۰ نفر

خواست عمومی برای قرنطینه و محدودیت

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۷
کد خبر: 446019
خواست عمومی برای قرنطینه و محدودیت

نفس‌شان زیر ماسک تنگ می‌شود وقتی که قرار است زیر گرمای 50 درجه هر روز از خانه تا محل کار تردد کنند. کولرها را هم قبل از بهار روشن کرده و هشدارهای افزایش ابتلا به کرونا در صورت استفاده از این وسایل سرمایشی در فضای بسته نگرانی‌‌شان را چند برابر می‌کند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ساکنان شهرهای جنوبی کشور را می‌گوییم که این روزها فاجعه‌بارترین روزهای مقابله با کرونا را می‌گذرانند و بیشترین ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را دارند. هر چند قرار نیست دیگر آمارها به صورت مجزا و استانی اعلام شود اما آخرین آمار اعلام شده جمعه گذشته در این مناطق فاجعه بود. مرگ ۱۲ نفر به دلیل ابتلا به کرونا تنها در استان هرمزگان. آمار مرگ و میر کشوری در آن روز 75 نفر اعلام شد و هرمزگان بیشترین تلفات جانی را داشت. (این آمار روز گذشته تفاوت چندانی نداشت و بدون تفکیک استان‌ها به 71 نفر در روز شنبه رسید.)

البته به جز هرمزگان که بدترین وضعیت شیوع کرونا را دارد، در خوزستان، لرستان، کردستان، بوشهر و آذربایجان شرقی هم وضعیت قرمز است. برخی شهرهای کرمانشاه و استان‌های خراسان هم شرایط بحرانی دارند. در سیستان و بلوچستان هم با توجه به همسایگی با کرمان و افزایش تردد به خصوص برای مراسم عروسی و عزا در مناطق روستایی، بیماری رو به گسترش است، همین مساله باعث شده بسیاری از مردم این مناطق خواستار بازگشت قرنطینه‌ها شوند. اتفاقی که همسو با صحبت‌های صبح دیروز رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کروناست که تاکید کرد «اگر مجبور شویم همه (محدودیت‌ها) را بر می‌گردانیم». جالب است که مساله بازگشت قرنطینه‌ها تاکنون فقط از سوی متخصصان حوزه بهداشت و درمان مطرح می‌شد اما حالا در بسیاری از شهرهای با وضعیت قرمز، خود مردم هم خواهان اعمال محدودیت‌ها شده‌اند. محدودیت‌هایی که البته معیشت‌شان را سخت‌تر از قبل می‌کند اما در روزهایی که کرونا جان جوان‌ها و افراد بدون بیماری زمینه‌ای را هم هدف گرفته، چاره‌ای جز بازگشت و اجرای دوباره آن را ندارند. بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا همین دیروز ۱۲.۶ درصد افرادی که فوت کردند نه بیماری زمینه‌ای داشته و نه مسن بودند. در هرمزگان هم بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی طی چند روز اخیر چند جوان در رده سنی 30 تا 45 سال جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند.

محدودیت‌های جزئی دوای درد نیست 

مجید ساکن بندرعباس است و می‌گوید: در بسیاری از روستاهای این منطقه بیماری شیوع پیدا کرده و شرایط مقابله با آن مناسب نیست. روستاییان دسترسی به آزمایشگاه‌های انجام تست‌ کرونا ندارند و هر روز شاهد افزایش آمارها در این مناطق هستیم. او ادامه می‌دهد: مدام مردم را مقصر می‌دانند که شرایط بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در این هوای گرم نفس کشیدن عادی هم به سختی صورت می‌گیرد،‌ چه برسد به این که ماسک بزنیم. همه آن روزهایی که دیگر استان‌ها با شرایط بحرانی کرونا روبه‌رو بودند، هرمزگان وضعیت خوبی داشت اما متاسفانه قرنطینه‌ها در این منطقه خوب اعمال نشد و به خاطر تردد مکرر مسافران ویروس به اینجا آمد. حالا هم به جای قرنطینه و محدودیت دوباره در این وضعیت بحرانی، تنها کاری که می‌کنند این است که مردم از اخبار موثق محروم شوند.  یکی از خبرنگاران محلی بندرعباس هم که نمی‌خواهد نامش فاش شود، حذف قرنطینه‌های سراسری را عامل بحران کرونا در هرمزگان عنوان می‌کند و می‌افزاید: طی روزهای اخیر برخی محدودیت‌های جزئی اعلام شده، اما همان‌ها هم به صورت کامل انجام نمی‌شد و صرفا در حد هشدار بود. می‌دانیم که ستاد ملی مقابله با کرونا در استان تابع تصمیمات کشوری است اما آیا استانداری و فرمانداری نمی‌توانند در اجرای این محدودیت‌ها نظارت بیشتری داشته باشند. در برخی روستاها مردم از این بیماری ناآگاه هستند و مراسم‌ و دورهمی‌های زیادی که برپا می‌کنند خود عامل شیوع گسترده کرونا شده است.  این خبرنگار تاکید می‌کند: مردم از این وضعیت خسته شده‌اند، خودشان هم خواهان اعمال محدودیت‌های بیشتر هستند. این که دائم مسئولیت‌ها را روی دوش مردم بیندازیم و آنها را به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی سرزنش کنیم، صحیح نیست. حتی اطلاع‌رسانی خوبی هم در این زمینه به ویژه در روستاها انجام نمی‌شود. مردم هرمزگان توصیه نمی‌خواهند، بلکه نیازمند تجهیز بیمارستان‌های درگیر بیماری کرونا، افزایش تخت‌های بیمارستانی و آی‌سی‌یو هستند. قرنطینه‌ها باید به شهرهای این استان بازگردد تا التهاب بیماری کم شود.

کردستانی‌ها هم خواهان قرنطینه 

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان با اشاره به وضعیت قرمز شیوع کرونا در سنندج از درخواست‌های مردمی برای اعمال محدودیت‌ها در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: مردم و برخی فعالان و دستگاه‌های درمانی استان از استانداری خواهان بازگشت محدودیت‌ها هستند. به همین دلیل با توجه به وجود تعطیلات آخر هفته جاری، در نظر داریم به منظور جلوگیری از ورود مسافر به استان، بازار و تفرجگاه‌های مریوان، سقز و بانه را تعطیل کنیم. در جلسه ویدیو کنفرانس با رئیس جمهوری هم خواهان برگشت برخی محدودیت‌های کرونایی از جمله کاهش حضور کارکنان دولت در ادارات به نصف پرسنل و تعطیلی واحدهای صنفی پرخطر شدیم.

درخواست از وزیر بهداشت برای اعمال محدودیت‌ها  

بازگرداندن دوباره قرنطینه‌ها به شهرها و استان‌های قرمز مورد موافقت بسیاری از مسئولان است. این موضوع را نماینده بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس درباره هرمزگان تایید می‌کند و می‌گوید: شیوع کرونا در تمام شهرها حاد شده و بازگشت قرنطینه‌ می‌تواند روند صعودی ابتلا و مرگ‌ومیر را متوقف کند. به خاطر اهمیت این مساله جلسات متعددی با دکتر حریرچی داشتیم و همسو با این جلسات با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و استاندار هرمزگان هم نشست‌هایی برگزار کردیم.

منصور آرامی از درخواست برای افزایش سهمیه کیت‌های تست کرونا برای هرمزگان خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: در این باره با وزیر بهداشت صحبت‌ کرده‌ و نامه‌ای هم به آقای رئیس‌جمهور نوشتیم که سهمیه کیت‌های تشخیص کرونای استان افزایش پیدا کند. با توجه به شرایط خاص آزمایشات باید با سرعت و تعداد بیشتری انجام شود. نکته مهم درباره کرونا، اعلام هر چه سریع‌تر نتایج آزمایش‌هاست. در برخی شرایط تا اعلام شدن نتیجه برخی از افراد قرنطینه را رعایت نمی‌کنند و عامل انتقال ویروس به دیگران می‌شوند. در این باره هم باید سختگیری‌هایی در نظر گرفته شود که فرد تا نهایی شدن جواب آزمایش از تردد در جامعه پرهیز کند.  وی به مشکلات مردم در استفاده از ماسک در هوای گرم بندرعباس اشاره می‌کند و می‌گوید: من هم زاده این منطقه هستم و گرمای هوا و شرایط سخت آن را درک می‌‌‌کنم اما مردم هیچ توجهی به ممنوعیت‌های برگزاری تجمعات و مراسم عزا و عروسی ندارند. آنها دورهمی برگزار می‌کنند و مهمانی می‌گیرند. شاید نتوانیم از ماسک در ساعت‌های طولانی استفاده کنیم اما رعایت فاصله‌ها و اجتناب از شرکت در این قبیل مراسم که دست خودمان است و ربطی به گرما ندارد. 

این مسئول موافق افزایش محدودیت‌هاست و تاکید می‌کند: دورکار کردن دوباره کارمندان ادارات در کاهش ترددها موثر است. اعمال این محدودیت‌ها به ویژه در بندرعباس و برخی شهرها ضرورت دارد اما باید به گونه‌ای باشد که شرایط معیشتی مردم تحت تاثیر قرار نگیرد. بی‌شک افزایش تست‌های کرونا، اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی دولت و همراهی مردم تنها راهکار نجات استان از فاجعه کروناست. البته محدودیت‌ها هم باید از سوی نهادهای مختلف نظارت و تذکرات لازم در این زمینه داده شود، چون برخی از مردم به دلیل عدم اطلاع‌رسانی هنوز هم از حساسیت‌های انتقال این ویروس آگاه نیستند. این که در یک روستا و در یک دورهمی خانوادگی هر 40 نفر فرد شرکت کننده در مراسم به ویروس مبتلا می‌شوند ناشی از عدم آگاهی آنهاست. در این زمینه هم نیازمند اطلاع رسانی از طریق دهیاری و افزایش برنامه‌های آموزشی صداوسیما هستیم. 

آرامی به دیدار روز دوشنبه (فردا) با وزیر بهداشت اشاره می‌کند و می‌گوید: در این دیدار که با حضور 5 نماینده مجلس برگزار می‌شود، به دنبال افزایش اختیارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان برای اعمال محدودیت‌های بیشتر هستیم. از سوی دیگر هرمزگان در شاخص‌های بهداشت و درمان و تخت‌های بیمارستانی نسبت به میانگین کشور رتبه پایینی دارد و انتظار داریم با مساعدت وزیر بهداشت و معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری، با اعطای اعتبارات بیشتر به استان موافقت حاصل شود.

قابل انکار نیست که مردم برخی از شهرها شرایط سختی درباره بیماری کرونا تجربه می‌کنند یا شرایط سخت‌شان در روزهای آتی رقم خواهد خورد. آنهایی که همواره مقصران اصلی این بحران به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی معرفی می‌شوند اما با مشکلات زیادی هم در رعایت این دستورالعمل‌ها روبه‌رو هستند. گفته می‌شد کرونا فقط سالمندان و افراد با بیماری زمینه‌ای را تهدید می‌کند یا با فرارسیدن گرما قدرت انتقالش کم ‌می‌شود اما اکنون هم جوان‌ها درگیر بیماری و مرگ و میر شده‌اند و هم در مناطق گرم با بحرانی‌ترین روزهای کرونایی مواجه هستیم. اتفاقی که اضطراب مواجه به بیماری را افزایش داده و شاید به عادتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و ماندن در خانه به جای حضور در تجمعات غیرضروری تبدیل شود. بسیاری از آنها در شهرهایی که اکنون جزو شهرهای بحرانی درگیر با کرونا هستند، موافق بازگشت قرنطینه‌ها هستند، قرنطینه‌هایی که البته به تنهایی کفایت نمی‌کند و نیازمند نظارت جدی است و اطلاع‌رسانی به عموم مردم به ویژه مناطق روستایی برای قطع زنجیره انتقال.

بوشهر در آستانه بحران 

در بوشهر شهرستان‌های بوشهر و عسلویه از نظر بستری در خرداد در محدوده قرمز و دیلم و کنگان در سطح هشدار هستند. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این استان هم معتقدند ۴ شهرستان دیگر نیز با توجه به آمارهای موجود قرمز خواهند شد و شرایط کنونی استان از نظر شیوع بیماری از سطح هشدار گذشته و به بحران تبدیل می‌شود. در این باره دبیر ستاد مبارزه با کرونا در بوشهر، رشد صعودی ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از این بیماری در استان را تایید می‌کند و می‌گوید: با افزایش روند بیماری از اوایل خرداد شمار بستری در بیمارستان‌ها افزایش یافته به نحوی که از میانگین 5 مورد بستری در اردیبهشت، امروز این آمار به ۳۰ مورد بستری رسیده است. سعید کشمیری می‌افزاید: در سه ماه نخست ۱۳ مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان ثبت شد اما در سه هفته اول خرداد ۱۴ مرگ به ثبت رسید.

 کرونا جوان‌ها را هدف گرفته است 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افزایش روزانه شمار مبتلایان به کرونا در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این روزها شاهد ابتلای بیشتر افراد جوان به این ویروس هستیم و در چند روز گذشته چند فرد جوان در استان در رده سنی ۳۰ تا ۴۵ سال به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. فاطمه نوروزیان یکی از مهمترین دلایل افزایش روند صعودی ابتلا به کرونا در هرمزگان را حضور مردم در تجمع‌ها و دورهمی‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: چند روز پیش در یک مورد عروسی در قشم به دلیل ابتلای عروس به کرونا، بیش از ۱۲۷ نفر به این ویروس مبتلا شدند.