۰ نفر

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

پنجشنبه‌ها روز درسی شد

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۵۳
کد خبر: 462645
پنجشنبه‌ها روز درسی شد

سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان از 10 روز دیگر آغاز خواهد شد. آغازی متفاوت‌تر و با برنامه جدیدتری نسبت به سال‌های گذشته مدارس.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این روزها هر چه به زمان بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم خانواده‌ها بیشتر  این سؤال را می‌پرسند که آیا باید همه دانش‌آموزان به مدرسه بروند و در کنار هم چند ساعت آموزش ببینند. آن طور که مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند، آغاز سال تحصیلی، لزوماً به معنای بازگشایی فیزیکی مدارس نیست. این یعنی ممکن است به خاطر شرایط ویروس کرونا در مناطق مختلف همه دانش‌آموزان نتوانند بر سر کلاس‌های درس حاضر شوند. موضوعی که علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: بحث بازگشایی مدارس به صورت فیزیکی یکی از مباحث  است و موضوع دیگر زدن زنگ آموزش در مدارس است.  البته موضوع اصلی ما آمدن بچه‌ها به مدرسه نیست بلکه آغاز رسمی آموزش مدارس است.» با  وی در این باره به گفت‌وگو پرداختیم که می‌خوانید:

این روزها بسیاری از خانواده‌ها نگران زیرساخت‌های آموزشی هستند در سه ماهی که آموزش به صورت مجازی انجام شد بیشتر اولیای دانش‌آموزان می‌گفتند که   بار اصلی آموزش برعهده خانواده‌ها بوده است و زیرساخت‌های آموزشی به طور نسبی  فراهم بوده است  آیا برای سال تحصیلی جدید مشکلات ما در این بخش‌ها حل شده است؟

خانواده‌ها باید به این نکته توجه کنند که ما در شرایط اضطرار این آموزش‌ها را ارائه کردیم. دقت کنید تا قبل از ویروس کرونا ما آموزش‌های حضوری داشتیم و در همان آموزش حضوری هم تعدادی از خانواده‌ها گله داشتند اما با وجود کرونا و اینکه سلامت دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری به خطر می‌افتاد. در هر صورت باید بگویم که ما در سال تحصیلی جدید به مشارکت خانواده‌ها نیاز داریم. در شرایطی که مدارس تعطیل است این مشارکت بیش از گذشته می‌شود. بویژه در دوره ابتدایی خانواده‌ها باید به عنوان دستیار معلمان ظاهر شوند و البته برخی از اولیا هم ممکن است در حوزه متوسطه و دروس تخصصی متوسطه اول و دوم هم توانمندی داشته باشند اما در اینجا باید بگویم که کار آموزش و کار تعلیم و تربیت کار تخصصی است و مدارس هم باید در آموزش مجازی توانمندی‌های خودشان را افزایش دهند چرا که ممکن است همه خانواده‌ها از عهده آموزش فرزندان‌شان برنیایند.

دقیقاً همین طور است اما یک انتقاد جدی که به وزارت آموزش و پرورش می‌شود این است که هنوز این آموزش‌ها را به معلمان نداده است. آیا شما معلمان را برای تدریس مجازی توانمند کرده‌اید؟

ما یک دسته از آموزش‌ها را طراحی کردیم و بخشی از آنها را هم اجرا کردیم. ابتدا ٢٤ ساعت آموزش را پیش‌بینی کردیم که شامل یک دوره مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته بود. این دوره ها هفته‌های آینده آغاز خواهد شد و فکر می‌کنیم آموزش معلمان به عنوان اصلی‌ترین عنصر در بهبود کیفیت آموزش مجازی خواهد بود. در این آموزش‌ها معلم‌ها می‌توانند یاد بگیرند که چگونه فیلم آموزشی تولید کنند. چگونه فیلم‌ها را ادیت کنند . نحوه بارگذاری برای دانش‌آموزان چگونه باشد . اصول ساخت فیلم‌های آموزشی را یاد خواهند گرفت و البته بسیاری از مطالبی که باید در فضای آموزشی آن را بدانند.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که زنگ آغاز سال تحصیلی مدارس ١٥ شهریورماه به صدا درمی‌آید خانواده‌ها می‌پرسند که با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا چگونه آموزش و پرورش سلامت دانش‌آموزان‌شان را تضمین می‌کند؟

یک بحث بازگشایی مدارس به صورت فیزیکی است و موضوع دیگر زدن زنگ آموزش در مدارس است. موضوع اصلی ما آمدن بچه‌ها به مدرسه نیست بلکه آغاز رسمی آموزش مدارس است.  بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله  با کرونا وزارت آموزش و پرورش مکلف است ١٥ شهریور ماه رسماً سال تحصیلی را آغاز کند و ما هم برای این تاریخ  برنامه‌های خودمان را اجرا خواهیم کرد. البته به خانواده‌ها اعلام می‌کنیم در برخی مناطق به خاطر شرایط قرمز بودن آن منطقه، دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌آیند بنابراین اینکه می‌گویم سال تحصیلی ١٥ شهریور شروع می‌شود، به معنای حضوری دانش‌آموزان نیست.

آیا پیش‌بینی کرده‌اید که چه تعداد از دانش‌آموزان و در کدام مناطق می‌توانند سر کلاس درس حضور پیدا کنند؟

این موضوع بستگی به شرایط آن روزها دارد و البته ستاد، وضعیت مناطق را اعلام می‌کند.

شما به بحث زوج و فرد بودن اشاره کردید با کمبود نیروی معلمی که دارید، چطور می‌توانید این سناریو را اجرایی کنید؟

معلم‌ها بیش از ساعاتی که مجاز به تدریس هستند در مدرسه نمی مانند و ما از معلمان چیزی فراتر از آن چیزی که تکلیف‌شان است تقاضا نخواهیم کرد. اگر چه معلمان خودشان خودجوش و متعهدانه تلاش می‌کنند که فراتر از آن چیزی که وظایف‌شان است کاری را انجام دهند. با این حال این بخش داوطلبانه است. ما یک برنامه هفتگی را در نظر می‌گیریم که این برنامه هفتگی مدرسه باید برای   متوسطه اول ٣٠ ساعت آموزش، برای متوسطه دوم ٣٥ ساعت آموزش و ابتدایی ٢٥ ساعت آموزش باید ارائه شود. هر معلمی به میزان ساعتی که در برنامه دارد کار می‌کند.

وقتی شما مجبور باشید دانش‌آموزان کلاس را به خاطر فاصله‌گذاری به دو قسمت تقسیم کنید آیا معلمان مجبور خواهند شد که دو برابر آموزش بدهند؟

به هیچ عنوان این گونه نیست. اینجا با استفاده از زوج و  فرد معلمان طبق برنامه می‌آیند. این دانش‌آموزان هستند که دروس‌شان جابه‌جا می‌شود معلمان هر چند ساعت موظفی خود را دارند انجام می‌دهند اما آموزش‌ها متناسب با دانش‌آموزان انجام می‌شود. دانش‌آموز خودش را با مدرسه و آموزش تطبیق می‌کند و نتیجه‌اش این است که ما زمان آموزش کمتری را خواهیم داشت. فقط روزهای زوج یا فرد به مدرسه بیایند بخشی از زمان آموزش کم خواهد شد که این بخش را در متوسطه دوم می‌توانیم تا دو روز آموزش غیرحضوری جبران کنیم. در متوسطه اول اگر ٥ روز برنامه نوشته شده باشد مدرسه می‌تواند یک روز آموزش غیرحضوری دهد. آموزش‌های غیر حضوری ما در هر دو گروه دانش‌آموزان وجود خواهد داشت؛ یک بخشی از آموزش‌ها اینجا جبران می‌شود. خب ما از ١٥ شهریور آموزش را شروع می‌کنیم و در برنامه‌ها تأکید کردیم که مدارس در بین امتحانات فاصله کمتر بگذارند، زمان آموزش‌ها را تقویت کنند و وزارت آموزش و پرورش اجازه ندهد مدارس تعطیلات مکرر داشته باشند و در هر صورت سعی کنیم آنچه که محتوای آموزشی است را ارائه کنیم.

آیا پنجشنبه‌‌ها هم مدارس باز می‌شوند؟

بله این روز هم یک فرصتی است که در اختیار مدارس و دانش‌آموزان باشد. مدرسه مجاز شده است که پنجشنبه برای آموزش برنامه‌ریزی کند چون قبلاً نمی‌توانستند پنجشنبه‌ها برنامه‌ریزی کنند. الان در شرایط جدید و با مصوبه ستاد ملی ، مدرسه می‌تواند فعال باشد ولی این استفاده در اختیار خود مدرسه است.

برای سرفصل‌های آموزشی چه برنامه‌ای دارید محتوای برخی از کتاب‌های درسی سنگین است و دانش‌آموز در آموزش حضوری هم با برخی از این محتواها مشکل دارد؟

یک اصل ، پوشش کامل دروس است. اگر در رشته‌ای  ١٤ ماده درسی داریم باید هر ١٤ ماده تدریس شود. هیچ درسی حذف نخواهد شد. از نظر ما همه دروس مهم هستند اما اگر شرایطی به وجود آید که بخش‌هایی از کتاب درسی را آموزش ندهیم این را باید سازمان پژوهش اعلام کند.