۰ نفر

دانشجویان پزشکی در صف کرونا

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۲
کد خبر: 452441
دانشجویان پزشکی در صف کرونا

دانشجویان بارها نقض پروتکل‌ها را با مسئولان دانشگاه و ستاد ملی کرونا در میان گذاشته‌اند اما صدای اعتراض آنها به گوش کسی نمی‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین، همشهری نوشت:  نیم ساعت مانده به شروع ساعت کاری. هفت و نیم صبح است. هنوز درهای آکاردئونی بانک‌ها مهر و موم است اما دانشجویان با هول و هراس وارد بن‌بست«دانش» می‌شوند. خیابان شریعتی، خیابان خاقانی، بن‌بست دانش؛ دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران. طولی نمی‌کشد که روپوش‌های سفید را تن می‌کنند و در محوطه دانشگاه حاضر می‌شوند. خبری از همهمه‌های دانشجویی و گپ و گفت نیست. جمعیت با هم بیگانه‌اند و هر کس سعی می‌کند تا آنجا که ممکن است در این فضای محقر از دیگری فاصله بگیرد. ماسک‌ها را محکم به‌صورتشان چسبانده‌اند و مقابل سالن مولاژ به صف می‌ایستند؛ سالن کوچکی که قرار است در آن امتحان عملی آناتومی استخوان برگزار شود. تعدادشان حدود 150نفر است؛ بچه‌های ترم 4 و 5 پزشکی عمومی.

یکی از دانشجویان با تلفن همراهش ویدئویی ضبط کرده است. این فیلم درباره امتحان آنلاین یک دانشگاه علوم پزشکی است که آن مرکز آموزشی درست همین امتحان عملی را به‌صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می‌کند. دانشجویان معتقدند امتحانات عملی‌شان می‌تواند به‌صورت غیرحضوری برگزار شود آنها از اینکه مجبور هستند هر روز خطر کنند، از خانه بیرون آیند و در میان این جمعیت در صف باشند شکایت دارند.

دانشجوی ترم چهارم پزشکی دچار اضطراب است و این رفت‌وآمد باعث شده که تصور کند ناقل بیماری کروناست. او می‌گوید:« شاید خیلی‌ها بگویند دانشجوی پزشکی نباید از بیماری بترسد. این حرف را قبول دارم اما زمانی که واقعا در میدان باشی و برای نجات جان یک بیمار، به ویروس مبتلا شوی نه اینکه به‌خاطر یک امتحان سلامت خود و از همه مهم‌تر خانواده و اطرافیانت را به خطر بیندازی. امروز من با 2 استرس مواجه شدم. حس و حالی‌که همه همکلاسی‌های من آن را تجربه می‌کنند و اضطراب امتحان و وحشت از کرونا. باید حین امتحان مراقب کرونا هم باشیم.»

در این زمینه بخوانید

شاید ویروس کرونا قوی‌تر شود

دانشجوی دیگری از فضای اندک محل برگزاری امتحان می‌گوید:«با اینکه در صف ایستاده‌ایم اما الان در فضای باز هستیم. داخل کارگاه وضع بدتر است چراکه فضا برای این تعداد کم است. فاصله‌ها نیم متری است و گاهی کمتر. تنها محافظ ما این ماسک‌ها هستند. ماسک‌هایی که مطمئنا در فاصله کم حریف ویروس نخواهند شد. مادرم بیماری ریوی دارد و پدرم در این 3سال 2 بار عمل جراحی قلب باز داشته. راستش خودم هم جز خانه جایی ندارم. آنها خودشان را در خانه قرنطینه کرده‌اند درحالی‌که من با حضور در این جمعیت جانشان را به خطر می‌اندازم.»

برخی دانشجویانی که امروز برای آزمون عملی آمده‌اند از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و این موضوع خطر ابتلا به بیماری را برای آنها بیشتر می‌کند. یکی از دانشجویان دختر دراین باره می‌گوید:« در جامعه اینطور باب شده که هر کسی در دانشگاه آزاد درس می‌خواند ثروتمند است. درصورتی که به‌طور معمول اینطور نیست خیلی از دانشجویان به‌خاطر علاقه‌ای که به یک رشته خاص دارند سال‌ها شرایط سخت را تحمل می‌کنند و زیر بار هزینه‌های سنگین شهریه می‌روند تا به‌رؤیا و آرزویشان برسند. یکی از آن‌ها، من هستم. خودروی شخصی ندارم و مجبورم از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنم. شما نمی‌دانید از تهران‌پارس تا اینجا مترو چه خبر است. رفت و برگشت با مترو بعد ایستادن در این صف و امتحان در این کارگاه؛ خب کافی است تنها یک نفر ناقل باشد کار تمام است.»

2 هفته از صحبت‌های امیدبخش علی‌‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت می‌گذرد. حق‌دوست در پخش زنده از صفحه اینستاگرامی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح چالش‌های حوزه آموزش در روزهای کرونایی و وضعیت برگزاری امتحانات داخلی، جامع و دستیاری، گفت:« نخستین راهبرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور درخصوص مسائل آموزشی دانشگاه‌ها حفظ سلامت دانشجویان، استادان و کارمندان است تا مثل سایر اقشار جامعه خطری جدی متوجه این ۳ گروه هم نشود.»

البته با توجه به اینکه کلاس‌ها و آزمون‌های پزشکی بیشتر به‌صورت عملی برگزار می‌شود، مسئولان دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی در سطح کشور بارها در وب‌سایت‌های خود شعارهایی در قالب خبر قرار داده‌اند مبنی بر اینکه در بحران کرونا دانشگاه‌های علوم پزشکی همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و حتی‌المقدور کلاس‌ها و آزمون‌ها غیرحضوری برگزار خواهد شد. اما حالا آنچه در این حوزه امتحانی دیده می‌شود، متفاوت با شنیده‌ها و خبرهاست.

در این زمینه بخوانید

۱۲ تغییر جدید ویروس کرونا را بشناسید +جزییات

دانشجوی ترم چهارم دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از تلاش‌های دانشجویان و درخواست‌های آنان از رئیس این دانشگاه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید، تلاش‌هایی که بی‌نتیجه بوده است:« بارها این مسئله را با رئیس دانشگاه در میان گذاشتیم اما گویا توجهی به ضرورت سختگیری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌شود و مسئولان دانشگاه اصرار دارند که طبق روال گذشته امتحانات عملی برگزار شود.»  دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران وقتی از مسئولان دانشگاه ناامید شدند تصمیم گرفتند، موضوع را با ستاد ملی مبارزه با‌کرونا در میان بگذارند، آنها می‌گویند: «‌تلفنی به ستاد ملی کرونا اطلاع دادیم. ما شنیده‌ایم که ستاد پیگیری کرده اما شرایط ما تغییری نکرده است.همه اینها در حالی است که این روزها بیماری به اوج رسیده و محدودیت‌ها دوباره در حال اعمال است. با رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در زمان امتحانات همه ما در معرض خطر و ابتلا به بیماری هستیم.»

امتحانِ امروز تمام شده، دانشجویان ماسک‌ها را داخل سطل می‌اندازند و ماسک جدید به‌صورتشان می‌چسبانند. تلفن همراه‌شان را روشن می‌کنند و در گروه مجازی دانشگاه سرک می‌کشند تا شاید خبر یا پیغامی از برگزاری غیرحضوری امتحانات از طرف مسئولان دانشگاه اعلام شده باشد، خبری نیست جز اینکه تأکید شده برای امتحان فردا در ساعت مشخص در دانشگاه حضور داشته باشند.