۰ نفر

آقای «قاف» از آق‌مشهد چه می‌خواهد؟

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۲۱
کد خبر: 464113
آقای «قاف» از آق‌مشهد چه می‌خواهد؟

سازمان بازرسی کل کشور رأی مفقوده ابطال وقف آق‌مشهد را به دفتر رئیس قوه قضاییه ارسال کرد، متولی وقف 5600هکتار جنگل هیرکانی، بهره‌برداری از این جنگل را به آقای «قاف» سپرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  یافته‌های جدید در پرونده وقف 5600هکتار از اراضی کشور در آق‌مشهد مشخص کرد که این وقف از همان ابتدا در مراجع قضایی ابطال شده بود. 3رأی ابطال از سوی مراجع قضایی بر پرونده وقف آق‌مشهد صادر شده بود که با مفقود شدن این آرای قضایی ماجرای وقف آق‌مشهد پیچیده‌تر شد و اکنون اسناد این احکام که در اختیار سازمان بازرسی کل کشور است، در مسیر رسیدن به دفتر رئیس قوه قضاییه است. این احکام 17سال پیش وقف آق‌مشهد را ابطال کرده بود که بر این اساس حتی بررسی مجدد پرونده وقف آق‌مشهد موضوعیت ندارد و این وقف از ابتدا باطل و غیرقانونی تشخیص داده شده است. سند دیگری در اختیار روزنامه قرار گرفته است که براساس آن متولی وقف جنگل آق‌مشهد، در یک قرارداد دوجانبه بهره‌برداری از جنگل آق‌مشهد را به آقای «قاف» واگذار کرده است. آقای «قاف» پیش‌تر در یک پرونده محکوم شده بود و در پرونده‌ای دیگر حکم جلب او صادر شده و اکنون متواری است.

3رأی باطل‌کننده وقف

شواهد جدید از پرونده وقف 5600هکتار جنگل‌های ساری نشان می‌دهد از نظر قانونی رأی‌های موقوفه خواندن آق‌مشهد باطل است و باید مالکیت این بخش از جنگل‌های مازندران به منابع طبیعی کشور باز گردد. از 2هفته پیش درپی اعلام سخنگوی قوه قضاییه، ماده477 برای پرونده اعمال شده تا در معاونت قضایی این قوه بررسی شود که وقف این جنگل خلاف شرع است یا خیر اما اسناد دیگری وجود دارد که پرونده را از هرگونه بررسی دوباره بی‌نیاز می‌کند. براساس اخبار رسیده  سازمان بازرسی کشور خواهان رسیدگی به رأی سال 82 و 83 در پرونده آق‌مشهد شده است. این رأی قرار است طی نامه‌ای برای رئیس قوه قضاییه فرستاده شود تا بزرگ‌ترین شاهد قانونی برای توقف وقف باشد. اسناد این رأی در 3دادگاه بدوی، تجدیدنظر و فرجام‌خواهی بر غیرقانونی بودن وقف جنگل‌های هیرکانی تأکید داشت اما طی 17سال اخیر این رأی از دید دستگاه قضایی دور مانده بود. براساس قانون پرونده‌ای که در 3مرحله مذکور محکوم شده باشد، عملا غیرقابل باز شدن است و گم شدن رأی در اداره منابع طبیعی مازندران موجب شده بود پرونده در سال92 تا 98 دوباره باز شود و رای عجیب برای موقوفه خواندن آق‌مشهد صادر شود. بدین‌ترتیب با مشخص شدن رأی سال82 و 83، عملا باید خاص‌ترین پرونده تاریخ منابع طبیعی کشور به نفع انفال مختومه اعلام شود.

پای آقای قاف در جنگل

پای آقای « قاف» به پرونده وقف 5600هکتار جنگل باز شده است. «محمد داسمه» وکیل دادگستری و فعال محیط‌زیستی در این‌باره می‌گوید: شخصی با نام فامیلی آقای«قاف» که قرارداد بهره‌برداری آق‌مشهد را هم‌اکنون در اختیار دارد، زمانی کارمند پیمانکار دادگستری بوده و به‌دلیل کلاهبرداری به 2سال زندان محکوم می‌شود. هم‌اکنون نیز یک حکم کلاهبرداری دارد و فراری است و یک شاکی حکم جلب وی را در اختیار دارد. وی متحد آقای«خ» متولی موقوفه آق‌مشهد است. قرارداد او همچنان برای بهره‌برداری از منابع طبیعی آق‌مشهد پابرجاست و هنوز دنبال پرونده اثبات وقف است. نکته جالب اینکه آغاز قرارداد بهره‌برداری وی با آقای«خ» درست به سال1392 برمی‌گردد؛ زمانی که رأی بدوی برای وقف اعلام شدن آق‌مشهد اعلام می‌شود.

داسمه تأکید می‌کند: هر دعوی را فقط یک‌بار می‌توان در دستگاه قضایی مطرح کرد و تنها در دادگاه‌های تجدیدنظر و فرجام‌خواهی می‌توان مورد را بررسی کرد. بنابراین موضوع در سال‌های 92 تا 98 اساسا نباید دوباره مطرح می‌شده و اینکه چگونه رأی مهم قبلی به‌صورت خائنانه گم شده جای بسی سؤال دارد. به هر ترتیب موضوع بررسی مجدد وقف آق‌مشهد باطل است و مشمول اعتبار امر مختومه می‌شود.

درخواست بهره‌برداری

نگرانی از قطع درختان در آق‌مشهد همچنان ادامه دارد. متولی وقف آق‌مشهد و آقای «قاف»متحد او تاکنون 2بار درخواست بهره‌برداری از جنگل را به منابع طبیعی داده‌اند و این در دوره تنفس جنگل می‌تواند موجب نابودی یکی از ارزشمندترین جنگل‌های تاریخی کشور شود. آق‌مشهد که طبق رأی اسفند98 دیوان عالی کشور موقوفه اعلام شده، بخشی از جنگل‌های دوره سوم زمین‌شناسی است که 1400سال پیش به‌عنوان انفال و اراضی حکومتی نامیده شد و تأکید 2شخص مذکور بر وقفی بودن آن، ممکن است برای مقاصدی باشد که بهره‌برداری تلقی شود. به‌ویژه آنکه از ابتدای سال‌جاری حتی برداشت چوب‌های شکسته شده درختان هم ممنوع اعلام شد. هم‌اکنون هزاران درخت راش، ممرز، بلوط، توسکا، افرا، شیردار، آزاد، کلهو، انجیلی، و ملج در آق‌مشهد وجود دارد که برای حفاظت از آن، منابع طبیعی بارها به منطقه سر زده است اما خطر بهره‌برداری از درختان نادر هیرکانی همواره وجود داشته و دارد. حسینعلی خادمی متولی موقوفه آق‌مشهد پیش از این گفته بود که:« اراضی آق‌مشهد ساری «هیرکانی» نیست و سازمان جنگل‌ها با مطرح کردن چنین عناوینی می‌خواهند روی جنگل‌خواری خود در آق‌مشهد سرپوش بگذارند.»  وی خاطر نشان کرده بود که تسلیم توطئه‌ها علیه این موقوفه نمی‌شود و این بخش باستانی از جنگل‌های کشور، نباید انفال تلقی شود.