۰ نفر

زنگ خطر کرونا این بار در چه استان‌هایی به صدا درآمد؟

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۴
کد خبر: 451365
زنگ خطر کرونا این بار در چه استان‌هایی به صدا درآمد؟

کسی فکرش را هم نمی کرد که ویروس کرونا خود را شهروند دائمی جا بزند و با هیچ ترفند و وسیله ای هم از راه بدر نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شاید با کمرنگ شدن رنگ و روی این ویروس همه خیال می کردیم که بی صدا و خاموش رفته است اما افزایش آمار افرادی که این بیماری در وجودشان خانه کرده تمامی محاسبات را به هم ریخته است.

چند وقتی کاهش آمار مبتلایان و فوتی ها دلگرممان کرد به اینکه این بیماری هم به خیر گذشته و دست از سرِ ما که تاکنون مبتلا نشده ایم، برداشته است موضوعی که اینگونه نبود و گویی ویروس کرونا قصد حمله مجدد داشت و البته موفق هم شد، با بی توجهی برخی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی به راحتی آمد و این بار با شکل و شمایل جدید که کار را برای مقابله با او سخت تر کرده است.

آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حکایت از درگیر شدن ۱۳ استان دارد و برای استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی چراغ قرمز و استان‌های گلستان، البرز، کرمان، یزد، همدان و سیستان و بلوچستان چراغ هشدار روشن شده است، در این شرایط باید با درایت بیشتر وارد شد و سرعت عمل را از این ویروس ناشناخته گرفت تنها با یک راه حل ساده آن هم استفاده از ماسک.

راه حل دیگری که مسوولان ستاد ملی مبارزه با کرونا برای رسیدن به وضعیت سفید در پیش گرفتند این بود که در استان ها به تناسب شدت و ضعف بیماری، محدودیت هایی اعمال کرده اند که از جمله آنها می توان استفاده از ماسک برای تمام کارکنان و مراجعه‌کنندگان بانک‌ها، تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس روزانه و شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، کتابخانه‌های عمومی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، مساجد و مصلاها اشاره کرد.

همچنین بر اساس تصمیم این ستاد برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، همایش، عزاداری و عروسی، فعالیت باشگاه های ورزشی و ورزش های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه، قهوه خانه و چایخانه، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده،  باشگاه های بدنسازی و برگزاری نماز جمعه در استان های با وضعیت قرمز و هشدار با محدودیت هایی همراه است و این محدودیت ها تا ۳۰ تیرماه اجرا می شود و بعد از آن با در نظر گرفتن شرایط، تصمیم گرفته خواهد شد.

در این گزارش نمای کلی از وضعیت استان های قرمز و در معرض هشدار ارائه می شود تا آحاد جامعه از برخی محدودیت ها و شرایط بیمارستانی و درمانی استان خود مطلع شوند:

استان های در وضعیت قرمز

آذربایجان شرقی

تعطیلی یک هفته ای موزه‌ها، تعطیلی دانشگاهها، مدارس، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی حرفه ای، زبانسراها، آموزشگاه ها، کتابخانه های عمومی، استخرهای سرپوشیده، مراکز تئاتر، موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی و فرهنگی و مذهبی و همایش و باشگاه های ورزشی، کافه ها و قهوه خانه ها، شهربازی ها و باشگاه های بدنسازی، جلوگیری از برگزاری مراسم ترحیم و عروسی  از جمله محدودیت هایی است که در شهرهای قرمز استان آذربایجان شرقی شامل جمله بناب، مراغه، چاراویماق، مرند، میانه، تبریز و اهر در هفته جاری  اعمال می شود.

آذربایجان غربی

آذربایجان‌غربی که حدود سه ماه نخست شیوع ویروس کرونا، در ردیف استان‌های با وضعیت به‌نسبت مناسب قرار داشت، به یکباره این بیماری اوج گرفت و در جمع استان‌های با بیشترین میزان ابتلا و حتی مرگ و میر قرار گرفت به گونه ای که جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی اعلام کرد: ظرفیت بیمارستان‌های امام (ره) و آیت‌الله طالقانی ارومیه پر شده است.

در راستای جلوگیری از تجمع گردشگران و شیوع بیماری کرونا، به مدت یک هفته مسدود شدو  بنا به درخواست اسقف اعظم، مراسم باداراک که همه ساله با حضور مسیحیان بسیاری از کشورهای جهان در قره‌کلیسای چالدران برگزار می‌شد، امسال برگزار نمی‌شود و ارائه خدمات در دستگاه‌های اجرایی به افرادی که فاقد ماسک هستند، انجام نمی‌گیرد و با دستگاه‌های اداری که در این زمینه کوتاهی کنند، برخورد می شود.

ایلام

 از مجموع ۱۱ شهرستان در استان ایلام، پنج شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی است و  آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در ایلام سه رقمی شده و زنگ خطر برای تهدید سلامت مردم بصدا درآمده است. 

براساس محدودیت‌های ابلاغی به مدت یک هفته فعالیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها خصوصی، کتابخانه‌ها، تئاتر و مراکز مشابه، موزه، باغ موزه‌ها و شهربازی‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کافه‌ها، قهوه‌خانه، چاپخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدنسازی و باشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی پربرخورد و موارد مشابه ممنوع است همچنین مساجد و مصلی‌ها نیز تعطیل هستند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیشترین مبتلایان در بین زنان خانه دار، افراد بیکار و کارمندان و بیشتر فوتی ها در زنان خانه دار، سالمندان و افراد بازنشسته و بیکار ثبت شده است.

اما در مورد وضعیت مرز مهران نیز باید گفت مهران جزو اولین مرزهایی بود که در اسفند ماه و در پی شیوع ویروس کرونا در کشور به حالت تعطیلی درآمد و اکنون طبق توافق انجام‌شده با طرف عراقی افراد دارای ۲ تابعیتی (ایرانی، عراقی) با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند از مرز مهران تردد کنند.

بوشهر

شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر نیز همانند بسیاری از جاهای کشور بعد از کاهش خوبی که در اواخر فروردین و نیمه اول اردیبهشت داشت، هر روز در حال افزایش است و چند شهرستان در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی قرار دارند.

بیشترین میزان شیوع کرونا در  شهرستان دیلم از مراسم جشن و عروسی ثبت شده ‌است به همین خاطر بر اساس اعلام فرماندار دیلم استان بوشهر سختگیری ها بیشتر شده تا دیگر شاهد شیوع بیماری نباشیم از جمله اینکه دفاتر چاپ آگاهی ترحیم هیچگونه اطلاع رسانی نسبت به زمان و مکان تشییع و تدفین نباید انجام دهند و مراسم بصورت محدود توسط خانواده مرحوم صورت می گیرد.

بر اساس گفته احمد دشتی تیم‌های بازرسی و نظارت بر اصناف، ادارات، بانک‌ها و سایر اماکن عمومی و خدماتی درصورت رعایت نکردن موارد بهداشتی با آنها برخورد می کند.

همچنین با توجه به شیوع کرونا و اعلام وضعیت قرمز در شهرستان‌های بوشهر، گناوه و کنگان فعالیت‌های رشته‎های پر برخورد و خطرناک در این شهرستان‎ها شامل بدنسازی، ورزش های رزمی و شنا به مدت یک هفته تعطیل اعلام شده است.

مسوولان استان بوشهر اقدامات تشویقی هم در کنار این محدودیت ها در نظر گرفته اند به گونه ای که سید حسین حسینی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفته است: واحدهای صنفی رعایت کننده اصول بهداشتی مبارزه با بیماری کرونا دراین استان با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه تشویق می‌شوند.

تعطیلی خطوط اتوبوسرانی و بازارهای سرپوشیده در شهرهای قرمز  این استان شامل بوشهر، کنگان، دشتستان و گناوه، دورکاری ۵۰ درصد کارکنان دستگاه هاهی اجرایی، جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی در تالارها و باغ‌ها، ختم و تعطیلی پارک‌ها و ساحل از دیگر محدودیت های در نظر گرفته شده برای این استان است.

خوزستان

در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود که ویروس کرونا با افزایش دما از بین می رود اما اینگونه نشد و این ویروس دقیقا به همان نقاط گرم کشور رخت بربست و اکنون حدود ۵۰ روز است که در استان خوزستان جا خوش کرده و بر اساس اعلام مسوولان ۱۲ شهر این استان در وضعیت قرمز، چهار شهر نارنجی و ۱۱ شهر زرد قرار دارد به گونه ای که بیش از ۵۰ درصد مردم خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی هستند.

با توجه به آخرین بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص شیوع بیماری کرونا در استان، شهرهای دزفول، آبادان، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، امیدیه، اندیمشک، ماهشهر، مسجدسلیمان، هندیجان و گتوند در وضعیت قرمز، شهرهای اهواز، بهبهان، حمیدیه و خرمشهر در وضعیت نارنجی و شهرهای آغاجاری، اندیکا، ایذه، باغملک، باوی، دشت آزادگان، رامشیر، شادگان، لالی، هفتکل و هویزه در وضعیت زرد قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز نیز اعلام کرده است که در این شرایط  ۱۷ بیمارستان خوزستان دستگاه اکسیژن ساز ندارند یا با کمبود مواجه هستند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان همچنین گفته است : با وجود اینکه ۱۵۰ تخت آی سی یو به  ظرفیت بیمارستانی استان خوزستان اضافه شده است اما به دلیل افزایش بیماران هنوز تخت خالی نداریم.

شهرهای آبادان، امیدیه، دزفول، رامهرمز، اندیمشک، ماهشهر، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان نیز مشمول برخی محدودیت ها شده اند به گونه ای که فعالیت تمامی آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های آرایشی، موزه‌ و باغ موزه، خانه‌های کودک‌، حوزه‌های علمیه، مدارس‌، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، سالن‌های ورزشی پرخطر، مساجد و مصلاها، زبانسرا، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، تالارهای پذیرایی، مدارس شبانه روزی، کافه‌هاو چایخانه‌ها تا اطلاع ثانوی در این شهرها ممنوع است و  مراسم ترحیم و عروسی ، مذهبی ، فرهنگی و همایش در سراسر استان خوزستان ممنوع بوده و باشگاه های ورزشی پر خطر مانند کشتی و جودو نباید فعالیت داشته باشند.

هرمزگان

تعداد شهرستان‌های قرمز کرونا در این استان اکنون به ۱۰ مورد رسیده است که شامل بندرعباس، حاجی آباد، قشم، رودان، بندرلنگه، میناب و کیش، بستک، خمیر و جاسک است و مسوولان علت این افزایش را رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری دورهمی ها و مراسم های مختلف عروسی و ترحیم عنوان کرده اند.

برای مقابله با ویروس کرونا در۱۰ روز گذشته استفاده از ماسک در استان بویژه شهربندرعباس در بین مردم، کسبه، رانندگان تاکسی و اداره‌ها اجباری شده و همه رده‌های شغلی و صنفی باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند درغیر این صورت با آنان برخورد می شود.

همچنین فعالیت مراکز ورزشی، تفریحی، آموزشی، موزه ها، مراکز فرهنگی ، آرایشگاه ها و بخش هایی دیگر به مدت یک هفته تعطیل است و برگزاری هرگونه مراسم و تجمع ممنوع بوده و در همه ادارات استان ، مدیران باید ضمن موافقت با مرخصی دو هفته‌ای برای همه کارمندان دارای بیماری زمینه‌ای، افراد با سن بالای ۵۰ سال و زنان باردار، شرایط فعالیت این افراد به صورت دورکاری را فراهم کنند.

طبق گفته فریدون همتی استاندار هرمزگان ارائه خدمات به ارباب رجوع نیز بیشتر از طریق میز خدمت الکترونیکی انجام شود و مردم نیز از این شیوه غیر حضوری برای انجام امور اداری خود استفاده کنند.

همچنین براساس تصمیم اتخاذشده در ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده از ماسک درتمامی بنادر تجاری و مسافری استان الزامی بوده و ورود تمامی کارکنان، پیمانکاران و ارباب رجوع به بندر و شهرک‌های مسکونی منوط به استفاده از ماسک هستند.

کرمانشاه

این روزها ۱۲ شهرستان در استان کرمانشاه نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند به همین خاطر محدودیت هایی در نظر گرفته شده و همکان ملزم به اجرای آن شده اند.

براساس اعلام ستاد ملی ملی کرونا زدن ماسک در تمامی اماکن ارایه خدمات خصوصی و دولتی ضروری است و ارایه خدمات به مراجعان منوط به زدن ماسک است، برگزاری آیین های مذهبی، همایش های فرهنگی و سخنرانی ها ممنوع است و ۵۰ درصد جلسه های ادارات نیز در این هفته باید کاهش یابد و سایر نشست ها هم به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.

در قصرشیرین نیز به دلیل شمار بالای مبتلایان به این بیماری ورود افراد و کارمندان و ارباب رجوع به مکان های عمومی، ادارات و بانک ها برای گرفتن خدمات لازم بدون ماسک ممنوع اعلام شده و همچنین تمامی فعالان در مرز رسمی پرویزخان نیز باید از ماسک استفاده کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص وضعیت بیمارستان ها با بیان اینکه ۲۰ درصد تخت بیمارستان‌های استان، تخت‌های ویژه است، گفت: کمبودی اکنون از نظر تعداد این تخت‌ها نداریم اما باید از لحاظ امکانات تجهیز شوند.

دکتر «بهمن روشنی» افزود: با بهره‌برداری از مرحله دوم بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آباد غرب و تجهیز تخت های  ICU این مرکز ، ظرفیت ICU  استان اضافه خواهد شد و در چند روز اخیر تعداد موارد ترخیصی در استان کرمانشاه ۲ برابر بستری ها بوده که این روند بسیار امیدوارکننده است.

کردستان

با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز در برخی شهرهای استان به منظور پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان، این استان نیز مشمول اعمال محدودیت شد.

ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا به تبع دستوالعمل‌های ستاد ملی اکنون استفاده تمام کارکنان ادارات از ماسک در دستگاه های اجرایی را اجباری کرده و کارمندانی که ماسک نزنند اجازه حضور در محل کار را پیدا نکرده و برای آنها غیبت ثبت خواهد شد.

بر اساس اعلام حسین خوش اقبال معاون سیاسی استاندار کردستان در زمان درگیری مناطق مختلف استان با این ویروس، نوسانات قابل توجهی داشته و ممکن است اکنون در شهرستان سنندج و مریوان با پیک بیماری روبرو باشیم.

در شرایطی که ویروس کرونا در اغلب استان ها رخنه کرده توجه آحاد جامعه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز نکته حائز اهمیتی است که می تواند به قطع زنجیره شیوع کمک کند به گونه ای که منصور مولانایی جانشین رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان سنندج گفته است: طی بازرسی‌ها و تحقیقات انجام گرفته در روزهای گذشته مشخص شد بیش از ۹۰ درصد مردم و اصناف سنندج دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و مردم به خوبی خطر شیوع کرونا را جدی گرفته‌اند و اکنون بسیاری از آنان بیرون از منزل از ماسک استفاده می‌کنند.

خراسان رضوی

این روزها خراسان رضوی نیز حال خوشی ندارد هرچند تعداد بستری شدگان مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مشهد و دیگر مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی این شهر نسبت به روزهای گذشته تغییری نداشته است اما اورژانس های بیمارستانی شاهد افزایش تعداد مراجعه کنندگان بوده و وضعیت شهر مشهد و استان خراسان رضوی از نظر ابتلا به کرونا و تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ همچنان قرمز است.

از زمان شیوع کرونا بیمارستانهای شریعتی، امام رضا (ع) و قائم(عج) در مشهد ویژه درمان بیماران کرونایی اختصاص یافته‌اند و اکنون تمامی طبقات بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی  امام رضا (ع) برای پذیرش بیماران آماده شده است و بیماران پس از بررسی وضعیت آنها در صورت نیاز به بخش های این مرکز ارجاع داده می شوند.

نیشابور، تربت حدریه و رشتخوار از جمله شهرهایی هستند که به دلیل وضعیت قرمز تا اطلاع ثانوی تمامی تجمعات و هر گونه برنامه‌ای در مراکز تجمعی مانند تالارها، مراکز مذهبی، گردشگری و آموزشی که در آنها تجمع ایجاد می‌شود ممنوع اعلام شده است.

استان های در وضعیت هشدار

گلستان

گلستان استانی است که در لیست وضعیت هشدار قرار گرفته و اکنون ۱۰ شهر گنبدکاووس، کلاله ، مراوه تپه، مینودشت، گالیکش، کردکوی، آق قلا، بندرگز، ترکمن و گمیشان در وضعیت قرمز و گرگان، علی آباد، رامیان و آزادشهر نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند از این رو مسوولان دست به کار شده اند تا با اعمال محدودیت ها از رسیدن این استان به وضعیت قرمز جلوگیری کنند.

مطابق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان در حال حاضر ۶۷۵ نفر در مراکز درمانی و بیشتر در شرق استان بستری هستند.

به گفته عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اکنون آمار بیشترین بیمار بستری مبتلا به کرونا در گلستان مربوط به گنبدکاووس با ۲۷۵ نفر است.

البته در این میان آنچه بیشتر به چشم می خورد دور زدن محدودیت ها از سوی برخی زوج های جوان است که بنا به گفته مسوولان استان گلستان این افراد مراسم خود را در شهرهای اطراف برگزار می‌کنند که در صورت ادامه این روند، احتمال قرمز شدن وضعیت شهرهای همجوار دور از انتظار نیست.

کرمان

افزایش مبتلایان به کرونا در استان کرمان زنگ خطر را برای مردم این استان هم به صدا درآورده، بطوری که تقریبا نقاط مختلف این استان در معرض هشدار جدی قرار گرفته است.

افزایش شمارمبتلایان به بیماری کرونا موجب شده تا بیش از ۶۰ تخت بیمارستان های امام رضا و شهید غرضی سیرجان تکمیل شوند.

اما برخلاف پیش بینی ها مبنی بر ضعیف شدن ویروس کرونا با شروع فصل گرما، از اواسط خرداد ماه آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا با شیب صعودی افزایش پیدا کرد از این رو اکنون 

بازگشت برخی محدودیت ها و کنترل جدی تر رعایت دستورالعمل های بهداشتی به مدت یک هفته در دستور کار مسئولان ستاد ملی و استانی کرونا قرار گرفته است.

سیستان و بلوچستان

اما شرایط در استان سیستان و بلوچستان هم در وضعیت هشدار قرار دارد و علاوه‌بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ، موارد نیازمند به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه نیز در این استان رو به افزایش است.

بنا بر اعلام دکتر محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شرایط به حدی رسیده که تخت‌های بستری بخش‌های کرونا در برخی بیمارستان‌ها تکمیل و در برخی دیگر نیز بیش‌از ۹۵ درصد تکمیل شده است و در صورت استمرار وضعیت فعلی، هم ظرفیت خدماتی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی تحت تاثیر روند بی‌رویه و فزاینده کرونا قرار خواهد گرفت.

وی این موضوع را هم گفت که اکنون ۶ آزمایشگاه دولتی در حال بررسی تست کرونای مردم سیستان و بلوچستان است  اما با توجه به روند صعودی آمار مبتلایان به این ویروس ورود بخش خصوصی به این بخش ضروری به نظر می‌رسد.

البرز

استان البرز کلان شهری است که از تیررس کرونا در امان نبوده و اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد و مردم این کلان شهر با توجه به افزایش شیوع بیماری ویروسی کرونا شاهد برخی محدودیت ها هستند.

بر اساس ستاد ملی کرونا  اکنون شهرستان های طالقان، نظرآباد، اشتهارد و ساوجبلاغ  در وضعیت قرمز و شهرستان های  کرج و فردیس در آستانه قرمز شدن قرار گرفته است بنابر این محدودیت هایی همچون دورکاری  یک سوم کارکنان دولتی به صورت گردشی و کاهش ساعات ادارات ( هفت صبح تا ۱۲ ظهر) ، تعطیلی سالن های ورزشی، استخرها، مراکز تجمعی و تفریحی، شهرهای بازی، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه ، سالن های زیبایی، مهدهای کودک، سینما ،تئاتر ،مدارس، دانشگاه ها، کتابخانه، حوزه علمیه، آموزشگاه فنی و حرفه ای تا اطلاع ثانوی در نظر گرفته شده است و شهرداری ها  و دهیاری ها موظف هستند روزانه نسبت  ضدعفونی کردن شهرها و روستاها اقدام کنند.

حسین کریم رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به جمعیت سه میلیون نفری البرز و وجود حدود سه هزار تخت بیمارستانی در این استان اظهار داشته است : استان البرز به لحاظ تخت بیمارستانی قدرت مانور ندارد و باید اقدامات پیشگیرانه توسط مردم و مسوولان در این استان تشدید شود.

وی تاکید کرده است که مردم استفاده از ماسک ، مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی را بیشتر از گذشته جدی بگیرند چرا که وضعیت استان به لحاظ شیوع کرونا قرمز است.

همدان

مردم همدان نیز که در روزهای گذشته نسبت به رعایت مسائل بهداشتی کم توجهی کرده اند این روزها در لیست استان های در وضعیت هشدا قرار گرفته اند به گونه ای که اکنون چهار شهرستان همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان در وضعیت قرمز، بهار در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد هستند و در مجموع استان همدان در شرایط هشدار نزدیک به قرمز است از این رو مسوولان ناچار به اعمال محدودیت هایی شده اند.

با دستور استاندار ورود بدون ماسک به اماکن پرتجمع ممنوع شده است و کارکنان و گیرندگان خدمت حق ورود بدون ماسک به ادارات را ندارند همچنین هیچگونه خدمتی به مراجعه کنندگان بدون ماسک ارائه نمی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرده است که در صورت روند رو به رشد مبتلایان به کرونا در استان با کمبود تخت برای بستری بیماران و تامین اکسیژن مورد نیاز مواجه خواهیم شد.

رشید حیدری مقدم افزود: پس از یک هفته تلاش یک دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان سینا شهر همدان نصب شد و به زودی دستگاه هایی هم در بیمارستان های بهشتی و بعثت نصب و راه اندازی می شود.

یزد

جولان بی خیالی افرادی که بدون ماسک در خیابان های شهر در رفت و آمد هستند باعث شده پای کرونا به استان یزد هم برسد تا این استان نیز در وضعیت هشدار به لحاظ شیوه بیماری کووید ۱۹ قرار گیرد و مشمول محدودیت شود.

علت اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان یزد رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی مردم به ویژه بی توجهی به استفاده از ماسک است که این موضوع باعث شده فشار زیادی به حوزه درمان استان وارد شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اردکان هم اعلام کرده است که با افراد یا مراکزی که به الزامات و تذکرات بهداشتی بی‌توجهی کنند یا اقدامات آنان مصداق تهدید علیه بهداشت عمومی باشد، به عنوان ناقض حقوق عامه، برخورد قانونی می‌شود.

مهدی حسن‌پور گفته است رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک به‌ویژه در اماکن عمومی و محل‌های شلوغ، عدم استفاده از وسایل مشترک مثل خودکار و... استفاده از مایعات ضدعفونی‌کننده دست از  مواردی که رعایت آن از سوی افراد و مراکز مختلف  انتظار می‌رود.