۰ نفر

تنها درمهدکودک!

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۳۹
کد خبر: 445838
تنها درمهدکودک!

مهدکودک‌ها با ظرفیت 50درصد بازگشایی ‌شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، چند‌ماه است که کرونا، کرکره بسیاری از کسب و کارها را پایین کشیده است. با این حال؛ بعد از ۴‌ماه تعطیلی ناخواسته، خبر از سر‌گیری فعالیت آنها به گوش می‌رسد. فعالیتی که با تغییر روش زندگی مردم در دوران پسا کرونا با تردیدهایی برای رونق دوباره روبه‌رواست. مهدکودک‌ها از این جمله‌اند که در آخرین دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا از امروز و با رعایت برخی چارچوب‌های بهداشتی، مجاز به پذیرش کودکان شده‌اند.

پیامک بازگشایی و ترس از کرونا 

عمده مشتریان مهدکودک‌ها را والدین شاغل تشکیل می‌دهند. با این حال ادامه دور کاری برخی والدین و ترس برخی دیگر از آنها از بیماری باعث شده، برخی تمایل چندانی به فرستادن فرزند خود به مهدکودک نداشته باشند. کارمند یک مهدکودک در منطقه ۵ تهران در این‌باره می‌گوید: «هفته گذشته دولت اعلام کرد که مهدکودک‌ها از امروز می‌توانند کار خود را شروع کنند. از همان موقع به والدینی که فرزند خود را قبل از شیوع کرونا و تعطیلی اجباری در مهد ما نام‌نویسی کرده بودند با فرستادن پیامک اعلام کردیم که فرزندشان در مهد پذیرش می‌شود. حتی تماس تلفنی هم گرفتیم تا مطمئن شویم همه از باز بودن مهد خبر دارند اما، تعداد افرادی که از آغاز دوباره فعالیت مهد استقبال کردند، کم بود.»

صادق‌زاده، وضعیت بهداشت مهدی را که در آن کار می‌کند مناسب می‌داند و می‌گوید: «مدیر مهد از چند روز قبل افرادی را برای ضدعفونی کردن مهدکودک و وسایل داخلش به‌کار گرفته تا مشکلی برای بچه‌های مردم پیش نیاید. اما، با همه تلاش‌ها و مذاکراتی که با والدین درباره اطمینان از سلامت مهد کرده‌ایم هنوز والدینی هستند که می‌ترسند فرزندشان در مهد، کرونا بگیرد. این ترس باعث شده تا برخی از والدین فعلا تصمیمی برای فرستادن فرزندشان به مهد ما نداشته باشند.»

استقبال با ظرفیت کمتر 

با وجود اینکه در برخی مناطق، استقبال چندانی از بازگشایی مهدکودک‌ها نشده است اما، برخی مهدکودک‌ها در مناطق شمالی تهران از استقبال والدین از شروع به‌کار مجدد مهدکودک‌ها خبر می‌دهند. معاون یک مهد در منطقه یک تهران از این‌که مشتریان‌شان از باز شدن مهد استقبال کرده‌اند رضایت دارد: «والدین بچه‌ها در این منطقه عموما در بخش خصوصی کار می‌کنند و بنابراین دورکاری برای آنها مقرون به صرفه نیست. برای همین باز شدن مهد برای والدینی که باید سر کار بروند خبر خوبی است. ما به‌دلیل محدودیت‌هایی که در پذیرش تعداد کودک داریم ممکن است موفق به ارائه خدمات به همه متقاضیان ثبت‌نام نشویم.»

محدودیتی که فرخیان از آن خبر می‌دهد، براساس دستوری است که سازمان بهزیستی به مهدها داده است. او در این‌باره می‌گوید: «فضای فیزیکی ما برای اجرای دستورالعمل بهزیستی محدود است.برای همین مجبوریم تعداد پذیرش کودک را در مهد کم کنیم تا دستور بهزیستی و وزارت بهداشت رعایت شود و بچه‌ها ایمن بمانند‌. هرچند با کم شدن ظرفیت پذیرش نمی‌توانیم از تعداد مربی‌ها کم کنیم چون، بچه‌ها شیطنت دارند و برای همین باید بیش از گذشته مراقبشان باشیم.»

می‌ترسم اما چاره‌ای نیست 

هرچند در هفته‌های گذشته مسئولان از کاهش شیب ابتلای افراد به ویروس خبر داده‌اند اما، با بازگشایی دوباره کسب و کارها و کم شدن حساسیت مردم نسبت به این بیماری، خبرها از افزایش دوباره تعداد بیماران و آغاز دور دوم شیوع ویروس حکایت دارد.خبری که باعث شده والدین از اینکه کودکشان در مهد مبتلا به بیماری شود نگران شوند. سمیرا که پسرش کیارش را به مهد می‌فرستد چنین حسی دارد: «در مهد هر مقدار هم که از مواد ضد‌عفونی‌کننده استفاده شود، معلوم نیست بچه‌ای ناقل بیماری باشد و ویروس را به کودک دیگری منتقل نکند. ویروس تا مدت‌ها نشانه‌ای ندارد و می‌ترسم از اینکه یکی از بچه‌ها بیمار باشد و بیماری را به پسرم منتقل کند.» او از اینکه چاره‌ای جز فرستادن پسرش به مهد با وجود ترسی که دارد حرف می‌زند و ادامه می‌دهد: «مسئول مهدکودک‌ پسرم، اطمینان داده که مشکلی برای بچه‌ها در مهد نیست و آنها مراقبند تا خطری بچه‌ها را تهدید نکند. جز اطمینان به مسئولان مهد، چاره‌ای ندارم؛ چون کسی نیست که پسرم را با اطمینان دست آنها بسپارم و به کارم برسم.»

جزئیات بازگشایی مهدکودک‌ها 

نگرانی والدین از فرستادن کودکان‌شان به‌مهدکودک‌ها باعث شده مسئولان سازمان بهزیستی با درک این نگرانی، قوانین سفت و سختی را برای بازگشایی مهدکودک‌ها پیش‌بینی کنند. مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی  درباره این قوانین می‌گوید: «به مدیران مهدکودک‌ها ابلاغ شده است صرفا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دقیق آن مجاز به پذیرش کودکان هستند.» سعید بابایی تأکید می‌کند ضدعفونی کامل مهدکودک شامل تجهیزات، اسباب‌بازی‌ها، محیط قبل از بازگشایی و در پایان هر روز الزامی است که مهدها باید به آن توجه کنند: «مدیران و مربیان مهد باید مانع استفاده از فضاهای بازی مشترک مانند تاب، سرسره، حوض توپ از سوی کودکان شوند. همچنین باید همه برنامه‌های مهدها که نیاز به تحرک زیاد دارند نیز تعطیل شود.» این مقام مسئول در سازمان بهزیستی توصیه‌هایی هم برای پرسنل مهدها دارد: «تنها آن دسته از پرسنلی مجاز به حضور در مهدکودک هستند که وسایل و تجهیزات بهداشتی مانند دستکش و ماسک داشته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده باشند. مدیران مهد موظف به تامین این اقلام و مواد ضدعفونی‌کننده برای پرسنل هستند.» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی، مسئولیت مربیان در مهد را برای حفظ سلامتی کودکان دارای اهمیت زیادی می‌داند و می‌گوید: «در دستورالعمل بازگشایی مهدکودک‌ها، نظارت ویژه مربیان بر شست‌وشوی صحیح دست کودکان و موارد نظافتی، کنترل به همراه داشتن ماسک و وسایل نظافت انفرادی از سوی کودکان در کیفی مخصوص و نیز خارج کردن کفش‌ها از محیط داخلی مهد از مسئولیت‌های دیگری است که برعهده مربیان مهد قرار داده شده است و آنها باید به رعایت این موارد دقت کنند.» بابایی ادامه می‌دهد: «تغییر چیدمان کلاس‌ها و پخش کودکان در فضاهای مختلف مهد با حضور مربی و تأکید بر انجام فعالیت‌های انفرادی یا با حفظ فاصله مطمئن و عدم حضور اولیا و اشخاص متفرقه در محیط مهدکودک و ارائه آموزش به اولیا برای اجرای پروتکل بهداشتی و اعلام ساعت تحویل و ترخیص که موجب تجمع اولیا و معطلی آنها نشود، از دیگر دستورالعمل‌هایی است که باید در مهدکودک‌ها به آن توجه شود.»

اولیا بیماری را به مهد گزارش کنند 

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی برخی والدین از ناقل بودن کودکان به ویروس و تمهیدات پیش‌بینی شده برای رفع این نگرانی، می‌گوید: «دریافت تعهد از اولیا مبنی بر اطلاع‌رسانی به مهدکودک در صورت ابتلای نزدیکان کودک به کرونا و عدم‌ پذیرش کودک در ایام قرنطینه و نیز اطلاع‌رسانی والدین به مسئولان مهد درباره بیماری زمینه‌ای کودک از اقداماتی است که برای کاهش نگرانی‌ها از ابتلای دیگر کودکان پیش‌بینی شده است.»

محدودیت سقف پذیرش کودک

سعید بابایی در ادامه با اشاره به اینکه، سقف پذیرش کودک براساس پروتکل‌های ابلاغی برمبنای مقدار شیوع بیماری در مناطق مختلف؛ متغیر است می‌گوید: «در مناطقی که از سوی وزارت بهداشت منطقه سفید اعلام شده است، حداکثر ظرفیت پذیرش کودکان زیر ۲سال تا ۵۰درصد و ظرفیت پذیرش کودکان ۲ تا ۴سال حداکثر ۵۰درصد و بین ۵ تا ۶سال با همه ظرفیت خواهد بود.» او ادامه می‌دهد: «در مناطق زرد پذیرش کودک کمتر از ۲سال با ۵۰درصد ظرفیت، ۲ تا ۴سال با ۵۰درصد و ۵ تا ۶سال با اولویت مادران شاغل تا ۵۰درصد ظرفیت خواهد بود.» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی به وضعیت فعالیت مهدها در مناطق قرمز اشاره و با تأکید بر سختگیری بیشتر در فعالیت مراکز در این مناطق می‌گوید: «پذیرش کودکان زیر ۲سال و ۲ تا ۴سال در این مناطق تنها با یک‌سوم ظرفیت مجاز است. مهدکودک‌ها تنها مجازند با اولویت مادران شاغل و تنها با ۵۰درصد ظرفیت خود کودک ۵ تا ۶سال را پذیرش کنند.»

افزایش شهریه؛ فعلا ممنوع 

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اجرای پروتکل‌های بهداشتی هزینه‌های مدیران مهدها را افزایش داده است و مدیران حق دارند شهریه بیشتری برای پذیرش کودک در مهد از والدین دریافت کنند، با رد این موضوع می‌گوید: «مقدار شهریه ثابت خرداد‌ماه سال‌جاری 25درصد شهریه ماهانه مهدکودک است. تا ابلاغ شهریه جدید سال99، اعلام افزایش قطعی شهریه به والدین ممنوع است. والدین شهریه را بدون افزایش و براساس نرخ سال گذشته و به شکل علی‌الحساب پرداخت کنند و از پرداخت وجه بیشتر به مهد خودداری کنند.»

زنان شاغل دارای فرزند می‌توانند دورکاری کنند

انوشیروان محسنی بندپی، روز چهارشنبه 21خردادماه در جلسه ستاد فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا استان تهران گفت: به تمام ادارات ابلاغ شده که زنان شاغلی که دارای فرزند زیر 3سال هستند، می‌توانند از مزیت دورکاری استفاده کنند. وی درخصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز به ایرنا گفت: میزان استفاده‌کنندگان از مترو افزایش پیدا کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی در این ناوگان تحت‌تأثیر قرار گرفته است. محسنی بندپی ادامه داد: اگر مردم در زمان استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت نکنند، پروتکل‌های سختگیرانه‌تری اعمال می‌شود. بندپی تأکید کرد: در زمینه طرح ترافیک اگر شرایط در تهران تغییر کند، تصمیم‌های جدیدتری در ستاد ملی کرونا گرفته و اجرا می‌شود.