۰ نفر

تاثیر رتبه بندی بر میزان حقوق فرهنگیان چقدر است؟

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۹:۳۵
کد خبر: 449916
تاثیر رتبه بندی بر میزان حقوق فرهنگیان چقدر است؟

معاون شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رتبه‌بندی معلمان به دنبال تحول است، گفت: رتبه‌‌بندی را به افزایش حقوق گره نزنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، "احمد عابدینی" معاون شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هنوز بعد از گذشت چندین سال نوع نگاه ما به رتبه‌بندی معلمان صحیح نیست، عنوان کرد:‌ یکی از مشکلات اساسی این است که رتبه‌بندی را معادل افزایش حقوق می‌دانیم به هیچ وجه در بحث‌های کارشناسی نمی خواهیم رتبه بندی را با معیشت معلمان گره بزنیم. اگر بُعد کارمندی را درنظر بگیریم مثل همه کارمندان دولت باید بحث معیشت فرهنگیان مورد توجه قرار بگیرد. اگر رتبه‌بندی را با افزایش حقوق گره بزنیم و معادل این بدانیم هر فردی در هر رتبه‌ای قرار گرفت باید حقوقش افزایش یابد که البته باید این اتفاق بیفتد، خطای راهبردی است و رتبه بندی را از مسیر اصلی خود دور می‌کند.

رتبه‌بندی برای تحول است

عابدینی در پاسخ به این پرسش که اگر رتبه‌بندی را معادل افزایش حقوق ندانیم پس هدف رتبه‌بندی چیست؟ و آیا نمی‌توان رتبه‌بندی را با افزایش حقوق شروع کرد؟ متذکر شد: ما نباید یک کار ارزشمند را با بحث معمولی گره بزنیم تلاش برای افزایش حقوق راهکارهای متعددی دارد از جمله همسان‌سازی و حق معلمان است که حقوقشان افزایش پیدا کند و در طول تاریخ بنا به دلایلی به معلمان توجه نشده است. ما می‌گوییم چرا تحت عنوان رتبه‌بندی این اتفاق می‌افتد، رتبه‌بندی یک اتفاق خوب است که قرار است تحولی را رقم بزند و در کنار تمام مسائل مربوط به افزایش حقوق و کمی‌گرایی که در آموزش و پرورش وجود دارد رتبه‌بندی موضوعی است برای ایجاد تحول.

سه تغییر در آموزش و پرورش با اجرای رتبه‌بندی

معاون شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در رتبه بندی به دنبال سه تغییر هستیم نخست تمام تلاش ما انجام شود و امر مغفول شایستگی معلم‌ها مورد توجه قرار بگیرد تا به امروز چه اتفاقی برای افزایش توانمندی و مهارت معلمان انجام شده است؟ دوم؛ به عملکرد افراد توجه نکرده‌ایم یعنی همان اندک حقوقی که پرداخت می‌کنیم بهره‌وری و کارآمدی آن چیست، هر وقت پرسیدیم که بهره‌وری کجاست در پاسخ گفتند به ما چه داده‌اید که به دنبال بهره وری هستید؟ و بحث سوم رقابت بین افراد است اگر در یک زمینه‌ای بین افرادی که خدمات ارائه می‌دهند رقابت وجود نداشته باشد کیفیت به شدت تنزل پیدا می‌کند.

وی مطرح کرد:‌ برای افزایش حقوق هر انچه که لازم است باید برای معلمان اتفاق بیفتد اما برای آن گروه از معلمانی که صلاحیت و شایستگی بیشتری را کسب می‌کنند و به کیفیت تعلیم و تربیت توجه دارند  شرایط ویژه‌تری را در نظر بگیریم.

فلسفه رتبه‌بندی را با افزایش حقوق خراب نکنیم

معاون شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: فلسفه رتبه بندی را با افزایش حقوق خراب نکنیم این چه نظام رتبه‌بندی است که یک شبه برای 600 هزار معلم حکم صادر می‌کنیم؟ افزایش حقوق نباید توزیعی باشد و اگر هم‌اکنون در آخرین دوره اعمال رتبه‌بندی بالاترین افزایش حقوق 500 هزار تومان بود در نظام رتبه‌بندی که طراحی کردیم پایین‌ترین رتبه یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش حقوق دارد که البته این هم برای دو سال قبل بود یعنی فردی که در یک رتبه قرار می‌گیرد باید آنقدر امتیازات انگیزاننده باشد که به سمت کسب صلاحیت‌ها برود.