۰ نفر

حریرچی خبر داد:

افزایش 50 درصدی مرگ و میر کرونا نسبت به اسفند

۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲
کد خبر: 455075
افزایش 50 درصدی مرگ و میر کرونا نسبت به اسفند

با افزایش دوباره آمار مبتلایان به «کووید-۱۹» در استان‌های شمالی، «ایرج حریرچی» معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی سفری از بیمارستان‌های 2 استان مازندران و گلستان بازدید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ او در پایان سفر خود در گلستان، روز پنج‌شنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا حضور یافت و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی استان در مقابله با کرونا را ارزیابی کرد. حریرچی در حاشیه این جلسه درباره موضوعاتی چون وضعیت کرونا در گلستان و کشور و نتیجه ساخت واکسن این بیماری توضیحاتی ارائه داد که در ادامه می‌خوانید.

تحلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره روند شیوع کرونا، کنترل نسبی و اوج‌گیری دوباره آن در شمال کشور چیست؟

پاسخ من به این سوال نه‌تنها توضیح درباره وضع شمال کشور بلکه درباره سراسر کشور است. متأسفانه برخلاف آخرین پیش‌بینی که برای نیم‌کره شمالی از جمله کشور ما شده بود، انتظار داشتیم روند ابتلا به بیماری در فصل تابستان کندتر شود، اما متأسفانه این بیماری در ایران هم، مانند بسیاری از کشورها، سیر صعودی به خود گرفت و باید گفت پاییز و زمستان سخت‌تری در انتظار ماست. متاسفانه در حال حاضر، 20 درصد از آمار روزانه مرگ‌ومیر در کشور مربوط به بیماران مبتلا به کروناست که رقم بالایی محسوب می‌شود. میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور، نسبت به دوران اوج این بیماری در اسفند، ۵۰ درصد افزایش داشته و روزانه بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ مورد در نوسان است.

با وجود افزایش آگاهی و آموزش‌های مرتبط با مباحث پیشگیرانه، آیا شیوع دوباره کرونا را می‌توان نتیجه سهل‌انگاری در رعایت نکات بهداشتی دانست؟

تنها دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور، کاهش ترس آگاهانه مردم است. تغییر رفتار اجتماعی مردم بعد از عید سعید فطر، مسافرت‌های اوایل خرداد، برگزاری عروسی قبل از فرا رسیدن محرم، برگزاری دورهمی خانوادگی، قدم زدن در پاساژهای سربسته، باز بودن کافی‌شاپ‌ها و برنامه‌های این‌چنینی تماس اجتماعی را افزایش داد و موجب افزایش مبتلایان به «کووید-۱۹» شد. اگرچه رفتار عمومی مردم در استفاده از ماسک محسوس است و جای امیدواری دارد که متعهدانه‌تر به روند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگردیم. امیدواریم با استفاده مردم از ماسک شاهد کاهش آمار مبتلایان باشیم، زیرا تاثیر آن به اندازه قرنطینه است.   مثلا تاثیر تغییر الگوی رفتاری بر کاهش میزان مرگ ۴ تا ۶ هفته، برای کاهش علائم بستری ۲ تا ۳ هفته و برای کاهش علائم بستری سرپایی ۵ تا ۷ روز زمان نیاز دارد. با همه این‌ها، نباید فراموش کرد تا یک سال آینده درگیر این بیماری و نوسان‌های شیوع آن هستیم و به همین دلیل باید تلاش کنیم میزان تماس‌های اجتماعی خود را طی این مدت کاهش دهیم تا سیر صعودی بیماری کنترل شود.

«کووید-۱۹» در گلستان چه شرایطی دارد؟ در روزهای اخیر شاهد اوج بیماری در برخی مناطق استان بوده‌ایم.

بله. متاسفانه در شرق گلستان در روزهای اخیر شاهد افزایش مبتلایان هستیم. این در حالی است که در اسفند و فروردین، منطقه غرب و مرکز گلستان شاهد اوج ابتلا به بیماری بود، اما حالا با توجه به کاهش ملاحظات فرهنگی و افزایش فعالیت‌های کشاورزی در هوای شرجی، استفاده از ماسک کاهش یافته و شاهد افزایش مبتلایان به «کووید-۱۹» در شرق استان هستیم.

عید قربان هم نزدیک است. مردم گلستان با شور خاصی این عید را برگزار می‌کنند. برای کنترل اجتماعات در این ایام در استان چه می‌توان کرد؟

با توجه به فرارسیدن مراسم مذهبی مانند عید قربان، غدیر و فرارسیدن محرم و صفر، اکیداً از مردم می‌خواهیم تماس‌های اجتماعی خود را به حداقل برسانند، زیرا مردم با کنار هم قرار گرفتن موجب انتقال ویروس به یکدیگر می‌شوند و دیده شده در یک مراسم عروسی ۳۰۰ نفر مبتلا شده‌اند. همچنین از علمای اهل سنت می‌خواهیم برای جلوگیری از اجرای مراسم مذهبی در گلستان وارد عرصه شوند. هیچ‌چیز بالاتر از نماز نیست، اما با این حال در احادیث هم نقل شده است که چنانچه خوف جان و مال وجود داشت، مسلمان می‌تواند نمازش را ترک کند. به اعتقاد من، مشکل گلستان را خود گلستانی‌ها می‌توانند حل کنند، زیرا مسائل فرهنگی هر استان را مسئولان همان استان بهتر از ما می‌دانند و بهترین برنامه‌ریزی در درون استان شکل می‌گیرد.

شرایط درباره مازندران چطور بود؟

مازندران سومین هفته از آغاز مرحله دوم اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا را پشت سر می‌گذارد و در عرض همین چند هفته تعداد بیماران کرونایی بستری در این استان 6 برابر قبل شده و ۶۰ درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها هم به بیماران مبتلا اختصاص یافته است. در این میان شهرستان آمل با داشتن بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به بیماری «کووید-۱۹»، حادترین منطقه آلوده به ویروس کرونا در مازندران است به طوری که طبق گزارش‌های رسمی و غیررسمی، بیش از ۸۰ درصد تخت‌های 4 بیمارستان این شهرستان در اشغال بیماران کرونایی است.  قرمز شدن وضعیت آمل و گسترش ویروس کرونا در این شهرستان موجب شد، از حدود ۲ هفته پیش، محدودیت‌‌های جدید و سختگیرانه‌ای برای کسب و کار و فعالیت‌های پر ازدحام این شهرستان وضع شود.

مدتی قبل خبری مبنی بر تولید داروی گیاهی موثر بر درمان کرونا در یکی از شهرهای ایران منتشر شد. موضع وزارت بهداشت در این زمینه چیست؟

تاکنون هیچ دارویی از سازمان غذا و دارو برای درمان بیماری مجوز دریافت نکرده است و شهروندان باید حتما به این موضوع توجه کنند.

آیا تخمینی از تعداد ناقلان خاموش «کووید-۱۹» در کشور صورت گرفته است؟

خیر. این آمار قابل اندازه‌گیری نیست و نمی‌توان اطلاعات دقیقی در این باره داد.

با وجود شرایط بحرانی هر روز با کمبود امکانات در کشور مواجه هستیم و در استان‌های کمتر برخوردار، مثل گلستان، این کمبود امروز به دستگاه‌های سی.تی.اسکن و مانند آن رسیده است. تمهیدات وزارت بهداشت درباره این استان‌ها چیست؟

از مسئولان گلستانی خواسته‌ایم فهرست کمبودهای خود را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال کنند تا پیگیری شود. یکی از کمبودهای شایع، کمبود دستگاه اکسیژن‌ساز است که باید گفت کمبود آن در کشور طبیعی است، زیرا بیمارستان‌های ما برای این بیماری تجهیز نشده‌اند. این کمبود فقط مختص گلستان یا کشور نیست، بلکه مشکلی گسترده و برای همه کشورهای جهان است.

بهترین راه جلوگیری از بیماری در پاییز و زمستان چیست؟

باز هم تاکید می‌کنم اگر می‌خواهیم شرایط در پاییز و زمستان بدتر از تابستان نشود، باید الگوهای رفتار اجتماعی را تغییر دهیم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دغدغه اصلی شهروندان باشد.