۰ نفر

خانواده‌ دانش‌آموزان لطفاً "پول زور" بدهید!

۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶
کد خبر: 445164
خانواده‌ دانش‌آموزان لطفاً "پول زور" بدهید!

در شرایطی خانواده‌ دانش‌آموزان در شهر تهران باید شهریه اسفند ماه سرویس مدارس را بپردازند که پیش از این اعلام شده بود، شهریه‌ها به دلیل تعطیلی مدارس باید برگردانده شود!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ شهریه سرویس مدارس دانش‌آموزان برای اسفند ماه از آن دست موضوعاتی است که گرفتار در پیچ تناقض‌گویی‌های مسئولان شده و در آخرین نفس‌های سال تحصیلی هم هنوز اخبار متناقض درباره آن شنیده می‌شود!

درباره شهریه اسفند ماه سرویس مدارس، خانواده‌ها حرف حقی می‌زنند و معتقدند در شرایطی که اسفند ماه مدارس تعطیل بوده و خدماتی دریافت نکرده‌اند چرا باید شهریه سرویس بدهند، موضوعی که تا به امروز مسئولان آموزش و پرورش به صورت شفاهی درباره آن سخنان مختلفی گفته‌اند و جالب آنکه هر اظهارنظر جدید، سردرگُمی‌ها را دو چندان کرده است.

البته برای پیگیری این ماجرا برخی معتقد بودند هزینه یک ماه سرویس مدارس آنقدرها هم مهم نیست و رقم چندانی برای یک خانواده نمی‌شود؛ اما از دو جهت برآن شدیم تا این ماجرا را پیگیری کنیم؛‌ نخست، جایگاه حقوق دانش‌آموزان و خانواده‌ها در وزارت آموزش و پرورش که متأسفانه در برخی موارد مورد اجحاف قرار می‌گیرد و دوم، صحبت مسئولان آموزش و پرورش در اسفند ماه و کنار گذاشتن آن به آسانی.

ماجرا از آن قرار است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش اسفند ماه به دلیل اعتراض رانندگان سرویس مدارس مبنی بر اینکه مدارس در آخرین ماه سال و ایام منتهی به شب عید حقوق اسفند ماه آنها را به این دلیل که خدماتی ارائه نشده است، پرداخت نمی‌کنند در بخشنامه‌ای به مدیران مدارس اعلام کردند: برای اینکه رانندگان سرویس مدارس در ماه پایانی سال دچار مشکل نشوند مدارس برای حقوق اسفند ماه آنها اقدام کنند اما به جای آن در ماه پایانی سال تحصیلی، رانندگان سرویس مدارس، خدمات رایگان ارائه دهند.

اما با ادامه‌دار شدن تعطیلات و باز نشدن مدارس، عملاً خانواده‌ها متضرر شدند یعنی هزینه یک ماه خدمات ارائه نشده را پرداخت کردند و در نهایت هم خبری از باز شدن مدارس و خدمات رایگان رانندگان سرویس‌ نشد!

حال پرسش این است که مسئولان آموزش و پرورش چگونه به این آسانی سخنانی را که اسفند ماه مطرح کرده بودند کنار گذاشته و هزینه سرویس اسفند ماه مدارس را به دوش خانواده‌ها می‌گذارند، هزینه‌ای بابت هیچ!

تسویه نهایی سرویس مدارس براساس خدمات ارائه‌شده

با این حال وزارت آموزش و پرورش چند هفته قبل با صدور بخشنامه‌ای برای تعیین تکلیف شهریه سرویس مدارس اعلام کرد:‌ "با توجه به تداوم تعطیلی مدارس از ابتدای سال 99 تاکنون، مدیران مدارس از دریافت مبالغ بابت حمل‌ونقل دانش آموزان خودداری کنید و وجوه پرداختی آن دسته از والدین که تعهدات مالی خود را پیش‌ از این تسویه کرده‌اند در حساب مدرسه حفظ شود تا پس از تعیین و اعلام پایان سال تحصیلی 99-1398 با توجه به مدت روزهایی که خدمات حمل‌ونقل به دانش آموزان ارائه‌ شده است با رعایت ترکیبات قراردادی تسویه نهایی صورت پذیرد".

از سوی دیگر از وزیر آموزش‌وپرورش که در رأس وزارتخانه آموزش و پرورش قرار دارد تا مسئولان انجمن اولیا و مربیان این وزارتخانه که امور مربوط به سرویس مدارس در حیطه کاری آنهاست، اعلام کرده‌اند: درباره سرویس مدارس باید شهریه بابت ارائه خدمات به ازای ماه‌هایی که مدارس برقرار بود، دریافت شود.

آموزش و پرورش: اگر خانواده‌ای شهریه اسفند را خواست باید برگردانده شود

در آخرین اظهارنظر مسئولان وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا ولی‌زاده، رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف شهریه سرویس اسفند ماه مدارس گفته است:‌ رانندگان سرویس مدارس می‌گویند که اسفند را آماده به کار بودند و هزینه سرویس را می‌خواهند از سوی دیگر خانواده‌ها هم می‌گویند خدماتی دریافت نکرده‌اند در اینجا مدیران مدارس باید خانواده‌ها را توجیه کنند و شرایطی پیش آید تا در راستای همدلی و درک متقابل همدیگر حرکت کنند، مدارس توافق کنند تا اگر پیمانکار پول شهریه اسفند ماه را دارد، برگرداند؛ برخی پیمانکاران می‌گویند پول را به راننده‌ها دادیم و در اینصورت متضرر می‌شویم؛ در اینجا مدارس اگر می‌توانند با خانواده‌ها برای پرداخت شهریه اسفند توافق کنند  و اگر خانواده‌ها رضایت ندارند باید شهریه سرویس اسفند ماه به خانواده‌ها برگردانده شود.

آموزش‌وپرورش تهران: شهریه سرویس مدارس را باید تا پایان اسفند پرداخت کنید!

اما در این میان، مشکل دیگری پیش روی خانواده‌هاست و آن هم ساز ناکوک آموزش و پرورش شهر تهران است که طبق مصوبات و روش خود عمل می‌کند.

آموزش و پرورش شهر تهران با تغییر موضع خود، اعلام کرده: "شهریه سرویس مدارس باید تا پایان اسفند ماه از خانواده‌ها دریافت شود!"

با این وجود مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران تا این لحظه به این پرسش به حق خانواده‌ها مبنی بر اینکه در شرایطی که به ازای اسفند ماه خدماتی را از راننده‌های سرویس مدارس دریافت نکرده‌اند بنابراین بابت چه چیزی باید پول بدهند، پاسخ نداده‌اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران:‌ به راننده‌های سرویس نگفته بودیم بروند!

البته عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره چرایی دریافت هزینه اسفند ماه سرویس مدارس از خانواده‌ها معتقد است که مدارس در اسفند ماه، کامل تعطیل نبودند از سوی دیگر تعطیلات مدارس چند روز به چند روز اعلام می‌شد و خبری از تعطیلی کامل نبود، مدارس نیز به  راننده‌های سرویس نگفته بودند که دیگر نیازی نیست خدماتی ارائه دهند و باید بروند!

سه پرسش بی‌پاسخ خانواده‌ها

به هر حال هم‌اکنون این سؤالات از سوی خانواده‌ها مطرح است که امیدواریم مسئولان آموزش و پرورش به ویژه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران حداقل به آنها پاسخ بدهند.

نخست؛ چرا خانواده‌ها باید بابت خدمات ارائه نشده شهریه بپردازند؟!

دوم؛ آیا دفاع از حقوق دانش‌آموزان و خانواده‌ها جزو اولویت‌های آموزش و پرورش تعریف شده است؟

سوم؛ تکلیف بخشنامه اسفند ماه آموزش و پرورش و این پیش شرط که پرداخت هزینه اسفند ماه سرویس مدارس به ازای یک ماه خدمات رایگان در پایان سال تحصیلی باشد، چه شد؟!