۰ نفر

پـروازهای پـرهزینه امداد برای کوهنوردان خسته

۷ تیر ۱۳۹۹، ۶:۱۴
کد خبر: 448765
پـروازهای پـرهزینه امداد برای کوهنوردان خسته

تماس‌های غیرضروری برای اعزام بالگرد از سوی برخی افراد که برای کوهنوردی راهی ارتفاعات می‌شوند به معضلی برای سازمان هلال احمر تبدیل شده است. هرچند این خدمات برای متقاضیان رایگان است اما سازمان هلال احمر برای هر مأموریت پروازی دچار هزینه هنگفتی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در همین رابطه مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر می‌گوید: سازمان هلال احمر نیز مانند اورژانس و آتش‌نشانی گاهی درگیر برخی تماس‌های مزاحم و غیرضروری برای امداد‌رسانی می‌شود. هرچند تعداد این تماس‌ها زیاد نیست اما همان تعداد کم هم برای ما هزینه زیادی دارد. ما شماره 112 را برای امدادرسانی به کوهنوردانی که در ارتفاعات و مناطق صعب العبور دچار حادثه شده و در وضعیت بحرانی بین مرگ و زندگی قرار دارند اعلام کرده‌ایم اما گاهی تماس هایی گرفته می‌شود و درخواست بالگرد امداد می‌کنند و وقتی امدادگران ما به محل می‌رسند متوجه می‌شوند وضعیت کوهنورد مورد نظر  بحرانی نبوده بلکه فقط دچار ضعف و خستگی شده‌اند و برای اعزام به پایین درخواست بالگرد کرده‌اند. حال آنکه امدادرسانی با بالگرد مستلزم مقدمات بسیار و هزینه هنگفتی است.

ولی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا قبل از اعزام بالگرد با فدراسیون کوهنوردی برای صحت تماس و دریافت تأییدیه هماهنگ می‌کنید می‌گوید: به‌طور معمول برای راستی آزمایی تماس‌ها و اینکه چنین حادثه‌ای به کارگروه امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی گزارش شده با آنها تماس می‌گیریم ولی در برخی مواقع از آنجا که رسالت امدادرسانی هوایی سرعت بخشیدن به کار بوده و به‌عبارتی بحث مرگ و زندگی در میان است نمی‌توانیم وقت تلف کنیم چون در امدادرسانی ثانیه‌ها هم مهم است.

وی در ادامه می‌گوید: متأسفانه برخی افراد به شکل انفرادی یا گروه‌های گردشگری بدون هماهنگی با فدراسیون کوهنوردی و سازمان گردشگری راهی ارتفاعات و مناطق صعب العبور می‌شوند که به‌دلیل آشنا نبودن با مشکلات این ورزش و مناطق کوهستانی دچار مصدومیت و حادثه یا گم شدن در کوه می‌شوند که ما تماس‌هایی از سوی این افراد داریم و در واقع برای ما هم مشکل ساز می‌شوند که امیدوارم در این زمینه فکری بشود.

 در همین رابطه سیامک رضایی، رئیس فدراسیون کوهنوردی نیز  اظهار می‌دارد: در ایران آمار حوادث کوهستانی و درخواست امداد‌رسانی به کوهنوردان زیاد است. در تمام دنیا امداد هوایی مهم‌ترین روش امدادرسانی در حوادث کوهستان محسوب می‌شود در ایران نیز سازمان هلال احمر و بخش بالگرد امداد با فدراسیون کوهنوردی همکاری خوبی داشته است و در سال‌های اخیر این سازمان کمک‌های مؤثری به ما کرده است. وی درباره   تماس‌های غیرضروری با هلال احمر برای اعزام بالگرد می‌گوید: این تماس‌ها زیاد نیست و از سوی کوهنوردان حرفه‌ای نیز صورت نمی‌گیرد چرا که ما خودمان یک کارگروه جست و جو و نجات در فدراسیون داریم که هر حادثه‌ای اول به این کمیته اعلام می‌شود و در صورت تأیید و چنانچه نیاز به اعزام بالگرد باشد خودمان درخواست می‌دهیم اما ممکن است در این میان به شکل موردی تماس‌هایی مستقیم با هلال احمر گرفته شود که اغلب نیز ربطی به جامعه حرفه‌ای کوهنوردی ندارد چرا که کوهنوردان حرفه‌ای به شکل گروهی راهی ارتفاعات می‌شوند و با ایستگا‌ه‌های امداد و نجات کوهستانی نیز در ارتباط هستند و خیلی بندرت و در مواقع بسیار حساس درخواست بالگرد می‌کنیم. چرا که ما می‌دانیم هزینه اعزام بالگرد برای هلال احمر بسیار زیاد است و با توجه به شرایط تحریم در کشور تحمیل هر هزینه‌ای به این سازمان به دور از انصاف است. از سوی دیگر ما نمی‌خواهیم با وقوع چنین اتفاقاتی بی‌اعتمادی بین فدراسیون و سازمان هلال احمر سایه بیندازد و ما از چنین موهبتی محروم شویم. در حال حاضر نیز بیشتر امدادگران کوهستانی از جامعه کوهنوردی به هلال احمر ملحق شده‌اند و همگی آموزش دیده و آشنا به این ورزش هستند و درمواقع ضروری به کمک کوهنوردان می‌آیند.