۰ نفر

آتش، دامن جنگل‌های هیرکانی را هم گرفت

۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۴
کد خبر: 447253
آتش، دامن جنگل‌های هیرکانی را هم گرفت

همزمان با آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های زاگرس کشور که بخشی از آنها مهار و بخشی دیگر هنوز شعله‌ور است، روز پنجشنبه نخستین آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران در منطقه سیاه‌بیشه گزارش شد و آنطور که محیط‌زیست استان مازندران خبر داده است 500مترمربع از اراضی جنگلی مازندران در سیاه‌بیشه طعمه حریق شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ دلیل این آتش‌سوزی همچون 97درصد از آتش‌سوزی‌های جنگلی ایران عامل انسانی بوده و گردشگرانی که برای گذران تعطیلات در شرایط کرونایی کشور به مازندران سفر کرده بودند با سهل‌انگاری سبب ایجاد نخستین آتش‌سوزی سال99 در عرصه‌های جنگلی مازندران  در همسایگی جنگل‌های جهانی هیرکانی شدند.

آتش‌سوزی سیاه‌بیشه، حالا نگرانی‌ها از گسترش آتش از غرب و جنوب غرب ایران به جنگل‌های سبز شمال را افزایش داده است و دلیل افزایش نگرانی‌ها هم وقوع آتش‌سوزی در 500مترمربع از 530هکتار از اراضی حفاظت شده شمال کشور در منطقه سیاه‌بیشه است. 1700هکتار اراضی جنگلی و مرتعی استان مازندران در محدوده مناطق حفاظت‌شده و خارج از این مناطق با مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها قرار دارند و هردو دستگاه نیز چندی پیش هشدار داده بودند که با افزایش گرمای هوا احتمال آتش‌سوزی به‌دلیل خطای انسانی در جنگل‌های شمال کشور وجود دارد.

سال گذشته براساس آنچه ایرنا خبر داد، ۱۵۰هکتار از مناطق جنگلی و عرصه‌های طبیعی استان مازندران براثر آتش‌سوزی ناشی از خطای انسانی و سهل‌انگاری گردشگران در آتش سوخت.

آتش در سیاه بیشه اما تنها دامان جنگل‌های مازندران را نگرفت و 4روز پیش از آن، آتش‌سوزی تعمدی در جنگل‌های پره‌سر در استان گیلان آغاز شد که عامل اصلی آن به اعلام محمدمهدی مظفری، فرماندار رضوانشهر، گردشگران بودند. آتش پره‌سر که هنوز نیز به‌طور کامل مهار نشده است اما، به جنگل‌های انبوه هیرکانی سرایت نکرده و در همان محدوده جنگل‌های دست کاشت سوزنی‌برگ باقی مانده و 3هکتار از جنگل‌های سوزنی‌برگ منطقه را سوزانده است. جنگل‌های سوزنی‌برگ رضوانشهر در استان گیلان براساس آنچه فرماندار این شهرستان به ایرنا گفته است، آفت جنگل‌های گیلان شده، چون زمینه اشتعالزایی بالا دارند و هرازگاهی دچار آتش‌سوزی می‌شوند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان اما از سطحی بودن آتش‌سوزی جنگل‌های پره‌سر منطقه کلاب گیلان خبر داده است.

استان گیلان ۵۶۵هزار هکتار جنگل و ۲۲۴هزار هکتار مرتع دارد که آتش‌سوزی‌های سالانه در فصل گرما برخی از این مناطق را تهدید می‌کند.

دورتر از خطه سبز شمال اما در جنوب‌شرق ایران در سیستان و بلوچستان، هشدارها نسبت به خطر آتش گرفتن تالاب هامون به‌دلیل رویش زیاد پوشش علفی افزایش یافت. پایگاه خبر هامون که به پوشش اخبار استان سیستان و بلوچستان می‌پردازد، نسبت به آتش‌سوزی احتمالی در تالاب هامون ابراز نگرانی کرد و از مسئولان خواست از همین حالا به فکر تهیه امکانات مهار آتش‌سوزی احتمالی تالاب هامون باشند. پوشش علفی در تالاب هامون با تراکم بالا و ارتفاع بیش از یک متر افزایش یافته و براساس اعلام خبر هامون، سرعت خشکیدگی تالاب هامون و خشک شدن پوشش گیاهی این تالاب احتمال آتش‌سوزی گسترده در هامون را شدت بخشیده که با توجه به نبود امکانات واکنش سریع اطفای حریق در منطقه سیستان، امکان مهار آتش احتمالی هامون توسط نیروهای مردمی و با دست خالی ممکن نیست.