۰ نفر

از وسوسه سفر تا افزایش قربانیان

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۷:۳۵
کد خبر: 450471
از وسوسه سفر تا افزایش قربانیان

سال جدید با کابوس کرونا شروع شد و ترس از همه‌گیری این ویروس، شادی نوروز و سفرهایش را بلعید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ همین شد که میزان سفرهای نوروزی امسال نسبت به سال گذشته کاهش جدی داشت و به گواه آمارهای منتشر شده، جاده‌های کشور در روزهای ابتدایی سال جدید میزبان مسافران کمتری بودند. سرویس نقشه و مسیریاب «نشان» که گزارشی در این مورد منتشر کرده بود، حالا در گزارشی جدید از افزایش میزان سفرهای بین جاده‌ای نسبت به فروردین ماه خبر می‌دهد؛ خبری که با در نظر گرفتن آمارهای مربوط به افزایش میزان مرگ و ابتلا به بیماری کووید-۱۹، نشان از کاهش میزان نگرانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم دارد.

  تعطیلات شلوغ و بدون محدودیت

بررسی‌های تازه سرویس نقشه و مسیریاب «نشان» حاکی از آن است که میانگین روزانه سفر کاربران این نرم‌افزار در مسیرهای مهم و پرتردد، در روزهای تعطیل خرداد ماه نسبت به تعطیلات نوروز ۵/ ۳ برابر شده است. «نشان» در فروردین ماه گزارشی را منتشر کرد که از کاهش ۷۱ درصدی مسافرت‌های نوروزی (نسبت به سفرهای نوروز ۹۸) به دلیل شیوع کرونا خبر می‌داد. حالا تیم نشان اعلام کرده است که در مجموع در سه دوره تعطیلات رسمی در خرداد ماه، میانگین روزانه مسافرت‌ها در ۹ محور‌ مهم کشور تا ۵/ ۳ برابر بیشتر از سفرهای نوروزی بوده‌ است؛ سفرهایی که در زمان نوروز با محدودیت‌هایی همراه بودند. حالا اما با نبود محدودیت‌های تردد بین شهری، سفرها افزایش قابل توجهی داشته‌اند، این درحالی است که هنوز روزهای گرم تابستان که فصل اصلی سفر برای خانواده‌های ایرانی است، پیش رو هستند.

با این همه اما همچنان درباره پایان یافتن موج اول شیوع کرونا و آغاز موج دوم بیماری کووید-۱۹ بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد و آمارهای رسمی وزارت بهداشت هم حکایت از آن دارند که وضعیت کرونا در چندین استان کشور وخیم و اصطلاحا قرمز است. با این وجود افزایش رفت‌وآمد بین شهری، تایید می‌کند که طبیعتا ادامه این شرایط می‌تواند به انتقال بیشتر این ویروس دامن بزند. انتشار آمارهای رسمی وزارت بهداشت در هفته دوم تیر ماه، شوک بزرگی بود. نهمین روز از تیر ماه امسال خبر مرگ ۱۶۲ نفر به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ را با خود آورد؛ رقمی که بالاترین آمار رسمی مربوط به قربانیان کرونا از ابتدای ورود و شیوع این ویروس در ایران بوده است.

  مقاصد محبوب

بررسی‌های انجام شده توسط تیم سرویس نقشه و مسیریاب «نشان» حاکی از آن است که در میان جاده‌های سراسر کشور، ۹ مسیر بیشترین میزان سفر را به خودشان اختصاص داده‌اند. به این ترتیب مسیر تهران- قم با ۳۰ درصد بیشترین میزان مسافر را در تعطیلات خرداد ماه گذشته داشته است و بعد از آن به ترتیب کرج- رشت با ۱۹ درصد، تهران- همدان با ۱۶ درصد، کرج- چالوس و کرج- تبریز با ۱۰ درصد، مشهد- بابلسر با ۵ درصد، تهران- مشهد با ۴ درصد و در نهایت دو مسیر اصفهان- شیراز و اصفهان- یزد با ۳ درصد، بیشترین میزان سفرهای بین شهری را در اختیار داشته‌اند.

نشان همچنین به مقایسه میزان سفر در محورهای مهم کشور در تعطیلات رسمی خرداد با تعطیلات نوروز پرداخته است. به این ترتیب می‌توان دید که مسیر تهران- قم در خرداد ماه شلوغ‌ترین محور بوده است. هرچند نباید فراموش کرد که این مسیر، یکی از مهم‌ترین خروجی‌های شهر تهران است و علاوه بر شهر قم، سفرها به سمت اصفهان، کاشان، یزد، بندرعباس و... هم از این مسیر انجام می‌شود. حالا این بررسی‌ها به خوبی نشان می‌دهند که در مقایسه با نوروز امسال، مسیر تهران- قم تا ۵/ ۳ برابر شلوغ‌تر بوده است. مسیر دیگری که در رتبه دوم جاده‌های پرتردد قرار می‌گیرد، کرج- رشت است که باز هم در تعطیلات رسمی خرداد ماه، آمارهای قابل توجهی را به خودش اختصاص داده و در مقایسه با دوران نوروز شاهد افزایش ۵/ ۴ برابری سفرها بوده است. محور تهران- همدان هم که در ایام نوروز و بر اساس گزارش قبلی «نشان»، پر رفت‌وآمدترین محور شناخته شده بود، در خرداد ماه امسال سومین محور پرتردد کاربران مسیریاب «نشان» بوده است. در این میان کم‌ترددترین محورها اصفهان- یزد و اصفهان- شیراز بوده‌اند؛ هر چند که رفت و آمد در این مسیرها هم نسبت به تعطیلات نوروز تقریبا سه برابر افزایش داشته است. جالب است بدانید که میزان سفر در مسیر کرج- چالوس نسبت به آغاز سال جاری تا ۵/ ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است. کارشناسان معتقدند که علت این افزایش چشمگیر آن است که این محور در دوران نوروز با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو شد. با تمام اینها اما، محور کرج- رشت شلوغ‌تر از کرج- چالوس بوده است.

بد نیست بدانید که نقشه و مسیریاب «نشان» پنج میلیون کاربر فعال دارد که این آمارها از بررسی مسیریابی همین کاربران به‌دست آمده است. کاربران برای استفاده از نقشه و مسیریاب «نشان»، نیازی به ارائه‌ هیچ اطلاعات هویتی ندارند و بدون داشتن حساب کاربری هم می‌توانند از تمام قابلیت‌های این نقشه و مسیریاب استفاده کنند. ساختن یک حساب کاربری و ورود به آن، در نقشه و مسیریاب نشان کاملا اختیاری است و صرفا به کاربر کمک می‌کند تا بتواند این نقشه را به‌صورت دلخواه شخصی‌سازی کرده و اطلاعات مورد نظر خود را برای آینده ذخیره‌سازی کند.

Untitled-1