به دنبال پیامدهای شیوع ویروس کرونا، تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه نخست سال 2020، به منفی 5 درصد سقوط کرد که مشابه این وضعیت پیش از این در دوران بحران مالی سال 2008 دیده شده بود.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ پس از 23 ماه رشد بی‌وقفه، اقتصاد ایالات متحده برای نخستین بار از سال 2014 در سه ماه اول 2020 دچار انقباض شد.

بر اساس سومین تخمین منتشر شده توسط دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده، تولید ناخالص داخلی حقیقی آمریکا در سه ماهه نخست 2020، 5 درصد سقوط کرد که بدون تغییر از دومین تخمین ارائه شده در ماه گذشته بود.

گفتنی است که این بدترین انقباض از سه ماهه چهارم 2008 بوده، زمانی که تولید ناخالص داخلی آمریکا در اوج بحران مالی 8.4 درصد کاهش یافت.

با توجه به بحران کووید-19 که در اواخر ماه مارس به اقتصاد آمریکا ضربه زد، انتظار رکود اقتصادی وجود داشت.

با توجه به اینکه بخش‌های بزرگی از کشور در طول ماه آوریل به تعطیلی کشیده شدند و بیش از 40 میلیون آمریکایی در دوران این بیماری همه‌گیر درخواست بیمه بیکاری دادند، مسلم است که شرایط پیش از اینکه بهبود یابد، بدتر شود.

قابل ذکر است که BEA در بیانیه رسمی خود نوشت: "کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست واکنشی به شیوع بیماری کووید-19 بود؛ زیرا دولت‌ها دستور در خانه ماندن را در ماه مارس صادر کردند. این مسئله منجر به تغییرات سریع در تقاضا شد، زیرا مشاغل و مدارس به کار از راه دور روی آوردند یا فعالیت خود را متوقف کردند؛ و همچنین مصرف‌کنندگان صرف هزینه‌های خود را محدود و یا تغییر دادند."

در نمودار ارائه شده، رشد سه ماهه تولید ناخالص داخلی آمریکا از سال 2009 تا کنون را مشاهده می‌کنید؛

سقوط بی‌سابقه اقتصاد آمریکا