۰ نفر

تابستان قرمز ایران

۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۵:۱۵
کد خبر: 452177
تابستان قرمز ایران

غفلت شهروندان و تسامح مسئولان و گشایش‌ها به‌خاطر رفع تنگناهای اقتصادی، وضعیت شیوع کرونا در ایران را نگران‌کننده‌تر از اسفند ماه کرده است. شهرها و روستاها به زحمت خود را در وضعیت سفید نگه می‌دارند، چراغ‌های قرمز در بسیاری از نقاط ایران روشن شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، محمود رضا مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: متأسفانه به‌علت بی‌توجهی عده‌ای از شهروندان به پروتکل‌های بهداشتی این استان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و روند افزایش بیماران هر روز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به افزایش فوتی‌های کرونا در تیرماه جاری نسبت به اسفند سال گذشته افزود: در اسفند ماه هر 2 روز یک نفر از بیماران کرونایی فوت می‌کرد اما در حال حاضر این تعداد به 6 نفر در روز رسیده است. در واقع میزان فوتی‌ها نسبت به اسفند 12 برابر شده است. این وضعیت در خصوص بیماران بستری هم وجود دارد تا جایی که تعداد بستری‌ها از ۳۲ مورد در اسفندماه به  109 مورد در تیرماه رسیده است.

مرادی با ابراز نگرانی از تشدید کرونا در فصل پاییز، ادامه داد: از آنجا که هر ساله با شروع فصل پاییز با موجی از آنفلوانزای فصلی رو به رو می‌شویم و امسال کرونا هم شیوع پیدا کرده بیش از هر چیز نگران وضعیت استان در فصل پاییز هستیم.

شرایط مشهد از قرمز هم عبور کرده است

سید محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اعلام اینکه 17 شهرستان خراسان‌رضوی در وضعیت قرمزقرار دارند، اظهار داشت: روند افزایشی بیماران به‌گونه‌ای بوده که مجبور شده‌ایم تمام بخش‌های بیمارستان‌های امام رضا‌(ع) و شریعتی مشهد را به‌صورت صد درصد به بیماران کرونایی اختصاص دهیم. دیگر مراکز فعال در مشهد هم به ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی می‌پردازند و در صورت وجود بیمار کرونایی به این 2 مرکز ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: موج نخست شیوع کرونا در این استان بخوبی مدیریت شد و این بیماری فروکش کرده بود اما از اواخر خردادماه و با افزایش مسافرت‌ها روند ابتلا به یکباره صعودی شد و همچنان این وضعیت ادامه دارد. بررسی‌ها نشان داده در مرحله نخست شیوع کرونا ۹۱ درصد مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند اما اکنون مردم نسبت به این بیماری دچار عادی انگاری شده و رعایت این پروتکل‌ها به ۳۷ درصد کاهش یافته است.

 بحرینی اضافه کرد: در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه جلوگیری از بیماری است. دراین راستا ۱۷۷ تیم کار نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی را با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های مشهد و بینالود (طرقبه ‌شاندیز) بر عهده گرفته‌اند و در شهرستان‌های دیگرهم بزودی فعالیت تیم‌های ناظر آغاز خواهد شد. همچنین مردم می‌توانند در صورت مشاهده رفتارهای پر خطر از طریق سامانه ۱۹۱ موضوع را به ما اطلاع دهند.

در آذربایجان شرقی هیچ شهری با وضعیت سفید نداریم

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از وضعیت اضطراری بیماری کرونا در آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: با وجود آنکه مردم تا حدودی پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اما روند کرونا در استان رو‌به‌رشد بوده و 12 شهرستان تبریز، میانه، مرند، هشترود، چاراویماق، جلفا، هوراند، هریس، بناب، مراغه، اهر و سراب در وضعیت قرمز هستند.

صومی ادامه داد: در حال حاضر هیچ شهری با وضعیت سفید نداریم و با وجود اینکه استان ما از نظر تعداد مبتلایان در رتبه 14 کشور است و به‌طور کلی جزو استان‌های پاک هستیم، اما به احتمال قوی در روزهای آینده به سمت آلودگی بیشتر حرکت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه شرایط نسبت به اسفند و فروردین بسیار وخیم‌تر است، افزود: با همکاری کادر درمان و مردم توانسته بودیم کرونا را تا حد زیادی کنترل کنیم اما با توجه به شرایط آب و هوای آذربایجان شرقی از خرداد ماه مسافرت به این استان رشد زیادی داشته و همین موضوع سبب شیوع بیشتر بیماری شده است.

ماه‌های مرداد و شهریور بدترین ماه‌های آذربایجان شرقی خواهد بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تأکید بر اینکه در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ماه‌های مرداد و شهریور بدترین ماه‌های آذربایجان شرقی خواهد بود، گفت: عادی‌انگاری شرایط و شروع فعالیت‌های اجتماعی پس‌از یک دوره محدودیت از مهم‌ترین عوامل افزایش آمار مبتلایان به‌کرونا در هفته‌های اخیربوده است. در حال حاضر رسانه‌ها و تشکل‌های اجتماعی باید ارتقای آگاهی مردم و فرهنگ‌سازی را جدی بگیرند و اطلاعات لازم را در این خصوص به جامعه منتقل کنند. انصافاً دستگاه‌های مسئول وظایف خود را بخوبی انجام داده‌اند و بیشتر مردم هم همکاری خوبی دارند؛ اما باید بر این نکته تأکید کنیم که در حال حاضر ابتکار عمل به دست خود شهروندان است.

 یزدی‌ها هشدار گرفتند

ابراهیم سلمانی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد وضعیت تعدادی از شهرستان‌های استان را به لحاظ شیوع کرونا زرد و در حالت هشدار اعلام کرد و افزود: وضعیت برخی دیگرهم نارنجی (بین زرد و قرمز) است ولی بیشتر در وضعیت زرد قرار دارند. دو شهرستان بافق و بهاباد هم خوشبختانه تا الان سفید هستند. در صورتی که پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف رعایت نشود وضعیت استان به حالت قرمز درخواهد آمد. وی با اشاره به اینکه آمار پایین مبتلایان در برخی از شهرستان‌ها حاکی از رعایت شدن نکات بهداشتی از سوی مردم است، اظهار داشت: خوشبختانه کمبودی هم برای تهیه ماسک در استان نداریم، بیمارستان‌ها هم ظرفیت لازم برای پذیرش دارند و به لحاظ تجهیزات درمانی در بیمارستان‌های استان نیز مشکلی وجود ندارد. مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد، بیشترین دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا را سفر اعلام کرد و افزود: با توجه به سفرهای اخیر هم استانی‌ها، آمار مبتلایان به کرونا در استان افزایش نسبی داشته است. ازهم استانی‌ها می‌خواهیم، تا جایی که امکان دارد ازسفرهای غیر ضروری بپرهیزند و همچنین دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

23 شهرستان استان کرمان قرمز و زرد شد

سید وحید احمدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان هم وضعیت 23 شهرستان استان کرمان را در حالت قرمز و زرد عنوان و اضافه کرد: با افزایش مبتلایان بزودی در وضعیت هشدار قرار خواهیم گرفت.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما علت این وضعیت را رفتار افرادی عنوان کرد که فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. مردم خسته شدند و از زمان بازگشایی اصناف پروتکل‌ها را مانند روزهای اول شیوع این بیماری رعایت نمی‌کنند و کمی بی‌خیال شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان علت دیگر زرد و قرمز شدن استان در شیوع کرونا را تردد مردم از استان‌های همجوار بیان کرد و گفت: این مسأله باعث ‌شد که انتقال زنجیره‌ای این ویروس بیشتر شود و سایر شهرستان‌های استان‌ هم با شدت وضعف درگیر کرونا شوند.

 احمدی طباطبایی استفاده از اسپیلیت‌ها را یکی دیگر از عوامل افزایش این بیماری در استان دانست و افزود: با گرم شدن هوا مردم مجبور به استفاده از این سیستم سرمایشی شدند و وقتی این وسیله در فضای بسته روشن باشد حتماً باید پنجره‌ای باز و هوا جریان داشته باشد، ضمن اینکه در چنین فضاهایی فاصله اجتماعی هم حتماً باید رعایت شود.

وی همچنین از کاهش سن مبتلایان در استان خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه سن بستری بیماران در بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده؛ قبلاً افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند و سالمندان بیشتر بستری می‌شدند. اکنون شاهد بستری بیمارانی هستیم که هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند و سن شان هم پایین است و بیشتر به‌خاطر عدم رعایت نکات بهداشتی مبتلا شده‌اند.

البرز بزودی قرمز می‌شود

 سید حسن اینانلو، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم در این باره به خبرنگار ما گفت: استان البرز در حالت زرد و هشدار قرار دارد و اگر شاهد افزایش روز به روز مبتلایان باشیم بزودی در وضعیت قرمز قرار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه از زمان شروع فعالیت‌های اجتماعی، ترددهای مردم هم بیشتر شد و اکنون شاهدیم که مردم همچنان نکات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: گاه در خیابان‌ها می‌بینیم که مردم ماسک نمی‌زنند. متأسفانه برخی افراد با بی‌توجهی و عادی انگاشتن شرایط حاضر همانند روزهای پیش از کرونا اقدام به تردد و قرارگرفتن در فاصله نزدیک با یکدیگر می‌کنند و با برپایی مراسم عزاداری، عروسی، تولد و بسیاری موارد دیگر در برخی نقاط، دوباره وضعیت را به شرایط هشدار چند ماه قبل بازگردانده‌اند.

قزوین در یک قدمی ورود به وضعیت قرمز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم از به صدا درآمدن آژیر هشدار ابتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: متأسفانه در حال حرکت به‌سمت قرمزشدن هستیم.

پیمان نامدار، با اشاره به تغییر وضعیت شیوع کرونا در شهر قزوین از زرد به نارنجی اضافه کرد: ‌در حال حاضر تاکستان وضعیت نارنجی، البرز و بوئین‌زهرا زرد و آبیک و آوج سفید هستند. البته این وضعیت بسیار شکننده است و هر لحظه می‌تواند قرمز شود. وی با تأکید بر لزوم هوشیاری مردم برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ادامه داد: برای اینکه با محدودیت‌های جدید روبه ‌رو نشویم و اقتصاد و معیشت خانواده دچار مشکل نشود، هم‌استانی‌ها باید حتماً در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند و پروتکل‌های بهداشتی و اصول فاصله‌گذاری اجتماعی را به دقت رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اصلی‌ترین عامل شیوع بیماری کرونا در روزهای اخیر را اجتماع‌‌ مردم و استفاده ‌نکردن از ماسک دانست و گفت: متأسفانه رعایت‌ نکردن فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در تاکسی‌ها، مسافربرهای شخصی و مراسم عروسی و عزا بویژه در آرامستان‌ها از دلایل عمده افزایش بیماران کرونایی استان قزوین است.