۰ نفر

سفرهایی به مقصد کرونا

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۰۴
کد خبر: 462649
سفرهایی به مقصد کرونا

مردمی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و به دلیل زیر پا گذاشتن حق الناس و بالا بردن احتمال انتقال ویروس به باقی مردم، در این هفته‌ها به کرات مورد انتقاد مسوولان کشور قرار گرفته‌اند، از حالا بار سفر بسته‌اند برای سپری کردن آخرین تعطیلات چند روزه تابستانی و از امروز، عازم استان‌های «قرمز» می‌شوند تا بار سنگین ویروس کرونا را با خودشان ببرند یا «کرونا» سوغات بیاورند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  از ابتدای این هفته و تا امروز، مسوولان حوزه سلامت و امنیت، چاره‌ای ندیده‌اند جز آنکه مردم را به خودداری از سفر در این ایام توصیه کنند و تنها اقدام درستی که تا حالا انجام شده و البته تاخیر این اقدام، همچنان مورد انتقاد است، اعمال ممنوعیت ورود مسافران تهرانی به استان مازندران ظرف روزهای تاسوعا و عاشوراست. البته در این ایام با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم عزاداری به شکل تجمع و راه‌اندازی دسته و همراهی تماشاگر و تاکید بسیاری از مراجع عظام و حتی مداحان سرشناس و صاحبان هیات‌های بزرگ بر عزاداری فردی در منازل و البته، با وجود کاهش قابل توجه دسته‌های خیابانی و پیروی بسیاری از برگزار‌کنندگان مراسم عمومی و میدانی و خیابانی برای عزاداری سالار شهیدان، همچنان در گوشه و کنار پایتخت می‌توان از این مراسم سراغ گرفت که کم یا بیش، پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا می‌گذارند و با بی‌توجهی نسبت به توصیه‌ها و هشدارهای مسوولان وزارت بهداشت، مراسم دهه اول محرم را به سیاق سال‌های گذشته و آن‌گونه که انگار هیچ اثری از «کرونا» نیست برگزار می‌کنند. مشاهدات دوشنبه شب خبرنگار اعتماد از خیابان‌های جنوب پایتخت و فرعی‌های مستقر در محدوده بزرگراه بعثت، میدان شوش و بزرگراه محلاتی نشان داد که در این مناطق، تفکرات و و بی‌توجهی مطلق به همه توصیه‌ها و ممنوعیت‌ها همچنان مشوق غالب است و فرعی‌ها چراغانی شده و علم و کتل به راه است و دسته خیابانی هم راه می‌افتد و زنجیر زن دنبال خود می‌برد و دسته‌ها هم، تماشاگر و گریه کن دارند و بساط پخت و توزیع نذورات برپاست. ساعات پایانی دوشنبه شب، خبرنگار «اعتماد» شاهد بود که در فرعی‌های میدان شوش و در محدوده «تیردوقلو»، برگزاری مراسم عزاداری و پخت نذری برای عزاداران حسینی و چراغانی کوچه‌هایی که به دلیل وجود حسینیه خانگی یا پایگاه هیات عزاداران حسینی، مقصد نهایی دسته‌های سوگواری بود، کارتن خواب‌ها و معتادان خیابانی ساکن در اطراف میدان شوش هم، به ذوق گرفتن غذای گرم، دست از زد و بند و بساط چینی کشیده بودند و لحظه شماری می‌کردند که «دسته» از راه برسد و کفگیرها به دست آشپزها بیفتد و غذای نذری، ظرف به ظرف، در صف مردم توزیع شود. «دسته» که خیل جمعیت را در این محدوده جنوبی پایتخت چشم به راه گذاشته بود، صفی از زنجیرزن‌ها و طبل‌زن‌ها سینه زن‌هایی بود که به سردستگی نوحه‌خوان، فرعی‌های منتهی به میدان شوش یا خیابان فداییان اسلام یا خیابان شرقی منتهی به میدان را پیاده گز می‌کردند و صدای طبل و نوحه خوانی و جماعتی که با «دسته» همراهی می‌کردند هم تا خود میدان شنیده می‌شد. در خیابان شمالی پایتخت هم البته با وجود رعایت قابل توجه محدودیت‌ها و توصیه تمام مسوولان بهداشت و درمان بر خودداری از پخت نذورات برای توزیع تجمعی، هنوز در برخی کوچه‌های بن بست و دور از چشم بازرسان، می‌شود صبح روز بعد، ظروف یک بار مصرف تلنبار شده کنار سطل‌های زباله یا رها شده در پیاده‌روها و مربوط به غذای نذری شب قبل را به چشم دید و این سوال را در ذهن پرسید که «کسی که به حق‌الناس پایبند نیست و فکر نمی‌کند که با این رفتار و تشویق به حضور جماعتی هرچند قلیل که تصور می‌کنند بدون خوردن غذای نذری آن هم بعد از ایستادن در صف‌های انبوه و بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عزاداری‌شان حلال و مقبول نمی‌شود، زمینه ابتلای صدها آدم به بیماری کرونا را فراهم می‌کند، آیا می‌تواند خود را عزادار سید‌الشهدا بداند و التماس قبول عزاداری به درگاه خداوند داشته باشد ؟»

وزیر و معاون و فرمانده، یک صدا گفتند

 امسال در این ایام سفر نروید 

برای اولین‌بار است که مسوولان حوزه سلامت و امنیت، برای توصیه به خودداری مردم از مسافرت در تعطیلات پایان هفته، یک صدا شده‌اند. ظرف روزهای گذشته، فرمانده نیروی انتظامی کشور، معاون کل وزارت بهداشت، فرمانده ستاد کرونا در تهران، عضو کمیته علمی بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت یک‌صدا از مردم کل کشور و بخصوص ساکنان پایتخت خواسته‌اند یک بار هم که شده، رعایت حق باقی هموطنان را بر تعلقات و خواسته شخصی خود ارجح بدانند و امسال، از سفر تفریحی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خودداری کنند.  دیروز، آخرین توصیه را وزیر بهداشت داشت. سعید نمکی که ظرف این ماه‌ها، به دفعات با قدردانی از رفتار بسیاری هموطنان که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، احترام به حقوق انسانی سایر شهروندان را ثابت کرده‌اند، اشاره کرده که کاهش آمار بستری و فوت کرونا در بسیاری شهرها مرهون همین رفتار عمومی بوده اما، در مقابل، بسیاری دفعات هم هشدار داده که اگر ناخواسته و یک‌باره، در منطقه‌ای با موج غیر قابل انتظار افزایش آمار بستری و فوت کرونا مواجه شده‌ایم، دلیلی نداشته جز اینکه مردم، با رفتارهای خودخواهانه و بی‌توجه به سلامت مردم، هرطور خواسته‌اند جولان داده‌اند آن هم در شهرها و مناطقی که هنوز از بابت آمار ابتلا و بستری، مهر «قرمز» خورده است.  

دیروز هم نمکی در صحبت‌هایش همین حرف‌ها را تکرار کرد؛ همین تقدیرها و همین انتقادها که به یک توصیه مهم ختم شد؛ اینکه مردم، در روزهای تعطیل پیش رو، از سفر تفریحی خودداری کنند و امسال، یک بار هم که شده، با تحمل خانه‌نشینی در این ایام، حقوق دیگران را بر خواسته‌های خود ترجیح بدهند.  «خواهشم از مردم این است که عادی انگاری نکنند، باروبندیل سفر نبندند و در ایام محرم به گونه‌ای عزاداری کنند که هم محرمی باشکوه داشته باشیم و هم هیچ عزادار امام حسین(ع)، تب‌دار از مجلسی خارج نشود.»

نمکی دیروز در مراسم افتتاح ۱۶۴ پروژه به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت حضور داشت؛ شهیدانی که پزشک و پرستار و بهیار و ماما بودند و در این 6 ماه و پای بالین مراقبت از سلامت و جان مبتلایان کرونا، آلوده شدند و جان باختند. نامگذاری این پروژه‌ها بسیار اقدام مهمی است چون در روزها و ماه‌های آینده، به تمام مردمی که به این مراکز پا بگذارند، یادآوری خواهد شد که اگر همه توصیه‌ها رعایت می‌شد، این 164 نفر که پدر و مادر و فرزند و عزیز یک خانواده بودند، حالا در میان ما بودند و اگر... نمکی در ادامه صحبت‌هایش افزود: «از مردم تقاضا می‌کنم که فراموش نکنند در اوج جدید بیماری، همکاران من روز و شب‌های بسیار سختی را گذراندند و خانواده‌هایی در میان هموطنان‌مان داغ‌دار شدند. خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی توانستیم پیک دوم را به گونه‌ای مهار کنیم و مرگ و میرها و ابتلا را به حداقل برسانیم. خواهشم این است که مردم به همکاران من در کاهش این  ‌بار سنگین کمک کنند. اردیبهشت‌ماه که پیک اول را مهار کردیم، بارها گفتم مراقب باشیم و به دلیل این کاهش ابتلا مغرور نشویم. این ویروس پیچیده، خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی است. کرونا می‌تواند در دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین به ما گل بزند و زد. آنچه به ما گل زد، حاصل بی‌توجهی و عادی انگاری بیماری بود. در این ایام، همکارانم برای مهار بیماری تلاش فراوانی کردند و روز و شب‌های سخت و عرق‌ریزی را گذراندند. در این دوره شهدای عزیزی را نثار کردیم و تعداد قابل توجهی از هموطنان بیمار و بستری شدند و تعداد قابل توجهی از همکارانم به دلیل ابتلا، از دور خدمت خارج شدند و دیگران مجبور شدند دو تا سه شیفت جای‌شان را پر کنند تا بیماران بدون پزشک و پرستار نمانند. خواهشم از مردم این است که عادی‌انگاری نکنند و با تمام شدن کنکور فرزندان‌شان، دوباره بار و بندیل نبندند که به این جاده و آن جاده بروند. ما بیشترین گرفتاری را هنوز در استان مازندران داریم و بیشترین عارضه را در استان مازندران به دلیل سفرها داریم. اگر سفر در اشاعه بیماری نقش نداشت، ویروس ووهان چین چگونه منتشر شد؟ خواهشم این است که سفرها را واقعا انجام ندهند. بنده به عنوان شیعه عاشق امام حسین(ع) می‌گویم که در ماه عزیز محرم، دل‌مان می‌خواهد که شیعیان امام حسین(ع) هم عزت این ماه را حفظ کنند اما با تکیه بر پروتکل‌های بهداشتی. از وعاظ و مداحانی که با شیوه‌های نو و با مکانیزم‌هایی که کمترین عارضه را برای مردم دارد، به صورت نمادین کار را شروع کردند که محرمی باشکوه و بی‌خطر برای شیعیان امام حسین(ع) بسازند، قدردانی می‌کنم. خواهشم از هموطنان و عشاق امام حسین(ع) این است که به گونه‌ای عمل کنید که هم محرمی با شکوه ایجاد کنید و هم یک عزادار امام حسین(ع) از هیچ مجلسی تب‌دار بیرون نرود، تا اگر خدایی نکرده آن‌طورکه پیش‌بینی کردیم در پاییز کرونا و آنفلوآنزا همزمان شود، نفسی برای همکارانم برای خدمت به مردم بماند.»