۰ نفر

رئیس پلیس راهور فاتب مطرح کرد؛

افزایش ۴۱درصدی ترافیک در تهران با لغو طرح ترافیک

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۳۸
کد خبر: 462260
افزایش ۴۱درصدی ترافیک در تهران با لغو طرح ترافیک

رئیس پلیس راهور فاتب گفت: از آغاز عدم اجرای طرح ترافیک تا پایان آن شاهد افزایش ۴۱درصدی ترافیک در پایتخت بوده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سردار حمیدی ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارشان از حضور حداکثری پلیس در معابر و بزرگراه‌های شهر تهران در ایام لغو طرح ترافیک گفت و اذعان داشت: پلیس راهور فاتب در ایام لغو طرح ترافیک با تمام توان و حتی استفاده از نیروهای ستادی توانست بخوبی ترافیک را مدیریت نماید.

وی گفت: طرح ترافیکی که از آن با نگاه کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از سفرهای غیر ضروری استفاده می‌شد جای خود را به عدم اجرای آن داد و باعث شد تردد و حضور برخی شهروندان در معابر شهری، باعث ایجاد ترافیک کاذب در شهر شوند.

سردار حمیدی افزود: طرح ترافیکی که در این سه هفته اجرا نشد ترافیک شهر تهران را به طور میانگین ۴۱ درصد افزایش داد یعنی حجم ترافیک را قبل از عدم اجرای طرح در نظر داشته باشید و حال به آن ترافیک ۴۱ درصد بیافزایید که شاهد حجم بالای حضور شهروندان در ساعات مختلف روز در سطح معابر بودیم.

وی ادامه داد: حتی در برخی ساعات هم تا ۵۵ درصد شاهد افزایش حجم حضور و ترافیک در هسته مرکزی سطح شهر بودیم که معابر ما کشش این حجم ترافیک را نداشته و برخی مواقع ترافیک از خیابان‌های اصلی به داخل معابر و میدان‌های دیگر گسترش پیدا می‌کرد و باعث بی نظمی‌های ترافیکی خاصی در سطح شهر بودیم.
رئیس پلیس راهور فاتب گفت: در این مدت عدم اجرای طرح، ۱۲ درصد تصادفات شهر تهران افزایش پیدا کرد که باعث بی انضباطی ترافیکی گردید و این افزایش ۱۲ درصدی به نوبه خود باعث عدم رضایت شهروندان گردیده بود چرا که ۱۷۷۷۲ بار یعنی ۳۴ درصد افزایش و فقط تماس‌ها و شکایات مردمی در حوزه عدم رضایتمندی و مشکلات ترافیکی را ثبت کرده‌ایم که کار ما و مسئولیت ما را صد چندان نسبت به گذشته بیشتر کرده است.

سردار حمیدی بیان داشت: آماری هم که از شرکت واحد در خصوص استفاده شهروندان از این سامانه را گرفتیم نشان می‌دهد برداشتن طرح ترافیک در آن حوزه هم باعث کاهش ترافیک و افزایش حضور در اتوبوس‌ها نشده و مسافرینی هم که دارای خودروی شخصی بوده‌اند باز هم بیشتر آنان از وسایل حمل و نقل عمومی من جمله از بی آر تی استفاده کرده‌اند.
وی گفت: با دفاعی که پلیس از حقوق شهروندان به خاطر ماندن بیش از حد در ترافیک در ساعات مختلف شبانه روز کرد طرح ترافیک به حالت قبلی خود بازگشت و از روز شنبه اجرایی شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: همیشه ۶ ماه دوم سال بدلیل باز شدن مدارس و فعالیت بیشتر مؤسسات و سازمان‌ها شاهد افزایش حجم ترافیک و جریان بیشتر رفت و آمد می‌باشیم و معضل وارونگی هوا و ترافیک بیشتر در ۶ ماهه دوم خود را نشان می‌دهد.

سردار حمیدی اشاره کرد: با غیر حضوری شدن مدارس و کم شدن ترافیک می‌توانیم بگوییم ترافیک و آلودگی هوا را کاهش می‌دهیم ولی به همین منوال سال گذشته و با ترددهای بیشتر در شهر در نیمه دوم سال شاهد ترافیک و آلودگی بیشتری خواهیم بود.

وی به برخورد پلیس با موتورسیکلت سواران متخلف هم اشاره‌ای کرد و گفت: جای موتور سیکلت در خط ویژه نیست ولی متأسفانه تعداد معدودی داخل خط ویژه می‌شوند و با اتوبوس‌ها برخورد می‌کنند که شاهد تصادفات روزانه موتور با اتوبوس هستیم. همکاران بنده در خطوط ویژه مستقر هستند تا از ورود و تردد موتورسیکلت‌ها در خطوط ویژه جلوگیری نمایند، ولی مستلزم کار بیشتری است و اولین سوال ما از مردم این است که مردم با این طرح موافق هستند یا خیر؟؟؟ چرا که موقع به پارکینگ بردن و برخورد با موتور سیکلت متخلف مردم از پلیس می‌خواهند که موتور را به پارکینگ نبرند و به آن کاری نداشته باشند.

سردار حمیدی بیان داشت: ۵۸ درصد تصادفات در تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها می‌باشد و عمده تصادفات ما در بزرگراه‌ها نیز تصادف موتور است و این تصادفات و برخوردها بسیار شدید است که منجر به فوت موتور سوار می‌گردد.

وی در خصوص اعمال قانون در بزرگراه‌ها افزود: پلیس هر جا که می‌خواهد اعمال قانون کند قبل از آن تابلو نصب می‌کند و و بعد اعمال قانون می‌کند.

رئیس پلیس راهور پایتخت بیان داشت: در تهران روزانه ۲۰ میلیون سفر داریم چرا که ۸ میلیون وسیله که ۴ میلیون موتور و ۴ میلیون خودرو می‌باشد که این حجم تردد نیازمند مدیریت می‌باشد که بدرستی و با تلاش مضاعف انجام می‌پذیرد.

وی در مورد اصلاحات هندسی معابر پاسخ داد: اصلاح هندسی هم جز وظایفی است که همکاران من با توجه به نیاز شهر، اقدامات کوتاه مدت و بلند مدتی مانند درست شدن زیرگذر رمپ ها و … را در دستور کار ویژه خود قرار می‌دهند که شاهد آن هستید و در کمیته معابر به صورت روزانه انجام این موارد بررسی و صورت می‌پذیرد.

سردار حمیدی ادامه داد: پلیس راهور با کلیه مسافربرهای شخصی که اقدام به جابجایی مسافر می‌کنند برخورد قانونی می‌کند و این کار انها غیر مجاز است ولی با تلفیق نیروهای پلیس و ظرفیت تاکسیرانی طرحی در حال انجام است که به صورت آنلاین و با استفاده از سامانه سپهر در حال برخورد با اینگونه تخلفات هستیم و در پایانه‌های مسافر بری بویژه و به طور جد برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی گفت: در ایامی که طرح ترافیک نداشتیم تخلفات و میزان تصادفات بیشتر شده است و حدود ۸۰۰ هزار نفر مسافر حمل و نقل عمومی ترجیح دادند که از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند در داخل ترافیک نمانند که دیر برسند.

وی گفت: افزایش سفرهای غیر ضروری باعث ایجاد ترافیک می‌شود خیلی از سازمان‌ها و شرکت هنوز خدماتشان غیر حضوری نیست و دوم اینکه خریدها هست که باعث تردد می‌شود و سوم اینکه جاذبه سفر باعث حضور در زمان برداشتن طرح ترافیک می‌شود و تقاضای سفر بیشتر می‌شود.

وی در خصوص تردد موتور سیکلت های سنگین هم گفت: تردد موتورسنگین از نظر قانونی غیر مجاز است و پلیس با توجه به اینکه تردد می‌کنند به خاطر حفظ جان راننده و دیگران و حفظ نظم ترافیک با آنها برخورد می‌کند در پارکینگ‌ها موتورسیکلت‌هایی هستند که شاید هر کدام بالای ۴۰۰ ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

رئیس پلیس راهور فاتب افزود: در خصوص بحث تست الکل همیشه پلیس برخورد می‌کند و اگر راننده‌ای را در شرایط غیر عادی ببینیم، خودروی وی را متوقف و برخورد قانونی خود را در چهار چوب مقررات انجام می‌دهیم.

وی بیان داشت: در خصوص ترخیص خودرو بخشی از خدمات را راهور ناجا با حوزه‌های موازی خود برخی کارها و فرایند ترخیص انجام می‌شود و برخی خودروها و موتورها به خاطر اینکه شاید ترخیص آنها مقرون به صرفه نیستند ترخیص نشده‌اند که ۶۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها رسوب شده‌اند.

وی ادامه داد: در خصوص روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی پلیس راهور تهران بزرگ پیش بینی‌های لازم را صورت داده و به همین منظور، از ۱۵ هزار هئیت مذهبی که داریم و پراکندگی دارند و از مکان‌های بسته به محل‌های باز رفته‌اند و شرایط را به واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تغییر داده‌اند، جلسات متعددی بین هیئت‌های امنا و پلیس راهور صورت گرفته تا شرایط بهتری را ایجاد نمائیم.

وی خاطرنشان کرد: چون عمده عزاداری‌ها بیشتر در شب‌ها می‌باشد و عزیزانی که با لباس مشکی تردد می‌کنند از معابر مطمئن‌تر تردد نمایند، رانندگان هم باید توجه بیشتری داشته و با دقت و حوصله بیشتری جهت عدم برخورد با عابرین و عزاداران رانندگی نمایند تا انشاالله شاهد برگزاری هر چه بهتر این مراسم باشیم.