۰ نفر

وزیر علوم مطرح کرد:

85 درصد از رشته محل‌های دانشگاهی نیاز به کنکور ندارد

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۴۹
کد خبر: 462092
85 درصد از رشته محل‌های دانشگاهی نیاز به کنکور ندارد

منصور غلامی از دغدغه‌هایش درباره حذف کنکور گفت و این که در این چند سال توانسته‌اند کنکور را برای 85 درصد رشته محل‌های دانشگاهی حذف کنند و فقط برای 15درصد از رشته محل‌های پرطرفدار و دانشگاه‌های خوب کنکور برگزار خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، منصور غلامی همچنین درباره حاشیه‌های برگزاری کنکور امسال، آموزش‌های مجازی دانشگاه‌ها و همچنین پروتکل‌های بهداشتی خوابگاه‌های دانشجویی در سال جدید سخن گفت.

سرانجام کنکور با همه اتفاقات عجیب و غریبش برگزار شد. این آزمون هر سال در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها خواهان حذف آن هستند اما خیلی‌ها می‌گویند که یک مقاومتی در برابر حذف کنکور وجود دارد و برخی هم پای سازمان سنجش را به میان آوردند تا جایی که مجلس اعلام کرده که حذف کنکور را در دستور کار خود قرار می‌دهد. آیا در این خصوص با مجلس مذاکراتی شده است؟

بحث حذف کنکور سابقه طولانی دارد. قرار بود این آزمون بتدریج حذف شود. زمانی که وارد وزارتخانه شدم موضوع را پیگیری کردم. متوجه شدم یکی از شرایط لازم برای حذف کنکور جایگزین کردن نمرات درسی است. این اقدام یک روش استاندارد سنجش است تا دانشگاه‌ها بتوانند براساس آن داوطلبان خود را در رشته‌های خاص دسته‌بندی کنند تا از بین آنها بهترین‌ها به لحاظ علمی انتخاب شود. اما استاندارد این روش آن است که نمرات دوره تحصیل دبیرستان دانش‌آموزان را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا نمرات در چارچوب استاندارد ملی ثبت شود و ملاکی برای ورود به دانشگاه باشد چرا که ما از این روش به‌عنوان بررسی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان یاد می‌کنیم. در دو سال گذشته تعداد زیادی از رشته محل‌ها در دانشگاه‌های مختلف و از جمله در دانشگاه‌های بزرگ بدون نیاز به کنکور می‌توانستند دانشجو پذیرش کنند. به عبارتی می‌توان گفت زمینه پذیرش برای داوطلبان در بیش از 85 درصد از رشته محل‌های دانشگاهی بدون برگزاری کنکور فراهم شد و فقط 15 درصد رشته‌ها کنکور می‌خواهد که این رشته‌ها هم رشته‌های پرطرفدار است یا برخی از رشته‌های دانشگاه‌های بزرگ و معروف کشور که هیچ جایگزینی به غیر از برگزاری کنکور نداریم. برای امسال هم از یک میلیون و صد هزار ظرفیتی که دانشگاه‌ها داشتند بالای 900 هزار ظرفیت نیاز به آزمون کنکور نداشت. باید توضیح دهم که هیچ بخشی از وزارت علوم تحت فشار هیچ گروهی نیست. ما برای اینکه به درخواست‌های متقاضیان دانشگاه‌ها پاسخ دهیم باید کنکور را برگزار کنیم. این را هم اضافه کنم که اغلب داوطلبان کنکور همیشه در آزمون شرکت می‌کنند و همه متقاضی رشته‌های خوب و دانشگاه‌های بزرگ و مادر نیستند. به نوعی باید در جامعه اعتماد‌سازی شود و مردم بدانند که داوطلبان می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند. البته از سازمان سنجش خواستم در این بخش اطلاع‌رسانی کند تا مردم در این‌باره آگاه شوند.

آقای دکتر، امسال کنکور حاشیه‌های بسیاری داشت. چندین بار به تعویق افتاد و در نهایت هم با رضایت اغلب داوطلبان مواجه شد. در آخرین اخبار اعلام شده بود که بالای 90 درصد از داوطلبان از برگزاری کنکور رضایت داشتند. در این زمینه گزارش‌هایی در زمینه سلامت کنکوری‌ها داشتید؟

سازمان سنجش یک سازمان با تجربه در برگزاری کنکور است. سازماندهی این چنین آزمونی کار آسانی نبود اما بسیار خوب برگزار شد. همین‌جا لازم است بگویم سازمان سنجش مشکلی برای برگزاری آزمون در هیچ دوره‌ای نداشته است. مهم حوزه سلامت کشور بود که وزارت بهداشت مسئولیت این حوزه را برعهده دارد. آنها احتیاط می‌کردند و می‌خواستند دستورالعمل‌ها را سختگیرانه اجرایی کنند. در پروتکل‌های اجرایی وزارت بهداشت برای آزمون دکترا از مسئولان سازمان سنجش خواستند تا فاصله اجتماعی را در آزمون دکترا 2/1 دهم در ارشد 6/1 دهم و در آزمون سراسری هم 8/1 متر رعایت کنند. بعد از این ابلاغ در جلسه‌ای اعلام شد که این فاصله اجتماعی باید به دو متر افزایش پیدا کند در همان جلسه مسئولان سازمان سنجش هم اعلام کردند که ما فاصله اجتماعی را 8/1 دهم تنظیم کردیم و نمی‌توانیم بیشتر از این انجام دهیم چون سلامت آزمون زیرسؤال می‌رود. حتی تأکید کردیم که باید سر موعد مقرر برگزار شود که در نهایت با کمک همه این آزمون در سلامت کامل برگزار شد و مشکلی برای داوطلبی هم به‌وجود نیامد.

سازمان سنجش اعلام کرده است که 40 روز زمان برای اعلام نتایج اصلی است. بر اساس این اعلام، سال تحصیلی جدیدالورودها اول آبان می‌شود. آیا آنها به دانشگاه می‌روند یا اینکه کلاس‌ها مجازی برگزار می‌شود؟

بله کلاس‌های دانشگاه‌ها آبان ماه برگزار می‌شود. اما وزارت بهداشت هنوز هیچ پنجره روشنی از آینده این بیماری به ما نشان نداده است. بر اساس آن چیزی که هم اکنون می‌توان تشخیص داد آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌ها دنبال خواهد شد و ما هم برای آموزش‌های مجازی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. البته در دوره آموزش‌های مجازی آموزش حضوری هم دیده شده است. سال تحصیلی گذشته هم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا آموزش‌های حضوری داشتیم. البته برای سال تحصیلی جدید هم به دانشگاه‌ها گفتیم که می‌توانند برنامه‌ریزی حضوری مقطعی برای دانشجویان‌شان داشته باشند. برای دانشجویان جدیدالورود نیز از دانشگاه‌ها خواستیم تا سرویس‌دهی خوابگاه را برنامه‌ریزی کنند. چون دانشجویان ممکن است از شهرهای دیگر به دانشگاهی بیایند. از دانشگاه‌ها خواستیم که چند هفته‌ای دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه حضور داشته باشند استادان و دانشکده‌ها را ببینند و یک ارتباطی برقرار شود. وقتی برمی‌گردند به محیط خانه بدانند که با چه کسی درس دارند و محیط دانشگاه‌شان چگونه است.

دستورالعمل خوابگاه‌ها در شرایط کرونایی ابلاغ شد. در این دستورالعمل آمده بود که در یک اتاق حتماً یک دانشجو حضور داشته باشد. این درحالی است که ظرفیت و زیرساخت‌های خوابگاه‌های ما این شرایط را ندارد. علاوه بر این در بهترین خوابگاه‌ها اماکن مشترک مثل حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه وجود دارد. اساساً تعریف یک نفره شدن خوابگاه معنا ندارد. در این خصوص چه نظری دارید؟

بخشی از کار باید برعهده خود دانشجویان باشد. تصور اینکه همه دانشجویان رعایت بهداشت نمی‌کنند درست نیست. اینکه جمعیت دانشجویان در یک خوابگاه کاهش پیدا کند و دانشجویان هم همکاری کنند ما می‌توانیم پروتکل‌ها را اجرایی کنیم. در خوابگاه یک آشپزخانه و چند حمام وجود دارد و  20 تا 25 نفر باید از این فضا استفاده کنند خودشان هم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند.

آقای دکتر در سال تحصیلی گذشته دانشجویان در فضای مجازی برای آموزش با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند. به طوری که کلاس‌های درسشان قطع و وصل می‌شد و آن هم به خاطر کندی اینترنت بود آیا برای امسال این مشکلات حل شده است؟

در آن روزها که کلاس‌های درس به سمت فضای مجازی رفت استادان، دانشجویان و حتی دانشگاه هم آمادگی حضور برای آموزش در فضای مجازی را نداشتند. وزارت ارتباطات همکاری خوبی داشت و هنوز هم همکاری می‌کنند. ما برای آموزش مجازی مطلوب چندین موضوع را بررسی کردیم. ابتدا بحث زیرساخت‌های اینترنتی است که با صحبت‌هایی که شده است بهتر از ترم قبل برگزار می‌شود. درباره هزینه‌ها صحبت کردیم که یک بخشی برای دانشگاه است و برخی از هزینه‌ها هم مربوط به دانشجویان است که روی این موضوع هم بحث کرده‌ایم.ما سعی می‌کنیم با تدابیری که انجام داده‌ایم این نواقص را کمتر کنیم.