۰ نفر

3کانون اصلی شیوع کرونا مشخص شد

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبر: 453976
 3کانون اصلی شیوع کرونا مشخص شد

ایران از نظر ابتلا به کرونا در بین کارمندان کارگران و کارکنان بخش دولتی رتبه اول را در دنیا دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل تعطیل یا کارمندان آنها مجبور به دورکاری شده‌اند، اما شعب بانک‌ها ازجمله مشاغلی هستند که تعطیل نشدند. هر چند مدت یک‌بار اخباری از ابتلای کارمندان برخی شعب بانکی به گوش می‌رسد و در برخی شهرها تعدادی از شعب نیز به‌علت ابتلای تمام کارمندان به کرونا‌، برای مدتی محدود تعطیل شده‌اند. تا فروردین امسال ابتلای 3هزار کارمند بانک به ویروس کرونا و جان باختن 42تن از آنها باعث شد تا نمایندگان مجلس به وزیر اقتصاد به‌دلیل عدم‌رعایت مقررات تذکر دهند. از آن زمان تا‌کنون نیز تعداد زیادی از کارمندان بانک‌ها به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما نام شعبی که کارمندان آنها به ویروس مبتلا شده‌اند، کمتر رسانه‌ای شده است. به‌نظر می‌رسد 20خرداد سال‌جاری بود که وحدت عیدی، فرماندار کهنوج از ابتلای کارمندان یک بانک در این شهرستان به کرونا خبر داد و گفت شعبه به‌دلیل ضد‌عفونی و گندزدایی به‌صورت موقت تعطیل شده و خدمات مورد نیاز مشتریان در شعبه مرکزی این بانک ارائه می‌شود.

استان‌های شمالی از جمله مناطقی هستند که  بیشترین مبتلایان به کرونا را داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان اعلام کرده که 420نفر از کارمندان شعب این استان –حدود 12درصد- به کرونا مبتلا شده‌اند. در شعبه یکی از بانک‌ها از 7کارمند یک بانک 6نفر، در گنبد کاووس همه کارمندان یک شعبه و در گالیکش هم ابتلای چند نفر از کارکنان یک شعبه به تعطیلی آن، منجر شد.

در استان قزوین نیز ابتلای 5نفر از 6پرسنل یک بانک باعث تعطیلی آن شعبه شد. جلیلیان، مدیر امور شعب بانک ملی کرمانشاه نیز از مثبت شدن تست کرونای 34کارمند بانک در این استان خبر داد و البته تنها عامل اصلی ابتلای کارکنان بانک ملی به کرونا را بی‌مبالاتی خارج از سیستم بانک و شرکت در آیین‌هایی مانند عروسی و عزاداری بستگان دانست.

 این روزها با شدت گرفتن دوباره ابتلا به ویروس کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حتی تعطیلی برخی مراکز در دستور کار قرار گرفته است. با وجود این، بانک‌ها همچنان با تمام ظرفیت به خدمات‌دهی به مشتریان ادامه می‌دهند؛ این در حالی است که برضدعفونی کردن زمین، پیشخوان‌ها، کانترهای دریافت شماره، درهای ورود و خروج در بانک‌ها، استفاده نکردن از خودکار مشترک و استامپ و ممنوعیت دریافت و پرداخت پول نقد تأکید شده است؛ مسائلی که در شعب بانک‌ها کمتر توجهی به آن می‌شود. خودکارها و استامپ‌ها دوباره به کانترها برگشته‌اند، دریافت و پرداخت وجه نقد دوباره در شعب بانکی رواج پیدا کرده و تنها نشانه‌های مبارزه با کرونا، فلکسی‌ها و نایلون‌هایی است که جلوی کانترها تعبیه شده و فاصله بین کارکنان و مشتری‌ها را حفظ می‌کند.

مشتری‌ها برگشتند؛ بدون توجه به پروتکل‌ها

حسینی، رئیس شعبه بانک ملی در حوالی میدان انقلاب با بیان اینکه در ابتدای شیوع کرونا سعی شد تا با تدابیر ویژه ازجمله افزایش مبلغ کارت به کارت و افزایش سقف پرداخت نقدی ازدحام مردم در شعب کم شود، گفت: با فروکش کردن موج بیماری و برداشته شدن محدودیت‌ها این تدابیر نیز به حالت اول برگشت و دوباره شاهد ازدحام مردم در شعب بانک بودیم. او ادامه داد: ما تنها اقداماتی که در شعبه توانستیم انجام دهیم استفاده از ماسک و مواد ضد‌عفونی‌کننده برای کارکنان بود و ما ابزاری برای سنجش تب و سنجش اکسیژن خون مراجعه‌کنندگان نداشتیم؛ ضمن اینکه با برداشتن محدودیت‌ها نقل و انتقال وجه نقد نیز در بانک‌ها رایج شد.

به گفته او، برخی مراجعان نه از ماسک استفاده می‌کنند و نه با خود، خودکار همراه دارند و از اپراتورهای ما درخواست خودکار برای پر کردن فرم‌های بانکی را دارند و ما هم برای راه‌اندازی کار مشتریان ناچار شدیم دوباره خودکارها را به پیشخوان‌ها برگردانیم. محمد صادقی، معاون شعبه بانک ملت در حوالی چهارراه ولی‌عصر نیز با بیان اینکه استفاده از خدمات مجازی یکی از راه‌های کاهش حضور مردم در بانک‌هاست به همشهری، گفت: متأسفانه با برداشتن محدودیت‌ها و برگشتن سقف انتقال وجه به حالت سابق، شاهد حضور گسترده مردم در بانک‌ها هستیم؛ ضمن اینکه بسیاری از خدماتی که می‌شود به‌صورت غیرحضوری ارائه داد را برخی از مشتریان به‌علت ناآشنایی با این برنامه‌ها مجبور می‌شوند که به شعب مراجعه کنند و عملا شاهد شیوع بیشتر کرونا در شعب بانکی و بین کارمندان هستیم. او گفت: در برخی ساعات و روز‌ها شاهد ازدحام مشتریان در بانک‌ها هستیم که همین ازدحام باعث آلودگی شعب بانک‌ها می‌شود و عملا به‌علت تعداد بالای مراجعان فاصله‌گذاری اجتماعی نیز رعایت نمی‌شود.

کارمندان بانک‌ها؛ رتبه دوم فوتی‌های کرونا

محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی‌بهداشت محیط با ابراز تأسف از اینکه کشورمان رتبه اول را از نظر ابتلا به کرونا در بین کارمندان، کارگران و کارکنان بخش دولتی در دنیا دارد به همشهری، گفت: به‌رغم اینکه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا تدوین و ابلاغ شده است اما بسیاری از پرسنل دولتی نه‌تنها از این دستورالعمل‌ها پیروی نمی‌کنند، بلکه به نوعی نیز از آنها نافرمانی می‌کنند و باعث ابتلای ارباب‌رجوع و همکاران خود به ویروس کرونا می‌شوند.

به گفته محبوب‌فر، مراکز بهداشتی و درمانی، پمپ بنزین‌ها و بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری 3 مرکزی هستند که رتبه‌های اول تا سوم ابتلا به کرونا را به‌خود اختصاص داده‌اند و آمار مبتلایان و فوت‌شدگان سیستم بانکی کشور بعد از آمار مبتلایان و فوت‌شدگان مراکز درمانی قرار دارد.

این عضو انجمن علمی‌بهداشت محیطی گفت: امروزه بانک‌ها یکی از شاهراه‌های اصلی انتقال ویروس کرونا به جامعه هستند؛ درحالی‌که افزایش خدمات الکترونیک و افزایش سقف برداشت و پرداخت در سیستم بانکی می‌تواند راهبرد و راه‌حل مؤثری برای کاهش انتقال کرونا باشد.

اگرچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا، شعب بانکی نسبت به جداسازی باجه‌های خدمات‌رسانی به وسیله نایلون و فلکسی از مراجعه‌کنندگان اقدام کرده‌اند، اما در کمتر ورودی بانکی می‌توان شاهد تعبیه مواد ضدعفونی‌کننده بود. در داخل بانک‌ها این روزها اثری از نگرانی نسبت به کرونا نیست و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی ظاهرا به فراموشی سپرده شده است. پول نقد در شعبه دست به‌دست می‌شود و خودکارهایی که منبع ویروس کرونا هستند، هر چند دقیقه یک‌بار در دست مراجعه کنندگان مختلف است و فرم‌های سفید و زرد بانکی را پر می‌کنند.

محبوب‌فر با بیان اینکه حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی بین کارمندان بانک و مشتریان به تنهایی نمی‌تواند مانع انتقال ویروس کرونا شود، گفت: متأسفانه شاهد این هستیم که در شعب بانک‌ها نسبت به فاصله‌گذاری بین مشتریان و کارمندان اقدام کرد‌ه‌اند، اما سایر پروتکل‌ها مثل استفاده از مواد ضد‌عفونی کننده و الزام مشتریان به استفاده از ماسک و خودکار شخصی رعایت نمی‌شود. حتی بین کارمندان بانک نیز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشده است و حتی تب‌سنجی ساده نیز در ورودی بانک‌ها برای مشتریان و کارمندان بانک انجام نمی‌شود.

وی تأکید کرد: متأسفانه 40درصد مبتلایان به کرونا فاقد هر گونه علامتی هستند. این حاملان و ناقلان سالم، ویروس کرونا را به بقیه افراد جامعه منتقل کرده و باعث گردش ویروس در کشور می‌شوند.

او با تأکید بر اینکه کرونا پیچیدگی‌های زیادی دارد، گفت: تنها راه‌حل برای مقابله با این ویروس، همدلی بین مردم است و مردم باید این مسئولیت اجتماعی و فردی را بپذیرند که نسبت به دیگران مسئول هستند و بدون همدلی و همبستگی بین مردم و بین مسئولان و مردم هیچ راه‌حلی برای مقابله با کرونا مؤثر نخواهد بود. تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر ویروس کرونا روزبه‌روز بیشتر می‌شود، برخی محدودیت‌ها دوباره به شهرها برگشته‌اند، تعداد زیادی از مردم از ماسک استفاده می‌کنند اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم. با تردد کمتر به مناطق پرخطر مثل بانک‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و سایر مراکز پرتردد می‌توان زنجیره انتقال این ویروس را شکست.