۰ نفر

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت:

صدور بیش از یک میلیون کارت هوشمند ملی

۱ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۲۰
کد خبر: 461776
صدور بیش از یک میلیون کارت هوشمند ملی

ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: سازمان با وجود همه مشکلات تحریمی توان صدور ۲و نیم میلیون کارت ملی هوشمند را در ماه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، ابوترابی گفت: از آغاز کار صدور کارت هوشمند ملی تا کنون بیش از ۵۸ میلیون ۸۹ هزار و ۷۸۴ نفر از هموطنان مراحل تکمیل نام نویسی را از مجموع ۶۲ و نیم میلیون نفری که واجد شرایط بودند، نهایی کرده اند.

وی گفت: سازمان ثبت احوال تاکنون برای ۴۷ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۷۴۶ نفر کارت هوشمند صادر کرده است البته بخشی از جامعه هم در انتظار کارت هستند.

ابوترابی در تشریح علت تاخیر صدور کارت برای این افراد افزود: پیش از این بدنه کارت از خارج تامین می‌شد، اما با تلاش متخصصان داخلی در چاپخانه دولتی موضوع صدور کارت در دستور کار قرار گرفت و تا کنون بیش از یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۶۹۳ نفر از هموطنان از کارت هوشمند ملی تولید داخل بهره‌مند شده اند و در صورتی که چاپخانه دولتی بدنه آن را تامین کند قادریم ظرف شش ماه برای همه افراد جامانده، کارت هوشمند ملی صادر کنیم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: مواد اولیه این کارت وارداتی و جنس آن از پلی کربنات است و همچنین تراشه‌های کارت نیز از خارج تامین می‌شود.

وی ادامه داد: با تلاش و همت وزیر کشور و ریاست سازمان ثبت احوال مقرر شد سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار مورد نیاز را برای تهیه مواد اولیه کارت تامین کند تا کارت افراد در نوبت تهیه و صادر شود.

ابوترابی اضافه کرد: البته برای رفع مشکل افرادی که در نوبت کارت هوشمند ملی قرار دارند هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته و آن‌ها مکلف هستند با رسید کارتی که در اختیار افراد است احراز هویت را انجام دهند و مشکلی برای ارائه خدمت به مردم از این طریق وجود ندارد.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه درباره بیشترین انتخاب نام متولدان در پنج ماه ابتدای سال ۹۹ گفت: دراین مدت ۱۰ نامی که والدین برای فرزندانشان بیشترین انتخاب را داشتند به ترتیب شامل امیرعلی - محمد- علی - امیرحسین- حسین- آراد- ابوالفضل- آریا- سامیار و امیرعباس و ۱۰ نامی که هموطنان بیشترین انتخاب را برای فرزندان دخترشان داشتند نیز به ترتیب شامل فاطمه - زهرا- رستا- هلما- زینب- آوا- مرسانا- بهار و همتا میشود.

ابوترابی درباره میزان ولادت و فوت افراد نیز افزود: در پنج ماه گذشته حدود ۴۴۱ هزار و ۶۷۰ ولادت در کشور به ثبت رسیده و میزان متوفیان نیز در این مدت ۱۸۵ هزار و ۶۵۹ مورد بوده است که با وجود بیماری کرونا میزان مرگ و میر رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه نداشته است.

وی در تشریح علت آن نیز افزود: با توجه به کاهش میزان مرگ و میر ناشی ازتصادفات جاده‌ای بنا بر اعلام پلیس، مرگ و میر ناشی از کرونا به نوعی باعث همپوشانی شده است به همین علت رشد قابل توجهی در میزان مرگ و میر نداشته ایم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید براینکه تعویض شناسنامه به هیچ وجه اجباری نیست گفت: در صورتی که تغییری در اقلام هویتی فرد ایجاد شده باشد یا به هر دلیلی شناسنامه فرد مانند آبخوردگی یا پارگی عکس مستعمل شده باشد نیاز به تعویض شناسنامه است در غیر این صورت اجباری برای تعویض وجود ندارد.

ابوترابی درباره زمان صدور شناسنامه نیز گفت: روند صدور شناسنامه جدید در کشور به جز تهران و دو سه کلانشهر دیگر زیر سه روز است، اما در تهران زمان صدور از شش ماه سال ۹۴ به زیر یکماه و حتی ۱۵ روز رسیده است بنابراین اگر تاخیری در صدور شناسنامه صورت می‌گیرد علت آن در ارسال مرسولات است که تلاش می‌شود این مشکل نیز در اسرع وقت برطرف شود.