۰ نفر

افزایش میزان مرگ بر اثر غرق‌شدگی

۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵
کد خبر: 444682
افزایش میزان مرگ بر اثر غرق‌شدگی

همه ساله با آغاز فصل گرما و تعطیلات تابستانی، هموطنان پرشماری برای فرار از تب تابستان دل به تفرجگاه‌ها به خصوص حاشیه رودخانه‌ها و سواحل دریا می‌سپارند غافل از این‌که ممکن است این سفر با قصه مرگ پایان یابد. حتی داستان کرونا و شیوع آن هم باعث نشد تا جلوی ماجرای شنا کردن در آبگیرها،‌ استخرهای کشاورزی،‌رودخانه‌ها و دریا گرفته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، به طوری که از ابتدای سال ۹۹ به طور تقریبی حدود ۶۰ نفر غرق شده‌اند و طبق آمار فقط از ابتدای خردادماه ۳۰ نفر قربانی این ماجرا هستند. با این که بارها نیروهای امدادی درباره شنا در رودخانه‌ها و دریا هشدار داده‌اند اما همچنان موج‌های خسته قربانی می‌گیرند. از کوچکترین قربانی ماجرای غرق شدن که کودکی ۱۴ ماهه است تا زن و مردی میانسال که حدود ۶۰ ساله بودند.

شاید ماجرای غرق شدن چندان جدی به نظر نیاید اما وقتی به آمار نگاه می‌کنیم و مورد بررسی قرار می‌دهیم آمار تقریبی ۵۰ نفر برای سه ماه کم نیست. اگرچه این آمار بیشتر است و برای اعلام و جمع‌بندی آن به نظر پزشکی قانونی نیاز است. اما امسال ماجرای غرق شدن در رودخانه‌ها به دلیل شرایط کرونا بدتر هم شده است.

استخرها تعطیل است، بیشتر مشاغل همچنان بر سر کار حاضر نشده‌اند و به گفته داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز، امسال به دلیل شرایط کرونا که از ابتدای سال وجود داشت، جمعیت کنار رودخانه کرج بیشتر شده است. او می‌گوید: با توجه به شرایط کرونایی که از ابتدای سال وجود داشت، امسال جمعیت بیشتری در اطراف رودخانه حضور دارد و این شرایط را نسبت به پارسال سخت‌تر کرده است.

*** افزایش ۱۴۰ درصدی غرق شدگی در فارس

شیوع کرونا در تعطیلات نوروز و اوایل بهار ۹۹ باعث شد تا افراد کمتر از منازل خود خارج شوند و به همین دلیل تعداد سوانح غرق شدگی در فروردین امسال کاهش ۶۱درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد اما با افزایش گرمای هوا از نیمه اردیبهشت ماه و بازگشت روال عادی زندگی به‌رغم وجود کرونا بسیاری طبیعت کنار رودها و نهرها را برای تفریح مناسب دیده و روانه این مناطق شدند به نحوی که به گفته مسئولان مربوطه آمار فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در اردیبهشت امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل در استان فارس ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

بارندگی‌های یک‌سال گذشته و خصوصا بهار ۹۹ باعث جاری شدن آب در بستر رودخانه‌ها و جان گرفتن تالاب و دریاچه‌های استان فارس شده است. رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۳۷ مورد غرق شدگی در سطح این استان گزارش شده که ۲۷ مورد آن فوت و ۹ مورد توسط تیم‌های امدادی به مراکز درمانی فارس منتقل شده و یک مورد نیز پس از اقدامات درمانی به‌صورت سرپایی در محل درمان شده است.محمد جواد مرادیان، افزود: براساس اطلاعات موجود در اردیبهشت امسال ۱۴۰ درصد افزایش موارد غرق شدگی به نسبت مدت مشابه سال ۹۸ در فارس رخ داده است. طبق آمار پزشکی قانونی،‌تعداد متوفیان ناشی از غرق‌شدگی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، با افزایش ۳۴۰ نفری روبه‌رو بود.

*** بررسی موارد غرق‌شدگی خرداد

تعطیلات خردادماه دارای بالاترین میزان قربانی غرق ‌شدگی تا لحظه تنظیم این گزارش در سال جاری بوده است. غرق شدن نوجوان ۱۲ ساله در روز ۱۵ خرداد در رودخانه شیرکوه بخش الموت شرقی رخ داد.همچنین چهاردهم خرداد ماه هم مردی چهل ساله در کانال فرعی انجیلاق در شهرستان آبیک غرق شد.

دختربچه ۹ ساله کرجی ۹خرداد به همراه خانواده‌اش به کنار رودخانه چالوس در منطقه لارک آمده بود و هنگام شستن دست‌هایش، به درون رودخانه سقوط می‌کند و جسدش یک هفته بعد توسط نیروهای امداد و نجات پیدا می‌شود. همچنین۳۱ اردیبهشت ماه امسال نیز دوجوان شهریاری به دلیل سقوط در رودخانه چالوس در همین منطقه لارک جانشان را از دست داده بودند.

اما در ۱۳ خردادماه زنی ۵۵ ساله در رودخانه کرج غرق شد و همسر ۶۰ ساله‌اش که برای نجات همسرش اقدام کرده بود نیز به دنبال او متاسفانه به کام مرگ رفت. به گفته افراد محلی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۵ نفر در رودخانه‌های البرز جان باخته‌اند. باز هم در تعطیلات خردادماه پسری ۱۰ ساله جلوی چشمان پدر و مادرش در رودخانه جلایر حوالی ساوه غرق می‌شود.

در میان این اخبار ماجرای فداکاری مادر سیستانی برای نجات فرزندش از غرق شدن پررنگ‌تر بود. این مادر روز شنبه ۱۰خرداد برای نجات پسر ۸ ساله‌اش ـ که در حال غرق شدن در آب‌های پل نهراب در اطراف روستای فیروزه‌ای بود به آب می‌زند و پس از نجات فرزندش، خودش غرق می‌شود.

بر اساس شنیده‌ها این خانواده از شهرستان زاهدان برای تفریح به روستای فیروزه‌ای از توابع شهرستان هامون در شمال سیستان و بلوچستان سفر کرده بودند.جسد این مادر سه روز بعد پیدا شد. اما مرگ دردناک نوزاد ۱۴ ماهه‌ای در آب‌بند کشاورزی تکاب نیز قابل تامل است.

دبیر ستاد مدیریت بحران تکاب گفت: یک نوزاد ۱۴ ماهه ۱۱ خرداد پس از افتادن در یک آب‌بند کشاورزی در بالادست آبشار «قینرجه» این شهرستان غرق شده و جان خود را از دست‌ داد. این حادثه زمانی روی داد که یک خانواده اهل روستای قینرجه بخش تخت سلیمان تکاب به همراه مهمانان خود در حال تفریح در مناطق گردشگری و آب‌بندهای کشاورزی این روستا بودند که این کودک هنگام بازی ناگهان در داخل این آب‌بند افتاد و بعد از طی مسافتی بر اثر خفگی جان باخت.

*** رعایت موارد ایمنی

در ایران سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مرگ ناشی از غرق شدگی وجود دارد و تعداد کل برآورد غرق شدگی در دنیا ۳۸۸ هزار نفر است که سومین مرگ ناشی از صدمات غیرعمدی بعد از سوانح ترافیکی و سقوط محسوب می‌شود. بارها موارد ایمنی که رعایت آن موجب می‌شود تا غرق نشوید را دیده‌اید و شنیده‌اید اما باز هم این موارد رعایت نمی‌شود و هرسال شاهد افزایش میزان مرگ بر اثر غرق‌شدگی هستیم.

باز هم این نکات را بخوانید و بدانید شنا در استخر با رودخانه و دریا تفاوت دارد. ‌اصول شنا را بیاموزید و آن را به کودکان نیز یاد دهید. از شنا کردن و ورود به آب‌های ناشناخته جداً خودداری کنید. از وارد شدن به آب‌هایی که تابلوی شنا‌ممنوع نصب شده خودداری کنید. در بخش‌هایی از رودها یا دریاچه‌ها که دارای پوشش گیاهی و وسعت دید کمتر است وارد نشوید. در نهایت بی‌گدار به آب نزنید.