۰ نفر

آمار بستری‌های کرونا اوج گرفت

۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۳
کد خبر: 445162
آمار بستری‌های کرونا اوج گرفت

بررسی مراکز درمانی در برخی شهرهای کشور نشان می‌دهد که آمار بیماران کرونایی نیازمند به بستری به سرعت در حال رشد است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛  شاید آنچه این روزها از رفتار عادی شهروندان استباط شود، این باشد که «کرونا تمام شده است». خیابان‌ها، معابر، مراکز خرید، مناطق گردشگری، مراکز اقامتی، سواحل و پارک‌ها همه مملو از جمعیت هستند، اما واقعیت چیز دیگری‌ست.  طی روزهای اخیر مسافرت‌های برون شهری با افزایش قابل توجه روبه‌رو شدند. تصاویر منتشر شده از شهرهای گردشگری حاکی از عدم توجه به نکات و توصیه‌های بهداشتی و رعایت نکردن فاصله اجتماعی در فضاهای عمومی است که در میان مسافران و حتی ساکنان همان شهرها به چشم می‌خورد تا تصور کنیم «نه کرونایی آمده و نه کرونایی رفته است». اما در همین روزهای به ظاهر آرام، اتفاقات ناخوشایندی در حال رقم خوردن است که باز هم جان بسیاری از مردم به ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را نشانه گرفته است.  همین چند روز پیش از پیک دوم کرونا نوشتیم و هشدار «قرنطینه دوباره در یک‌قدمی شهرها» تیتر یکی از گزارش‌هایمان شد. اما امروز باید بگوییم در ادامه بی‌توجهی‌ها و ضعیف شدن باور مردم نسبت به خطرات ویروس کرونا بار دیگر شاهد افزایش تعداد بیماران کرونایی نیازمند بستری در بیمارستان‌ها هستیم. بررسی‌ها از برخی استان‌های کشور حتی با وجود اعلام نشدن آمارها، حکایت از آن دارد که تعداد بیماران بستری در بسیاری از شهرهای کشور با افزایش مواجه شده است. آماری که البته به صورت عددی گفته نمی‌شود اما مورد تایید بسیاری از مسئولان علوم پزشکی دانشگاه‌های کشور است و هشداری بر شیوع دوباره این مهمان ناخوانده وارداتی!

مردم به ویروس کرونا بی‌تفاوت شده‌اند

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام  روند ابتلا به کرونا و بستری بیماران را تنها تا دو هفته گذشته کاهشی و مطلوب عنوان کرد و گفت: از دو هفته گذشته با افزایش تعداد مبتلایان مواجه شدیم، اما چند روزی است که تعداد افراد بستری هم افزایش پیدا کرده است.  جمیل صادقی‌فر با تاکید بر این که اعلام روند افزایشی نیازمند گذشت یک بازه زمانی مشخص است، افزود: تعداد افراد نیازمند به بستری در ایلام نسبت به سایر استان‌های کشور کم و در حال حاضر 37 نفر است. روند بستری بیماران کرونایی هم بین 2 تا 5 نفر به صورت روزانه متغیر است اما پیش‌بینی‌های ما حاکی از جهش و بالا رفتن همین تعداد کم است.  صادقی‌فر با اشاره به اینکه در سه ماه ابتدایی شروع کرونا روزهای بدون ابتلا و مرگ و میر در ایلام هم وجود داشته است، بیان کرد: بیشترین افرادی که متاسفانه به دلیل بیماری کرونا فوت می‌کنند، سنین بالای 70 دارند که حداقل به یک بیماری مزمن دچار هستند، به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم افراد مبتلا به کرونا با علائم بیماری کم یا بدون علامت حتما پروتکل‌های بهداشتی در ارتباط با دیگران به ویژه سالمندان را رعایت کنند تا از آسیب‌های جدی به این عزیزان جلوگیری شود.  وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که روند بستری در بسیاری از استان‌ها در حال افزایش است و در این میان وجود چند استان معدود که افزایشی در این زمینه ندارند، نباید مد نظر باشد. بی‌شک کاهش حساسیت‌ها و بی‌تفاوتی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب این روند افزایشی است اما متاسفانه کادر درمانی ما دیگر توانی برای شیوع پیک دوباره این بیماری ندارد. تا همین چند روز پیش یک پرستار درگیر با یک بیمار کرونایی بود اما این تعداد اکنون به 5 نفر هم رسیده که کار آنها را با وجود خستگی‌های مداوم پس از 4 ماه از شیوع بیماری، سخت‌تر کرده است.

کمبود پرستار در خوزستان

خوزستانی‌ها پس از ورود کرونا روزهای سختی را پشت می‌گذارند و حتی با وجود کاهش ابتلا در بسیاری از استان‌ها، افزایش آمار ابتلا در بسیاری از شهرهای این استان نگران‌کننده است. تا جایی که شمار مبتلایان استان از ۲۰ هزار مبتلا هم عبور کرد. اما این افزایش تنها به بیماران سرپایی منتهی نشده و مراکز درمانی خوزستان در برخی شهرها با ازدحام قابل توجه بیماران نیازمند بستری مواجه است. یکی از این شهرها دزفول است که با توجه به افزایش آمارها، بخش اورژانس را هم به بستری کوتاه مدت و تا خالی شدن تخت در بخش‌های اصلی اختصاص داده است. روز گذشته بیش از 15 بیماری نیازمند بستری در اورژانس دزفول در انتظار انتقال به بخش بیماران کرونایی بودند. اتفاقی که کادر درمانی را باز هم با مشکلات زیادی مواجه کرده است و به گفته خودشان تا همین چند روز پیش در هر شیفت تنها 2 پرستار به امور بیماران کرونایی رسیدگی می‌کردند اما این تعداد اکنون به 5 نفر رسیده و هر کدام نظارت بر 6 تا 7 بیمار کرونایی را در زمان شیفت‌شان برعهده دارند. بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز گذشته از 144 فرد مبتلا به کرونا 14 نفر در دزفول، 5 نفر در شوش و یک نفر در گتوند بستری شدند. آماری که در خود شهرستان دزفول طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری به ترتیب 3 و 8 نفر بود.

پیشرفت کرونا در گیلان

  فرشته رضایی- گیلان: طی یک ماه گذشته بسیاری از بیمارستان‌های گیلان خالی از بیمار کرونا شده بود اما اکنون بیمارستان رازی رشت به عنوان بیمارستان سانترال کرونا مجددا شاهد پذیرش ۵۰ تا ۶۰ بیمار کرونایی به طور روزانه شده است. خبری که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم تایید کرد و از افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی پذیرش بیماران کرونایی خبر می‌دهد. ارسلان سالاری با بیان این که عادی شدن شرایط به معنای پایان کرونا نیست، عنوان کرد: شاید یکی از دلایل این بی‌توجهی آگاه نبودن از آمار و تعداد مبتلایان باشد و این عدم آگاهی سبب شده که تصور شود ویروس مهار شده و دیگر وجود ندارد.

معاون درمان علوم پزشکی گیلان هم  عنوان کرد: آزاد شدن کسب و کارها، فعالیت‌های صنفی و سفرهای بین استانی در خرداد موجب شده تا در حال حاضر روزانه ۵۰ تا ۶۰ بستری داشته باشیم. حسن میری رشد آمار مبتلایان را به دلیل افزایش تردد و ارتباط بین افراد عنوان کرد و افزود: گیلان ۳۰۰ هزار نفر سالمند دارد و این وضعیت جمعیت سالمند این استان را تهدید می‌کند. در واقع اکنون با گروهی از سالمندان بستری مواجهیم که سلامت‌شان به خطر افتاده و باید رفت و آمد با این گروه سنی را محدود کنیم. به گفته میری موج دوم کرونا بدون علائم و ممکن است افراد پس از مثبت شدن تست‌ها بدون نیاز به بستری شامل قرنطینه خانگی شوند. 

میری درباره افزایش سفرها به استان هم اظهار کرد: مسافرانی که به گیلان می‌آیند ممکن است خودشان آلوده شوند و یا ناقل باشند و دیگران را آلوده کنند که این موضوع می‌تواند گیلان را به دوره پیک کرونا برساند.

ظرفیت تایباد برای پذیرش پُر است 

تایباد خراسان رضوی هم از نظر شیوع کرونا دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفته است. فرماندار و رئیس ستاد پیشگیری و مقابله با کروناویروس در این شهرستان با تایید این خبر گفت: در هفته گذشته تست کرونای 150 نفر مثبت و بیش از 50 نفر هم به آمار بستری‌ها اضافه شده است. محسن سیاح ادامه داد: یکی از دلایلی که وضعیت تایباد به این روز رسیده، عدم رعایت شیوه‌نامه‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم، اصناف و برگزاری مراسمات مذهبی است که منجر به اجتماع مردمی شده است. به همین دلیل تا اطلاع ثانوی برگزاری هرگونه مراسم (مذهبی، خانوادگی یا اداری) که منجر به اجتماع شود، ممنوع است.

حیدر احسانی، رئیس شبکه بهداشت و درمان تایباد هم درباره امکانات درمانی این شهرستان گفت: بیمارستان تایباد برای حدود 40 هزار نفر جمعیت طراحی شده و الان مشکلات آن قابل لمس است. در حال حاضر بخش آی‌سی‌یو بیمارستان پُر و تمام دستگاه‌های ونتیلاتور در حال کار است. اگر یک نفر نیاز به بستری داشته باشد یا باید اعزام یا یک مریض از دستگاه جدا شود.

حرکت خزنده کرونا در مازندران

  اشکان جهان‌آرای - مازندران: وضعیت شیوع کرونا در مازندران نسبت به یک ماه اخیر روندی تقریبا ثابت دارد. آخرین آمارهای رسمی اعلام شده از سوی دو دانشگاه علوم پزشکی این استان نشان می‌دهد که در مازندران نیز اعداد و ارقام مربوط به شیوع کرونا با نوسانی اندک روی یک محدوده از نمودار متوقف مانده است. به‌روزترین آمار به دست آمده تا زمان تنظیم این گزارش بیانگر بستری شدن 327 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی مازندران است که به گفته سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران 246 نفر از این تعداد در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری هستند و 81 نفر دیگر هم بیماران بستری شده در مراکز درمانی شهرستان بابل خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین بنا بر مشاهدات و برخی شنیده‌ها، با توجه به عادی شدن رفتارهای اجتماعی و بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی، برخی مناطق استان زمینه بازگشت به شرایط بحرانی را دارند. شهرستان گلوگاه در شرق مازندران یکی از مناطقی است که گفته می‌شود شرایط مستعدتری برای بازگشت به روزهای بحرانی دارد. همچنین در مناطق غربی استان نیز ساکنان شهرهای گردشگرپذیر بیشتر در معرض خطر هستند.

اما یکی از نگرانی‌های شیوع کرونا در مازندران به مناطق کوهستانی و روستاهای ییلاقی این استان باز می‌گردد زیرا با آغاز روزهای گرم سال، به روال سال‌های گذشته بومیان استان بیشتر به مناطق کوهستانی سفر می‌کنند.

عباس مهدوی، مدیرکل روابط عمومی مازندران نیز این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: نکته‌ای که از نگاه رسانه‌ها مغفول مانده، خطری است که ساکنان بسیاری از روستاها و مناطق کوهستانی را تهدید می‌کند. حتی آن دسته از مردمی که طی 3 ماه اخیر پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند نیز با عادی شدن فضای اجتماعی قید برخی سختگیری‌ها را زده‌اند و برای دیدن خانواده‌های خود پایان هفته‌ها به این نقاط سفر می‌کنند. این موضوع می‌تواند سلامت ساکنان مردم مناطق کوهستانی که به دلیل کم بودن رفت‌وآمدها طی سه ماه اخیر از ابتلا به کرونا مصون مانده بودند را تهدید کند.

پذیرش روزانه 20 بیمار در آذربایجان شرقی

  سیدمرتضی احمدپور - آذربایجان شرقی: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به سیر نزولی ابتلا به کرونا در اردیبهشت اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سیر نزولی از نیمه خرداد متوقف شده است. در برخی شهرها روند صعودی قابل توجه است. روزبه رجایی از اعلام آمار رسمی تعداد بیماران بستری‌ جدید در مراکز درمانی استان خودداری، اما افزایش تعداد بیماران نیازمند بستری طی روزهای اخیر را تایید کرد. پیگیری‌ها از کادر درمانی یکی از بیمارستان‌های تبریز که به کرونا اختصاص یافته است، نشان می‌دهد که پذیرش بیماران بدحال کرونایی در استان روزانه تا 20 نفر افزایش یافته است.

افزایش 20 درصدی بستری در البرز

  فتانه احدی – کرج: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم از افزایش 20 درصدی آمار بستری بیماران کرونایی بعد از تعطیلات خرداد خبر داد و گفت: تعداد مراجعات سرپایی و بیماران بستری طی چند روز گذشته افزایش پیدا کرده و 31 نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری‌ شده‌اند.

حسین کریم با بیان این که تلاش می‌کنیم شیب ابتلا به کرونا در استان کاهش یابد، عنوان کرد: حال بیماران بستری شده وخیم نیست اما اگر شیب بیماری کرونا بیش از این افزایش یابد باید در تصمیم‌گیری‌های بعدی، موارد بیشتری از نظر پروتکل‌های بهداشتی لحاظ شود. وی بیان کرد: طی هفته گذشته تنها یک روز میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در استان صفر شد اما پس از آن حداقل یک تا دو مورد فوتی گزارش شده است. در میان شهرهای استان هم اشتهارد بیشترین آمار ابتلا را به خود اختصاص داده است. همچنین در محلات حصارک و باغستان کرج که با تراکم جمعیت رو‌به‌رو هستیم آمار مراجعات بیشتر بوده است.

سیر صعودی بستری و مرگ در کرمانشاه

  فرحناز چراغی – کرمانشاه: بعد از تعطیلات نوروز و از ابتدای اردیبهشت شیوع ویروس کرونا در کرمانشاه روندی صعودی به خود گرفت. در برخی شهرستان‌ها که تا پیش از این، موارد ابتلا حتی به کمتر از انگشتان دست می‌رسید‌، بعد برداشته شدن قرنطینه و بازگشایی مجدد برخی مشاغل آمار ابتلا مرز هشدار را رد کرد و در وضعیت قرمز قرار گرفت. جوانرود، ثلاث باباجانی، اسلام‌آبادغرب و هرسین 4 شهری بودند که وضعیت قرمز داشتند و با افزایش ابتلا و بستری و مرگ و میر روبه‌رو شدند. به طوری که طی دو هفته اخیر روزانه حداقل یک و حداکثر ۵ نفر در استان کرمانشاه براثر کرونا جان داده‌اند. بیشترین میزان مرگ و میرها هم به ترتیب در کرمانشاه، جوانرود و اسلام‌آباد غرب گزارش شده است. به همین دلیل است که فرماندار جوانرود از اعمال برخی محدودیت‌ها با هدف کاهش آمار ابتلا خبر داد و تاکید کرد: جلوگیری از اجتماع بیش از 10 نفر در مراسم خاکسپاری، اعمال طرح تردد زوج و فرد خودروها در اماکن پرتردد، ملزم کردن تمامی اداره‌ها و بانک‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و جلوگیری از ورود مراجعان بدون ماسک، اعمال محدودیت شدید در بازارچه، تعطیلی اقامتگاه‌ها، نظارت بر توزیع ماسک و به صدا در آوردن آژیر خطر و توزیع ماسک رایگان در شهر‌های جوانرود و شروینه از جمله این محدودیت‌هاست. رستگار یوسفی از مسافران خواست در شرایط کنونی از سفر به این شهرستان و البته سایر شهرهای قرمز کرمانشاه خودداری کنند.

افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در مرکزی

  مهدیه صالحی-مرکزی: توجه به پروتکل‌های بهداشتی و البته حذف نشدن قرنطینه‌ها آمار کرونا را در استان مرکزی به مانند بسیاری از استان‌های کشور با کاهش مواجه کرد، اما در دو هفته گذشته تعداد موارد ابتلا به کرونا و بیماران نیازمند به بستری نسبت به قبل از تعطیلات پایان ماه رمضان افزایش یافت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به شناسایی ۶۹ مورد مبتلا به ویروس کرونا در آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان گفت: از این تعداد افراد شناسایی شده ۵۴ مورد مربوط به شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک، ۷ مورد خمین و ۸ مورد نیز مربوط به شهرستان ساوه بوده است. سید‌‌محمد جمالیان افزود: از 54 مورد ابتلا 25 نفر در منزل قرنطینه و 29 مورد نیز در بیمارستان بستری شدند. از ۷ مورد خمین هم ۶ مورد به صورت سرپایی برای گذران دوران قرنطینه در خانه و یک مورد بستری داشتیم. تعداد مبتلایان شناسایی شده در شهرستان ساوه هم ۸ مورد بود که همه آنها در منزل بستری شدند.

آمار ابتلا در سنندج دو برابر شد

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در سنندج نسبت به دوره اول شیوع این بیماری دو برابر شده و اگر مردم اصول‌بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، باید منتظر موج بحرانی این بیماری باشیم. صدیق جدیدالاسلامی افزود: با توجه به آخرین آمار مبتلایان به کرونا، سنندج با بیشترین تعداد در وضعیت قرمز قرار دارد، به‌طوری‌که از تعداد ۱۹۳ مورد بستری بیمار مبتلا به کرونا در کردستان ۱۲۱ مورد مربوط به سنندج است. جدیدالاسلامی درباره روند افزایشی بستری در استان هم بیان کرد: بزرگترین کار در حق کادر بهداشت و درمان پیشگیری است، تنها با پیشگیری است که از بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاسته می‌شود چرا که کادر درمان رفته رفته دچار فرسودگی و در ارائه خدمت عاجز خواهند شد.

چهارمحال و بختیاری؛ 27 ابتلا در 24 ساعت 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تعداد افراد بستری فعلی در مراکز درمانی را ۳۰ نفر عنوان کرد و گفت: تا ظهر سه‌شنبه با یک مورد فوتی جدید ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، مجموع فوتی‌های ناشی از ابتلا به این بیماری در استان به ۳۱ نفر رسید. سیدراشد جزایری با بیان این که شهرستان‌های بن، کوهرنگ، اردل و شهرکرد در وضعیت هشدار قرار دارند، افزود: در 24 ساعت گذشته آزمایشات 27 نفر مثبت اعلام شده است.

شایعه پرشدن ظرفیت بیمارستان‌ها در همدان 

  فاطمه کاظمی- همدان: اگرچه وضعیت همدان در میزان مبتلایان به کرونا به اندازه ۷ استان اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بحرانی نیست اما برخی خبرها حاکی از پرشدن ظرفیت‌ پذیرش بیماران کرونا در همدان است. البته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در این باره گفت: شاهد افزایش محدود موارد بیماران نیازمند به بستری در بیمارستان‌های استان هستیم اما خبر تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان سینا شایعه است و همدان به نسبت دیگر استان‌ها در شرایط بهتری قرار دارد. هر چند منوچهر کرمی معتقد است اگر شهروندان همدانی به شرکت در عروسی‌های پنهانی، مراسم ختم و دورهمی‌های خانوادگی ادامه دهند حتما این استان نیز در وضعیت نامناسبی قرار خواهد گرفت.

نیاز ۳ برابری هرمزگان به تخت‌های بیمارستانی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم وضعیت شهرهای این استان برای مقابله با کرونا را بحرانی عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود طی هفته آینده بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بار زیادی را متحمل شود. حسین فرشیدی افزود: در حال حاضر کادر درمان فشار زیادی را تحمل می‌کنند و تبعات آن به زودی همه را درگیر خواهد کرد. تا همین لحظه هم ظرفیت بخش‌های پذیرش کرونا پر شده است و با توجه به افزایش روزانه ابتلا به این بیماری، انتظار می‌رود که در هفته آینده وضعیت نامساعدتری از شرایط فعلی پیش رو داشته باشیم. وی تاکید کرد: برای بستری بیماران کووید19 در استان باید سه برابر ظرفیت تخت‌های فعلی برنامه‌ریزی شود اما در ستاد کشوری برای استان‌هایی که در وضعیت قرمز و بحران کرونا قرار دارند به طور جداگانه تصمیم‌گیری نشده است و ظرفیت هرمزگان در مواجهه با این بحران با مشکل و چالش همراه خواهد بود.

افزایش200 نفری مبتلایان کرونا در فارس 

آمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در استان فارس هم رشدی بیش از ۲ برابری را تجربه و برای اولین بار از آغاز این اپیدمی، تعداد بیماران شناسایی شده در یک روز از ۲۰۰ نفر عبور کرد. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره اظهار کرد: روند شیوع کروناویروس در استان نه تنها در مسیر کاهش نیست، بلکه روند افزایشی را طی می کند، بنابراین مردم بدانند که در صورت بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و تداوم روند افزایشی محدودیت‌های جدید برقرار می‌شود. عبدالرسول همتی افزود: وضعیت کنونی موارد مرگ و میر در افراد در معرض خطر مانند سالمندان، بیماران مبتلا به سرطان، دارای نقض سیستم ایمنی، مبتلایان به فشارخون و دیابت را بالا می‌برد، بنابراین لازم است مردم با استفاده از ماسک در هنگام خروج از خانه، پرهیز از ترددهای غیرضرور، شست و شوی مرتب دست، دوری از تجمعات از ابتلا به بیماری کووید۱۹ پیشگیری کنند.

با این اوصاف باید گفت که هر چند طی روزهای اخیر تعدادی از شهرهای کشور در شرایط سفید قرار داشتند، اما به گفته بسیاری از مسئولان نباید به این رنگ و عدم افزایش‌ها طی یک بازه مشخص اعتماد کرد در بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال عوض شدن رنگ این شهرها بسیار محتمل به نظر می‌رسد. بی‌شک بخش عمده‌ای از کنترل بیماری کرونا به رفتار اجتماعی مردم بستگی دارد. هر چند آزادسازی و بازگشت کسب‌وکارها به حالت عادی، اجرای پروتکل‌ها از سوی مردم و صاحبان اصناف را مشکل کرده است. اما باید توجه داشت که خیزش کرونا در هر استان یا شهری می‌تواند مناطق مجاور را هم تحت تاثیر قرار دهد و عادی انگاری بیماری از سوی مردم می‌تواند مشکلاتی زیادی را چه به لحاظ خطرات جانی و چه به لحاظ فشار کاری و روانی بر کادر درمانی ایجاد کند. آنچه مشهود است کنترل و مهار آمار لجام گسیخته ابتلاء به ویروس کرونا به تغییر نگرش مدیریت نیاز دارد و آنچه تا به امروز نشان داده الگوی اجتماعی - بهداشتی فعلی نتوانسته در کاهش ابتلا به بیماری عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

 بستری ۲۴۹ بیمار کرونایی جدید در تهران

فرمانده مدیریت بیماری کرونا در تهران هم با اشاره به بستری ۱۹۴ بیمار جدید کوووید 19 در بخش‌های عادی و ۵۵ مورد جدید در بخش مراقبت‌های ویژه تا دوشنبه شب خبر داد و گفت: تفاوت چندانی در مراجعه مردم به بخش‌های بهداشتی نداشتیم اما میزان مراجعه سرپایی به بخش‌های بهداشتی حدود ۳.۵ درصد رشد داشته است. علیرضا زالی افزود: از کل مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در حدود ۴.۷ درصد بستری شدند که این آمار نسبت به هفته قبل رشد داشته است.

سیما سادات لاری، سخنگوی جدید وزارت بهداشت هم ظهر دیروز آمار مبتلایان قطعی به کرونا در کشور را از ابتدای شیوع ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر اعلام کرد و گفت: با بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده از ظهر یکشنبه تا ظهر دیروز از میان افراد مشکوک، ابتلای ۲۰۹۵ تن به کووید ۱۹ تایید شده و متاسفانه ۷۴ نفر فوت کردند. در میان آمار بیماران بستری هم حال عمومی ۲۶۳۹ نفر نامساعد و در وضعیت بحرانی است. وی تاکید کرد: وضعیت کرونای استان خوزستان قرمز است و استان‌های هرمزگان، کردستان، خراسان رضوی، بوشهر، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار دارند.