۰ نفر

زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا در محیط کار

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۵:۳۹
کد خبر: 442894
زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا در محیط کار

با تصمیم ستاد ملی کرونا از روز گذشته محدودیت‌های مربوط به حضور یک سوم کارکنان و کارمندان ادارات به‌دلیل برخی مشکلات پیش آمده در خدمات دهی لغو شد تا آنها بعد از سه و نیم ماه دورکاری و شیفت‌بندی در محل کارشان حاضر شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اگرچه فعالیت دستگاه‌های دولتی از جمله بانک‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان بعد از اعلام شیوع کرونا هیچ وقت تعطیل نشده بلکه تنها با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده بود. استفاده از ماسک و دستکش و‌مواد ضدعفونی‌کننده این ادارات در روزهای اوج کرونا اجباری شده بود و حالا با گذشت نزدیک به ۴ ماه از شیوع کووید۱۹ وضعیت مناسب‌تر از گذشته شده است و همه کارمندان دستگاه‌های دولتی سرکارشان حاضرند.

 یکی از کارمندان بانک ها که می‌خواهد اسمی از او در این گزارش برده نشود درباره وضعیت کنونی شعبه‌ای که در آن مشغول به‌ کار است چنین می‌گوید: «وضعیت نسبت به روزهای اوج شیوع کرونا متفاوت شده است، آن زمان استفاده از ماسک و دستکش اجباری بود ولی اکنون اختیاری است. ماسک را خودمان تهیه می‌کنیم و مواد ضدعفونی‌کننده برای ارباب رجوع هم از هزینه‌های جاری بانک؛ البته به ما پروتکلی ابلاغ نشده و تنها نامه‌ای درون سازمانی مربوط به توصیه‌های بهداشتی ارسال شده است.» وی در ادامه می‌افزاید: دیروز خیلی از مشتریان برای معامله سهام عدالت‌شان به بانک‌ها مراجعه کردند که همین مسأله تا حدودی داخل بانک‌ها را شلوغ کرده بود و متأسفانه مشتریان کمتر به دستورالعمل‌های بهداشتی توجه داشتند. از او‌ می‌پرسم  پیشخوان بانک، دستگاه نوبت دهی مرتب باید ضدعفونی شود، این کار انجام می‌گیرد یا نه، عنوان می‌کند: «به‌طور مرتب نه، چراکه نیروی خدماتی بانک درگیر کارهای روزمره خودش است بنابراین آنچنان که انتظار است نمی‌تواند سطوحی که مشتریان آن را لمس می‌کنند، ضدعفونی کند.»

توصیه نکات بهداشتی به مردم

یکی از رؤسای بانکی در جنوب شهر تهران هم با اشاره به اینکه پروتکلی در رابطه با رعایت نکات بهداشتی به بانک‌ ابلاغ نشده است، می‌گوید: «از کارمندان خواسته‌ام که موارد بهداشتی همچون استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنند؛ تا جایی که امکان دارد سطوح مختلف بانک را ضدعفونی می‌کنیم ولی حجم مراجعات به‌ خاطر بورس به حدی افزایش یافته که نمی‌توان مراجعان را بیرون بانک نگه داشت. ما توصیه می‌کنیم؛ برخی رعایت می‌کنند و عده‌ای هم نه.»

 مردم باید خودشان رعایت کنند

خانم مرادی مشتری یکی از بانک‌ها اما دل خوشی از رفتار بهداشتی مردم در مراجعه به بانک‌ها ندارد. «اوایل که کرونا آمده بود همه رعایت می‌کردند، موقع مراجعه به بانک همه دستکش و ماسک داشتند و دستگاه‌ ای تی‌ ام را با اسپری ضدعفونی می‌کردند الان انگار همه چیز عادی شده است. خیلی کم می‌بینم ارباب رجوع‌ها موقع مراجعه ماسک بزنند. نوبت‌گیری مثل سابق است برخی مشتری‌ها خودشان اسپری ضدعفونی همراه‌شان می‌آورند و روی دکمه‌ها را اسپری می‌کنند. اما چه فایده یک خودکار مشترک روی پیشخوان گذاشتند همه هم از آن استفاده می‌کنند.»

این مشتری بانک معتقد است؛ مردم باید خودشان دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند: کارمندان بانک جلوی باجه‌ها را با نایلون پوشانده‌اند و ماسک هم می‌زنند. مشتری خودش باید فکر سلامتی اش باشد نه اینکه بدون ماسک در بانک تردد داشته باشد؛ البته برخی‌ها وقتی می‌بینند بانک شلوغ است، بیرون منتظر می‌مانند تا نوبت‌شان اعلام شود.

چاره‌ای جز رعایت نداریم

یکی از افسران پلیس هم با گلایه از وضعیت مراجعه برخی از ارباب رجوع می‌گوید: «ما برای حفظ سلامتی خودمان از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنیم اما برخی از ارباب رجوع‌ بدون ماسک برای پیگیری پرونده‌شان وارد محیط کارمان می‌شوند، وقتی تذکر می‌دهیم بهانه می‌آورند که جا گذاشته‌اند.

در بسیاری از ادارات دولتی دیگر استفاده از ماسک برای مراجعان اجباری است و در برخی نهادها و دستگاه‌های دولتی رؤسا سلیقه‌ای عمل می‌کنند، رئیسی که وضعیت را درک می‌کند نکات بهداشتی را سفت و سخت می‌گیرد و‌ رئیس و مسئولی هم مسأله را آنچنان جدی نمی‌گیرد.»

قوانین را سفت و سخت می‌گیریم

وضعیت در مرکز درمانی خیابان شهید کریمی تجریش متفاوت است. همه مراجعان باید ماسک داشته باشند. صندلی‌ها با فاصله چیده شده‌اند و پرسنل خدمات هر نیم ساعت با مواد استاندارد صندلی‌ها را ضدعفونی می‌کنند؛ در صورتی که تعداد مراجعان بیشتر باشد از بیمارانی که وضعیت حادی ندارند خواسته می‌شود بیرون درمانگاه بایستند تا نوبت‌شان برسد.

دکتر بهزادنیا یکی از پزشکان این مرکز درمانی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: «ما ملزم به‌رعایت نکات بهداشتی هستیم و از روز‌ شنبه که وضعیت ترددها تغییر کرده ما همچون گذشته همه موارد را رعایت می‌کنیم تا در پیشگیری و‌کاهش ابتلا به ویروس کووید۱۹ نقش داشته باشیم.

همه کنار هم می‌نشینیم

یکی از کارمندان یکی از وزارتخانه‌ها هم درباره جزئیات و نحوه اجرایی شدن پروتکل‌های بهداشتی در این وزارتخانه پر رفت و آمد توضیح می‌دهد: «از امروز که همه کارمندان در محل کارشان حاضر شدند موقع ورود به ساختمان باید ماسک بزنند. همه آسانسورها علامت‌گذاری شده‌اند، باید تعداد محدودی سوار آسانسور شوند علاوه بر اینکه داخل‌شان نوشته شده همه رو به آسانسور و پشت به هم بایستند. در ورودی‌های آسانسورها هم محلول های ضدعفونی کننده، دستمال کاغذی و خلال دندان تعبیه شده تا از لمس سطوح توسط دست‌ها جلوگیری شود.»

وی می‌افزاید: «از حدود یک هفته پیش به همه پرسنل وزارتخانه ماسک دادند و اعلام کردند استفاده از آن اجباری است البته برخی‌ها رعایت نمی‌کنند. عده‌ای هم به‌دلیل تهویه مناسب اتاق‌ها و فاصله‌ای که بین میزها وجود دارد ماسک‌شان را پشت میز کارشان برمی‌دارند.»

او با اشاره به اینکه مشکل اصلی کارمندان این وزارتخانه در رابطه با سرویس رفت و آمدشان است، عنوان می‌کند: مدیریت سرویس رفت و آمد دست بخش خصوصی است برای همین مجبوریم همه کنار هم با فاصله اندک بنشینیم.

گفت‌و‌گوی ما با کارمندان زن برخی ادارات و سازمان‌های دولتی گویای این واقعیت است که آنها بعد از حذف محدودیت‌ها نگران وضعیت فرزندان خردسال‌شان هستند. گلایه این افراد متوجه این موضوع است که از یک سو مهدهای کودک تعطیل‌اند و از طرفی در صورت بازگشایی‌ها نیز نگرانی‌هایی از جمله ابتلای فرزندشان به ویروس کرونا را در پی دارد.

اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی

هادی کاشی زنوز اپراتور خط تولید یک کارخانه تولید مواد غذایی است. او می‌گوید: بعد از شیوع ویروس کرونا حضور کارمندان در کارخانه شیفت‌بندی شد و حدود یک سوم‌شان در محل کار حاضر می‌شدند اما از دیروز شرایط به حالت عادی برگشته است. با این حال هر روز به ما ماسک می‌دهند و استفاده از آن اجباری است. پیش از ورود به سالن‌های خط تولید باید با محلول ضد عفونی‌کننده دست‌ها و کفش‌های‌مان را ضدعفونی کنیم و تب‌مان کنترل شود.

او با بیان اینکه اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مانع از ابتلای کارکنان به ویروس کرونا می‌شود، می‌گوید: کارشناس بهداشت هر روز از ساعت 7 صبح تا 3 بعد از ظهر در خطوط تولید کارخانه وضعیت بهداشت محیط و کارمندان را کنترل می‌کند، سالن‌ها و دستگاه‌ها مدام با آب اکسیژنه ضدعفونی می‌شوند همچنین به محض اینکه در یکی از کارکنان علائم سرماخوردگی مشاهده شود بلافاصله برای انجام تست کرونا به مرکز درمانی ارجاع داده می‌شود.

با فلاسک برای‌مان چای می‌آورند

آقای امیری هم یکی از کارکنان کارخانه مواد غذایی می‌گوید: استفاده از ماسک در داخل خط تولید و سرویس اتوبوس اجباری است در ورودی هر خط تولید یک در تعبیه شده که فقط به افراد شاغل در آن خط اجازه ورود داده می‌شود این قانون به‌خاطر کرونا تشدید شده است.

او درباره تعطیلی آبدارخانه‌ها و آشپزخانه‌ها هم می‌گوید: آشپزخانه کارخانه ما تعطیل نیست آشپزها مشخص‌اند به هر حال کارکنان غذا می‌خواهند، میزهای سلف سرویس مدام ضدعفونی می‌شوند و ظروف غذا را در آب داغ می‌شویند اما برای تهیه چای در هر خط تولید یک فلاکس بزرگ چای گذاشته‌اند و هر کسی باید لیوان شخصی اش را همراهش داشته باشد.

مردم به این سبک زندگی عادت کنند

خانم زمانی هم کارمند سازمان بهزیستی کشور است. او ارتقای فرهنگ بهداشت مردم را مهم‌ترین عامل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌داند و می‌گوید: هفته‌ای یک مرتبه بین کارمندان ماسک توزیع می‌کنند البته استفاده از آن اجباری نیست برخی‌ نمی‌زنند. رستوران هم از چند روز پیش باز شده اما بیشتر کارمندان خودشان از خانه غذا می‌آورند. به هر حال مردم باید خودشان رعایت کنند و به این سبک زندگی عادت کنند کرونا فعلاً با ما زندگی می‌کند و همه باید خودشان حواس‌شان جمع باشد.

بازگشت ماسک به وسایط حمل و نقل عمومی

ماسک دوباره به حمل‌ونقل عمومی برگشت. شهردار تهران چند روز پیش دستور داد تا پروتکل استفاده اجباری از ماسک در مترو و اتوبوس اجرا شود. تقریباً 10 روز پیش بود که بحث الزامی شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس مطرح شد، اما یک روز نگذشته، تصاویر و شواهد مختلف از ایستگاه‌های مختلف نشان می‌داد که مردم چندان این توصیه‌ها را جدی نگرفته‌اند. مسافران در برخی ایستگاه‌ها، با خرید ماسک از غرفه‌های داخل مترو البته به این الزام عمل کردند، اما در اغلب ایستگاه‌ها به علت نبود غرفه‌های فروش، مأموران گیت‌های ورودی نتوانستند از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کنند. از طرفی تعدادی از مسافران نیز بی‌توجه به توصیه‌ها و تذکرات مأموران، بدون ماسک با سرعت از گیت‌ها رد می‌شدند و برخی نیز در داخل واگن‌ها، ماسک خود را درمی‌آوردند. حالا اما الزام جدی تری برای اجرای این طرح گذاشته شده و نیروی انتظامی، پلیس مترو و یگان حفاظت شهرداری تهران مسئول نظارت بر اجرای این طرح شده‌اند. در این طرح 127 ایستگاه مترو، پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران باید ماسک را به نرخ مناسب عرضه کنند.