۰ نفر

روزهای داغ در انتظار ایران

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۶:۴۸
کد خبر: 444826
روزهای داغ در انتظار ایران

تابستان گرمی در پیش است. این گرما کاهش ذخیره آب را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر کرونا باعث افزایش مصرف آب شده که می‌تواند اثر گرمای تابستان پیش رو را مضاعف کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، موضوع آنقدر جدی است که واکنش رئیس‌جمهوری را هم در پی دارد. با‌وجود اینکه کشور در دو سال اخیر بارش خوبی داشته اما دغدغه کاهش ذخیره آبی و قطعی برق در میان صحبت مسئولان پررنگ است. رئیس‌جمهوری در جلسه دولت از مردم خواسته که کولر آبی را روی دور کند بگذارند و کولر گازی را روی درجه ۲۴ تنظیم کنند تا کشور از تابستان، بدون قطعی برق عبور کند.

«صادق ضیائیان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور  تابستان پیش رو را گرم‌ تر از تابستان های نرمال می‌داند. او می‌گوید: «با توجه به متوسط 30 سال گذشته در این تابستان به‌طور میانگین نیم تا یک درجه اکثر نقاط کشور افزایش گرما دارند.» او البته اعتقاد دارد اگر این گرما با متوسط 10 سال اخیر مقایسه شود تابستان پیش رو خیلی با تابستان‌های نرمال این 10 سال تفاوتی ندارد. او می‌گوید: «با توجه به کرونا و مصرف بالای آب این نگرانی وجود دارد که کشور با کمبود آب رو‌به‌رو شود.» ضیائیان می‌گوید: «اگر به‌صورت هفتگی یا کوتاه مدت به افزایش دما نگاه کنیم در برخی نقاط تا 5 درجه افزایش را خواهیم داشت.»

او با توجه به بارش 29 تا 30 درصد باران در سال‌های اخیر، وضعیت ذخیره آبی کشور را خوب توصیف می‌کند اما با توجه به میزان مصرف هشدار می‌دهد که برای جلوگیری از قطعی برق و کمبود آب باید صرفه جویی کرد. همچنین به گفته ضیائیان پایتخت نشین‌ها احتمالاً هفته آینده دمایی بین 38 تا 39 درجه را تنفس خواهند کرد.

«مسعود حقیقت» مدیر شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور هم می‌گوید: «تیر و مرداد گرم خواهد بود و این شرایط روی محصولات کشاورزی تأثیر می‌گذارد.»

به گفته او، افزایش دما افزایش نیاز آبی گیاهان زراعی و آفتاب سوختگی گیاهان را در پی خواهد داشت. استخرهای ماهی نیز از افزایش دما تأثیر می‌پذیرند، بویژه ماهیان قزل آلا آفتاب سوخته می‌شوند. حقیقت به باغداران توصیه می‌کند؛ برای جلویگری از تأثیر نور خورشید با سیلیکات پتاسیم باغ‌ها را محلول پاشی کنند. همچنین پرورش دهندگان ماهی اوایل روز یا اواخر روز به ماهیان غذا بدهند. غذای ظهر برای آنها مضر است.

 شدت تابش گرما در کشت‌های گلخانه زیاد است. کشاورزان برای خنک کردن آن نیاز به کولر و فن دارند. حقیقت می‌گوید: «بهتر است محلول آب و آهک رقیق شده روی پوشش گلخانه‌ها پاشیده شود تا هم انرژی کمتری صرف و هم نور کمتری وارد شود.» او به دامداران هم توصیه می‌کند که در زمان‌های گرم روز از جمله ظهر در دامداری‌ها بویژه «دامداری شیری» مه پاشی کنند و روی دام‌ها سایه بان بکشند.» به گفته او، استرس گرمایی باعث کاهش میزان شیر دام‌ها می‌شود. وی یک توصیه هم برای مزارع سبزی و صیفی دارد. دوره آبیاری این مزارع باید کوتاه‌تر شود. او هشدار می‌دهد در اکثر مناطق بویژه مناطق جنوبی کشور تولیدات کشاورزی با تنش گرمایی رو‌به‌رو می‌شوند.