۰ نفر

خطراتی که در روزهای گرم در کمین مردم ایران نشسته‌ است

۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
کد خبر: 458544
خطراتی که در روزهای گرم در کمین مردم ایران نشسته‌ است

هر سال، تابستان با گرمای هوا، حوادثی نیز با خود به‌دنبال می‌آورد، از این‌رو در آستانه فصل گرما، ارگان‌ها، سازمان‌ها‌ و نهادها تمهیداتی را برای گذر از این فصل درنظر می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، امسال نیز ۵۶۰ پایگاه ثابت امداد و نجات، ۴۲۳ شعبه در ۳۱ مرکز استان، ۲۵ طرح ساحلی، ۳۴ مرکز آنست (آموزش و نگهداری سگ‌‌های تجسس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر)، ۲۲ مرکز امداد و نجات هوایی به‌مدت ۱۰۰ روز، یعنی در همین روزهای گرم، آماده ارائه خدمات امداد و نجات به مصدومان و آسیب‌دیدگان احتمالی فصل تابستان در سراسر کشور شدند. اما اکنون که در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم، با شیوع ویروس کرونا در دنیا و همچنین ایران، زندگی‌مان تحت‌تأثیر قرار گرفته و رعایت‌نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، می‌تواند خطرناکی این ویروس و تلفات ناشی از آن را بیش از پیش کند. اما در اینجا با نگاهی گذرا می‌خواهیم رقبای خطرناک ویروس کرونا را در تابستان از نظر بگذرانیم. تا امروز آمار درگذشتگان بر اثر کرونا در ایران به 17هزار تن رسیده است. این به‌معنای آن است که در 170روز، در هر روز ۱۰۰نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ آماری که فقط در تابستان با همین رویه و درصورت تشدید نشدن بیماری به 9هزار و 300نفر کشته خواهد رسید.

312 

غرق‌شدن

نسبت قربانیان به کرونا در سه ماه:

یک دهم در هر ماه؛ معادل یک‌روز قربانیان ویروس کرونا

غرق‌شدگی در استان‌های حاشیه دریا و رودخانه از حوادثی است که هر ساله نیروهای امداد و نجاتی و غواصان محلی را درگیر خود می‌کند. با رسیدن فصل تابستان و اشتیاق شهروندان و گردشگران برای سیر و سفر به سمت دریا و رودخانه، آمار غرق‌شدگی افزایش می‌یابد. از این‌رو فعالیت ۴۵ پست موقت و ثابت امداد و نجات ساحلی برای تابستان ۱۳۹۹ آغاز به‌کار کرد. از این تعداد، ۲۵ پست موقت، ۲۰پایگاه ثابت امداد و نجات ساحلی و دریا نیز در حال فعالیت در سواحل کشور هستند. با توجه به کاهش سفر، ۳۱۲ نفر در 3‌ماه نخست سال غرق شدند و احتمال می‌رود این عدد در تابستان افزایش پیدا کند. هرچند همین آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۳۶۷ نفر بوده، ۱۵ درصد کمتر شده است. در این مدت استان‌های فارس با ۳۴، خوزستان و مازندران هر کدام با ۲۸ و گیلان با ۲۲ فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی را داشتند. بعد از رودخانه‌ها بیشترین تلفات مربوط به کانال‌ها، دریاچه‌های مصنوعی و سد‌ها هر کدام با ۳۳، استخر کشاورزی با ۳۲، دریا با ۲۹، استخر شنا با ۱۸، دریاچه طبیعی با ۱۴، حوض و حوضچه با 6 و چاه با 4فوتی بوده است. ۱۸ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان باخته‌اند.

3813

حوادث رانندگی

نسبت قربانیان به کرونا در سه ماه:

یک سوم؛ اگر قربانیان حوادث رانندگی را با توجه به کاهش حوادث در سال‌جاری 15هزار کشته در سال محاسبه کنیم، یک‌سوم قربانیان کرونا جان خود را در این نوع حوادث از دست می‌دهند.

سالانه حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند، درحالی‌که از اسفند ۹۸ تا هفته پیش حدود 17هزار نفر در کشور بر اثر کرونا جان باخته‌اند که نشان از پیشی‌گرفتن فراوانی مرگ‌ومیر کرونا در این مدت از متوسط حوادث رانندگی است. با این حال این حادثه را باید در اندازه خطر، همپای کرونا درنظر گرفت. سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر به‌دلیل حوادث جاده‌ای در ایران مصدوم و مجروح می‌شوند. ۵۱۳ نفر در ایام نوروز امسال بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰.۶ درصد کاهش یافته. آمار جان‌باختگان ناشی از سوانح رانندگی در 2‌ماه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۳.۴ درصد کاهش یافت؛ استان آذربایجان غربی با ۴۵.۵ درصد، بیشترین کاهش فوتی‎‌ها در سوانح رانندگی در مدت مذکور  را به‌خود اختصاص داد. براساس آمار ارائه شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور در 2ماه نخست سال‌جاری، یک هزار و 973نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با آمار فوتی 2هزار و 575نفر، 23.4درصد کاهش داشته است. بیشترین آمار تلفات، در 2ماه نخست سال‌جاری مربوط به استان‌های تهران با 163نفر، فارس 149نفر و کرمان 148نفر بود. سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راه راهور ناجا می‌گوید: تصادفات جاده‌ای از ابتدای سال 99تا پایان تیرماه کاهش چشمگیری داشت. در تیرماه، 13درصد ترددهای بین‌شهری در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در استان اردبیل کاهش ترددها به 45درصد رسیده که بیشترین آمار کاهش تردد جاده‌ای در کشور است.

450

آتش‌سوزی

نسبت قربانیان به کرونا در 3ماه:

این عدد معادل 4روز و نیم قربانیان کرونا در ایران است؛ یعنی ما در ۳‌ماه آتش‌سوزی، به اندازه 4روز این بیماری قربانی داریم.

تابستان خطر آتش‌سوزی را چندبرابر می‌کند. بارش فراوان باران باعث افزایش علف‌های هرز شده و محصولات کشاورزی و باغات به‌ویژه گندم‌زارها را در معرض خطر آتش‌سوزی قرار می‌دهد. گرم شدن هوا یکی از عوامل آتش‌سوزی‌هاست. با این حال خطای انسانی دلیل عمده آتش‌سوزی‌ها بوده و به واسطه سهل‌انگاری، فاجعه‌ای بزرگ ایجاد می‌شود. در 2ماهه نخست امسال 300نفر بر اثر سوختگی جان خودشان را از دست داده‌اند که از این تعداد 189نفر مرد و ۱11نفر زن بودند. این آمار در کل سال 98یک‌هزار و 854نفر بوده که از این تعداد یک‌هزار و 113نفر زن و 741نفر مرد بودند. بهاره آروین، عضو شورای شهر با اشاره به اینکه سال گذشته شورا مصوبه الزام راه‌اندازی سامانه برخط پایش ایمنی شهر تهران را به شهرداری ابلاغ کرد، گفت: براساس این طرح شهرداری ملزم شده بود این سامانه را چهار ماهه راه‌اندازی کند. نسخه اول این سامانه به کمیسیون‌های ذی‌ربط ارائه شده و تلاش می‌شود تا پایان تابستان اطلاعات ۳۳ هزار ساختمان ارزیابی شده با مردم به اشتراک گذاشته شود تا از مشخصات ایمنی ساختمان‌ها مطلع شوند و بتوانند با کلیک روی نقشه تهران به آن دسترسی پیدا کنند.

132438

نزاع خیابانی

نسبت قربانیان به کرونا در 3ماه:

123هزار نفر بیشتر از قربانیان کرونا، مراجعان نزاع به پزشکی قانونی هستند؛ کسانی که در درگیری آسیب دیده‌اند.

در 2ماهه نخست سال‌جاری آمار مراجعین نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور با کاهش 11درصدی مواجه بود. این آمار از 99هزار و 176مراجعه در 2ماهه ابتدایی سال گذشته به 88هزار و 293مورد در دو ماهه نخست امسال کاهش یافت. در 2ماهه نخست سال‌جاری از کل مراجعین نزاع به مراکز پزشکی قانونی 61هزار و 470نفر مرد و 26هزار و 823نفر زن بودند. این در حالی است که تعداد مراجعین مرد در مدت مشابه سال گذشته 67هزار و 81و تعداد زنان 32هزار و 95نفر بود. در این مدت استان‌های تهران با 13هزار و 345، خراسان رضوی با 7 هزار و 423و آذربایجان شرقی با 6 هزار و 282نفر بیشترین و استان‌های ایلام با 491، بوشهر با 606و هرمزگان با 697نفر کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته‌اند. بنا بر آمارهای موجود به‌طور متوسط در هر سال بیش از 500هزار مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه می‌کنند. در سال گذشته (1398)، آمار ارجاعات نزاع به پزشکی قانونی 574هزار و 961نفر بود که در مقایسه با سال قبل از آن 9‌دهم درصد کاهش داشت. بررسی آمارهای 5سال اخیر از مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در این سال‌ها با کاهش مصدومان نزاع مواجه بوده‌ایم؛ به استثنای سال 1397که رشد 6.5درصدی ارجاعات نزاع در کشور اتفاق افتاد. در سال 1398، به ازای هر 100هزار نفر جمعیت کشور، 692نفر برای معاینه نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند. محاسبات آماری سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در این سال، استان‌های اردبیل با 969، آذربایجان شرقی با 906، البرز با 882و زنجان با 879مراجعه بیشترین آمار مصدومین نزاع را بر حسب جمعیت (هر 100هزار نفر) داشته‌اند.