می‌شود و بعد کلاس‌ها مجازی خواهند بود. البته کلاس‌های 6 تا 7 نفره هم برای رفع اشکالات خواهیم داشت.

 مدیر یکی از مدارس کرمانشاه می‌گوید: تلاش می‌کنیم ضدعفونی میز و نیمکت دانش‌آموزان و کلاس‌ها طی روزهای حضور دانش‌آموزان در مدرسه تکرار خواهد شد. البته باید خانواده دانش‌آموزان هم در این شرایط به ما کمک کنند چون با مشکلات مالی برای تامین مایحتاج بهداشتی مواجه هستیم.

در زنجان هم به گفته یکی از مدیران مدارس دولتی حضور دانش‌آموزان در هر کلاس ۳۵ دقیقه است و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده که ساعت ورود و خروج هر کلاس متفاوت باشد تا موجب ازدحام نشود. وی بیان می‌کند: تب‌سنجی پیش از ورود دانش‌آموزان به حیاط مدرسه هم صورت خواهد گرفت که این دستگاه هم از سوی یکی از خیران در اختیار مدرسه قرار گرفته است.

در شوشتر هم با مشارکت جمعیت هلال احمر، دانشکده علوم پزشکی و آتش نشانی، دانش‌آموزان از بدو ورود به مدارس مورد غربالگری و تب سنجی قرار گرفته و وسایل همراهشان ضدعفونی خواهد شد.

شناسایی شاگردان بیمار کرونایی

در البرز تکلیف مدارس با وضعیت قرمز مشخص است، اما زردها و سفیدها از والدین تعهدنامه می‌گیرند که خودشان مایل به حضور فرزندانشان در کلاس‌های درس نیستند. البته والدین هم راضی به دادن این تعهدنامه‌ به خاطر حفظ سلامت فرزندانشان هستند. چنین شرایطی اما در مدارس غیرانتفاعی وجود ندارد و آنها به لحاظ برخورداری از شرایط مالی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ریزی کرده‌اند. لاچین جعفری، مدیر یک دبیرستان غیردولتی در کرج می‌گوید: کمک‌‌های اولیه، تهیه ماسک و دستکش، ژل ضدعفونی کننده، داشتن تست سلامت و تندرستی همکاران و شناسایی شاگردان بیمار کرونایی از جمله اقداماتی است که تا کنون انجام شده است.

سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش البرز هم با اشاره به اجرای پروژه مهر از تعمیر، تجهیز مدارس و سازماندهی نیروی انسانی در مدارس خبر می‌دهد و می‌گوید: علاوه بر این کلیه اقدامات ضدعفونی انجام شده و طی روزهای آینده هم نظارت بر رعایت این پروتکل‌ها به صورت مستمر انجام خواهد شد.

کلاس‌های آنلاین در شهرهای قرمز

یکی از مسئولان مدرسه غیرانتفاعی در رشت به شرایط خوب این مرکز برای آغاز سال تحصیلی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت و چندین مرتبه گندزدایی محیط مدرسه  انجام شده است. در داخل کلاس‌ها هم مواد بهداشتی از قبیل پد الکلی، اسپری، دستگاه بخور، دستکش و ماسک وجود دارد. معصومه دلیری می‌افزاید: ما این اطمینان خاطر را به والدین داده‌ایم که با رعایت پروتکل‌‌ها و تب‌سنجی از کسانی که وارد مدرسه می‌شوند، جای نگرانی‌ وجود نخواهد داشت. هر چند فعلا با توجه به وضعیت قرمز رشت و دستور آموزش‌و‌پرورش، کلاس‌ها آنلاین برگزار خواهد شد .

محمد رحمتی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان هم درباره اقدامات بهداشتی برای آماده‌سازی مدارس در آغاز سال تحصیلی بیان می‌کند: ضدعفونی مستمر مدارس در حال انجام است و صندلی دانش‌آموزان در کلاس‌ها هم با فاصله یک و نیم متر جاگذاری شده. استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی شخصی هم الزامی خواهد بود. علیرضا سعدی‌پور، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم اظهار می‌کند: ملزومات بهداشتی برای مدارس به منظور حضور معلمان و کادر آموزشی تهیه شده است. در صورت حضور دانش‌آموزان در آینده پس از رسیدن به وضعیت سفید هم این امکانات در اختیارات آنها هم قرار خواهد گرفت.

همچنین به گفته سید‌عیسی میرشفیعی، معاون ابتدایی و دبیر ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش مازندران همه بسترهای لازم برای آغاز آموزش در شرایط کرونایی لحاظ شده است. وی تاکید می‌کند: هیچ تفاوتی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین این مدارس وجود ندارد و فقط مدارس غیردولتی با توجه به توان مالی خانواده‌ها می‌توانند از بسترهای مجازی و مُجاز بیشتری برای آموزش استفاده کنند.  محمد پورداود، مدیرکل آموزش و پرورش همدان هم می‌گوید: پنجشنبه و جمعه هفته گذشته تمامی مدارس گندزدایی شدند و نظارت میدانی برای نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس خواهیم داشت. سرویس مدارس هم کنترل خواهند شد که تمامی موارد در آنها رعایت شود.

به یاری ما بیایید

مدیر یکی از مدارس دولتی در ارومیه با اشاره به این که امروز آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت است و باید گروه‌های جهادی به یاری ما بیایند می‌گوید: یادمان نرفته که در اسفند سال گذشته با همه‌گیری ویروس کرونا و شیوع بیماری همه برای کمک به یکدیگر پای کار بودند گروه‌های جهادی در آن ایام سنگ تمام گذاشتند، خیابان‌ها را ضدعفونی و ماسک و اقلام بهداشتی بین مردم توزیع می‌کردند. اکنون نیز در آستانه بازگشایی مدارس به همان گروه‌های جهادی و خیرین نیازمندیم، گروه‌هایی که پای کار بیابند و مدارس را ضدعفونی کنند و برای توزیع اقلام بهداشتی بین دانش‌آموزان و معلمان اقدام کنند.

حمایت سایر نهادها از آموزش و پرورش

از سویی سازمان‌های شهرداری، فرماندری‌ها و استانداری‌ها خبر از حمایت و تامین تجهیزات مورد نیاز آموزش و پرورش می‌دهند تا برای آغاز سال تحصیلی جدید و در بازگشایی مدارس با تنگنا مواجه نشود. حبیب‌الله ملایی یگانه، شهردار زنجان با اشاره به کمک‌های این سازمان به آموزش‌وپرورش مناطق مختلف می‌گوید: البته این اقدامات به صورت متمرکز نبود چون تنها در سه چهار روز باقیمانده به بازگشایی مدارس اطلاع‌رسانی شد اما یکی از اقداماتی که هر سال در آستانه بازگشایی مدارس انجام می‌دهیم نظافت، ‌مناسب‌سازی و به طور کلی آماده‌سازی شهر است. بر این اساس هماهنگی‌های لازم با نواحی مختلف شهرداری زنجان انجام شده که اگر مدرسه‌ای اعلام نیاز کرد و درخواست ضدعفونی کلاس‌های درس و یا فضاهای عمومی مدرسه را داشت ورود کرده و اقدام به ضد عفونی کنیم.

علیرضا بصیری، فرماندار خمینی‌شهر هم از پدالی شدن شیرآلات مدارس این شهرستان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: این اقدام با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونای دانش‌آموزان صورت گرفته است. حضور دانش‌آموزان در مدارس هم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود. تلاش بر این است که ماسک مورد نیاز آموزش و پرورش هم با نرخ مصوب تهیه و با استفاده از ظرفیت خیران در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار بگیرد.

نگرانیم از سلامت فرزندان ایران زمین اما باور داریم که اصل آموزش رفتن به مدرسه است به هزار و یک دلیل. اما مدت‌هاست که دانش‌آموزان در این روزهای کرونایی گرفتار رخوت شده‌اند و به همین دلیل نیازمند ایجاد محیطی امن و شاداب در مدارس هستیم تا فرزندان‌مان بدون نگرانی و استرس به کلاس‌های درس بازگردند. اما به هرحال در بحران کرونا فصلی جدید آموزش با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. همین چند روز پیش عکسی از فضای یک کلاس درس در تایلند منتشر شد که دانش‌آموزان درون باکس‌های مشمعی تعبیه شده روی میزها نشسته بودند. انکار نکنیم که ایده جالب و خلاقانه‌ای از سوی مدیران آموزشی آن منطقه بود و ای‌کاش ما هم با کمترین هزینه‌ها مشابه چنین الگوهایی را رعایت کنیم و یا از تجربه دیگر کشورها بهره ببریم. اما به جرات می‌توان گفت در هیچ یک از کلاس‌های درس ایران چنین اتفاقی رخ نداده و شرایط ویژه هنوز ایجاد نشده است. سطح ایمنی مدارس‌مان که امروز با تردید و اما و اگرهای زیادی بازگشایی‌ می‌شود همان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ضدعفونی مداوم و تشکیل کلاس‌ها با حداقل نفرات است و باید نگران باشیم زیرا در صورت آلودگی مدارس با موج جدیدی از بیماری در کودکان و نوجوانان مواجه خواهیم شد.

تب‌سنجی، گندزدایی، ضدعفونی کلاس درس و محیط مدرسه پس از خروج دانش‌آموزان، الزام استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از مهم‌ترین دستور‌العمل‌های اجرایی در مدارس خواهد بود